tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post8840469337858196568..comments2024-03-29T11:20:45.938+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): ארץ הקודש: עליונים ועיגולים; לא תישא את שם ה-LO-RD לַשָּׁוְאדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-14685064694916430952017-06-14T10:42:52.306+03:002017-06-14T10:42:52.306+03:00נכון מאוד! ואם נצרף למחזור ולסידור גם את התנ"...נכון מאוד! ואם נצרף למחזור ולסידור גם את התנ"ך,,,,,,,,,,,,, נקבל ממש עונג שבת [שינה בשבת תענוג] וזה הולך כך: אם לגברת יש מחזור, ולך אין סידור שהזמן גרמא, אזי "אתהנח" 🙂Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-84894669433902412922017-06-14T00:07:27.715+03:002017-06-14T00:07:27.715+03:00הנה מעשה ליצים מהבלוג החרדי "בעולמם של חרדי...הנה מעשה ליצים מהבלוג החרדי "בעולמם של חרדים" :<br /><br />בחנות הספרים "אור החיים" , חנות השייכת לחסיד גור, הוחלט שעקב הרגישות בעניין יפסיקו לקרוא לסידורי חג "מחזור" אלא "סידור שהזמן גרמא"מוזרnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-69037493474899839412017-06-11T11:05:22.006+03:002017-06-11T11:05:22.006+03:00למה לראות בזהירות הלשון חידוש. על אשה התופסת בביצ...למה לראות בזהירות הלשון חידוש. על אשה התופסת בביצים נאמר ''וְשָׁלְחָ֣ה יָדָ֔הּ וְהֶחֱזִ֖יקָה בִּמְבֻשָֽׁיו'' (דברים כ"ה י"א) .<br /><br />ככל הנראה הביטוי באיוב '' ..גִּידֵ֖י ֯פַחֲדוֹ יְשֹׂרָֽגוּ '' (איוב מ' י"ז ) שווה לביטוי המודרני ''ביצים מפלדה'' .<br /><br />בקיצור אמור ''אחזו במבושיו'' או 'אחז גידי פחדיו'' ותהיה נכון בשפה גבוה ונקייה. <br /><br />אבל כבר נאמר "אִם לַלֵּצִים הוּא יָלִיץ, ולעניים[וְלַעֲנָוִים] יִתֶּן חֵן " [משלי ג' ל"ד]<br /><br />יואל משהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-14271461940657249842017-06-10T23:34:58.979+03:002017-06-10T23:34:58.979+03:00לא רק רש"י משתמש בדימוי ביצים, עבור אשכים. כנ...לא רק רש"י משתמש בדימוי ביצים, עבור אשכים. כנראה שרוב האנשים לא ידעו בדיוק מזה אשך ולכן ההסבר עם דימוי הביצה.<br />למשל, להסברת המושג "מרוח אשך" [ויקרא כ"א 20] רש"י: "שביצים שלו כתותין" רשב"ם: "מעוך ביצים" בן עזרא: "הביצה".<br /><br />ויתכן שישנם עוד ועוד פרשנים שהשתמשו בדימוי הזה Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-4234525731089477912017-06-10T23:23:31.780+03:002017-06-10T23:23:31.780+03:00תרגום: ומה בקשר ליענטע שנכנסה לאטליז ובקשה מהקצב, ...תרגום: ומה בקשר ליענטע שנכנסה לאטליז ובקשה מהקצב, תחתונים של הרב רובין?<br />Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-54647713080401905422017-06-10T22:09:01.323+03:002017-06-10T22:09:01.323+03:00זוכרים את הסרט ,קו הקוקיה"?.העלילה מתרחשת כזכ...זוכרים את הסרט ,קו הקוקיה"?.העלילה מתרחשת כזכור בין כתלי בית חולים לחולי רוח. זוכרים גם את ה"רבנית קוק" . גם היא שייכת לסוג הזה, ואם להמשיך -- כאשר מצביעים על מישהו שהשתבש אצלו בתאים האפורים משהו אומרים -"הוא קוקו" . יש אגב הרבה מהסוג הזה בשכונות מסויימות בעיה"ק"קן הקוקיה"noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-68143957087970662862017-06-10T21:36:42.661+03:002017-06-10T21:36:42.661+03:00אונד וואס איז מיט יענטע וואס איז אריינגעגאן צו מוי...אונד וואס איז מיט יענטע וואס איז אריינגעגאן צו מוישהס יאטקע אונד גיבעטן דיא אונטערשטע פוהן הרב רובין?מאן דהוhttps://www.blogger.com/profile/15241918345923201187noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-50267743990386799902017-06-09T18:37:07.361+03:002017-06-09T18:37:07.361+03:00יו. כמה שטויות,הבלים, רעות רוח ובולשיט על פני רבע ...יו. כמה שטויות,הבלים, רעות רוח ובולשיט על פני רבע עמוד A-4<br />הצלחנו.האווילות שבדת האיסלמית היא תולעת כנגד הסכלות הארורה שפושה והולכת בדת של מוסה איבן עמרם.<br />י.א.ג.https://www.blogger.com/profile/16565858370452439350noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-1542036306112816342017-06-09T15:49:43.107+03:002017-06-09T15:49:43.107+03:00שרוני אתה צודק. זה ויץ עתיק יומין וזכור לי מנעורי....שרוני אתה צודק. זה ויץ עתיק יומין וזכור לי מנעורי.<br />לדוגמה נסה לקרוא את השיר "יש לי גן ובאר יש לי" של ביאליק ותוסיף עליונים ותחתונים לסירוגין בסוף כל שורה. תקבל מופע סטנד-אפ קורע. באחריות.<br /><br />יש לי גן ובאר יש לי<br />ועלי בארי תלוי דלי<br />מדי שבת בא מחמדי<br />מים זכים ישת מכדי<br /><br />כל העולם ישן - הס! <br />נם תפוח ואגס <br />אימי נמה, נרדם אבי <br />ערים רק אני ולבבי. <br /><br />והדלי כלבבי ער <br />נוטף פז אל פי הבאר <br />נוטף פז ונוטף בדולח: <br />דודי הולך, דודי הולך. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-11187942085628692672017-06-09T15:33:44.408+03:002017-06-09T15:33:44.408+03:00אני חושב שהעורכים פשוט נענים לדרישת הקהל. הרוב המ...אני חושב שהעורכים פשוט נענים לדרישת הקהל. הרוב המוחלט של משתמשי השו"ת הם שומרי מצוות, ובדרך כלל הטקסטים משם לא משמשים רק למחקר אלא גם להוראה ובמלים אחרות - הם מודפסים. לאדם שומר מצוות יש בעיה עם הדפסה של השם המפורש כיוון שאחר כך יש צורך לאסוף את הדפים ולגנוז אותם, לכן הלקוחות מעדיפים שהטקסט מלכתחילה לא יכיל את השם הזה. אני חושב שאם תשאל את רוב הלקוחות של הפרויקט אם הם מעדיפים את ההצמדות למקור או את השינוי, הם יבהירו לך שלדעתם העורכים בחרו כאן נכון.מיכהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-43610715441133792342017-06-09T14:13:39.073+03:002017-06-09T14:13:39.073+03:00מי ששמע יעיד מה ששמע. ומי שלא שמע יתכבד בשתיקה
גם...מי ששמע יעיד מה ששמע. ומי שלא שמע יתכבד בשתיקה <br />גם היום בחוגים חסידיים לא אומרים מסכת ביצה אומרים מסכת ביעה<br />ואין "ביאה" מן העניין כלל <br />כדי הרגיע את העניין כבר קבעו חכמים <br />אין מקדשין בביאה, לכתחילה; והמקדש בביאה, מכין אותו מכת מרדות, כדי שלא יהיו ישראל פרוצים בדבר זה, אף על פי שקידושיו קידושין גמורין. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-5839717677266836092017-06-09T13:23:16.165+03:002017-06-09T13:23:16.165+03:00אם יש 'עליון' אז צריך להיות גם 'תחתון&...אם יש 'עליון' אז צריך להיות גם 'תחתון'; וזה חמור מאוד, כי אפשר חס וחלילה לחשוב על תחתונים, ויצר ההורע מה עליו?איש העולם התחתוןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-50165794522022366242017-06-09T11:36:26.213+03:002017-06-09T11:36:26.213+03:00אני מאד מעריך את העבודה העצומה שעשו האנשים הטובים ...אני מאד מעריך את העבודה העצומה שעשו האנשים הטובים שבנו את מאגר השו״ת,אחרת לא הייתי קונה אותו. מה שמפליא אותי שבשעתו התקשרתי למערכת השו״ת כמה פעמים בהקשר ל״יקוק״ ואיש לא אמר לי על ברירת המחדל. ניסיתי עכשיו לחפש בברירת המחדל ואצלי במהדורה אין אפשרות לשנות את ה״יקוק״. אולי תוכל לספר לי איך עושים זאת ? מלבד זאת נשאלת מאליו השאלה מדוע במפעל כה מדעי כמו השו״ת לא נשארים נאמנים למקורות ? באם מצלמים ספר כל שהוא הרי חייבים להשאר נאמנים למה שצילמו ,אחרת זה פשוט שמוש ב״פוטושופ״ (קרי:זיוף) .למיטב ידיעתי רוב עורכי השו״ת היו נגד השמוש במושג״יקוק״ וההוראות באו מלמעלה תחת לחץ מאד חזק על העורכים.אוריnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-46176005259709710462017-06-09T10:45:13.419+03:002017-06-09T10:45:13.419+03:00אתה לא צריך לחטוף בחילה. אתה פשוט נכנס לשו"ת ...אתה לא צריך לחטוף בחילה. אתה פשוט נכנס לשו"ת וקובע לעצמך כיצד אתה מבקש שייכתב שם ה'. יקוק היא ברירת המחדל, פעם היה ידוד. מותר לך לחזור ולבקש את השם בכל איות כרצונך ואין מה להלין על האנשים הטובים העומדים מאחורי הפרוייקט הנפלא הזה.יהודהhttps://www.blogger.com/profile/14895710388299347756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-23976084481985553182017-06-09T10:40:27.018+03:002017-06-09T10:40:27.018+03:00מסכת ביצה נקראה גן מסכת יום טוב בגלל שליבת הדיון ב...מסכת ביצה נקראה גן מסכת יום טוב בגלל שליבת הדיון במסכת היא הלכות יום טוב, ורק במקרה היא נתחה בביצה, כך שלא נראה לי שזה קשור לצדקנות זו או אחרת.<br />ואפרופו ביצים, ידועה ההלצה - מדוע אוכלים ביצה בליל הסדר, זכר לזה שחצו את ים סוף הגיעו להם המים עד הביצים...<br />ואפרופו אפרופו - כיצד קוראים לאיש זקן בשפה "גבוהה"? - תשב(י)צים...אחשתרןhttps://www.blogger.com/profile/01547659286251749782noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-86485766368431336612017-06-09T10:33:51.865+03:002017-06-09T10:33:51.865+03:00למרבית הפליאה דוקא השימוש בעליונים ותחתונים הוא מפ...למרבית הפליאה דוקא השימוש בעליונים ותחתונים הוא מפולפל ביותר. שערו נא בנפשכם שכל ביטוי (כמעט) בשפה העברית, אם נפצל אותו לשניים ונוסיף עליונים ותחתונים - מייד הוא הופך לשנינה מנאום רב פורים. למשל - מה דעלך סני (בעליונים) לחברך לא תעביד (בתחתונים) או - אל תדין את חברך (בעליונים) עד שתגיע למקומו (בתחתונים) ועוד כהנה כמעט כל מכתם.יהודהhttps://www.blogger.com/profile/14895710388299347756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-53935285245483039852017-06-09T10:21:26.504+03:002017-06-09T10:21:26.504+03:00רש"י החוצה! למורינו ורבינו פרשן התלמוד לא הית...רש"י החוצה! למורינו ורבינו פרשן התלמוד לא היתה שום בעיה לכתוב ביצים במובן של "לתפוס למישהו במבושיו על מנת לחייב אותו בדבר מה" והרי הוא בלשונו: (רש"י בבא מציעא דף קא:)<br />אם בא - בעל הבית להרבות לו בדמי השכר - מרבה משיגיע זמנו, אפילו לא הודיעו.<br />האי נקטיה בכובסיה דלישבקיה לגלימיה הוא - הרי הוא כאוחזו בביצים שלו עד שמניח לו טליתו, כלומר כיון שמעלה על דמיו - אין לך מוציא גדול מזה.תן דעתך - רש"י משתמש בביטוי לתפוס לפלוני בביצים למרות שהוא לא בטקסט! ויש לענ"ד מקום להניח שרש"י הוא אבי הביטוי.יהודהhttps://www.blogger.com/profile/14895710388299347756noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-62659665754840996982017-06-09T09:54:11.107+03:002017-06-09T09:54:11.107+03:00כדי לא לכתוב God אפשר פשוט לכתוב את זה הפוך. כלומ...כדי לא לכתוב God אפשר פשוט לכתוב את זה הפוך. כלומר: לקרוא מימין לשמאל.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-33869119595822417822017-06-09T09:50:31.540+03:002017-06-09T09:50:31.540+03:00מה לכם כי תלינו על זאת, גם בארזים נפלה השלהבת הקנא...מה לכם כי תלינו על זאת, גם בארזים נפלה השלהבת הקנאית של סירוס מילים. במפעל השו״ת הדיגיטלי (שאלות ותשובות) בהוצאת אונברסיטת בר-אילן השתמשו במשך שנים במושג ״יהוה״ כפי שהוא כתוב בתנ״ך,פשוט ״יהוה״. בהוצאות החדשות שלהם של השו״ת הם משתמשים במקום ״יהוה״ במילה ״יקוק״, אבל הם לא עקביים ,בחלק מהספרים המופעים בשו״ת הם עוד משתמשים במילה הישנה״יהוה״ (כנראה שזה עולה הרבה כסף לשנות את זה). לי בביתי יש את ה״יקוק״ הזה וכל פעם שאני מעיין בשו״ת,בתנ״ך ,בתלמוד או בספר כל שהוא שמופיע במאגר השו״ת ,אני מקבל בחילה למראה הסירוס הגס הזה שנעשה באונברסיטת בר-אילן כביכול לשם שמיים. הם שרים באותה המקהלה שבה שרים שחורי הדעת שקוראים לעצמם כביכול ״חרדים או חסידים״. גם אלה וגם אנשי בר-אילן בעצם השמוש במילה ״יקוק״ הם למעשה מחללי שמיים שבינם לבין הדת היהודית האמיתית כל קשר שהוא הוא מקרי בהחלט.אוריnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-64540656149607667092017-06-09T09:06:06.341+03:002017-06-09T09:06:06.341+03:00עליון מסתבר שהכוונה לחצי עוף, חלקו העליון, ואינו ש...עליון מסתבר שהכוונה לחצי עוף, חלקו העליון, ואינו שם קוד צנוע לחזה... כך שיש למחוק את כל הפייק-ג'וקס<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-29901077540747127922017-06-08T16:25:02.295+03:002017-06-08T16:25:02.295+03:00ביצה ביעה באבע מעשיות. זו לא ביעה זו ביאה וזה לא ב...ביצה ביעה באבע מעשיות. זו לא ביעה זו ביאה וזה לא במסכת ביצה אלא במסכת קידושין. האישה נקנית וכו'<br /><br />יום אחד בעמדי בקופה בסופר אני שומע שני צעירים מדברים, שואל אחד את חברו: בשביל מה הוא קנה איזשהו פריט, אז הוא עונה לו בשאלה: איך קונים את האישה? הגנבתי אליהם מבט, ואמרתי : בביאה! הם הופתעו ולא עיכלו מהיכן זה נפל עליהם. ואז ריככתי והמשכתי, הרי זו משנה מפורשתMena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28485875795254650372017-06-08T16:20:57.876+03:002017-06-08T16:20:57.876+03:00ובכן, השורה התחתונה מהדף שקישרת אליו אומרת שבימים ...ובכן, השורה התחתונה מהדף שקישרת אליו אומרת שבימים אינה מילה מגונה.<br />אבל למה לזדקק ללשון ארמי או בבלי בשביל לכבס מילים? הרי כבר בבראשית אנו למדים מאברהם, שאמר בלשון הקודש "שים נא ידך תחת ירכי" Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-34076821685537350312017-06-08T10:34:33.130+03:002017-06-08T10:34:33.130+03:00שינוי שם ביצה לביעה (בשפת הדיבור בלבד) מבוסס על &q...שינוי שם ביצה לביעה (בשפת הדיבור בלבד) מבוסס על "ים של שלמה" למהרש"ל, בבא קמא פרק ד, הובא גם ב"מגן אברהם" על שולחן ערוך אורח חיים סימן קנ"ו, וזה לשונו:<br />"אל יוציא דבר מגונה מפיו ולכן לא יאמר בתלמוד ביצים אלא בעים".<br /><br />לדיון מדוע ארמית יפה בנידון זה מן העברית, והאם כך ראוי לנהוג, ראה כאן:<br />http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_20308_171.pdf<br /><br />להעיר שמסכת ביצה מכונה גם מסכת "יום טוב"שמואלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10105441289332721252017-06-07T15:34:20.838+03:002017-06-07T15:34:20.838+03:00עליונים זה יישום של "חלק עליון" באידיש ש...עליונים זה יישום של "חלק עליון" באידיש שאיני יודע לכתוב באידיש <br />כאשר הגישו עוף שאלו באידיש אתה רוצה "חלק עליון" או "חלק תחתון".<br />זה יישום של האידיש החסידית שמלמדים בבתי הספר החסידיים כשפה עיקרית כולל דקדוק וכתיבה . עברית זאת שפה זרה ראשונה <br />לגבי מסכת ביצה<br />בגליציה לא למדו מסכת ביצה למדו "ביעה" ביצה בארמית כמדומני.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-23219036942261550732017-06-07T12:14:21.101+03:002017-06-07T12:14:21.101+03:00עיגול במקום ביצה כנראה לא ממש חדש. אתהמידה 'כב... עיגול במקום ביצה כנראה לא ממש חדש. אתהמידה 'כביצה' הפכנו ל'כעיגול'ומכאן קיגל או קוגל. 🙂Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.com