יום רביעי, 19 באוגוסט 2020

אבן מקיר תזעק: בנק קלינגר ומלון 'ציון' בצפת


פרופ' אבידֹב ליפסקר ביקר בצפת וצילם שכיית חמדה עזובה ומוזנחת, שנמצאת ברחוב ירושלים כבר יותר ממאה שנה.



רחוב ירושלים הוא הרחוב המסחרי הראשי של צפת. הוא מקיף את גבעת המצודה הצלבנית, ויש בו מבנים היסטוריים לא מעטים מהתקופה העו'תמאנית והבריטית. 'אני מבקר הרבה ברחוב זה' סיפר לי אבידב, 'ותמיד נכנס לחנות הספרים "סוכנות נדב" (רחוב ירושלים 28), שהיא מהטובות בארץ לשוחרי הספרות העברית'.

את תשומת לבו לכד בניין סמוך, ברחוב ירושלים 36. זהו בניין בן שתי קומות, מרשים ביופיו, במיוחד כשמתבוננים בדקדקנות בפרטיו. 


ראשיתו של 'בנק קלינגר' היא בבנק פרטי, שנוסד בצפת בשנת 1904 תחת השם 'בנק ברשד, ברזל, קלינגר', על שם שלושת מייסדיו, אנשי היישוב הישן. לאחר גלגולים שונים נמכר הבנק בשנות השלושים לאליהו קלינגר, ולימים, בינואר 1961, נמכר 'בנק קלינגר', על ידי מרדכי קלינגר, בנו של המייסד, לבנק לאומי.

הצפה, 1 בינואר 1961

חוברת 158-157 של אריאל: כתב עת לידיעת ארץ ישראל (דצמבר 2002) הוקדשה לצפת ואתריה, ובמאמרו של חגי עמיצור מצאתי משהו על תולדות המבנה:

עמ' 160-159

מאז נעלמה גם סוכנות הביטוח, והבית סגור ומסוגר.

בקומה העליונה נמצא 'מלון ציון', ושלט ישן וכתובת מטושטשת שצויירה על הטיח עוד נותרו לפליטה.

ככל שמצאתי, המלון הוקם בראשית שנות הארבעים ונוהל בידי אליעזר ונחום פרל, בני משפחת פרל שהייתה מראשוני המתיישבים בצפת. מלונות בשם 'ציון' היו באותם ימים גם בירושלים, בחיפה ובטבריה.


לפי המודעות שמצאתי, פעם היה כאן שמח. אוכל משובח וטעים, שעשועים וריקודים, וגם פוליטיקה...

דבר, 12 ביוני 1942
בידספיריט

ועכשיו... הלב נחמץ.

צילומים: אבידב ליפסקר

בעלי התוספות

רחל ברלב שלחה לי צילום מתוך הספר ערך נקוב התפתחות הבנקאות בישראל בראי תעודות של ניירות ערך מאוסף ברלב, שהוציא בשנת 2013 אחיה יהודה ברלב יחד עם מיכה אבני, בעריכת איתמר לוין. ושם בעמ' 9 מסופר על בנק קלינגר, הבנק השני בארץ ישראל:


20 תגובות:

  1. כמה דיוקים, שאולי לא עקרוניים לקורא, אבל בשביל הדיוק ההיסטורי.
    ראשיתו של בנק קלינגר בבנק ברש"ד ברזל, שהוקם בסוף המאה ה19. בתחילת המאה העשרים צרפו לשותפות את אליהו קלינגר. בשנת 1909 מכר יואל ברש"ד את חלקו לאליהו קלינגר.יואל ברש"ד יזם את כניסת בנק אנגלו פלשתיין לעיר והתמנה לסגן מנהל הבנק והגזבר. עד 1929. לימים בנק אנגלן פלשתיין הפך לבנק לאומי לישראל. וכפי שנכתב גם בנק קלינגר נמכר ע"י בעליו לבנק לאומי.
    מבנה מלון ציון היה בבעלות קלינגר,ואליעזר ופרידה רעייתו שהיתה ידועה כבשלנית מעולה שכרי אותו עד שהמלון נסגר בראשית שנות השבעים.
    לצערי הרבה בניינים היסטוריים ברחוב ירושלים ובעיר העתיקה לא קבלו את הטיפול הראוי. לאחרונה נעשה מיפוי יסודי של העיר העתיקה וההיסטורית ובינתיים חלק מהיזמים הורסים שכיות חמדה

    השבמחק
  2. הבניין ממוקם במס'38 או ב36 כמתואר בחוברת של אריאל? ומה היה גורלו של קומתו השנייה עד לפתיחת בית המלון בשנות הארבעים ? הרי לפי הבנתי הבניין קיים לפחות מאה שנה

    השבמחק
  3. תודה על המידע. טיילתי עם ילדיי שם שבוע שעבר ולא ידעתי מספיק פרטים על המקום.

    השבמחק
  4. הכל נשאר במשפחה. ברש"ד היה חותם את שמו כ"מוכתאר" של צפת, ופעל רבות בעסקי הציבור בעיר. בתו הבכורה לחנה נישאה למתתיהו זאב פרל (סבו של זאב פרל, לשעבר ראש העיר צפת) והשנים הקימו את מלון"הרצליה" בצפת שבתקופת המנדט אירח בין כתליו הרבה אנשי צבא בריטים. לימים, החליף המלון את שמו ל"ציון".

    השבמחק
    תשובות
    1. הוא חתם בתואר 'מוכתאר' מפני שזה היה תוארו הרשמי. מדובר בתפקיד של מי שהיה פקיד השלטונות ששימש נציג הקהילה כלפי השלטונות. זוהי מורשת עות'מאנית שאומצה על ידי שלטונות המנדט.

      מחק
  5. תיקון קל: ה"מוכתאר" אשר ברש"ד היה אחיינו של הבנקאי ועדיין "הכל נשאר במשפחה".

    השבמחק
  6. תוספת מידע: מרדכי קלינגר, שהיה יורשו של הבנק שהתרוקן מתוכן ונשאר ממנו רק השלט, היה איש עסקים ושימש חבר מועצת עירית צפת מטעם מפלגת הליברלים, בשלהי שנות ה-60, וניהל אופוזיציה רמה כלפי ראש העיר המפא"י'ניק אברהם הכהן. ועוד הערב: גם הנציג השני של הליברלים במועצת העיר היה בנקאי ודווקא בנקאי פעיל. היה זה מאיר מיבר, מנהל סניף הבנק נבינ"ל הראשון בצפת (שמשרדיו נמצאו במרחק 40-50 נ' מבנק קלינגר המנוח ומול בנק לאומי שבגדה השניה של הרחוב). למרות היותו איש הליברלים באותה עת, נודע מיבר בעברו כאיש ההגנה בימי ערב קום המדינה, והיה גם מפקד העיר בעת המערכה על צפת. סיפוריו בנושא זה הונצחו בספרו שכמדומני שמו 'בצל המצודה' או משהו דומה.

    השבמחק
  7. מהן ראשי התיבות בשם המשפחה ברש"ד?

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי עניות דעתי ברש״ד הן ראשי התיבות של ״בן רבי שמואל דוד״ או ״בן רבי שמעון דומשביצקי״״

      מחק
  8. על פי הויקיפדיה, יואל ברש"ד, נולד לאביו שמואל דיין.

    השבמחק
  9. עוד על פי הויקיפדיה, בנו של ר' שמעון דומשביצקי, נקרא 'ישעיהו ברשדסקי' היינו בן ברשד.

    השבמחק
  10. ברשד (באוקראינית: Бершадь ביידיש: בערשיד) היא עיר באוקראינה הדרומית במחוז ויניצה. בעיר זו היתה קהילה יהודית גדולה והיא נודעה כמרכז חסידי. אפשר שמשפחת ברשד מוצאה משם כפי שעולה מן השם "ברשדסקי". הר"ת נוספו ככל הנראה בשל השאיפה ל"יחוס".

    השבמחק
  11. איזה בלוג יפה ומאיר עיניים. בכל פעם שאני מגיע לצפת "נחמץ" לבי על מה שיכולה הייתה צפת להיות,ואיננה. אפילו ציטוט
    ה"גששים"כבר לא כ"כ מסתדרת, "אך טבריה טבריה לו היית צפת", לא עניין גדול.

    השבמחק
    תשובות
    1. כתושב צפת ותיק: לצערי, לאחרונה העיר משנה את פניה ולא לטובה. זה רק עניין של זמן שגם מבנים אלו יעברו בעלות ויאבדו כל סימן היסטורי.

      מחק
  12. ek
    נצר למשפחת קלינגר הבנקאי הוא ניר קלינגר שחקן מכבי חיפה ונבחרת ישראל בעל ההופעות הרבות ביותר בנבחרת ישראל שעלילותיו יכולות למלא מאמר שלם

    השבמחק
  13. אנחנו התארחנו ב"מלון ציון" כמה פעמים בשנות השבעים. המלון כבר היה מהוה ולכן זול, אבל הכנסת האורחים היתה תמיד נעימה וחמה ולכן אהבנו לבוא לשם.

    השבמחק
  14. גם אני נצר למשפחת קלינגר. אשמח לדעת אם מישהו זוכר או הכיר את האח של אליהו קלינגר, שנסע בזמנו לפריז ללמוד רוקחות והתחתן עם חנה לבית ברכר, גם היא מצפת.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני נצר למשפחה. לא הכרתי את הדוד צבי, שהיה אח של סבתי. זוכרת היטב את הדודה חנה, את לאה ובעלה וגם את אפרת ואלישע. גרנו בחיפה והיינו מגיעים לק. מוצקין. גם את שמשון ענבל זוכרת.

      מחק
    2. גם אני נצר למשפחה. סבתי היתה אחותו של אליהו קלינגר וגם אחותו של צבי, שהתחתן עם חנה. נראה לי שאין מי שהכיר את צבי. את הדודה חנה (דודה של אמי) אני זוכרת היטב, כמו גם את בתה והנכדים וגם את בנה הירושלמי. לצערי, אנחנו פעמים רבות נזכרים מאוחר מדי.

      מחק
  15. גם אני צאצא ,נכדו של אליהו קלינגר ואביו של הכדורגלן ניר קלינגר.בספרו של מנחם כהן שסיפר על זיקני צפת ,סופר איך סבי אליהו קיבל את סוכנות הדלק האנגלית ״של״ .לקוח ערבי לא עמד בתשלום חובו לבנק ,הציע במקום מזומן לתת שלושה פחי נפט שהובאו אליו ממצרים .סבי נאות לעסקה ,ופתח מחסן למכירת נפט ששימש למאור .כשאזל הנפט ביקש מאותו ערבי לייבא עוד שלושה פחים ,ואז פנו אליו מ ״של״ והיציעו לו סוכנות החברה בצפון .עם השנים הוקמו תחנות דלק וההספקה גדלה למיכליות של כעשרת אלפי ליטר לשבוע .

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.