א. תנו כבוד לתורה
בכניסה לבאר שבע, ובלי קשר לחג שמחת תורה, צילם לא מכבר יפתח מזור רכב ייעודי ומפואר להכנסת ספר תורה, מקושט ומאובזר במערכת רמקולים אימתנית. הרכב כל כך מפואר עד שה'נגרר' לא נכנס למסגרת של התמונה.
אני תוהה כמה רכבים כאלה מפוזרים בארץ (אני עצמי רואה בירושלים, מפעם לפעם, רכב כזה או דומה לו), והאם יש לבעליו פרנסה לכל ימות השנה.
ובאמת, מה אפשר לעשות עם האוטו הזה בסתם יום של חול כשאין טקס הכנסת ספר תורה? עורכים קניות בסוּפֶּר? נוסעים לפיקניק עם הילדים?
ב. מאוקראינה לישראל ובחזרה
אם יש מילה באוקראינית שכל ישראלי שמטייל שם מכיר, זו המילה 'פָּאיֶיכָלֶה' שפירושה סע, צא לדרך...
שעל כן מה מוזר היה לראות ברחוב הנביאים בירושלים רכב הסעות מהודר שמתגדר בשם זה. חשד שלי: חסידי ברסלב הם שייבאו את השֵׁם.
ועל בסיס ההדדיות אני יכול לדווח לכם כי בסיור שהדרכתי באוקראינה בקיץ האחרון עמד לרשותנו אוטובוס מופלא של חברת 'אוּמָן אקספרס', שנמצאת בבעלות יהודית-חסידית. את האוטובוס נהגו שני אוקראינים חביבים וכשרים, דור עשירי לחמי"ל ימ"ש.
ג. המלך ואני
ועוד שילוט על מכוניות, ועוד קצת ברסלב.
המלך הזה – ישראל דב אודסר בעל 'הפתק' – כבר מת מזמן. אבל אם אתם מתעקשים להחזיר את המלכוּת לישראל, אז שככה יהיה...
ד. מיזוג גלויות
פרס הבלוג לחידוד לשון מקסים מוענק לקיבוצניקים ממשמר השרון!
ה. מפונק
אני לא הצלחתי להבין מה כתוב כאן...
ו. רכב ארור
בכניסה לבאר שבע, ובלי קשר לחג שמחת תורה, צילם לא מכבר יפתח מזור רכב ייעודי ומפואר להכנסת ספר תורה, מקושט ומאובזר במערכת רמקולים אימתנית. הרכב כל כך מפואר עד שה'נגרר' לא נכנס למסגרת של התמונה.
אני תוהה כמה רכבים כאלה מפוזרים בארץ (אני עצמי רואה בירושלים, מפעם לפעם, רכב כזה או דומה לו), והאם יש לבעליו פרנסה לכל ימות השנה.
ובאמת, מה אפשר לעשות עם האוטו הזה בסתם יום של חול כשאין טקס הכנסת ספר תורה? עורכים קניות בסוּפֶּר? נוסעים לפיקניק עם הילדים?
צילומים: יפתח מזור (לחיצה על התמונות תגדיל אותן) |
ב. מאוקראינה לישראל ובחזרה
אם יש מילה באוקראינית שכל ישראלי שמטייל שם מכיר, זו המילה 'פָּאיֶיכָלֶה' שפירושה סע, צא לדרך...
שעל כן מה מוזר היה לראות ברחוב הנביאים בירושלים רכב הסעות מהודר שמתגדר בשם זה. חשד שלי: חסידי ברסלב הם שייבאו את השֵׁם.
צילומים: הלל אסף |
ועל בסיס ההדדיות אני יכול לדווח לכם כי בסיור שהדרכתי באוקראינה בקיץ האחרון עמד לרשותנו אוטובוס מופלא של חברת 'אוּמָן אקספרס', שנמצאת בבעלות יהודית-חסידית. את האוטובוס נהגו שני אוקראינים חביבים וכשרים, דור עשירי לחמי"ל ימ"ש.
צילומים: דוד אסף |
ג. המלך ואני
ועוד שילוט על מכוניות, ועוד קצת ברסלב.
המלך הזה – ישראל דב אודסר בעל 'הפתק' – כבר מת מזמן. אבל אם אתם מתעקשים להחזיר את המלכוּת לישראל, אז שככה יהיה...
צילום: איתמר לויתן |
ד. מיזוג גלויות
פרס הבלוג לחידוד לשון מקסים מוענק לקיבוצניקים ממשמר השרון!
צילום: גדעון נח |
ה. מפונק
אני לא הצלחתי להבין מה כתוב כאן...
צילום: צביקי תמרי |
ו. רכב ארור
פאיכלא היא חברת תיור גדולה ומבוססת באוקראינה, למעשה היא מקבילה לאומן אקספרס, השתמשתי בשירותים שלהם בשנים האחרונות כמה פעמים. מניח שיש להם גם סניף בארץ לאחרונה.
השבמחקhttps://poyechali.com
בקנטון האיטלקי טיצ'ינו היה נהג מונית בשם אוטו פגר שזו היתה כתובת המרשתת שלו (לפחות ב2015):
השבמחקhttp://www.ticino.ch/en/commons/details/Taxi-Pegger-Otto/1771.html
מאחר שכתובת זו כבר אינה בתוקף אני מניח שפגר הנ"ל זכה לשרותי אוטו פגר אחר שהובילו למנוחת עולמים.
אפרופו שינוי 'ארוך' ל'ארור':
השבמחקבילדותנו היה מקובל לשנות את מודעות הפרסום לסרטי הקולנוע. הדרך הקלה והמהירה היתה באמצעות ניקוד. כך הפך 'המלט' למערבון 'הִמָלֵט' ו'טרזן בניו-יורק' לסרט המדע הבדיוני 'טרזן בָּנָיו יוֹרֵק'. אחדים הקדישו זמן לחיתוך והדבקה. כך הפכו 'חיילי הספר' ל'חיים הסַפָּר' (דמות מיתולוגית בקרית-חיים של אז).
בטוחני שהדבר היה נהוג במקומות רבים. הקוראים מוזמנים לשלוח את המיטב לבלוג ואולי אפשר יהיה למלא בזה פוסט שלם.
הוא התכוון שמי שלא חי בצורה מפונקת/מתפנקת אינו ראוי להיקרא חי
מחקמי שנתקע מאחורי סמיטריילר בכביש חד מסלולי, יבין מדוע זהו רכב ארור...
השבמחקאני מרימה את הכפפה של גרימי ומעלה מעשה בשלט שניצב בכניסה לשכונת ילדותי.
השבמחקהיה זה שלט פרסום לסוכן ביטוח שחי ופעל בקרבנו. נוסח השלט המקורי היה כדלקמן:
אהרן פלץ
סוכן ביטוח
ביטוח נגד:
אש
פריצה
גניבה
וכו'
וכו'
וכו' שאר בישין.
הפוטנציאל של השלט לא נסתר מעיני קונדסי השכונה, ועד מהרה זכה השלט לנוסח הבא:
אהרן פלוץ
סוכן ביטוח
ביטוח נגד:
אשה
פרוצה
גנובה
וכו'
וכו'
המילה פיכאלה היא ברוסית.
השבמחקהיא נשמעחת עם A אחרי פ' אך נכתבת עם O.
לפי הכלל: התנועה O שאינה מואמת נשמעת A..
מקור לשגיאות כתיב אצל כותבי רוסית, בעיקר תלמידים..
סליחה, יש לקרוא מוטעמת...
השבמחקרכב הכנסת ספר תורה יש כמה וכמה. חלק מן הרכבים רגילים, ומרכיבים עליהם גגון ברזל ותוספות,לרגל חגיגות, וביום יום הם רכב רגיל. אחרים מעוטרים לכל אורך הרכב ועומדים בחניון.
השבמחקבדרך כלל רכב כזה בא בעסקת חבילה, כולל חופה, עששיות, שילוט, תקליטנות ועוד. מחיר חבילה כזו אינו זול, ולכן מספיק מספר ארועים קטן כדי להרוויח, והרכב בין ובין יכול לנוח בחניון.
הרעיון וסגנון העיצוב לרכבי שמחת-תורה (וגם המוזיקה הבוקעת מהם והטיפוף בצעדי-מחול של עשרות מאמינים המקיפים אותם תוך כדי נסיעתם האיטית ברחבי שכונות שונות) נלקח מהילולות ותהלוכות של עובדי-אלילים הינדיים, שם מכוניות מעוטרות ועתירות-רמקולים כאלה נפוצות מאד.
השבמחקיצא לנו פעם לחזות בתהלוכה של רכב שמחת-תורה ססגוני כזה בשכונת בית-אליעזר בחדרה, זמן לא רב לאחר טיולנו בהודו, ודומני שאף חלק מן המנגינות והתלבושות היו חיקוי מודע של אותם מצעדים דתיים הודיים.
יתכן שחב"דניקים או ברסלבים ששהו בתת-היבשת ההודית התרשמו מן האפשרויות הגלומות בפולחן עכו"ם מרהיב-עין וסוחף זה ויישמו אותן בטקסים "יהודיים" באה"ק.
המילה פהייכלה כ בסגול ל בצרי היא גם בשאר השפות הסלאביות כפולנית וכרוסית ויש המבטאים אותה פהייכל י בצרי כ בפתח.
השבמחק