יום רביעי, 30 בספטמבר 2020

שיר השוק: יריד ארבעת המינים


מאת דנצ'וּ ארנון

ערב חג סוכות ושוקי ארבעת המינים בירושלים ובבני ברק אינם כתמול שלשום. כל אחד מבין זאת. נגיף קורונה שיבש את כל סדרי החיים והמסורת ואף ששווקים אלה 'הוחרגו' ממתווה הסגר, זה כבר לא יהיה אותו דבר.

כדי לשתף אתכם במראות נאלצתי לחזור לתמונות שצילמתי בירושלים לפני שנה. אני גם מפנה את תשומת לבם של הקוראים לכתבה דומה שפורסמה בבלוג עונג שבת, פרי עטו ומצלמתו של ידידי ברוך גיאן ('ברוך הבא: קישוטים לסוכה', 20 בספטמבר 2013).

כבר במוצאי יום כיפור נוהגים חסידים ואנשי מעשה לתקוע את היתדות לסוכותיהם ולמחרת מקימים אותן ומתחילים להתכונן לקראת החג. הדאגה הגדולה היא להשיג 'ארבעה מינים' מהודרים, משמחי לב ומשובבי נפש: אתרוג צהוב וגדול עם פיטם מלא ושלם, לולב זקוף קומה, הדסים ירוקים וטריים וערבי נחל רעננים. בין לילה קמים בכל ריכוזי החרדים דוכנים למכירת ארבעת המינים וקישוטי סוכה. בימים כתיקונם, עיריית ירושלים מתקינה אוהל ענק שבו מתקיים היריד.


אתרוגים

האתרוג הוא לא מה שחשבתם. יש אתרוגים ויש אתרוגים: מורכבים ולא מורכבים, מפרדסו של רב פלוני או אלמוני, בהשגחתו של רב זה או רב אחר. המחירים הם כמובן בהתאם. על הידור האתרוג מקפידים יותר מכל מין אחר.


ויש גם אתרוג תימני ענק. לתימנים בלבד.


לולבים

על מה מקפידים בלולבים? בעיקר על העלים העליונים, שיהיו מחוברים ומהודקים וחלילה לא ייפרדו אלה מאלה. לולב טוב הוא כמו כידון. חד וחלק (ורק שהחוד לא ייכנס לכם לעין).


הדסים

על עלי ההדס להיות מסודרים כחיילים במסדר, בשלשות יפות. אורך הענף שעליו יש שלשות צריך להיות שלושה טפחים. הבעיה היא איך בדיוק מודדים 'טפח' (רוחב אגרוף קמוץ): עם האגודל 10 ס"מ ובלעדיו 8 ס"מ. יש ההולכים על הארוך ויש על הקצר...


ערבות

לערבות יש בעייה רצינית: הן מתייבשות מהר ולכן הן מופיעות בשוק רק באריזה סגורה. הן יחזרו ויופיעו שוב לקראת הושענה רבה, טריות ורעננות ובזיל הזול, רגע לפני שיימרטו מהן במרץ את כל העלים בטקס החבטות.


דוקטור לאתרוגים


 אחרי שקונים את הארבעה מינים עומדים המהדרים מן המהדרים בתור אצל המומחה, איש ירא שמיים, שבודק אם באמת הכול כשר וכשורה ולא קניתם חתול בשק.


קוישיקל

לסיום קונים את הקוישיקל (ביידיש: 'קויש' הוא סל נצרים), שאינו אלא מקלעת עלי דקל המאחדת את שלושת המינים (האתרוג הוא לחוד). יש ילדים בשוק שזו אומנותם. הם יושבים וקולעים את הקוישיקלאך.


קישוטי סוכה

איפה הימים (והלילות) שבהם ישבו ילדי וילדות ישראל וטרחו על הכנת קישוטים לסוכה? בשנים האחרונות מוצפים השווקים בשפע של קישוטים, רובם תוצרת סין ושאר ארצות המזרח הרחוק. אל תגלו לאף אחד את הסוד השמור: קישוטי סוכה רבים יוצרו במקורם עבור שוקי חג המולד...


מועדים לשמחה, חגים וזמנים לששון!



16 תגובות:

  1. סמיכות רבים של שוק: שוקי (ש' בשורק, ק' בצירי). לא שווקי.

    השבמחק
  2. לא נכון, ראה כאן:
    https://hebrew-academy.org.il/2012/02/28/%D7%A9%D7%81%D7%95%D6%BC%D7%A7-%D7%91%D7%A8%D7%91%D7%99%D7%9D/

    השבמחק
  3. ולחשוב שכל המפעל הענק הזה נולד מתוך פסוק קצר ונעים בספר ויקרא:
    "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים וַעֲנַף עֵץ עָבֹת וְעַרְבֵי נָחַל..."

    השבמחק
  4. א. אף על פי כן - שוּקֵי. ב. השנה ראיתי בפרסום של מוכר ארבעת המינים "אתרוג מרוקאי". האם אתרוג זה מתייחד במשהו מעבר לגידולו במרוקו? ילמדונו רבותינו. ג. ממש עכשיו פורסם שנחקרו כ300 כדי חרס ונמצא שמידת הטפח היא 8.8 או 8.9 ס"מ כדעת ר' חיים נאה ולא כדעת החזון אי"ש. המחלוקת היא מקדמת דנה [כך הכתיב במקרא]. חיים גראדה מספר בספרו "צמח אטלס" [הוצאת עם עובד 1968, "מחיר הספר 4 ל"י"] שביושבו עם בחורי ישיבה אצל רבם שם לב לרוחבן של אצבעות ידיו של צמח אטלס הוא החזון אי"ש, ומכאן מידתו הגדולה של טפח.

    השבמחק
    תשובות
    1. צמח אטלס אינו ה"חזון איש".
      גיבור משנה בספר "צמח אטלס" הוא ה"מחזה אברהם".
      ה"מחזה אברהם" הוא ה"חזון איש"

      מחק
    2. תודה על התיקון. עכ"פ האצבעות הן של החזון איש. מועדים לשמחה.

      מחק
  5. קשה להבין את הפער בהתייחסות של החרדים לארבעת המינים לעומת התייחסותם העלובה (על גבול הפלילים) למגיפת הקורונה. אם היו יותר רצינים בהתייחסות לקורונה בוודאי היה לנו פה בארץ קל יותר. להתייחס לארבעת המינים בכזו רצינות מוגזמת ולקורונה בכזו קלות ראש?! מדהים ומדכא.

    השבמחק
  6. בודק האתרוג בזכוכית מגדלת בדקדקנות שאינה חסרת רשעות למצא פגמים. לו עמד לבחינה בפני השופט באותו האופן...

    השבמחק
  7. אתרוג תימני? מרוקאי?
    במשך מאות שנים האתרוג הנחשק ביותר הגיע מ...אום אל פאחם.
    ראוי לציון יואל משה סולומון הכותב עליהם בסוף המאה ה-19:
    ולא לחינם בחרו אבותינו רבנינו וגאונינו מדור לדור לברך אך על אתרוגי אום אלפחם, כי הגנים האלה נשארו לנו במסורה קדומה מדור לדור כי המה פרי הארץ לגאון ולתפארת... המראה הנעימה הלזה הייתה לנו לפתח תקווה ולעד נאמן, כי הארץ הנשמה הלזו תחכה בכיליון עיניים אל בניה מארץ מרחקים ואך בנטותם ידיים אליה תרום קרנה ותלבש הוד והדר

    השבמחק
  8. ר שמואל מוהליבר נטע את גן האתרוגים הראשון בארץ (גן יהודי ראשון כמובן). על שמו היישוב גן שמואל. באשר לקשר בין "פרי עץ הדר" לאתרוג, ראו מאמרה של נילי ליפשיץ ושלי "האם האתרוג הוא אכן םרי עץ הדר" שהופיע בבטאון "בית המקרא" 148 עמ' 33-28 משנת 1997 והויכוח שהוא עורר.

    השבמחק
    תשובות
    1. נו באנת. איפוא מוצאים את בית המקרא 148 - תביא צילום

      מחק
    2. https://www.researchgate.net/publication/304743179_Biger_G_N_Liphschitz_1997_Etrog_-_Pri_Etz_Hadar_-_the_identification_of_the_Biblical_Etrog_Beit_Miqra_14828-33_Hebrew

      מחק
  9. במקור ראשון התפרסם מאמר על ספרו של פרופ' [אמריטוס] אליעזר גולדשמידט ‏מהפקולטה לחקלאות ברחובות. המאמר הוא: "אתרוג נולד: ההיסטוריה ‏הבלתי מוכרת של הפרי החגיגי" [הכותרת כידוע נקבעת ע"י אנשי ‏העיתון. ברשימה יש גם תצלום שער ספרו שחיברו הוא ועמיתו פרופ' ‏משה בר יוסף. שם הספר: "האתרוג: מסורת, מחקר ומעשה, מוסד הרב ‏קוק ירושלים [זה מה שרשום ונראה].‏ makorrishon.co.il/magazine/dukan/177235‎

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    2. בסוף המאמר שבקישור, מסופר שהרב יעקב אטלינגר, רבה של אלטוניה שבגרמניה, התלבט בשאלה אם באירופה ניתן לברך על אתרוגים שגדלו בחצי הכדור הדרומי, אמעריקע ואוסטראליע, בגלל שכיוון גדילת האתרוג 'הפוך' מאירופה, ויש ספק לגבי כיוון הפיטם למטה או למעלה בעת הכרכה. כי תושבי המדינות האלה 'רגליהם נגד רגלינו', בגלל צורת כדור הארץ.
      וזה מזכיר לי בדיחה ישנה: מדוע באמריקה הגברים הולכים עם כתפיות על המכנסים, ולא עם חגורה? והתשובה היא כי היות ובאמריקה הרי האנשים הם הפוכים לנו כי הם בצד השני של כדור הארץ, כשאנחנו כאן עם הראש למעלה, הם הרי עם הראש למטה. לכן הם הולכים עם כתפיות, כדי שהם לא יפלו מתוך המכנסים. 😄😅😉

      מחק
  10. לאתרוג יש גם טעם (וגם ריח)?
    לא ממליץ לטעום לבד בבית
    כנראה שכל האתרוגים היום פסולים....

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.