tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post7857761171396930433..comments2024-03-28T17:19:52.665+02:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): ביידיש היער פחות מפחיד: העיבודים ל'כיפה אדומה' ו'הנזל וגרטל'דוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-63976770476769410122019-09-16T09:29:23.710+03:002019-09-16T09:29:23.710+03:00סיפורים אלו ניתן למצוא בספרייה הלאומית בירושלים. א...סיפורים אלו ניתן למצוא בספרייה הלאומית בירושלים. אם תרצו חומר נוסף לקריאה בשיעורים, נא התקשרו אלי במייל: adinabarel@gmail.com עדינה בר-אלhttps://www.blogger.com/profile/14299475537381793494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10379828406184891962019-09-16T09:23:27.339+03:002019-09-16T09:23:27.339+03:00תודה על התרגום היפה והנכון.תודה על התרגום היפה והנכון.עדינה בר-אלhttps://www.blogger.com/profile/14299475537381793494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-22701111775033149512019-09-16T09:21:02.752+03:002019-09-16T09:21:02.752+03:00תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.עדינה בר-אלhttps://www.blogger.com/profile/14299475537381793494noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-36067021206353998922019-09-15T16:29:33.104+03:002019-09-15T16:29:33.104+03:00נהניתי עד בלי די. אני חברה בקבוצת צוזאמן בהרצליה. ...נהניתי עד בלי די. אני חברה בקבוצת צוזאמן בהרצליה. אנחנו גמלאים הנפגשים אחת לשבוע לשיחה וקריאה ביידיש. אשמח אם תוכל לומר לי היכן ניתן להשיג את הסיפורים ביידיש על מנת לקרוא אותם בשיעורים. שנה טובה<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17059735749458972676noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-21165702532870770962019-09-15T08:42:51.787+03:002019-09-15T08:42:51.787+03:00"אַ קאַרעדעלע" בשיר דוד קַסֶּל (אני מנקד ב..."אַ קאַרעדעלע" בשיר דוד קַסֶּל (אני מנקד בדגש, בגלל ה-S הכפולה במקור השם גרמנית – Kassel...) היא כנראה צורת דימינוּטיב (הזערה) של "קאַראַהאָד" (או, בצורה אחרת:" קאַרעהאָד") ומקורה ברוסית. ידועה ברוסית המילה: хоровод – מחול רוסי עממי בשירה במעגל, ולצדו היה קיים, כנראה, וריאנט – хороход (כי המילה хор ברוסית פירושה מקהלה, אבל המילה χορος ביוונית פירושה מחול! הפועל водить פירושו לנהוג, להוביל, ואילו ход ברוסית פירושו מַהֲלָך, כי ходить פירושו לְהַלֵּך!<br />לפיכך, לשירו של דוד קַסֶּל אני מציע את התרגום הבא:<br /> <br />בִּרְקוּ בָּרוֹק עֵינַיִם,<br />בְּמָחוֹל סֹב עוֹף-שָׁמַיִם,<br />שָׁמַיִם, יְעָרוֹת, הַכֹּל<br />בְּמַעֲגָל צְאוּ בְמָחוֹל !<br />בְּמָחוֹל וּבְזֶמֶר<br />סֹבּוּ עַד אֵין גֶּמֶר.<br />שִׁירוּ, שִׁירוּ בְגִילָה,<br />טְרַלַּלָה, טְרַלַּלָה...שלמה צוקר, ירושליםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-34150487453986908912019-09-14T11:08:42.205+03:002019-09-14T11:08:42.205+03:00הסיפור כפה אדומה פורסם בנוסחים רבים ויכול לשמש כמו...הסיפור כפה אדומה פורסם בנוסחים רבים ויכול לשמש כמודל לאבולוציה של סיפור לילדים. מן הנוסחים השונים אפשר ללמוד על הזיקה שבין המושגים השונים של הילד והילדות לבין הטקסטים שנכתבו עבור ילדים. <br />על פי זהר שביט בספרה "מעשה ילדות, מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים" נוסח 'הכיפה האדומה הקטנה' שהועלה על הכתב לראשונה ע"י Charles Perrault בסוף המאה ה 17 מדגים כמה מאפייני כתיבה של מעשיות עם שרווחו בתקופה זו. הסיפור, ולצדו מוסר השכל המכוון אל ילָדות ונערות בקריאה להיזהר מזאבים "ומכל מיני טיפוסים" הוא סיפור אירוני בעל כוונות פרודיות וסטיריות. Perrault כתב טקסט בו מושג הילד ומעשיית-עם משמשים רק לכאורה לכתיבה עבור ילד כנמען. הטקסט אינו נקרא באופן תמים ופשוט כמעשיית-עם על ילדה חביבה אלא מציג תיאור של היחסים בין נערת כפר תמימה לבין האדון מן העיר, בן המעמד הגבוה, ההולך אחריה עד לבית, עד למיטה. לשון הטקסט, החזרות, השימוש במלים עתיקות ובלשון דיבור אמנם מקנים לטקסט אותנטיות של מעשיית עם ומודל של כתיבה אל ילד כנמען, אך למעשה זוהי סאטירה חברתית בה הנמען האמתי של הטקסט הוא בן המעמד הגבוה. הדמויות והרקע שייכים לסוגת מעשיות העם, אך התחכום רב מדי עבור ילדים. מוסר ההשכל הסאטירי, בניגוד למוסר השכל המבטא חוכמה וניסיון כמקובל במשל או במעשיית-עם מקורית יוצר את האפקט האירוני. אף הסיום הטרגי של הסיפור, המנוגד למסורת המעשייה העממית, מלמד כי Perrault כיוון את הסיפור אל קהל מבוגר. גם מראיה ולבושה של כפה אדומה משמשים את הכותב באפיון המעשייה כסטירה; מבין תכונותיה של הילדה מודגש יופייה, והצבע האדום של לבושה הוא בעל משמעות ארוטית ברורה. תיאור סצנת הסיום, בה מזמין הזאב את הילדה לשכב לצידו במיטה והיא נדהמת מערומיו ומאבריו הגדולים – רחוק מלהוות חומר קריאה מתאים לילדים. <br />בלהhttps://www.blogger.com/profile/14359560649432576225noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-22684722452039237472019-09-14T07:41:08.049+03:002019-09-14T07:41:08.049+03:00מזמן לא נהניתי כל כך ממאמר העוסק בספרות (שזה מלכתח...מזמן לא נהניתי כל כך ממאמר העוסק בספרות (שזה מלכתחילה מהנה אותי...) האידיש נהדרת, החיוך לא ירד מפי. אין לי אלא להודות מעומק הלב על המאמר וגם על ההערות שהוסיפו בחלקן תבלינים טעימים. תודה תודה . עשיתם לי את השבת. לזה באמת אפשר לקרוא עונג שבת. תודה תודה. שרה רוטקופ הרמתיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10263338963936296232019-09-13T21:08:59.393+03:002019-09-13T21:08:59.393+03:00סבתא שלי היתה משלבת בין סיפור כיפה אדומה לעז והגדי...סבתא שלי היתה משלבת בין סיפור כיפה אדומה לעז והגדיים בכמה נוסחים שמערבים ידיש ועברית אבל תמיד בסיפור היו 3 גדיים אץ דץ ורץ .ש.יhttps://www.blogger.com/profile/13405339711095548619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-218009045447098692019-09-13T14:34:17.041+03:002019-09-13T14:34:17.041+03:00המאמר של עדינה בר-אל מרתק!!
תודה לך דויד שפירסמת!...המאמר של עדינה בר-אל מרתק!! <br />תודה לך דויד שפירסמת!<br />אני מנסה להיזכר אם הייתה וורסיה אחרת אצלנו בקיבוץ לשני הסיפורים אבל לא מצליחה. מה שבטוח הוא שבית המכשפה העשוי ממתקים מהסיפור על "הנזל וגרטל" היה מרכיב מאד חשוב, בעיקר בתקופה שקיבלנו אחת לשבוע, בארוחת ארבע של יום ששי, בבית הילדים, מנה שבועית של 3 קוביות שוקולד (שורה) וזהו!!! <br />אז כשהאזנו לסיפור שסיפרו ההורים או הגננת המריאו הפנטזיות אל ממתקים טעימים בהרבה...טלי שנרhttps://www.blogger.com/profile/17359226284409559175noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-86263179534840820482019-09-13T13:22:19.126+03:002019-09-13T13:22:19.126+03:00לא כל "מקור" הוא אכן מקור, החריזה נוח-מו...לא כל "מקור" הוא אכן מקור, החריזה נוח-מוח אינה הברקה כה נדירה שמכריחה אותנו לייחס את שם הסדרה של מנוחה פוקס ל"מקור" הטלוויזיוני.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-26576622772388552392019-09-13T11:28:13.197+03:002019-09-13T11:28:13.197+03:00ואמי הייתה מספרת לי סיפור ששולבו בו מוטיבים של &qu...ואמי הייתה מספרת לי סיפור ששולבו בו מוטיבים של "כיפה אדומה" וסיפור "העז והגדיים"..:הסבתא הלכה לשוק לקנות דברים לילדים (ואז מנתה את שמי ושמות כל הילדים שהכרתי),והסבתא הזהירה את הילדים לבל יפתחו את הדלת לדב הרע שמסתובב ביער. אחרי שהלכה בא הדב "ילדים,ילדים פיתחו לי את הדלת!" ואני עניתי "אני לא רוצה"..וכך ילד אחרי ילד..והדב הלך להביא פטיש לשבור את הדלת ובלע את כל הילדים חוץ ממני שהתחבאתי בשעון הגדול..הדב השבע נרדם,הסבתא חזרה,יצאתי מהשעון ןסיפרתי מה קרה - ואז היא חתכה את בטן הדב..הוציאה את כולם בריאים ושלמים,חילקה את הממתקים לכולם והדב שמולא באבנים נפל לבור המים...חזרתי לילדות ושומעת באזני רוחי את "הילדים ילדים" באינטונציה המיוחדת של אמי..חהחהח - תודה על ההזדמנות להיזכר ולהזכיר.ירושלמית ותיקהhttps://www.blogger.com/profile/17312123305299976582noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-70546483376536757082019-09-13T11:13:25.169+03:002019-09-13T11:13:25.169+03:00אפרופו סיפורי ילדים חרדים, ישנה סדרה מאד פופלארית ...אפרופו סיפורי ילדים חרדים, ישנה סדרה מאד פופלארית לגיל הרך של הסופרת החרדית מנוחה פוקס - שנקראת "נח בר-מוח", לקח לי כמה שנים עד שנתוודעתי למקור של השם, סדרת טלויזיה בשם נח רב-מח... (אני לא מכיר את תכני הסידרה כדי לדעת אם חוץ מהשם היא העתיקה משם עוד קצת)אחשתרןhttps://www.blogger.com/profile/01547659286251749782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-70055642624090265082019-09-13T10:45:57.875+03:002019-09-13T10:45:57.875+03:00סקירה מרתקת ומהנה בהחלט! אוסיף ואספר על הגרסה המשפ...סקירה מרתקת ומהנה בהחלט! אוסיף ואספר על הגרסה המשפחתית שלנו ל'כיפה אדומה' [ דרך אגב, מעניין לעקוב אחר גלגוליה והתקבעותה של המילה 'כיפה' בגרסאות העבריות, שהרי מדובר כאן בכובע, אמנם כובע שצורתו מיוחדת]. בגרסה שסיפרנו לשתי בנותינו, כשהיו קטנות מאוד, הזאב הרע נתפס בידי הצייד הטוב, ואז, אחרי מאמצים רבים, הבטיח לתקן את דרכיו, ומאז נעשה צמחוני. עודד אסףhttps://www.blogger.com/profile/07501661016078073652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-15924337387273344572019-09-13T09:45:02.722+03:002019-09-13T09:45:02.722+03:00זה הבסיס לסיפורי הילדים שכיום מוצאים בחנויות באזור...זה הבסיס לסיפורי הילדים שכיום מוצאים בחנויות באזורים החרדיים.<br />נהניתי. תודהיעקב וימןnoreply@blogger.com