יום שישי, 26 ביוני 2020

גילוי אליהו: מיסה בבית כנסת


אמר העורך:

לצוות הכותבים והתורמים לבלוג עונג שבת מצטרף דנצ'וּ ארנון  צלם נפלא, עיתונאי, מחבר ספרים, מורה דרך ואתנוגרף, שמתמחה בפסטיבלים ובטקסים דתיים בכלל ובמסתרי ירושלים בפרט. כבר שנים רבות שדנצ'ו שולח למכותביו מצגות שהוא מכין ברוב טעם ודעת, ואנו נביא כאן מפעם לפעם מפרי מצלמתו. אתם מוזמנים גם לבקר באתר שלו: ראש ירוק.


*

כתב וצילם דנצ'ו ארנון

אחרי שלושה חדשים של סגר, בגלל קורונה ובגלל פציעה, נסעתי לפני שבועיים בפעם הראשונה לצלם טקס דתי. היה זה הטקס הקטן והפשוט מכל הטקסים שנוכחתי בהם, אבל הוא היה מרגש יותר מגדולים ומפוארים ממנו. זאת הייתה מיסה שערכו נזירים מן המסדר הכרמליתי, שמרכזו במנזר סטלה מאריס שעל הכרמל, והמיוחד בה היה מיקומה: מערת אליהו. מערה קדומה זו  המכונה כך משום שעל פי מסורת עממית כאן הסתתר אליהו הנביא בברחו מפני אחאב  קדושה לבני כל הדתות. יש בה ארון קודש ובו ספרי תורה, ובדרך כלל היא מתפקדת כבית כנסת. 

היו שם ארבעה נזירים, נזירה אחת וכחצי תריסר נוצרים מחיפה. אבל מיסה קתולית בבית כנסת יהודי?! את זה עדיין לא ראיתי...

עד 1948 מערת אליהו אוכלסה במוסלמים סוּפִים, שהתירו ליהודים, נוצרים ודרוזים, להתפלל בה. כיום, המערה שייכת בפועל ליהודים בלבד, אף שבשלט שמעל לכניסה למערה הפנימית מצוטטים בעברית ובאנגלית דבריו האוניברסליים של הנביא ישעיהו 'כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים' (ישעיהו, נו 7).

הודות לאיזו תקנת סטאטוס-קוו ישנה נושנה, שאפילו מומחים גדולים לא יודעים מתי נקבעה ועל ידי מי, מותר לכרמליתים לערוך בה מיסה פעם בשנה, ב-14 ביוני. הטקס נמשך כשעה ואף אחד לא הפריע. דוגמה נאה לסובלנות בימים של אי-סובלנות.

הייתה לי רק בעיה אחת: האם עליי לחבוש כיפה כדין יהודי המבקר בבית כנסת, או שמא לגלות את ראשי כדרך הנוצרים בכנסיותיהם? על זה אמרו רבותינו, אלה שתמיד קיוו לגילוי אליהו הנביא: תיק"ו  תשבי יתרץ קושיות ובעיות...


הטקס התנהל ב'שגרת קורונה', והמשתתפים השתדלו להקפיד על ריחוק וכמובן על מסיכה.


הכומר הכרמליתי שניהל את המיסה הוא צרפתי קתולי, דובר עברית וערבית. סידור התפילה שבידו הוא בערבית, ואכן המיסה התנהלה בשפה זו.


גם הנזירה היחידה שהשתתפה בטקס עטתה מסיכה.


אבל אם רוצים לטעום מ'לחם הקודש' אין ברירה. צריך להוריד את המסכה ולפתוח פה גדול...


שעה קלה לאחר הטקס חזרה מערת אליהו לחיק הדת היהודית...


13 תגובות:

  1. ומענין שמופת זה של סובלנות מגיע ממדינת היהודים וממסדר נוצרי שחרת על סמלו את הצהרת הקנאות של אליהו:
    "Zelo zelatus sum pro Domino Deo exercituum"
    קַנֹּא קִנֵּאתִי לַה' אֱלֹהֵי צְבָאוֹת

    השבמחק
  2. ואני כחיפאי (לשעבר) לא ידעתי...

    השבמחק
    תשובות
    1. כחיפאי (לשעבר) אין לי ספק שיעקב, כמו כמעט כל בנות ובני עירנו, ראה את אחת האטרקציות הבודדות שהייתה בעיר הכרמל לפני 70 שנה - הצגת לידתו של ישו, בביצוע בובות נעות, במנזר הכרמליתי, בסטלה מאריס.

      מחק
  3. לצערי הרב לא תמיד שררה במערת אליהו שלווה כזו. בראשית שנות החמישים, בעקבות יהוד המערה בשנת 1948, החלו מתפללים יהודיים למנוע את כניסת הכרמליטים ואת קיום הטקס אשר התבסס על תפישת הסטטוס-קוו העות'מאנית. בשנת 1954 התפרץ הסכסוך במלא עוזו וכניסת הנוצרים למערה נמנעה בכוח. משרד הדתות ומשרד החוץ, שעורבו בפרשיה, ניסו למצוא פתרון מוסכם ורק במחצית השנייה של שנות החמישים הושגה פשרה שהתבססה על הכנסת פרגוד שיחצוץ בין חפצי הקודש היהודיים לבין מרחב הטקס. ניתן לקרוא על מערת אליהו בתקופה זו בספרי "לקדש ארץ: המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל".

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, דורון. אני מתבייש שלא עלה על דעתי לחפש בספרך המצוין שנמצא כמובן בספרייתי. פתרת לי את הבעיה, רק ‏שפרגוד לא היה שם...‏

      מחק
  4. תודה לדנצ'ו היחיד והמיוחד על תיעוד אוקומני נדיר. בציפייה לבאות.

    השבמחק
  5. אני מקווה שהגילוי הזה לא יביא לגילוי עלֵיהו. פעם אחת ביקרתי במנזר בהרי יהודה [לצערי איני מפרש את שמו ומקומו מסיבות מובנות] ונכנסתי ל'בית תפילה' לשלוש הדתות. החדר היה עירום מכל סממן דתי ומה שהיה בו הוא ספר בן כרך אחד המכיל את התנ"ך, הברית החדשה והקוראן. ממילא לא נצרכתי להתלבט אם להסיר את כיפתי.

    השבמחק
  6. תודה על זה, וברוך הבא דנצ'ו, עונש"ך הוא עונשנ"ו!

    השבמחק
  7. אגב ישנם גם מצבים הפוכים כאשר בית כנסת מתכנס בכנסיה כאשר הדוגמה הקיצונית אותה ראיתי הייתה בונקובר אשר בקנדה בית כנסת קונסרבטיבי התכנס בכנסיה אנגליקנית הידועה בביקורתה הגובלת בשנאה לישראל (ראה הלייבור הבריטי)ויש דוגמאות נוספות בעיקר במקומות בהן הקהילה קטנה ואולי אפשר להוסיף את המקומות בהם שמירת בית כנסת נעשית על ידי לא יהודים למשל ברודוס

    השבמחק
  8. דנצ'ו אין כמוך תודה אגב גם בוושינגטון הבירה יש כנסיה שבשבת מחליפים את השלט ושה בית כנסת

    שמואל שי

    השבמחק
    תשובות
    1. אז אני לא מבין את הבעיה שלך עם כיפה . נזירים הולכים עם כיפה בבית תפילתם , ומגדיל עשות הוא ממלא המקום (אפיפיור ) . הם נוהגים להלך ללא כובע בבית התפילה , וכיפה מותרת .

      מחק
    2. בכנסייה נוצרית גברים נכנסים בגילוי ראש ורק המשמשים בקודש חובשים כיסוי-ראש טקסי. בעת הכנת המיסה גם הכוהנים מסירים את כיסוי הראש.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.