א. שלמה המלך הרביעי
כך מסבירים ברמלה מי היה שלמה המלך.
כשאני למדתי תנ"ך בבית הספר, לא זכור לי שדיברו איתנו על 'ממלכת ישראל המאוחדת', אבל אני בפירוש זוכר ששלמה נחשב למלך השלישי (אחרי שאול ודוד).
ב. לפיד האש
![]() |
| צילום: איתמר לויתן |
אם שאלתם את עצמכם מה הוא פֶּלֶד? אל רחוב הפלד באזור התעשייה בחולון לכו.
פלד הוא בדרך כלל לשון פלדה, ברזל מלובן. כלומר, דבר מה חזק, קשה ומחושל. אין פלא שרבים מאנשי הצבא עברתו את שמם ל'פלד'. האלוף משה פלד, למשל, שהיה מפקד גֵיסות השריון, נקרא קודם בשם 'אייזנברג' (הרי ברזל), וכמותו יש גם האלוף יוסי פלד (ששם משפחתו הקודם היה מנדלביץ), וח"כ ותא"ל לשעבר משה פלד. גם בעלי שמות משפחה כמו 'פלדמן' (איש שדה), עברתו את שמם לפֶּלֶד.
מניין הגיעו יוצרי השלט ל'לפיד האש'?
בערכים 'פלד' ו'פלדה' במילון אבן-שושן מצאתי כי אכן מקובל לפרש את הצירוף 'אש פלדות' בפסוק 'אַנְשֵׁי חַיִל מְתֻלָּעִים בְּאֵשׁ פְּלָדוֹת הָרֶכֶב' (נחום, ב 4), כלפיד או שלהבת, והצירוף 'אש פלד' לסוגיו נמצא בשירת ימי הביניים. אם כך, מפרשי השלט לא טעו, אבל העדיפו את המשמעות הרחוקה והכמעט בלתי מוכרת על פני המשמעות הרווחת והידועה לכל דובר עברית.
רחוב הפלד בחולון (אגב, לפי מה שקראתי, הוא לבו של אזור פשע וזנות) נמצא בסמוך לרחובות הנושאים שמות של בעלי מלאכה ומקצועות, כמו הנגר, הנפח או הסדנא, וממילא הגיוני יותר שמי שחשב על השם התכוון למפעלים ולבעלי מלאכה, כמו מסגרים, העובדים עם פלדה, ולא ללפידי אש.
ג. לוי שְׁבוּאֵלִי
בחיפה יש כיכר שנקראת על שמו של לוי שבואלי (סבולסקי). אני מודה שמעולם לא שמעתי עליו קודם, אז ניסיתי לברר מי היה איש נכבד זה.
![]() |
| צילום: יהושע לביא |
ביישובים רבים בארצנו יש רחובות, כמו 'הראשונים' או 'המייסדים', שחולקים כבוד לעבר ולדור המייסדים. בכפר ורבורג מכבדים גם את דור העתיד.




אתה טועה, זהו המלך הרביעי, ולפי התנ''כ שנכתב בימים אלה ברמלה (ובשאר ערי ארץ ישראל (המאוחדת) סדר המלכים הוא זה!::
השבמחקביבי
שאול
דוד בית הלחמי
ושלמה המלך
לא צריך להרעיל את השיח היפה שיש כאן, אני מזוהה עם הליכוד ולא נעים לקרוא את הרעל המפלג הזה, מאחל לך בריאות ושבת שלום.
מחקבריאות, אוקי, שבת, בסדר, שלום - אחרי הבחירות
מחקמזוהה עם הליכוד?!!!?
מחקלמה מתלוצץ? הוא לא מתלוצץ,, אמר שמזוהה עם הליכוד, עניתי לו ש'שלום' יהיה רק אחרי הבחירות, לדעתי, אפשר היה להסתפק בזה, זה לא נושא הבלוג, אתה ודאי מתלוצצ ששכחת אותיות סופיות, מה זה מתלוצצ? כמו תער משוננ? כמו ככ אמר אברהם אבינו??
מחקאבל סימני פיסוק יש לי בשפע
מחקתודה, וגם לך! תבוא: כל יומ
מחקמודה..., ועוזב!
מחקאם סופרים גם את אבימלך - שלמה אכן היה המלך הרביעי....
מחקבטלפרינטרים אין אותיות סופיות. רקאומרת
מחק״מזוהה עם הליכוד״…
מחקפלא שבחרת להתחבא מאחורי אנונימיות?
אולי הם סופרים גם את איש בושת בן שאול שמלך שנתיים אחר מות שאול
השבמחקאכן כך,
מחקאחרי שקראתי בעיון את הערך "איש בושת" בויקיפדיה, מסתבר שאיש בושת מלך על ישראל (כל השבטים למעט שבט יהודה) משך שנתיים אחר נפילתם של שאול ובניו (וגם יהונתן חברו הקרוב של דוד) בגלבוע. שבט יהודה בחר בדוד שהיה מלך על שבט יהודה בלבד.
וחלפו עוד כ חמש שנים עד שבאו כל השבטים אצל דוד, וביקשו ממנו למלוך גם עליהם.
התנך לא מספק שום מידע על 5 השנים הללו שבין רציחתו של איש בושת, לבין המלכת דוד על כל הממלכה.
משהו מלימודי התנך לא השאיר בי שום זיכרון לארועים הללו. בתודעתי אחרי שאול בא דוד ולאחריו שלמה. והפילוג בין הממלכות נוצר אחרי מות שלמה.
מסתבר שלא כך היו פני הדברים. הפיצול היה קיים כנראה מקדמת דנא, ורק לתקופות קצרות היתה הממלכה מאוחדת. וכן, היה מלך לא ידוע ולא זכור בשם איש בושת שמלך על ישראל משך שנתיים. כנראה שהוא לא הצטיין בתםקיד, ועל כן שמו וזכרו מוצנעים, ונעלמים מהתודעה בציבור.
כפי שכתבת לגבי שבואלי הוא אכן עבד במחלקת העליה בחיפה (נדמה לי כי פרופ' גור אלרואי ידע עליו דבר-מה יותר, כפי שהוא מוצג בכתבה של עופר אדרת משנת 2021 הוא לא כל כך 'אהד' עולים חולי נפש) https://www.haaretz.co.il/news/education/2021-11-26/ty-article/.premium/0000017f-da7a-dc0c-afff-db7b54670000 שמו העברי ניתן לו על ידי בן יהודה ואלו הפרטים עליו באתר ג'ני https://www.geni.com/people/%D7%9C%D7%95%D7%99-%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%90%D7%9C%D7%99/6000000010545514617
השבמחקא. קשה להניח שעל ישראל מלך אדם בשם איש-בשת. סביר יותר להניח ששמו המקורי היה אֶשְׁבָּעַל (ככתוב בדהי"ב ח 33), ועורך מאוחר שיבש את שמו כדי לא להזכיר את האל בעל השנוא, או כדי לבזות אותו. אמנם אֶשְׁבָּעַל הוא שם יחידאי במקרא, אולם באתר ח' קייאפה שבשפלה נמצא קנקן עם הכתובת 'אשבעל בן בדע'.
השבמחקתופעה דומה נקטו עורכים במקרא באשר לשמו השני של גדעון השופט - ירובעל: במקום אחר הוא מכונה 'ירובשת'. תופעה דומה רווחת בימינו אנו ממש, של שיבוש שמות של פוליטיקאים כדי לבזותם או לייחס להם תכונות שליליות. לדוגמה: נהנתניהו, מושחתיהו, מירי גרב, ועוד.
ב. למעשה, ייתכן שאפשר למנות את שלמה כמלך *החמישי* בישראל, ככתוב על אבימלך (אבי-מלך!) בן גדעון "וַיָּשַׂר אֲבִימֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל שָׁלֹשׁ שָׁנִים" (שופטים ט) - אולי מסתתר כאן עוד מלך שהועלם ע"י עורכי ספר שופטים מן ההיסטוריה? šarru באכדית הוא 'מלך'. השורש וההקשר - ברורים.
אלא שאשבעל ואבימלך לא מלכו על ממלכה מאוחדת: אבימלך בקושי בשכם על חלק משבט מנשה ואשבעל רק על שבטי הצפון. היות וביבי הוא מפלג ולא מאחד מדינת ישראל אזי שלמה הוא בכל זאת השלישי למנין מלכי ישראל המאוחדת.
השבמחקתגובה מצויינת 👆 נא להעביר אותה לתשומת ליבה של עיריית רמלה, והליכודניק (מן הסתם) העומד בראשה
מחקהשנאה המפלגת היא התורה של השמאל, ועל כך השמאל הוא נחלת העבר, עניין של שנים ספורות שהשמאל יעשה שימוש בדרכונים הזרים שלו.
מחקואם גלי השנאה לא יפסקו, ולא תפסיקו לגנוב את השנאה לכל מתכון זה יתהפך עליכם ונראה יחידות צבאיות ימניות על גג בית המשפט העליון
תגלו אחריות ותפסיקו את השנאה למי שחושב אחרת
דרכון זר? הלוואי שהיה לנו, לך יש?
מחקהשנאה היא מבית מדרשו ומעיין החיים של המלך הבלתי מעורער של ימינו אלה
מחקאיך בסוף כל דבר מתקשר לביבי? קצת מזכיר את 'חוק גודווין': ככל שהדיון הטוקבקי מתארך כך גדל הסיכוי להגיע להיטלר ולנאצים. אז לפני שנגיע לשם אני עוצר כאן את הדיון האנונימי הזה ולא תפורסמנה עוד תגובות שאינן ענייניות ומכבדות.
מחקלא ברור למה נדרש ברשומה תיאור רח' הפלד בחולון כ"אזור פשע וזנות". גם אם זה נכון. מה שייך?
השבמחקברשומה כתוב "אגב".
מחקבדקתי ומצאתי שיש בעברית דבר כזה שנקרא "דרך אגב", ובו מותר לכתוב דברים שהם רק דרך אגב.
"הממלכה המאוחדת" היא ביטוי מאד מודרני, ומבטא גם סוג של אידיאליזציה של התקופה. גם כאשר שאול, דוד ושלמה מלכו על כל שבטי ישראל, היה זה במתכונת של איחוד פרסונלי (personal union) בממלכות האירופיות, שכן כל אחד מהמלכים הללו מוזכר כמולך על ישראל ויהודה , בנפרד, וגם הצבאות מתוארים כצבאות נפרדים. ניתן להניח שבני שבט ישראלי ויהודאי היו רואים עצמם קרובים זה לזה יותר מאשר לעממים שסביבם, וכנראה שגם מבחינה חיצונית התייחסו לכל תושבי המרחב כעם אחד (יש מאמרים רבים שמנסים על סמך המידע המאד חלקי במקרא ובארכיאולוגיה, לנתח את המבנה החברתי והשבטי של האזור). במונחים מודרניים: אם היית שואל תושב מרכז הארץ של ימי שלושת המלכים הללו, מה ההשתייכות שלו, היה מתחיל במשפחה הגרעינית, אזור מגורים, בית אב, שבט, ואז "יהודאי" או "ישראלי" (מסתמה, היו גם דרגות אמצע - גלילי, או דרומי וכד'), ומעל לאלה - מבני ישראל.
השבמחקלעומת זאת, קשה לראות שיוך בתקופה הזו למרחב, היינו לכלל דוברי הכנענית (כגון מואבים וצורים וכד').
במחילה, מה שכתבת הוא סתם לא נכון.
מחקתפרט תסביר ותנמק - בבקשה
מחק