tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post4024713677519644149..comments2024-03-29T17:17:52.497+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): 'זה החלון להוציא צוֹאָה': בית שימוש יהודי מהמאה ה-13?דוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-7077437229634683332023-08-15T01:27:06.667+03:002023-08-15T01:27:06.667+03:00החפיר נועד למטרות הגנה התקפית. כיום החפיר יבש, ונד...החפיר נועד למטרות הגנה התקפית. כיום החפיר יבש, ונדמה לכולם שבמאות עברו זרמו בחפיר מים זכים ואולי שחו בו תנינים בעלי שיניים. אז זהו, שלא. הפיר היה מלא צואה, פגרי בעלי חיים, גופות של פושעים שהוצאו להורג ובוזו גם אחרי מותם, מי שוכין ושאר מרעין בישין. עומק הנוזל העכור הרתיע חיילים וצבאות מלטפס על קירות העיר הבצורה. אך הלוחמה הביולוגית והכימית, קרי הצחנה האיומה והמחלות ששטו בחפיר, היו נשק התקפי לכל דבר. <br />צבאות שצרו על ערים בצורות היו מעיפים פגרי בעלי חיים נגועי דבר בבליסטראות ענק אל תוך העיר הנצורה וגורמים לתמותה בה ולמלחלות. הם לא בדיוק הבינו בחיידקים ובווירוסים, אבל הם לא היט טיפשים- הם הבינו את נסיבות התחלואה אם לא בדיוק את מחולליה. <br />בכלל, במאות ההן אירופה ואנשיה הסריחו עד לב השמים. תחשבו רגע איך גבירות הדורות במחוכים ובחצאיות שהולבשו על כלובי ברזל- איך הן עשו את צרכיהן בנשפים למשל. אי אפשר היה להפשיל את הקונסטרוקציה. אז נתנו לסחי ליפול על הריצפה. פלופּ. ככה. באמצע הריקוד. היה כיף בלי מקלחות, בלי משחת שיניים, בלי דיאודורנט, ובלי שירותים. וכשיצאו לרחוב שלא היה בדיוק מרוצף, נו, זרמו בו שופכין של אדם ובהמה וגשם בדרך לחפיר. בגלל זה הגברות לבשו צמידי פרחים ריחניים על ידיהן, והגברים שמו פרחים בדש מעיליהם. היה נפלא. אסתיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-34015146141901945732023-08-13T10:36:59.964+03:002023-08-13T10:36:59.964+03:00תודה לאריה וולק על ההערה הנכונה לגבי תגובה של: &qu...תודה לאריה וולק על ההערה הנכונה לגבי תגובה של: "Unknown יום רביעי, 01 אוגוסט, 2012". Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-72746081253572899162023-08-13T08:54:38.574+03:002023-08-13T08:54:38.574+03:00כמי שלחם באזור באב אל ואד נראה לי מאד לא ראוי בהמע...כמי שלחם באזור באב אל ואד נראה לי מאד לא ראוי בהמעטה לכנות את שלדי המשוריינים רעי, הר', בשווא=צואה ואכן הניקוד של חיים גורי הוא רעי הר' בצירה רעי=חברי !!!<br />למגיב: נא קרא את השיר...!אריה וולקnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-21156596577640973552023-08-11T13:10:22.631+03:002023-08-11T13:10:22.631+03:00נו... אמרת ייקים? אמרת הכל! מדהים.נו... אמרת ייקים? אמרת הכל! מדהים.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-88601587899765005702014-04-15T20:38:39.978+03:002014-04-15T20:38:39.978+03:00אולי תעניין אותך עדות זו:
נשאל לה"ר מאיר: .....אולי תעניין אותך עדות זו:<br /><br />נשאל לה"ר מאיר: ... על בית הכסא העומד בקיר חומות העיר [רמז שעו] והצואה נופלת לתוך החפירה המקפת העיר שהיא יתירה מבית סאתים שלא הוקף לדירה והשיב יש לדקדק אם הבית הכסא למעלה מעשרה טפחים א"כ הרי צואה נופלת מרה"י לכרמלית דרך מקום פטור דהא חפירה כרמלית היא ... (*והאריך) [*מורי האריך] בלשונו הרבה עד שכתב: והשתא אפי' אי הלכה כזעירי [לא מיבעי] אם בית הכסא עשוי כך שהצואה נופלת על צדי הכותל אף על פי שאח"כ מתגלגלת ונופלת בכרמלית למטה מותר ...<br /> [רמז שעז] אך אותם בתי כסאות שהם בחפירה בקרקע ושל שני שותפין היה נראה דאסור עד שיערבו והיה ה"ר יעקב מקינון מתירן דיש למצוא להם היתר משום דצואה מקום פטור היא ... ודעת הרב נוטה שכך שמע מפי רבו ריב"א (מרדכי מסכת שבת פרק הזורק, רמז שעד). <br /><br />כלומר התקיימה מציאות בה אכן היו בתי שימוש בקיר החומה בגרמני של המאה ה-13, מסתבר שהחפיר שימש לא רק למטרות הגנה... אולי לא לזה בדיוק נועדה הכתובת אבל זה בהחלט מוסיף הבט נוסף לדברים.אלכסnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28405656951964778132012-08-31T14:30:21.836+03:002012-08-31T14:30:21.836+03:00זה נראה בדיחה. למה כולם בטוחים שבמאה ה13 לא היו בע...זה נראה בדיחה. למה כולם בטוחים שבמאה ה13 לא היו בעלי חוש הומור?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-63180044557531228142012-08-07T12:54:40.733+03:002012-08-07T12:54:40.733+03:00מוזר. קראתי את ספרו של שלמה זנד והייתי בטוח שלא הי...מוזר. קראתי את ספרו של שלמה זנד והייתי בטוח שלא היו יהודים במאה ה-13.אברהםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-1848267330025563432012-08-05T17:48:38.349+03:002012-08-05T17:48:38.349+03:00חרא של מאמר
מאד מענייןחרא של מאמר<br /><br />מאד מענייןRami Neudorferhttps://www.blogger.com/profile/00688036932846101504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-55413122511494872772012-08-05T13:03:13.305+03:002012-08-05T13:03:13.305+03:00מקסיםמקסיםAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-47613654939410711672012-08-04T03:52:26.778+03:002012-08-04T03:52:26.778+03:00ולי נראה שיש כאן עניין עם פיסוק (פיסוק המשפט כמובן...ולי נראה שיש כאן עניין עם פיסוק (פיסוק המשפט כמובן).<br />כוונת המחוקק היתה להסביר מפורשות שכאן "זה החלון", לא המקום לזריקת הצואה. "את הצואה" צריך "להוציע דרך שם" ואולי היה מתחת גם חוץ להורו את הכיוון.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-7370985232275374872012-08-03T17:02:24.226+03:002012-08-03T17:02:24.226+03:00ואולי בא הדבר משום הלכה ברורה:
יג וְיָד תִּהְיֶה ל...ואולי בא הדבר משום הלכה ברורה:<br />יג וְיָד תִּהְיֶה לְךָ, מִחוּץ לַמַּחֲנֶה; וְיָצָאתָ שָּׁמָּה, חוּץ. יד וְיָתֵד תִּהְיֶה לְךָ, עַל-אֲזֵנֶךָ; וְהָיָה, בְּשִׁבְתְּךָ חוּץ, וְחָפַרְתָּה בָהּ, וְשַׁבְתָּ וְכִסִּיתָ אֶת-צֵאָתֶךָ. טו כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ, לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ, וְהָיָה מַחֲנֶיךָ, קָדוֹשׁ: וְלֹא-יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר, וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ. <br /><br />אמנם מצינו במסכת כתובות (בתולה נשאת)את שדרש בר קפרא:<br />דרש בר קפרא מאי דכתיב ויתד תהיה לך על אזנך אל תקרי אזנך אלא על אוזנך שאם ישמע אדם דבר שאינו הגון יניח אצבעו באזניו והיינו דאמר ר' אלעזר מפני מה אצבעותיו של אדם דומות ליתידות מאי טעמא אילימא משום דמחלקן כל חדא וחדא למילתיה עבידא דאמר מר זו זרת זו קמיצה זו אמה זו אצבע זה גודל אלא מה טעם משופות כיתידות שאם ישמע אדם דבר שאינו הגון יניח אצבעותיו באזניו תנא דבי רבי ישמעאל מפני מה אוזן כולה קשה והאליה רכה שאם ישמע אדם דבר שאינו הגון יכוף אליה לתוכהמאן דהוhttps://www.blogger.com/profile/15241918345923201187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-91573087021417275822012-08-01T22:48:41.725+03:002012-08-01T22:48:41.725+03:00בילדותי... הרב פישל הניג הביא לנו את המילים של &qu...בילדותי... הרב פישל הניג הביא לנו את המילים של "באב אל וואד"... עלינו לזכור שאצל חב"ד יום העצמאות נקרא "יום העצמות"... עכ"פ... הזילזול היה עמוק... חיים גורי כתב "שלד הברזל שותק כמו רעי..." וד"ל...Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/13043403542090684548noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-24571456290652013482012-08-01T13:12:09.736+03:002012-08-01T13:12:09.736+03:00שלום דוד,
בספרד היה נהוג לזרוק את השפכים דרך החלון...שלום דוד,<br />בספרד היה נהוג לזרוק את השפכים דרך החלון ישירות מסיר הלילה.<br />לכן גם כיום נהוגה במקסיקו קריאת האזהרה "!Aguas" (מים!) כזכר לאותם ימים-<br />אדם שהיה מתעתד לזרוק את שפכיו מהחלון היה זועק לפני כן לרחוב כדי להזהיר את ההולכים ברחוב מפני "מקלחת"<br />http://etimologias.dechile.net/?aguasר.בקצהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-56617132262867631042012-08-01T11:01:04.580+03:002012-08-01T11:01:04.580+03:00יתכן כי הכתובת נועדה לשמש כעדות להסכם בין גבאי בית...יתכן כי הכתובת נועדה לשמש כעדות להסכם בין גבאי בית הכנסת לבין בעל הקרקע השכנה: "זה החלון להוציא צואה" - ולא מתוך קרקע בית בכנסת.<br />חקיקה באבן מצבה, היוותה ככל הנראה עדות שרירה יותר מאשר מסמך וזיכרון-דברים כתוב בקלף. במיוחד לאור הנסיבות - פינוי הבור אחת לעשור או שתי עשורים - פרק זמן בו פרנסי הקהילה עשויים להתחלף ודברים נוטים להשתכח.שמואלnoreply@blogger.com