tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post2860613504383780442..comments2024-03-28T14:56:07.738+02:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): מחלות של יהודים: תזונה, אוננות ושחפת בעיתונות הרפואית ביידישדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger17125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-1553700886519629592019-09-01T13:26:27.080+03:002019-09-01T13:26:27.080+03:00הפסל הזה הניצב במרכז ווילנה הוא פסלו של ד"ר צ...הפסל הזה הניצב במרכז ווילנה הוא פסלו של ד"ר צמח שב"ד (או שאבאד ביידיש). שב"ד היה רופא ומראשי הקהילה היהודית בווילנה. הפסל מנציח ארוע ידוע. לד"ר הגיעה ילדה קטנה. שב"ד בדק אותה ואמר לה שהיא לא צריכה תרופות, אלא כוס חלב יום יום. הילדה אמרה לו שהיא עניה והרופא הבטיח לה לתת לה כוס חלב מדי יום. למחרת באה הילדה לרופא עם החתולה שלה, שקרס דגים תקוע בכפתה. שב"ד הוציא את הקרס , ומאותו יום ואילך, נתן חלב גם לילדה וגם לחתול.Rami Neudorferhttps://www.blogger.com/profile/00688036932846101504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71057901734562005312019-09-01T13:21:42.371+03:002019-09-01T13:21:42.371+03:00נפלאנפלאRami Neudorferhttps://www.blogger.com/profile/00688036932846101504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-58780931945552790082019-08-12T14:12:19.477+03:002019-08-12T14:12:19.477+03:00נדמה לי שאצל דרויאנוב קראתי את הבדיחה; יהודי נכנס...נדמה לי שאצל דרויאנוב קראתי את הבדיחה; יהודי נכנס לבית של עשירים, בבית המפואר היתה מרקקה מונחת בפינת החדר, וכשנזקק ליריקה, האורח ירק לידה. המשרתת סברה שהוא החטיא את המרקקה, אז היא הזיזה אתה לכיוון היריקה. האיש נזקק שוב ליריקה, וירק שוב ליד המרקקה, ושוב הזיזו אותה למקום היריקה. האורח הגיב: הפסיקו להזיז את הכלי היפה הזה, אני עוד עלול לירוק עליו בטעות.Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-81131642610327775832019-08-11T20:52:35.486+03:002019-08-11T20:52:35.486+03:00אכן, הנוצרים הראשונים נחשבו "מינים" שחכמ...אכן, הנוצרים הראשונים נחשבו "מינים" שחכמינו התנאים תיקנו ברכה נגדם – "ברכת המינים" (כמו שה"מתנגדים" רדפו את כת חסידי הבעש"ט – בלי "להבדיל", וכמו שהיו שניסו לחסל את רבי שניאור זלמן מלאדי, כשהעלילו עליו שיתוף-פעולה עם נפוליון!), אך נמצאו מן התנאים שמשיחיות הזאת קסמה להם. כמו ששנינו בברייתא שהושמטה מן הדפוסים בגלל הצנזורה, אך שרדה בכתב-יד מינכן: "תנו רבנן, כשנתפס רבי אליעזר [בן הורקנוס] למינות [על עוון "מינות" – השתייכות לכת, שהרומאים רדפו מטעמיהם שלהם, כמפירים את הסדר של האימפריה], העלוהו לגרדום לידון, אמר לו אותו הגמון: זקן שכמותך יעסוק בדברים בטלים הללו? אמר לו: 'נאמן עלי הדיין', כסבור אותו הגמון [ש]עליו הוא אומר, והוא לא אמר אלא כנגד אביו שבשמים. אמר לו: הואיל והאמנתני עליך, דימוס [dimissus] – פטור אתה. כשבא לביתו נכנסו תלמידיו אצלו לנחמו ולא קיבל עליו תנחומין. אמר לו רבי עקיבא: רבי, תרשיני לומר דבר שלימדתני... שמא דבר מינות בא לידך והנאך, ועליו נתפסת? אמר לו: עקיבא, הזכרתני. פעם אחת הייתי מהלך בשוק העליון של ציפורי ומצאתי אדם אחד מתלמידי [ישו הנוצרי] ויעקב איש כפר סכניה [=סח'נין!] שמו..." (שמו של ישו הושמט בדפוס מאימת הצנזורה, ונוסף על פי כתב-יד מינכן, משנת 1342) – ר' אליעזר התוודה על דרש-חידוד מוזר, שהנאהו. אותו יהודי, ממאמיני ישוע (אגב, אם היה בן זמנו של רבי אליעזר הגדול, בן דור חורבן בית שני, הוא אינו יכול להיות "מתלמיד ישו" אלא מתלמידי תלמידיו).<br />על ראשוני "המקובלים" אמרו מתנגדיהם, שהם גרועים מן הנוצרים, שהם "שילשוהו" והללו "עישרוהו". תורת הקבלה כבר איננה מעוררת שום התנגדות – "שיוויתי" שלעיני המתפלל בזמננו מכיל דמות: כתר עליון – ראש, לב מבין, שתי זרועות וכו'. ויש גם משפחה – "אבא ואימא", "כלה" – שהיא "שבת" ואליה פונה קהל מתפללי בית-הכנסת בסוף שירת "לכה דודי" ומשתחווה. ניסיתי לשכנע ש"ץ בבית-הכנסת שלי לחזור לנוסח שלפני 1967 ולוותר על הקללה בקול שלפני "ואנחנו כורעים" בראש-השנה, אבל זה כבר בלתי אפשרי, כי חזרנו לאיבה הבין-דתית של ימי-הביניים, והפעם מתוך עמדה של כוח.שלמה צוקר, ירושליםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-32042134167099456962019-08-11T20:51:55.014+03:002019-08-11T20:51:55.014+03:00יישר כוחו של יצחק פוקס על מחקרו המאלף ורשימתו רבת ...יישר כוחו של יצחק פוקס על מחקרו המאלף ורשימתו רבת העניין. אני מבקש להעיר על פרט אחד בה, שהביאני לכמה הרהורים.<br />בהסבר לתרעומת שהביע אליהו סוסנוביץ על המנהג המגונה לירוק בתפילת "עלינו לשבח", כתב פוקס: "עת היו מגיעים לפסקה 'שהם משתחווים להבל וריק ומתפללים אֶל אֵל לא יושיע' – המילה 'וריק' נדרשה כגימטרייה של יש"ו..." – דבר זה סוסנוביץ לא כתב. לדבריו על הסכנה לבריאות שבמנהג זה הוא רק הקדים את הגנאי שבו (דעה קדומה? גנאי אסתטי?). הלא אלו דבריו: "חרפה היא לנו, שבמאה העשרים, בסיומה של תפילה המבטאת את עיקרון האמונה בבורא עולם, המתפלל צריך לירוק..."<br />את הגימטרייה הוולגרית גם אני שמעתי כ"תורה שעל פה" אך לא מצאתי בשום מקור כתוב, ואם הבנתי נכון – היא לא הובאה על ידי סוסנוביץ, ולדעתי – יסודה בטעות. בכתבי-יד עבריים, כשהיו מבקשים להבליט מילה או לתת בה אופי של הַזָּרָה, כעין מירכאות בזמן החדש, היו מסמנים אותה בקו מעליה. בטיפוגרפיה של הדפוסים, שהיה קושי ממתיחת קו מעל למילה, החליפו את הקו שמעל למילה (אחת או יותר), החליפו אות בגרשיים לפני האות האחרונה של אותה מילה. כך השם "ישו" מסומן בקו מעליו = יש"ו. בני תקופת הבית השני, בעיקר הגליליים, לא הגו את העיצור עי"ן של השם ישוע, לפיכך היוונים והרומיים שמעו ישו Jesou[s]!<br />את הנוסחה "שהם משתחווים להבל וריק" התחילו למחוק בכתבי-יד של סידורי התפילה באיטליה כבר במאה ה-15, גם בצנזורה פנימית מאימת הצנזורה הקתולית. האשכנזים השמיטו מן הדפוסים את "שהם משתחווים להבל וריק", והאיטלקים שינו ל"שהם היו משתחווים להבל וריק". בסידורים אשכנזים מן המאה ה-19 היא כבר מזמן נעדרת ולכן סוסנוביץ לא יכול היה לשמוע אותה מובעת בפי המתפללים בבית המדרש שלו, ואני משער שהם הסתפקו ברקיקה לאחר "ככל המונם". "שהם משתחווים להבל וריק" כבר לא נמצא, למשל, ב"סידור תפילה עם ליקוטי תורה", וילנא תקע"ב/1812, דף פא עמ' ב (עמ' 162), וגם לא בסידורים שנדפסו בארץ-ישראל עד שנת 1967, למשל: "סידור שירה חדשה" (ירושלים, הוצאת אשכול, 1930 ואילך), סידור "מפי עוללים", סדור תפילה לחול, שבת ומועדים "על פי הצעת מחלקת החינוך של ההנהלה הציונית בארץ ישראל"., תל-אביב, הוצאת "אמנות", [מהדורות רבות] תרצ"ה ואילך. הנוסח "שהם משתחווים להבל וריק" שוחזר והוחזר בגדול בעקבות ההתלהבות הלאומנית אחרי ניצחון 1967 – לראשונה בסידור "רינת ישראל", ערוך, מסודר ומבואר בידי שלמה טל, "עבור המשרד לענייני דת של מדינת ישראל", [מהדורות רבות] תש"ל / 1970 ואילך. ה"אטימולוגיה" ריק – יריקה היא מעניינת, ואני תוהה – שמא היריקה באה במקום הנוסחה "|שהם משתחווים..." ותמה אני, אילו היה סוסנוביץ שומע בזמנו, במחצית הראשונה של המאה ה-20, את הנוסח "שהם משתחווים להבל וריק", אם לא היה סבור כי "חרפה היא לנו".שלמה צוקר, ירושליםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10026708874737575172019-08-10T12:01:39.151+03:002019-08-10T12:01:39.151+03:00יפה ומעניין. תודה. יפה ומעניין. תודה. עדינה בר-אלhttps://www.blogger.com/profile/14299475537381793494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-51312583704244125752019-08-09T22:37:27.354+03:002019-08-09T22:37:27.354+03:00תודה רבה!תודה רבה!מרינהhttps://www.blogger.com/profile/10539801597590785244noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-7750568169362589612019-08-09T15:12:43.471+03:002019-08-09T15:12:43.471+03:00מקסים ומחכים, תודה!מקסים ומחכים, תודה!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-49917554397679802812019-08-09T15:11:22.633+03:002019-08-09T15:11:22.633+03:00וכמובן, צמח אטלס!וכמובן, צמח אטלס!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-48817591877044996542019-08-09T14:43:00.657+03:002019-08-09T14:43:00.657+03:00אוי ווי איך בין שוין קרענק געזונט צו זיין. זאל מיי...אוי ווי איך בין שוין קרענק געזונט צו זיין. זאל מיינע שונאים זיין קרענק אונד הכפורע אויף דער גאנצע עם ישראליחזקאל לביאnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-68428494992358661282019-08-09T12:14:07.478+03:002019-08-09T12:14:07.478+03:00שמות המשפחה קרסקס וכרסנטי מבוססים על השרש בשפות הל...שמות המשפחה קרסקס וכרסנטי מבוססים על השרש בשפות הלטיניות שפרושו "לגדול, לצמוח" (אם כי, מאגר בית התפוצות משייך את כרסנטי שם העיירה קרסינטה במחוז פונודרה, ספרד.)אבישי ליוביץ'https://www.blogger.com/profile/09885697281035596009noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-84378137765678904372019-08-09T11:16:28.181+03:002019-08-09T11:16:28.181+03:00האניה טיטניק היתה בבעלות חברת האניות ווייט סטאר לי...האניה טיטניק היתה בבעלות חברת האניות ווייט סטאר ליין.Sim Kohttps://www.blogger.com/profile/14895982862513444927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-7601584712759440372019-08-09T10:27:26.482+03:002019-08-09T10:27:26.482+03:00אחד מראשי 'המזרחי' בדור הקודם היה הרב צמח ...אחד מראשי 'המזרחי' בדור הקודם היה הרב צמח זמברובסקי...דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-24274755728563531112019-08-09T10:17:17.280+03:002019-08-09T10:17:17.280+03:00שוב תודה לכל העוסקים במלאכה על התענוג ! קראתי נהנת...שוב תודה לכל העוסקים במלאכה על התענוג ! קראתי נהנתי והשכלתי !!! - בהחלט עונג שבת רצוף איתיhttps://www.blogger.com/profile/05024957670779826158noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-7423124878351949112019-08-09T10:08:34.336+03:002019-08-09T10:08:34.336+03:00תודה רבה, יצחק, על הרשימה המלמדת. כדאי לשים לב לשם...תודה רבה, יצחק, על הרשימה המלמדת. כדאי לשים לב לשם הפרטי החריג "צמח".בן ציון קליבנסקיhttp://www.b-klibansky.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-17977204806282541902019-08-09T08:48:56.583+03:002019-08-09T08:48:56.583+03:00מפי חיים באר שמעתי הסבר לשם היידי לטחורים "מע...מפי חיים באר שמעתי הסבר לשם היידי לטחורים "מערידן":<br />ווייל מער יידען האבען דאס ווי גויים!<br />(כי יותר יהודים סובלים מזה מאשר גויים).<br /><br />שם המשפחה שב"ד הוא , אכן, שליח בית דין; אבל "בית-דין" מופיע בעוד ראשי תבות שהיו לשם משפחה: בד"ש = בית-דין שמש (בתחביר יידי).<br />(שם המשפחה בדש בקרב יהודי צפון אפריקה מקורו שונה)<br />אבישי ליוביץ'noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-50431846508690997172019-08-09T07:11:39.462+03:002019-08-09T07:11:39.462+03:00נהדר ! נהדר ! יעקב וימןnoreply@blogger.com