הבוקר התפרסמה בעיתון הארץ רשימה פרי עטי שדנה באגדות על פגישותיו כביכול של נפוליאון בונפרטה עם צדיק חסידי מכאן ועם ראש ישיבה ליטאי מכאן. פגישות אלה לא היו ולא נבראו, אלא רק בדמיונם של סופרים וחסידים שוטים.
למען מורי ורבותי, אחי ורעי, קוראי הבלוג שאין להם גישה למאמר, הנה הוא ככתבו וכלשונו.
לדוד, שלום. אתה עדיין מתפלא על תעשיית השקרים של חב"ד. הלוא עד היום משה מכונה 'הרב הקדוש', בספרי חב"ד ואפי' בספרו של 'הגאון' ר' שמואל הלפרין בספר הצאצאים ! ואם הריי"צ 'ראה' בעליית הגג באלטנוישוהל בפרג את 'הנשאר' מהגולם הדמיוני, והם עדיין מאמינים ב'גניזה החרסונית/הקיובית/האודסאית/הפטרבורגית'. עכשיו לא חסר אלא שהרב דרוקמן מקרית מוצקין יסביר לנו מדוע האמונה בפגישת נפוליון היא מעיקרי היהדות וחייבים להאמין בה.
השבמחקלאנונימי. אם בחב'ד עסקינן, אז לפני אי אלו שנים פגשתי חבר שלא כ'כ אוהד את חבד, משוחח עם עם חבר אחר. ואני השחלתי אמירה שהלובביטשער הוא טוב. אז החבר מנס להסות אותי, ואני אומר לו: אתה דווקה תאהב את הרעין. אז התרצה. 'מה טוב?' וכאן עניתי בפשטות: טוב בגימטריה 17 שזה כמעט חי. ההוא השתנק ובמזל לא נחנק. 😃
מחקמעניין מה מספרים המקורות הצרפתים. האם נבדקו? בנושאים היסטוריים מקובל לעשות הצלבות בין מקורות. הרי ידוע שכל צד כותב את מה שמתאים לו. תודה על המאמר. תודה רבה על הבלוג לדורותיו. יישר כח דוד. שבת שלום.
השבמחקכולכם אינכם מבינים דבר! הרי בידוע הוא שמפקד צבאו של נפוליאון בקרב אוסטרליץ היה הגנרל MASNE או מסנה=משנה, יהדי חם ומאמין עד כדי כך שהיה לו מלווה קבוע במטהו שליח של הנדבן רוטשילד. (סיפור אחר שבזכות ברכה שליחו של רוטשילד שמע ממסה על התרגיל שהוא עומד לעשות לכוחות הרוסיים וכך בהעמדת חלק מליגיונותיו בצד הצפוני גרם לרוסים שמשם תבוא עליהם ההתקפה והם פרצו בקרב לכיוון הצרפתים והצרפתים קיבלו הוראת נסיגה. ברגע זה יצא רץ שלוח לפאריס לרוטשילד ועמו איגרת שבכל הנסיגה תרגיל. כיוון שבבורסה בפריס שמעו על הנסיגה, המחירים צנחו ורוטשילד שהשליח שלו דיווח לו על התרגיל אסף סחורה ואחרי יומיים הגיעה הידיעה שהצרפתים נצחו בקרב ורוטשילד מחר את שקנה ברווח ענד) אז הנה לכם עוד מופת.
השבמחקכמובן שהסיפור שלך לקוח ממעשהו של רוטשילד בלונדון, אבל הסיפור המפוברק והמוצלח שלך מדגים יפה את האמתות המדומיינת של מעשה המפגש עם נפולאון.
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקהבה נתעלם לרגע קט מהרישא של דבריך שאינה מכבדת את בעליה. עשית כאן צימעס מן העובדות ההיסטוריות שאינן בדיוק מתישבות עם דברי ההבאי והגוזמאות שבהם פיטמת אותנו.דווקא ההיסטוריה עולה על האגדות. מיסד הענף הצרפתי של משפחת רוטשילד יעקב מאיר (ג'יימס) - אביו של "הנדיב הידוע", הברון אדמונד דה רוטשילד, השתמש ביוני דואר כדי לעקוב אחר הנעשה בחזית בזמן מלחמות נפוליאון. כך קרה שהוא היה הראשון בפריס ששמע על תבוסתו של נפוליאון בקרב וואטרלו ומיד השקיע ברכישת חומרי בנין בכמויות אדירות בהניחו שמשיכון שלום יוחל בשיפוצים ובבינוי של צרפת כולה וגם של ארצות אחרות באירופה. תחזיתו של רוטשילד התאמתה במלואה והשאר כאמור - היסטוריה
מחקומה בדבר האגדה של נפוליאון והיהודים בתשעה באב (עם ללא עבר אין לו עתיד)? מתי ואיך היא נוצרה?
השבמחק"יהודי אחד עבר לפני אדרינוס ושאל בשלומו. אמר לו: מי אתה? אמר לו: יהודי. אמר לו: וכי יש יהודי עובר לפני אדרינוס ושואל בשלומו? אמר: לכו והתיזו את ראשו! עבר יהודי אחר, ראה מה שנעשה בראשון ולא שאל בשלומו. אמר לו אדרינוס: מי אתה? אמר לו: יהודי. אמר לו: וכי יש יהודי עובר לפני אדרינוס ואינו שואל בשלומו? אמר: לכו והתיזו את ראשו! אמרו לו סנקליטון [שרי היועצים] שלו: אין אנו יודעים מה אלו המעשים שאתה עושה; מי ששואל בשלומך - נהרג, ומי שאינו שואל בשלומך - נהרג! אמר להם: ואתם רוצים ליעצני היאך אני צריך להרוג בשונאי?" [איכה רבה פרשה ג]
השבמחקהמדרש אינו משקף מציאות היסטורית אלא הלך רוח של מחבר שזמנו מאוחר. המסופר מנוגד בתכלית לסדרי השלטון הרומי בתקופה ההיא, אשר הקיסרים התגאו בהם [למשל בתשובות טראיינוס לפליניוס]. ובכלל ככה סתם נגש יהודי אל הקיסר המטייל לעת ערב עם הכלב שלו בסימטה ירושלמית ושואל 'וויאזוי גייט עס?'
כמה מצאצאי אותו לייב שרה'ס הכרתי. היה לו קמע של 'קפיצת הדרך'. כך הגיע בן רגע אל הקיסר יוזף השני בוינה, הטיף לו מוסר וחזר בו במקום הביתה. הם עדיין מחפשים את הקמע בתוך הכיסים ומתחת למזרון שלו. אולי אפשר יהיה לקפוץ למאדים ולחזור אחר רגע לתל אביב.
הוא לא שאל אותו 'ווי אזוי גייט עס', אלא 'אהלן הדריאנוס, מה העניינים? מה ככה?'
מחקסיפור קצת אחר מתוך מאמר של יעקב חסדאי "יהדות בצרה" שפורסם בעיתונות בשנת 1996 וגם בספרו "על סף היובל".
השבמחקבימי מלחמות נפוליאון היה ויכוח בין שלושה ממנהיגי החסידים , לניצחון מי צריך להתפלל ? לניצחונו של נפוליאון שנשא עימו בשורה של חופש ושוויון ליהודים , או לניצחון הצאר אלכסנדר שדיכא ולחץ אותם. ה"מגיד" מקוזניץ ו"החוזה" מלובלין תמכו בנפוליאון – אם הוא ינצח יהיה טוב ליהודים.
השלישי – ר' שניאור זלמן מלאדי , אבי שושלת חב"ד , קרא להתפלל לניצחון הרוסים – אם הם ינצחו יהיה רע ליהודים אך טוב ליהדות.
נראה שהעיקרון שטבע ר' שניאור זלמן יפה גם לימינו – לא תמיד מה שטוב לדתיים טוב גם ליהדות.
תודה רבה על הבלוג בכלל (עונג שבת אמיתי) ועל המאמר הזה בפרט.
השבמחקבעיני המפגשים האלה מתכתבים עם הסיפור על רבן יוחנן בן זכאי ופגישתו עם אספסיאנוס.
מעניין.
ידוע שנחמן מברסלב שהה בעכו בתקופת המצור ומזכרונותיו ידוע לנו מה קרה שם באותו זמן. האם זה נכון?
השבמחקכאמור - נחמן עזב את עכו 5 ימים לפני שנפוליאון הגיע אליה ולכן לא !!! היה בעכו בזמן המצןר !!
השבמחקעדות נוספת למקומו של נאפוליאון בדמיון היהודי העממי ניתן למצוא באוסף העשיר והנפלא (בעיקר בבדיחות) של ש.ז. פיפע: נאפאלעאן אין יידישן פאלקלאר
השבמחקמסעותיו של נפוליאון שינו אגב סדרי עולם, בישרו אמנסיפציה ליהודי מרכז אירופה (ולימים במזרחה), נחשבים לתחילת העידן המודרני במזרח התיכון - וארץ ישראל בכלל זה... היו שמועות שהגה נוכחות יהודית משמעותית בארץ ישראל, אותה ביקש לקרוע מעל האימפריה העות'מנית, אולי הד ל'אגדות נפוליאון' גם בציבורים רח
השבמחקנוספים,, כפי שאמר כותב המאמר, כולן אגדות עם איזשהו 'יסוד היסטורי', והוא שינוי העיתים והתחלת המודרנה (הלאומית, מעיקרה) שהחלה אז....
האגדה אודות ר' נחמן, שנשאל על שר של יוון (רוסיה) ושר של צרפת, מי ינצח, ותשובתו 'מי שיחזיק יותר עם ישראל', היא הד מדהים לפעולה הציונית ולהצהרת בלפור כמאה שנה לאחר מכן, במלחמה על הארץ, בין 'שר של טורקיה' ו'שר של אנגליה', וכל השאר היסטוריה, אולי פרה-פרה ציונות?? - (אין לדעת...)
, מעניין מאוד ותודה לכותב
השבמחק