יום שני, 29 ביוני 2020

מעורב ירושלמי: בלק, יום שבושים, תלמוד תורה, הספסל המזמין

א. בלק מלך ירושלים

בירושלים אפילו אמני הגרפיטי הם אנשי רוח ויודעי ספר.

בבית הנטוש ברחוב אחד העם, שפעם שכן בו לכבוד בית המלון 'הנשיא', יש ציורי קיר לרוב, אבל רק אחד מתחבר ישירות לירושלים ולמקורות.

צילום: אביב קינן

בכתובת הזו נרמזים שני ספרים: חימו מלך ירושלים של יורם קניוק (שאף הפך לסרט), וכמובן בלק, כלב החוצות של ש"י עגנון, ש'מככב' ברומן תמול שלשום. ועלילותיו ראו אור בספרון מיוחד ושמו כלב חוצות.


האמן לא חתם את שמו, וחבל.

ב. יום שבושים

'שבוש' היא בוצ'אץ' שבגליציה, עירו של ש"י עגנון, אבל מהו 'יום שבושים'?

אם הבנתי נכון, אלה הם בעצם ראשי תיבות של 'שבוע ישיבה' ויש להגות אותם במילעיל (shvushim) ובלי דגש באות ב'. השבו"ש מיועד לתלמידי כיתות י"ב ששוקלים לימודים בישיבות גבוהות, ו'יום השבושים' הוא מן הסתם יום הרשמה למי שרוצה לבוא לשבוע...

צולם בישיבת הכותל בעיר העתיקה.

צילום: ברוך גיאן

ג. תלמוד תורה כנגד כולם?

ברחוב לינקולן 6 בירושלים שוכן כבוד סניף של קהילה נוצרית המכנה עצמה 'הכנסייה האדוונטיסטית של שומרי שבת'. מדובר בזרם נוצרי בינלאומי שחבריו מאמינים בשיבתו השנייה של ישוע (אדוונטיזם). בסניף הישראלי של הכנסייה חברים יהודים שומרי מצוות, ומטבע העניין המיסיונרי הם מבקשים לפנות בעיקר לדוברי עברית.

אין לי שום בעיה אתם, ומי שמעוניין במרכולתם יבוא וייקח. אבל הבחירה לתרגם את Bible Study (לימוד תנ"ך) במונח הכל כך יהודי-מסורתי 'תלמוד תורה', נראית קצת מוזרה, שלא לומר חסרת תום לב.

צילום: טובה הרצל

ד. שבו פה בבקשה!

כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ‍ִם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים (זכריה, ח 4).

הספסל המזמין הזה נמצא ברחוב המלך ג'ורג' 29.

צילום: מנחם רוזנברג

7 תגובות:

  1. איך יוצא מציפור כלב? 🙂😉

    השבמחק
  2. שבוש זה התלמיד עצמו. אמנם במקור זה היה ראשי תיבות של שבוע ישיבה, אך עם השנים זה הושאל לתלמידי התיכון שבאים לבקר בישיבות גם אם זה לא לשבוע שלם. מעתה שבו"ש = תלמיד הישיבה התיכונית/תיכון שמגיע לבקר בישיבה גבוהה (הסדר); שבושים (אכן במלעל) = תלמידי התיכונים שבאים לבקר (ולו לשעה קלה). ממילא יום שבושים זה יום עיון - יום אחד - שנועד לשבושים הצעירים שבאים לבקר (ולא יום רישום לשבוע עתידי). צעיר המבקr בישיבה ונשאל מי הוא עונה "אני שבוש" (Shvush)

    השבמחק
  3. ואולי זאת הדרך של מאן דהו להגיד שהמושב השמאלי תפוס...

    השבמחק
  4. הציור במלון הנטוש נהדר.

    השבמחק
  5. הצייר הוא אוהד אלברטון המקסים

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.