יום רביעי, 10 ביוני 2020

ארץ הקודש: דיני מסיכה, זיונים, זיפזיף, חכמת חיים מטופשת

א. העגלה המלאה

אז מה קודם לְמה, אוזן ימין או אוזן שמאל? איזו סוגיה הלכתית מרתקת!

בימי הסגר הארוכים חכמי ישיבת מיר לא ישבו בטלים מתורתם. ראו מה שהעלו בפלפולם...


ב. זיונים זה לא הכל

העיתון החרדי הוותיק המודיע מצויד בוועדות רוחניות (שם קוד לצנזורה), במשגיחים ובמפקחים מכל הסוגים, כדי שחס ושלום לא תסתנן מילה אסורה לתוך העיתון הקדוש. הוא לא יוצא דופן, שכן כך נהוג בכל התקשורת החרדית.

וכך, חזיר יוחלף תמיד ב'דבר אחר' וחזיר בר ב'דבר אחר בר', סרטן שד יוחלף ב'סרטן גרורתי' או ב'מחלת נשים'. על הטרדות מיניות, בגידות מחוץ לנישואין או להט"בים בכלל אין מה לדבר... אפילו ועדת הכנסת לקידום מעמד האשה צונזרה בעיתון המודיע ל'הוועדה למעמד'...

אבל כמו נגיף מסתורי הסמוי מן העין, תמיד מצליח להתגנב ליעד המוגן והמבוצר היטב איזה שועל קטן שיחבל בכרם ויעמיד במבוכה את העיתון ואת קוראיו המפוחדים וחסרי הישע.

כבר כתבנו בעבר על ה'אורגזמה' ועל ה'פאק' שהתגנבו לעיתון, ועל עוד אי-אלו מחדלים משעשעים. לאחרונה נשבר השיא, ודווקא במגזין 'קראט' (זהב טהור, לכאורה), שמיועד לנשים יראות שמים ('מגזין מלוטש לבית ולמשפחה מבית המודיע').

ראו מה נדפס שם בגיליון האחרון מי"ב בסיון תש"ף:

הקלקה על האיור תגדיל אותו לקריאה נוחה

זה מה שקורה  כתבו לי קוראים חרדים בשמחה גלויה לאיד  כשמעתיקים בלי הבחנה כתבות מהאינטרנט או דרך גוגל טרנסלייט. 😎

ג. חבר אתה לי בזיפזיף

כל מוצר זקוק לסיעתא דשמיא. גם חול זיפזיף.

צילום: יריב שיזף

ד. משוגע ושמח

ברומן עֵשָׂו (עם עובד, 1991) ברא מאיר שלו דמות נפלאה בשם יהושע אידלמן, שמצטיין באמרות שפר דביליות, ובלשונו של שלו 'מקור לא אכזב של חוכמת חיים מטופשת'. מפיו נושרים פתגמים כמו 'מי שיש לו כסף לא צריך נדבות' או 'בן אדם שמשקר, אסור להאמין לו' (עמ' 200).

הנה כמה דוגמאות מאוצר חכמת החיים המטופשת של פלג הנח-נחים הברסלבי:


וכאן דוגמה נוספת עם שגיאת כתיב חיננית:

צילומים: איתמר לויתן

25 תגובות:

  1. דוקא את הפתגם: "לא פשוט להיות פשוט" לא הייתי ממהר להכליל בין הפתגמים הטפשיים.
    זה פתגם מאוד לא פשוט

    השבמחק
    תשובות
    1. אני איתך. לא פשוט להתנהג בענווה.

      מחק
  2. ווו קאן דאס פאסירן אזא זאך? עס דרייט זיך א לעגענדע ביי זייערע קרייזן, אז די רביים מיט זייערע אויפזעערס קאנטראלירן יעדעס ווארט פון ביידע זייטן און גארנישט ווער נישט פון זיי פארהוילן.אפשר קאן זיין אז זיי פארשטייען נישט די באדייט פון די דאזיקע ווערטער.אויף יעדעס פאל , דארף מען זיי אנולירן פון די פליכט. אזוי זאגט מיין נארישער שכל . וואס זאגט צו דעם זייערע נארישער שכל?

    השבמחק
  3. לקחתי לתשומת ליבי את ההערה החשובה ומכאן ואילך אני מושך את ידי מלהגיב. אנטשולדיק אייך אלע מיטגלידער.

    השבמחק
  4. "בס"ד - חול זיפזיף משובח", זה מה שנקרא "לקדש את החול"....

    השבמחק
  5. "מה יש לה לעין הזאת... בשביל מי היא מזדיינת" - ואולי בשביל מי היא מתחמשת, מצטיידת במשקפיים כדי להיטיב לראות? ואולי המחשבות המלוכלכות הן רק בראשו של הקורא? כמו שאומרים באנגלית (ובלי גוגל טרנסלייט) : Beauty in the eye of the beholder

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי. האם לא משתמשים בבטוי בטון מזויין, כלי זין ועוד? זוהי המלה המקורית ואילו זו שאנו משתמשים בה לקללות ועוד, היא המצאה מאוחרת. לא צריך לשמוח לאיד כאילו החרדים נכשלו בבטוי לא נאות.

      מחק
    2. ברור ש'זיון' זה חימוש, 'מפליץ' זה מזעזע ו'נוד' זו חמת מים.
      אז כדי להבין את גודל הפאדיחה וחוסר העדכון של מי שהביא לדפוס את הסיפור ב'המודיע'אצטט בדיחה ישנה.
      מספרים על יצחק טבנקין שפעם התלהט בנאומו ואמר: 'ראַסִייָה מזיינת את הערבים'.
      הקהל פרץ בצחוק, וטבנקין הנבוך אמר להם:
      _ מה אתם צוחקים? אתם חושבים שאני לא יודע להגיד רוּסְיָה?
      ודפח"ח והמבין יבין.

      מחק
    3. אני מכיר גם את הספור על זלמן שז"ר שהיה עורך העיתון "דבר" ורצה לחתום על מאמר המערכת באות ז. בקושי הצליחו להניא אותו מכך.

      מחק
    4. הכל טוב ויפה ונכון. אבל לא מדובר כאן על הביטויים, שאם ממש מתאמצים מוצאים להם פרושונים -שונים. אלא מדובר 'בועדה הרוחנית' שמלכתחילה היתה אמורה למנוע את האפשרות לדמיונות.

      מחק
    5. אלתר דרויאנוביום שבת, 13 יוני, 2020

      ובאותה רוח הנה אנקדוטה נוספת:

      בן גוריון ביקר ‏בבסיס טירוניות. כששאל את החיילות אם יש להם תלונות ענתה אחת החיילות: 'כן, לא מנשקים אותנו'.‏

      ‏- ???‏

      - לא נותנים לנו נשק!‏

      'אה', אמר בן גוריון, 'אז היית צריכה לאמר שלא מזיינים אותנו'‏

      מחק
  6. בלשון קודש זיונם הם על גבי האותיות-זה רק הראש הכחול שלכם מעוות את הדברים

    השבמחק
  7. קמת בבוקר__כל השאר בונוס זה משפט למנכ"לים של לאומי,פועלים,פוקס,גולף וכו

    השבמחק
    תשובות
    1. חבל שאין אפשרות לאימוג'י. הייתי מכבד אותך באחד צוחק ואולי גם עוד אחד עצוב.

      מחק
  8. הנה שאלה נוספת בעניין הלכות מסכה:


    תשועה ברב יועץ:





    הרב גמליאל הכהן רבינוביץ, מח"ס "גם אני אודך" ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים

    האם יש ענין שתהיה מסיכה מיוחדת לשבת?

    עתה בגלל הקורונה ה"י שלובשים מסכות על הפנים כשהולכים ברחוב.

    הסתפקתי האם יש ענין שתהיה לאדם מסיכה מיוחדת לכבוד שבת?

    מחכה לספר השו"ת בעניין "הסתר אסתיר פני".

    השבמחק
  9. ואריק איינשטיין שורר -

    הבוקר בא - אז תגיד תודה


    אריק אינשטיין יותר ברסלב מברסלב - אפילו זה שקמת בבוקר זה בונוס

    השבמחק
  10. הציטוט הבא מוקדש לת"חים המגיבים. "יש אותיות שהם בלשון הקודש והם כמו לשון אחר כגון זיי"ן טי"ת מ"ם סמ"ך צד"י. זיי"ן משמע כלי זיין ומשמע לשון זנות כמן זיי"ן את יושבי ירושלים [ראו דבה"י-ב, כא, יא,יג] ולפי הכל משמע ושמוהו באות שביעית א"ב ג"ד ה"ו ז'... וז' לשון זנות כי ז' מיני זנות אשתו נדה ופנויה ואשת איש וכל העריות ומשכב זכור ושוכב עם בהמה ומוציא שכבת זרע לבטלה מעונן [ְ!] שמעביר על עיניו שבעה מיני שכבת זרע...ז' לשון זנות ומזון וכלי זיין ובכולן כתיב בהן לשון שבעה... וגבי זנות כתיב [משלי ל, כ] אכלה ומחתה פיה וכתיב [יחזקאל טז, כח] ותזני את בני אשר מבלתי שבעתך... ולפי שכל מיני מזון זיין כלי זיין וזנות לשון שובע ושבעה דברים לכך אות שביעי לשון זעען ולא רצו לקרוא שביעי בלשון עברי אלא בלשון תרגום ארמי" - ספר חסידים לר' יהודה החסיד, מהדורת ויסטינצקי, סימן תתתשי.
    וזו רק דוגמה אחת מני כמה. כאשר עונ"ש יעסוק ב'תחת' אספק סקופ מלפני כ800 שנה מפי פרשן מקרא.

    השבמחק
  11. טעיתי בהקלדה ואם אפשר לתקן, הרי טוב. בשורה ב צ"ל כמו [ולא כמן], ובשורה ז צ"ל זיין [ולא זעען]

    השבמחק
    תשובות
    1. יכול להיות שבסקופ שלך על 'תחת' התכוונת לזה?
      http://onegshabbat.blogspot.com/2012/07/blog-post_08.html

      מחק
    2. לא התכוונתי לזה. קודם כל, תודה על ההפניה. מלבד הבדיחות ושאר ירקות למדתי שכבר רבנו חננאל השתמש במלה כ200 שנה לפני המקור שאציג מיד. ועוד משהו. המקור שהבאתי באשר לזין, מִבּין כמה, מייתר את מסקנתכם, שלך עם עמיתך, שהסקתם במאמר שפורסם ב'לשוננו לעם'. לענייננו, הקטע הבא הוא פרי פרשנותו הפשטית של ר' משה קמחי, אחיו של הרד"ק, ונדפס בספרו של אפרים תלמג', פירושים לספר משלי לבית קמחי, הוצאת מאגנס תשנ"א, עמ' 163, וזה לשונו בפירושו למשלי א 19:
      "ומלת 'בעליו' מצאנוה ביוד סימן הרבי. ועתה אפרש טעם היוד ברמז. ידענו כי האדם מחובר מארבע יסודות ומורתו מחוברת מאבריו העומדים מפה ומפה המשרתים אותו וכל אחד יעזור את חברו. ובעבור היותם רבים דבר הכתוב בלשון רבים. על כן נאמר 'עדיו', 'בלעדיו', 'אליו', 'בעליו', 'עליו', 'אשריו', 'אדוניו', וכן 'אחריו', 'תחתיו', כי האדם צדדים שנים...". ב'תחתיו' כוונתו לפסוק בפרשת בשלח, בעניין הציווי שהעם לא יצא בשבת ללקט מן שלא ירד בשבת, אלא "שבו איש תחתיו, אל יצא איש ממקומו", כלומר נמסר להם לשבת על התחת בעל שני האברים, חלקים. הרי שלדעת הפרשן המלה 'תחת' פשוטה כמשמעה כתובה בתורה. ואולי התכוון גם לפסוק אחר באותה פרשה "וידי משה כבדים ויקחו אבן וישימו תחתיו וישב עליה". אלה שני 'תחתיו' היחידים במקרא + יש"ב. ואגב, 'חרא' ישנו גם הוא במקרא. במלכים ב י, כז הכתיב "למחראות", והקרי "למוצָאות".

      מחק
  12. ניראה שבשורה ז' טעית בכוונה...

    השבמחק
  13. מזכיר לי סצנה מיוחדת בספרו של עמוס עוז"על אהבה וחושך" שם טועה בגין באספה חשובה ורק עמוס עוז (קלאוזנר-אז) מתפקע מצחוק ונשלח החוצה ע"י סבו. גם בגין לא היה מעודכן ב"לשוננו", ונשאר "תקוע" בלשון התנ"ך וחז"ל. אגב, ספר מעולה, ממליץ.

    השבמחק
  14. שם האביזר "מסכה" מטה את כל הדיון בדבר קדימות צד ימין. הטענה שלבישת המסכה, היא לא על האוזנים אלא על הפנים, מיתרת את שאלת הקדימות. אבל לא במסכה במובנה הרגיל של המושג עסקינן, מסכה תפקידה למסך -להסתיר ולכן מקומה בדרך כלל על הפנים, אלא במסנן מדובר לדרכי הנשימה מדובר. שיסנן את את נגיף הקורונה. ומסנן שכזה מיועד לפה ולנחירים, ולכן השאלה אם יש להקדים נחיר ימין לפני נחיר שמאל, היא השאלה שיש לדון בה. והדרא קשיא לדוכתא. 😊

    השבמחק
  15. ועכשיו ברצינות
    אתה מכיר את המושג "אין אדם יוצא מן העולם וחצי תאותו בידו" (בלי הפרוש המלוכלך :) נתת לנו משהו גדול וקטעת אותו לפני החלק החשוב ביותר... מהי מסקנתו ההילכתית של המשיב. בבקשה פרסם את כל התשובה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.