tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post4988675556618522535..comments2024-03-29T11:33:50.307+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): אבד חסיד מן הארץ: הרב והחוקר יהושע מונדשיין נפטרדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-44955172783547566302014-12-29T21:00:04.501+02:002014-12-29T21:00:04.501+02:00http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3751&...http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3751&st=&pgnum=211&hilite=שמואלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71007838681817898432014-12-29T20:18:29.064+02:002014-12-29T20:18:29.064+02:00ועל "כבוד" כזה כתב אדמו"ר האמצעי (א...ועל "כבוד" כזה כתב אדמו"ר האמצעי (אגרות קודש מהדורת מש"מ עמ' רפ"ב) :"ונפטרתי ממנו בשלום ובכבוד גדול, כה יהי' מכל רבני וואלין ורבני ליטא כו' וד"ל ...<br />אבל באמת ממכתב הנ"ל לא נראה שאמר המאמר 'אל תצר' כלל, לא באריכות ולא בקיצור.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-91840118760782556912014-12-29T15:37:41.608+02:002014-12-29T15:37:41.608+02:00כאדם וכחסיד חב"ד, אני המום מגילוי שנאה זה. אי...כאדם וכחסיד חב"ד, אני המום מגילוי שנאה זה. אין מקום בבימה מכובדת זו להמשך הצגתה של אסופת רפש זו. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-38995646070646115812014-12-29T14:43:56.684+02:002014-12-29T14:43:56.684+02:00עוד פנינה יקרה שדליתי מתחת לפני הקרקע בתשורה לב&qu...עוד פנינה יקרה שדליתי מתחת לפני הקרקע בתשורה לב"מ תשע"ג עמ' 53, בקטע האחרון המתאר ביקור ר' עקיבא איגר אצל אדמו"ר האמצעי וחזרת 'מאמר' לפניו - מסתיים במילים "בביכלאך שכאן" - נוסף מתחתיו:<br />"שאלתי את ר"ח שי' ליברמאן, ואמר שכ"ק אדמו"ר הריי"צ אמר לו שרע"א נרדם באמצע שמיעת מאמר הנ"ל (כמדומה שאדה"א במכתבו לצ"צ כותב ש"כבדו אזניו משמוע")."<br /><br />וראה כאן, בקטע "האם הושמע המאמר הארוך?<br />http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8443&CategoryID=1606<br /><br />כלומר, כוונת ר"י מונדשיין בהבאת האנקדוטה במכתב היא לאשש ולחזק את טענתו כי המאמר הארוך אכן הושמע בפני ר"ע איגר, וראיה לכך וכו'....שמואלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-11377454646706165862014-12-29T09:25:00.590+02:002014-12-29T09:25:00.590+02:00http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?Article...http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8874&CategoryID=1657<br /><br />סכנה בספרות מזויפת<br /><br />הרה"ת ר' יהושע שי' מונדשין פרסם מאמר (בחתימת יהושע ד. לבנון) שכותרתו: "מוטיבים חב"דיים ב'הנדח' לש"י עגנון" [ב'ביקורת ופרשנות' חוברת 16 אדר א' תשמ"א עמ' 135-153]. בתגובה כתב לו הרבי בשולי איגרת מכ"ח באייר תשמ"א ('היכל מנחם' כרך א' עמ' צט):<br /><br />בנוגע לספרי ש.י.ע. – דוגמא והסברה בדבר: מובנת זהירות וסכנת שטרי ממון מזויפים באם יש בהם ציטוט מנוסח שטרות האמתיים, אפילו באם הוא מסולף. וככל שיתרבה הציטוט מתרבה הסכנה.<br /><br />על פשר הדבר מספר הר"י מונדשיין ב'תשורה' בר-מצווה (טו"ב כסלו תשס"ח עמ' 77):<br /><br />"כמה שנים לפני כן שאלתי את הרבי ב'יחידות', האם להדפיס מאמר שכתבתי בקשר ל"מוטיבים חב"דיים" באחד מסיפוריו של הסופר ש"י עגנון; הרבי האריך מאד במענהו, ותמצית הדברים:<br /><br />"הוא עצמו בעולם האמת, ואומרים שבחייו היה שומר תורה ומצוות, ומסתמא כן הוא, אבל הכתבים שלו... עם תפוחי-אדמה אי-אפשר לזייף מטבע, רק עם סיגי זהב, סיגי כסף וסיגי נחושת... מוטב לנצל את הזמן על דברים טובים יותר.<br /><br />"אך מכיוון שכבר כתבת, ואינך מפרסם זאת בשמך, ואפשר שתצא מכך תועלת – יכול אתה להדפיס זאת".<br /><br />ומסכם הר"י מונדשיין:<br /><br />"נקודת תשובת הרבי במכתב מקבילה לדברים שנאמרו ב'יחידות', אלא שבדיבורו נקט בדוגמת מטבעות מזוייפים, ובמכתבו – שטרי ממון מזוייפים".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-2465482213275331752014-12-28T22:21:08.732+02:002014-12-28T22:21:08.732+02:00גם בעמודים :72(קטע הא')
73... גם בעמודים :72(קטע הא')<br /> 73 (קטע הב')<br /> 75 <br />"מגלים" ההשמטות (אלא שהשורה אודות האנציקלופדיה העברית דומני ברור שראיתי כבר ואיני מוצאה)<br />מן הסתם יש עוד אלא שנלאיתי לחפש<br />בודאי המרא דאתרא לא יקפיד שאנו דנים באתרא דילי'...<br /><br />אנונומי הנ"ל<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-70959568502901748512014-12-28T20:43:36.130+02:002014-12-28T20:43:36.130+02:00חשבתי לפרוך זאת כיון שתאריך היחידות קודם בכמה שנים...חשבתי לפרוך זאת כיון שתאריך היחידות קודם בכמה שנים לתאריך המאמר, אבל מסתבר שחיפוש קצר מעלה שאכן כדבריך כך הוא, את הביקורת של האדמו"ר (על המאמר) תוכל למצוא כאן: <br />http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine-BM-Kislev%2017%2C%205768.pdf<br />עמ' 77<br />http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8874&CategoryID=1657שמואלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-21391087225367287452014-12-28T20:19:29.443+02:002014-12-28T20:19:29.443+02:00האם זה אומר שהי' ביקורת מהאדמו"ר על מאמרו...האם זה אומר שהי' ביקורת מהאדמו"ר על מאמרו "מוטיבים חב"דיים ב"הנדח" לש"י עגנון." ( בקורת ופרשנות 16 (תשמא) 135-153) ולא רצה שזה "ישתמע כאילו זו הצדקה וטעם שבגללו כתבתי על הסופר הנ"ל"<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-87891265273747375362014-12-28T19:57:30.120+02:002014-12-28T19:57:30.120+02:00משתתפת בצערך
פועה גולדיןמשתתפת בצערך<br />פועה גולדיןAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/12416969435160795703noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-70711887914939267782014-12-28T18:28:01.744+02:002014-12-28T18:28:01.744+02:00בתשובה לאנונימי:
העתקתי את התמונה לוורד ואכן חשפת...בתשובה לאנונימי:<br /><br />העתקתי את התמונה לוורד ואכן חשפתי את הקטע הנוסף המדבר אודות עגנון. ההסבר הטכני לתופעה פחות מעניין. המעניין הוא העובדה כי מחבר ה'תשורה' בחר שלא לפרסם את הקטע הנ"ל. אביאו בלשונו:<br />"בקשר לעגנון, הנה פרסמו פעם ב'גנזים' פקסימיליא ממכתב שלו ובו כותב שהרב שטיינזלץ נשלח אליו בשם כ"ק אד"ש בענין מסוים וכו'. ולא רציתי להזכיר זאת במכתב היחידות שלא ישתמע כאילו זו הצדקה וטעם שבגללו כתבתי על הסופר הנ"ל ואיני בא אלא להודיע העובדה אך מכתב הנ"ל אינו מפורסם כ"כ כי לא נרשם ברשימות הביבליוגרפיות של עגנון".<br /><br />אני משער כי "גנזים" הנ"ל הוא הכרך של תש"ל שהוקדש לעגנון, עם פטירתו. יהיה מעניין לראות את המכתב הנ"ל ואולי להסיק ממנו קצת על היחס ההדדי בין עגנון לרבי.<br />אני מניח כי הר' מונדשיין בחר לצנזר את הקטע המדובר, אם בשל היחס בציבור החרדי לעגנון וספריו, או בכדי שלא לשבר את האוזן על אודות מה שוחח ב'יחידות' עם הרבי.<br />יש לציין כי בבמה חב"דית אחרת הוא מצטט ממנו בכל פה:<br />http://shturem.net/index.php?section=artdays&id=352<br /><br />שמואלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-34710506580511783712014-12-28T09:16:12.391+02:002014-12-28T09:16:12.391+02:00"גם אני משתתף בצער על פטירת ידידי ותלמידי ר&#..."גם אני משתתף בצער על פטירת ידידי ותלמידי ר' יהושע ע"ה והמקום ינחם את האבלים: רעייתו, אחיו, בניו ובנותיו הע"י, בתוך שאר אבלי ציון וירושלים (ויש מדקדקים לציין שאין אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', ושמעתי מהגרש"ז אויערבוך פירוש קשה מאוד לסיבת הוספת מלים אלו ואכהמ"ל)".<br />מאחר ואינך כותב מה אמר לך הגרש"ז אויערבך, לא נדע אם פירושו הוא פירוש קל או קשה, מה שלי קשה אינה התוספת של "ולא תדעו לדאבה עוד", אלא עצם הנוסח המקובל והקבוע של ניחומי אבלים: "המקום ינחם אותך (אתכם) בתוך שאר אבלי ציון וירושלים", בעוד שהנוסח הקדום לניחומים היה אישי – "תנוחמו" (במסכת שמחות, ברייתות מאבל רבתי פרק ד הלכה יג, וברמב"ם הלכות אבל פי"ג הלכה ב, "תנוחמו מן השמים", אך בפירוש המשנה (סנהדרין פרק ב משנה ב, הוא משמיט את ה"מן השמים", וכותב: "מה שאומר הוא לבני אדם כשהוא מנחמם תנוחמו", וראה בהערת הרב קאפח בפירוש המשנה להרמב"ם שבמהדורתו (שם הערה 6) המציין לרמב"ם בהלכות כלי המקדש פרק ה הלכה ד, והלכות אבל פרק ז הלכה ו), שבהם השמיט הרמב"ם את "מן השמים".<br /><br />המלים "ולא תדעו לדאבה עוד" (שמקורם פסוק בירמיהו פרק לא פסוק יא) : "וּבָאוּ וְרִנְּנוּ בִמְרוֹם צִיּוֹן וְנָהֲרוּ אֶל טוּב ה' עַל דָּגָן וְעַל תִּירֹשׁ וְעַל יִצְהָר וְעַל בְּנֵי צֹאן וּבָקָר וְהָיְתָה נַפְשָׁם כְּגַן רָוֶה וְלֹא יוֹסִיפוּ לְדַאֲבָה עוֹד"), הם ניחומים "אישיים" כמו "תנוחמו", ולא כמו הניחומים "בתוך שאר אבילי ציון וירושלים", שנתקבלו כנוסח תפילה שאין לשנותו, ההופכים את האמירה, למעין "יקום פורקן".<br />david segalhttps://www.blogger.com/profile/15445831935653632077noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-5861931157054009322014-12-28T07:49:52.556+02:002014-12-28T07:49:52.556+02:00לא מחקתי את התגובה דלעיל, כי נראה לי שמדובר בעלגות...לא מחקתי את התגובה דלעיל, כי נראה לי שמדובר בעלגות לשון ותו לא. הכותב מקווה לזכות ולראות בתחיית המתים במהרה בימינו.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71531737606385232312014-12-28T01:12:50.289+02:002014-12-28T01:12:50.289+02:00במכתב מכ"ד אדר תשל"ה (נדפס בתשורה לב&quo...במכתב מכ"ד אדר תשל"ה (נדפס בתשורה לב"מ תשע"ג עמ' 53 אפשר להורידו כאן http://www.teshura.com/teshurapdf/Mondshine%20BM%20-%20Av%2014%205773.pdf) כתב ר"י ע"ה לרבו:<br />"שוחחתי אמש עם הרב חדקוב שי' בדבר אפשרות רשות הגירה לכאן ע"י שה'מרכז' יבקשני לעבודתו – והפנה אותי לעו"ד לברר האפשרויות המתאימות ביותר, אם מהכא או מהתם וכו', (ולמרות שלא דובר שאבא לכאן תוך יום או יומיים,אך בכדי שלא יהיו' אח"כ עכובים רציתי להתחיל הפרוצדורה מיד)."<br />אז כנראה הסיפור מורכב יותר .<br />בכל אופן אנו פונים בבקשה לר' שלמה זלמן : אנה! אל תמנע טוב.<br /><br />(בpdf הנ"ל יש דבר מוזר, אם מעתיקים הקטע שציטטתי לקובץ וורד "מגלים" קטע חדש אודות עגנון. מעמעולם לא ראיתי דבר כזה ואיני יודע פשר דבר. )<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-18591295504809686732014-12-28T00:29:08.043+02:002014-12-28T00:29:08.043+02:00אני תקוה שקראתי את דבריך , כהבנתי :..כל חסידי חבד...אני תקוה שקראתי את דבריך , כהבנתי :..כל חסידי חבד שוכני העפר, במהרה<br />ולא - תמהה אני על חוסר הנימוס והרגישות . ומתפלאת על העורך שאיפשר ואישר שילוב הערה זו .<br />ותודה לך , דוד על דבריך שהרחיבו את ה"היכרות" שלי עם הספרן הידען והצנוע -ז"ל .<br />יעל ק. יעל ק.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-9543961838755277962014-12-27T19:12:29.746+02:002014-12-27T19:12:29.746+02:00תודה דוד. ברוך דיין האמת.תודה דוד. ברוך דיין האמת.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-86290192456687628182014-12-27T01:39:37.218+02:002014-12-27T01:39:37.218+02:00יהי זכרו ברוך.
מי יתן ונזכה לראות את כל חסידי חב״ד...יהי זכרו ברוך.<br />מי יתן ונזכה לראות את כל חסידי חב״ד שוכני עפר במהרה בימינו ובזאת תהיה נחמתנו.ירחמיאל גרבשטייןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-58923249424574795462014-12-26T15:28:38.466+02:002014-12-26T15:28:38.466+02:00רואים כמה אהבת אותו.
משתתף באבלך
יהי זכרו ברוךרואים כמה אהבת אותו.<br /><br />משתתף באבלך<br />יהי זכרו ברוךRami Neudorferhttps://www.blogger.com/profile/00688036932846101504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-69868850366244886062014-12-26T12:16:22.835+02:002014-12-26T12:16:22.835+02:00גם אני משתתף בצער על פטירת ידידי ותלמידי ר' יה...גם אני משתתף בצער על פטירת ידידי ותלמידי ר' יהושע ע"ה והמקום ינחם את האבלים: רעייתו, אחיו, בניו ובנותיו הע"י, בתוך שאר אבלי ציון וירושלים (ויש מדקדקים לציין שאין אומרים 'ולא תוסיפו לדאבה עוד', ושמעתי מהגרש"ז אויערבוך פירוש קשה מאוד לסיבת הוספת מלים אלו ואכהמ"ל).<br />להספדו המקיף של העורך, אוסיף, כי פעם סיפר לי על ההצעה שקיבל בזמנו לשמש כספרן הראשי ומנהל ספריית ליובאביטש בקראון הייטס, ואפרט את מה שכיסה העורך במלים השחוקות 'מסיבות שונות'. ר' יהושע ז"ל השיב להצעה, כי עליו להתייעץ תחילה עם רעייתו ע"ה, על כך נאמר לו שלאור תשובה זו ההצעה בטלה ומבוטלת ...! בשולי הסיפור הזה הוסיף ואמר כי הוא מברך כל יום על דחיית ההצעה, כי לאור המצב שם לא הייתה עבורו מתפקיד זה שום תקווה בתפקיד זה (כנראה לא בגשמיות ולא ברוחניות, אם כי נימוק זה שהבנתי ממנו קצת תמוה בעיני לאור ההזדמנות שיש בתפקיד זה להגיע לחומר רב שאין דרך אחרת להגיע אליו, ולהיטותו העצומה של ר' יהושע להשגת חומר ידועה, שהניבה תוצאות נפלאות. תוספת שלי, שז"ה).<br />כמובן שיש מה לכתוב עליו ועל ענייניו, על 'אמונתו' הפורמלית ועל 'אמונתו' הפנימית, ועוד חזון למועד.<br />אזכיר ברמז לכבוד העורך, כיצד התחילה התעסקותו בפרשת 'הרב הקדוש רבי משה', מה הייתה הידיעה הראשונה, ה'טריגר' שהוביל את העניין, בהערתו של אבי המשומד מרגליות מהמוזאון הבריטי.<br />בברכת ערב שבת שלוםש' ז' הבליןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-66194940029234470792014-12-26T10:09:57.445+02:002014-12-26T10:09:57.445+02:00אכן, ברוך דיין אמת . לדעתי ,יש כמה דברים שבגללם אי...אכן, ברוך דיין אמת . לדעתי ,יש כמה דברים שבגללם אין מנוס מלכבד את הנטייה הרווחת במקומותינו ובעמנו "לדובב שפתי ישנים". <br />ונדמה לי שברשימתך המופלאה על ר' יהושע מונדשיין ז"ל הצלחת להוכיח שאין נשיאת הספד ראוי רק כ"נטייה שבלב" אלא שיש בה משהו שמ"יסוד העולם " . יישר כוח ומי ייתן ואכן יימצאו הכוח והתבונה להשלים את הטעון השלמה ולומר לדבק- טוב! מלכהnoreply@blogger.com