tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post7318699039100689008..comments2024-03-29T18:14:30.852+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): מסע בבלארוס היהודית (ח): אל מבצר בְּרֶסטדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-66765574789215351092015-11-21T22:42:44.664+02:002015-11-21T22:42:44.664+02:00אגב, חפצתי לבדוק האם אכן את ה"הקלטה ההיסטורית...אגב, חפצתי לבדוק האם אכן את ה"הקלטה ההיסטורית מ-22 ביוני 1941 שכל מי שגדל בברית המועצות, אז והיום, מכיר את הטקסט הזה בעל-פה", והפעלתי את ההקלטה במקום עבודתי בנוכחות אשה שגדלה בצעירותה בבריה"מ. לשמע הצליל הראשון, היא הזדקפה ואמרה: "זה מרוסיה", אבל לא יכלה להגיד לי במה מדובר, עד שהמשיכה להקשיב למילים.דבירnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-30911415080283042152015-11-20T15:27:09.925+02:002015-11-20T15:27:09.925+02:00ואוו!!! דוד, הפעם החזרת אותי אחורה לשנים רבות אחור...ואוו!!! דוד, הפעם החזרת אותי אחורה לשנים רבות אחורה!<br />על כך תודה! עם זאת האם זה דמיוני הפרוע שאני ראיתי באנדרטה הזו דמיון לאנדרטה אחרת הניצבת בשערי מחנה ההשמדה מיידנק? זאת ואף זאת המחט לקחה אותי למוסקבה לשערי "המוזיאון למלחמה הגדולה" היא מלחמת העולם השניה כפי שהרוסים קראו וממשיכים לקרוא לה.יחזקאל לביאnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-59996150417756986722015-11-20T15:24:56.715+02:002015-11-20T15:24:56.715+02:00לא להתבלבל. היו שתי הודעות רשמיות. את ההודעה הראשו...לא להתבלבל. היו שתי הודעות רשמיות. את ההודעה הראשונה הקריא יורי לויטן (בסרטון שהובא למעלה), שהתפרסם בפתיח 'כראו מוסקבה'. לויטן הכין את המאזינים להודעה מפורטת, שתימסר מאוחר יותר מטעם הממשלה. סטאלין - שהיה בהלם מוחלט - לא רצה לעשות זאת בעצמו ולכן שלח לרדיו את שר החוץ שלו מולוטוב, והוא זה שמסר את ההודעה על הפצצת הערים שגרימי ציטט כמה שורות ממנה.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-75304258791273851232015-11-20T11:55:25.868+02:002015-11-20T11:55:25.868+02:00אכן, גם אני כילד בארץ זוכר את ההודעה שהתחילה במילי...אכן, גם אני כילד בארץ זוכר את ההודעה שהתחילה במילים "גאוואריט מוסקבה, גאוואריט מוסקבה", שאח"כ התברר לי תרגומן כ"דבר מוסקבה" (או "קול מוסקבה"). ונראה גם לי שהכינוי "המלחמה הפטריוטית הגדולה" הנשמע באתר הוא יותר מאוחר - כי הוא לא נוצר מיד ביום הראשון של פלישת הגרמנים.<br />ותודה על הפרקים המרתקים.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/06493376702338693914noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-13532496391400196412015-11-20T10:49:51.010+02:002015-11-20T10:49:51.010+02:00ב דרך כלל אין לי סימפטיה לביקורים באתרים מסוג זה. ...ב דרך כלל אין לי סימפטיה לביקורים באתרים מסוג זה. אבל הפעם מדובר במשהו יוצאי מה מהכלל<br />1. ביטוי לנחישות הרוסים להלחם בכובש הגרמני, אחרי שנפלו בפח בהסכם מולוטוב<br />2. ההנצחה המכובדת של המצבותדניאל ונטורהhttps://www.blogger.com/profile/11077060989231045239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-59052060352059558042015-11-20T10:31:53.186+02:002015-11-20T10:31:53.186+02:00מטבע הדברים, במהלך ה 22 ביוני, הודיע רדיו מוסקבה פ...מטבע הדברים, במהלך ה 22 ביוני, הודיע רדיו מוסקבה פעמים רבות על פרוץ המלחמה, כאשר נוסח ההודעה משתנה עם חלוף השעות.<br />ההודעה המושמעת במבצר ברסט, נשמעת כהודעה מאוחרת ולא כהודעה הראשונה על פרוץ המלחמה. מישהו כבר חשב על הצד התעמולתי-פטריוטי וטבע את המושג 'מלחמה פטריוטית גדולה'. ואולי זוהי בכלל הודעה מבושלת לצורך ההשמעה במבצר.<br />בהקלטה המצויה בידי נאמר:<br />"שימו לב! דבר מוסקבה. דבר מוסקבה. הודעת הממשלה הסובייטית.<br />אזרחי ברית המועצות – היום 22 ביוני, בשעה ארבע לפנות בוקר, ללא הכרזת מלחמה, התקיפו כוחות גרמניים את ארצנו, תקפו את גבולותינו במקומות רבים והפציצו את הערים: ז'יטומיר, קייב, סבסטופול, קובנה וערים נוספות".<br />גרימיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-12583364330906294892015-11-20T10:21:48.692+02:002015-11-20T10:21:48.692+02:00ב דרך כלל אין לי סימפטיה לביקורים באתרים מסוג זה. ...ב דרך כלל אין לי סימפטיה לביקורים באתרים מסוג זה. אבל הפעם מדובר במשהו יוצאי מה מהכלל<br />1. ביטוי לנחישות הרוסים להלחם בכובש הגרמני, אחרי שנפלו בפח בהסכם מולוטוב<br />2. ההנצחה המכובדת של המצבותדניאל ונטורהhttps://www.blogger.com/profile/11077060989231045239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-91834202829632922292015-11-20T09:27:01.020+02:002015-11-20T09:27:01.020+02:00שלום, תמר
אכן, בילורוסיה היתה ארץ יהודית בהרבה מוב...שלום, תמר<br />אכן, בילורוסיה היתה ארץ יהודית בהרבה מובנים.<br />לפני שנה ומחצה ערכנו מסע בארץ זו בהדרכת ד"ר מרדכי יושקובסקי, וכהרגלי, המסע הניב דוח לא קצר. אם תחפצי, שלחי לי כתבת דוא"ל שלך ל-yihbex@gmail.com ואשלח לך הדוח.<br /><br />שבת שלום<br />אבישי ליוביץ'אבישי ליוביץ'noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-75381918757126228082015-11-20T08:54:19.562+02:002015-11-20T08:54:19.562+02:00קשה להוסיף תגובה אחרי שתי התגובות שכבר נמצאות לעי...קשה להוסיף תגובה אחרי שתי התגובות שכבר נמצאות לעיל כיכין וכבועז. אבל חשוב להוסיף שבשבת זו ויצא של שנת תשע"ו שאכן יש להוסיף ולצאת ...Unknownhttps://www.blogger.com/profile/15079925370736590214noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-89001686049578155782015-11-20T08:51:23.823+02:002015-11-20T08:51:23.823+02:00הגם שהכפר אינו משוייך אסוציאטיבית לסב סבי, כמו סבו...הגם שהכפר אינו משוייך אסוציאטיבית לסב סבי, כמו סבו סבו של שאול בר אילן, מצטרף לבקשה.מוישהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-73235897310941343382015-11-20T08:20:41.264+02:002015-11-20T08:20:41.264+02:00אני רוצה להגיב תגובה כללית על סדרת הכתבות על בלארו...אני רוצה להגיב תגובה כללית על סדרת הכתבות על בלארוס בעונ"ש. <br />ראשית אני רוצה להגיד לך תודה שלוש פעמים, תודה על הביקורים החוזרים למוטלה בעקבות חיים ויצמן בבריסק בעקבות אנה מרגולין ומנחם בגין ועל בריסק, סיפור המצודה וגבורת לוחמיה. כתיבתך מרגשת, מזכירה את חוויות המסע, ויוצרות אצלי הרגשה שאני חוזרת למקומות אבל עם תוספת מסמכים, עדויות, וסיפורים מעניינים המעשירה בידע בהבנה ועומק. <br />אני רוצה לשתף בכמה מחוויותיי בעקבות המסע. חוויות ומחשבות שעלו בזמן הביקור ומחשבות לאחר זמן בבית. <br />המסע לבלארוס גרם לי טלטלה רגשית נפשית עמוקה - שאינה מרפה ממני גם היום - בשני ממדים-היבטים, האחד, המרומם נפש -המפגש וההתרגשות עם עולם שלא הכרתי, העולם היהודי, ערש התרבות היהודית על רבדיה השונים הרוחני והחומרי. השני, ההיבט המדכא נפש והמזעזע, המפגש עם החורבן, ההרס, המפגש עם האַין הבלתי נתפס, קשה לשאת את מראות החורבן, הקברים בבורות האדמה שמתוכה עוד זועקים הקורבנות, העם הנטבח, המושמד. <br />בין שני הממדים-ההיבטים, קיימת סתירה כל כך נוראה שקשה לשאתה. יופי, פריחה, שגשוג, מול – השמדה וכיליון.<br />אבל לאחרונה בעקבות הכתבות שלך נוצרו בי תחושות ומחשבות מוזרות מעט - הכתבות העקביות שלך יוצרות עוצמה מצטברת, איכותית, מין משמעות עָל – מבט עָל - כאילו, בלארוס הייתה בכלל ארץ יהודית בהרבה מובנים, אמנם חיו בה גם גויים, אבל התחושה היא של דומיננטיות יהודית בהרבה מובנים, בכמות היהודים - הנתונים המספריים המצביעים שהיו הרבה עיירות שהיה בהן רוב יהודי, או לפחות שווה. בכלכלה - היהודים היו גורם כלכלי שהיה זרז לפיתוח המקום, למרות שהיו גם חיי עוני ודלות. במִבְנה הקהילתי - דוגמה לאורח חיים, ואחריות קהילתית, בלימוד - קהילה שכל הגברים והילדים לומדים ואפילו הנשים ברובן יודעות קרוא וכתוב' בשונה מהגויים, בתרבות היהודית העשירה, וכו' <br />אולי אני מגזימה אבל המחשבות והתחושות באות ועולות ומתרוצצות בי.<br />תמר אגמוןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-38984271265746132362015-11-20T08:09:09.002+02:002015-11-20T08:09:09.002+02:00אני מניח שלא רק אני אלא כל עם ישראל מקטניו ועד גדו...אני מניח שלא רק אני אלא כל עם ישראל מקטניו ועד גדוליו ממתין לפרק הסיור בכפר וואלאזינא (וואלאזין), ושבוע אחר שבוע יוצא במפח נפש..... אמנם בהסטוריה היהודית וואלאזין מצויה בליטא ולא בבילרוס אבל לא אנחנו אשמים שכשהגויים קובעים את הגבולות שלהם הם לא מתייעצים איתנו <br /><br />המון תודה שאול בר אילן עורך דיןhttps://www.blogger.com/profile/11705731221027504435noreply@blogger.com