כתב וצילם ברוך גיאן
אתמול, בלילה שבין 25-24 בדצמבר, חגגו את 'חג המולד' בכל העולם הנוצרי הקתולי, וכמובן גם בארץ הקודש, מקום הולדתו של ישוע. אמנם, סממני החג בירושלים אינם כה בולטים כמו בעריה של אירופה, ובכל זאת יצאתי לחפש את סימני הדרך ואת האנשים שמתכוננים לחג.
השנה היה שוק חג המולד ברחבת שער יפו, ולראשונה מזה שנים רבות הוא ממוקם במקום כה מרכזי ובולט.
ניתן היה למצוא בדוכנים תחפושות של סנטה קלאוס, איילים לבנים, עצים דמויי אשוח ועוד. הקונים, רובם נוצרים שגרים בעיר העתיקה או בחלקים המזרחיים של העיר, רכשו מכל טוּב ונשאו את מרכולתם הביתה.
בשמש המסמאת של יום ראשון
– ניגוד משווע לשלג האירופי שאין חג מולד בלעדיו
– הסתובב בסמטאות הרובע הנוצרי 'סנטה קלאוס' מקומי ודינדן בפעמון. חיילות בתפקיד הביטו בו בסקרנות ובחיוך. משהו לא הסתדר להן בתמונה הזו...
בפטריארכיה הלטינית הציגו לנאספים מין מערה קטנה, אך השומר הציע לי ללכת לפרנציסקנים שבמתחם הקוסטודיה של טרה סנטה, ליד השער החדש, 'שם זה הרבה יותר מרשים'. ואכן במערה שלהם הוצגה סצנת הלידה על כל מרכיביה המסורתיים: האם מרים והתינוק ישוע, האבוס, השור והחמור...
|
'מערת האבוס' בכנסיית הקבר |
|
'מערת האבוס' במנזר הפרנציסקני סאן סלבאטורה, ליד השער החדש |
ברחוב סנט פרנסיס חילקה נערה חייכנית איגרות ברכה בערבית ולהן הוצמד שוקולד עטוף בנייר זהב.
בחנות קטנה ברחוב סיידה, אוֹפֶּרָה שמה, מכינים עוגות קרם מיוחדות לחג המולד, אבל בשום אופן לא מוותרים גם על הרוגלאך והבורקאס...
חנות ענקית, בפינת רחוב בית הבד, מציגה בחלון הראווה בובות וממתקים, עצים וקישוטים, והקונים נכנסים וממששים את הסחורה...
עצי אשוח מעוצבים ומקושטים הוצבו, כמובן, במבואות של בתי מלון, מסעדות ומוסדות נוצריים.
|
ה'הוספיס' האוסטרי |
|
בכנסייה הארמנית-הקתולית (ליד ההוספיס האוסטרי), בכניסה לבית הקפה |
|
עץ אשוח וכובע סנטה קלאוס בכניסה למלון האבירים |
גם השנה נהרו ישראלים רבים אל מיסת החצות בכנסיית המולד בבית לחם, בכנסיית דורמיציון שבהר ציון, בכנסיית 'הגואל' הלותרנית ובכנסיות נוספות. הנחיות 'התנהגות ראויה' למטייל הישראלי פוזרו בכמה מקומות וכנראה יש סיבות טובות לכך...
כששבתי לביתי ניסיתי לברר מתי בעצם נולד ישוע ? מסתבר שהתשובה אינה מובנת מאליה, ולוּ רק משום שמעולם לא הייתה שנת 0...
על פי האוונגליון של מתי נולד ישוע לפני מות הורדוס, והורדוס מת בכלל בשנת 4 לפני הספירה (הקיצור הלועזי של 'לפני הספירה' הוא כידוע BC כלומר Before Christ). לעומת זאת, באוונגליון של לוקס מסופר, שישוע נולד בעת המפקד שערך הנציב קוריניוס בימיו של הקיסר אוגוסטוס, ולפיכך נולד בשנת 6 לספירה... הספירה הנוצרית המקובלת היום החלה רק במאה השישית, כך שבמושגי אותה תקופה, הטעויות הללו מתקבלת על הדעת.
בקיצור אין אנו יודעים את שנת לידתו המדויקת, ואת זאת אמר ב-1987 גם האפיפיור יוחנן פאולוס השני... כך או כך, חג שמח לשכנינו הנוצרים!