tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post8618296845987036938..comments2024-03-29T13:08:23.568+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): 'אֵלֶיךָ אָבִינוּ': תפילה לשלום הנדיב הידועדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-56788788223619642602020-05-19T20:41:26.861+03:002020-05-19T20:41:26.861+03:00מעניין ש"שירת תהלה" של הכורם שניאור זלמן...מעניין ש"שירת תהלה" של הכורם שניאור זלמן אליעזר גינצבורג עוצב בצורת עץ ארז שעל ענפיו פרושים שורות השיר. ובגזע העץ כתב "בנימין ברן רטשילד מטיבנו סלה". זה הזכיר לי את פרק תהלים ס"ז. הפרק בעל שבעת הפסוקים עוצב בצורת מנורת שבעת הקנים של בית המקדש כסגולה לכל מיני חסמים וצרות. בעיצובים קדומים הפסוק האמצעי "יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי תִשְׁפֹּט עַמִּים מִישׁוֹר וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה" ("מטיבנו סלה" בעץ, לעומת "תנחם סלה" במנורה) שימש כקנה האמצעי של המנורה. בעיצובים מאוחרים יותר, אולי בגלל אורכו החריג של הפסוק לעומת ששת הפסוקים האחרים, המילים "וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה" הועברו לתחתית המנורה ושימשו כבסיס המנורה. <br />אפשר לראות פה מספר עיצובים למזמור התהלים: http://www.2all.co.il/web/Sites/staam/PAGE4.asp<br />איתן. לnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-89853920417519958242017-10-14T12:05:04.278+03:002017-10-14T12:05:04.278+03:00בנוגע לקולות הביקורת על הנדיב הידוע: ברבים מסיפורי...בנוגע לקולות הביקורת על הנדיב הידוע: ברבים מסיפוריו של משה סמילנסקי (איש העליה הראשונה, שהקריירה הספרותית שלו נמשכה גם בעת העליות הבאות) יש התייחסויות ביקורתיות קשות ונוקבות, לאו דוקא נגד הברון עצמו אלא נגד המנגנון הפקידותי ששלט מטעמו במושבות. <br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04135434692900960284noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-60842571555052849642017-10-08T19:57:31.947+03:002017-10-08T19:57:31.947+03:00מצטרפת בתודה לדבריו של יעקב גוטרמן, ומזכירה את כל ...מצטרפת בתודה לדבריו של יעקב גוטרמן, ומזכירה את כל ערבי הזמר הנפלאים שהגיש אליהו הכהן במכללת לוינסקי, בהשתתפות המקהלה והסולנים המצויינים של החינוך המוסיקליAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-62644888199791745882017-10-06T14:05:56.961+03:002017-10-06T14:05:56.961+03:00על שירי השבח שהתחברו לכבוד הקיר"ה פרסמתי בשעת...על שירי השבח שהתחברו לכבוד הקיר"ה פרסמתי בשעתו את המחקרים האלה: <br />1. "מדמות לתמונה: הקיסר פרנץ-יוסף בספרות העברית", שבו נסקרו למעלה מ-40 שירי שבח ותפילות שחוברו לכבודו, לרבות צילומים של כמה מהן יחד עם זו של יואל משה סלומון. (לראשונה, ספטמבר 1990). <br />2. "האבל בירושלים על מות הקיסר פרנץ-יוסף", עם תווי הנגינה, בעזרתו של אליהו הכהן.<br />3. "על שלושה שירי פרנץ-יוסף". על אלבום יוצא דופן ומיוחד במינו. <br />מחקרים אלה כונסו בספרי 'כתיבת הארץ. ארצות וערים על מפת הספרות העברית', הוצאת כרמל, תשנ"ט/ 1998.נורית גובריןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-90104634647143455622017-10-05T04:35:36.029+03:002017-10-05T04:35:36.029+03:00ננדמה לי כי לפני שהחל השימוש במלה "מסויים&quo...ננדמה לי כי לפני שהחל השימוש במלה "מסויים", השתמשו ב"הידוע" לאותה תכלית. הנדיב הידוע הוא הנדיב המסויים, שאין צורך או אין רצון לומר את שמו. לכן גם כתבו "סכום ידוע". בני בית הלחמיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-29222689818471433112017-10-04T18:21:05.755+03:002017-10-04T18:21:05.755+03:00כול אשר יוצא תחת ידיו האמונות של אליהו הכהן הוא פנ...כול אשר יוצא תחת ידיו האמונות של אליהו הכהן הוא פנינה משכילה מלוטשת ומהנה להפליא!יעקב גוטרמןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-74279443892801220962017-10-04T11:15:14.189+03:002017-10-04T11:15:14.189+03:00בתשובה לשאלתך: "דילמה מעניינת וקשה עלתה לדיון...בתשובה לשאלתך: "דילמה מעניינת וקשה עלתה לדיון בקהילות היהודיות בגרמניה בשנת 1933 לאחר עלייתו של היטלר לשלטון. האם להמשיך לומר תפילה זו למען השלטון? האם להמשיך לברך את הרייך באמירת התפילה? תגובת הקהילות הייתה שונה ממקום למקום. היו קהילות שהפסיקו באופן מיידי את אמירת התפילה, אחרות שינו את הנוסח והפסיקו לומר ביטויים רגישים כגון "המולדת האהובה", וקהילות אחרות המשיכו להפטיר כאשתקד כדי לא לשנות את המנהג. מכל מקום, התפילה לשלום המדינה הופסקה לגמרי בכל קהילות גרמניה לאחר ליל הבדולח בנובמבר 1938." (אליהו בירנבוים, פורסם במוסף 'שבת' מקור ראשון כ"ב אב תשע"ו, 26.8.2016)גילהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-62993037411518143572017-10-04T08:39:51.720+03:002017-10-04T08:39:51.720+03:00בפתח תקוה היה נהוג בכל שבת מברכים (שבת שלפני ראש ח...בפתח תקוה היה נהוג בכל שבת מברכים (שבת שלפני ראש חודש שבה נהוג להכריז על מועד ראש החודש וברך ברכה מיוחדת ) לשאת בבית הכנסת הגדול ברכה מיוחדת לברון בנוסח הבא:<br />לבנימין אמר ידיד ד׳ ישכון לבטח עליו חופף עליו כל היום ובין כתפיו שכן״. השומר אמת לעולם ובריתו ליראיו, השומר חסד לאוהביו ואמונתו לישראל, מגן נדיבי עם אלקי אברהם, הוא יברך וישמור וינצור וירומם למעלה את<br /> אלופננו, נדיבנו, מגננו, השר בנימין בן יעקב, יאיר נרו, ואת אשתו הגבירה מרת אדלהייד, יאיר נרה, ואת בניו ואת בנותיו ואת כל משפחתו הכבודה וכו׳ וכו׳ והיה מופת לרבים." ראו גורדון משה הכהן, ספר ויקהל משה, ברוקלין ניו יורק תשט"ז, חלק ב' עמ' רס"ו.<br />עד היום יש בבית הכנסת בסמוך לתקרה ציורים ממראות הארץ ובהם גם ברכה מיוחדת לברון ולרעייתו.<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />מרום משהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-69594923320594224302017-10-04T07:46:20.881+03:002017-10-04T07:46:20.881+03:00יופי של כתבה וסיפורים לערב סוכות.
תפילה לשלום המנה...יופי של כתבה וסיפורים לערב סוכות.<br />תפילה לשלום המנהיגים - רואה אותה בסידורים שהודפסו ברוסיה, לשלום הצאר והצארינה.<br />מעניין אם גם בגרמניה הייתה הברכה חלק מסידור התפילה ואם כן -מה הודפס לאחר עליית היטלר לשלטון. מישהו יודע ?<br />חג שמחיעקב וימןnoreply@blogger.com