tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post129546014288609851..comments2024-03-28T20:47:28.215+02:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): גלגולו של ניגון: 'רב הלילה' – מניגוני החסידים לריקודי החלוציםדוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger30125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-50487848064876986872023-10-04T18:27:06.061+03:002023-10-04T18:27:06.061+03:00הגעתי לרשימה המופלאה הזו אחרי שחיפשתי את המקור לשי...הגעתי לרשימה המופלאה הזו אחרי שחיפשתי את המקור לשיר אוהדי כדורגל שמבוסס על הלחן של ״הורה מחודשת״ וכך למדתי שהמקור הוא בכלל חסידי. נפלא. <br />שיר האוהדים עצמו, איך נאמר, מילותיו מוטב שיישארו במגרשים. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-39408491037457689122021-07-25T22:15:56.728+03:002021-07-25T22:15:56.728+03:00שלום רב נקלעתי אל הפוסט המעניין.
אשלים לך עוד חלק...שלום רב נקלעתי אל הפוסט המעניין. <br />אשלים לך עוד חלק בתמונה, הניגון הובא בשנת תרפ"ט - 1929 לחתונה שהתקיימה בין חסידות מודז'יץ לאלכסנדר. בגלל שמקורו של הניגון לא הגיע ממקור חרדי חסידי אלא ממקור יותר ציוני משכילי כל צד בחתונה השליך על רעהו את האחריות לשיר. חסידי מודז'יץ טענו שהשיר הוא של אלכסנדר וכן הפוך.<br />כנראה שזה המקור הקדום ביותר לשירתו של הניגון ומשם זה נפוץ על פני כל אירופה.<br />כך כנראה שמקורו של הניגון לא בציבור החרדי חסידי.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15522374137912869851noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-53364395434428907262021-02-19T21:59:51.033+02:002021-02-19T21:59:51.033+02:00אני מזהה את המנגינה הזו כניגון לקדיש אחרי מוסף בימ...אני מזהה את המנגינה הזו כניגון לקדיש אחרי מוסף בימים נוראים. בשטיבל ההונגרי החסידי של ימי ילדותי בארה"ב, כך שרו את המנגינה הזו.JSnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-19263500031267683622019-01-18T00:04:41.431+02:002019-01-18T00:04:41.431+02:00בבית הכנסת של ימי ילדותי, בקרית יובל בירושלים,כשעד...בבית הכנסת של ימי ילדותי, בקרית יובל בירושלים,כשעדיין נקראה גם בית מזמיל, היו שרים בלילות השבת את החצי השני של לך דודי במנגינת רב הלילה. רב בית הכנסת, הרב זאב גוטהולד ז"ל (שמוזכר בסיפוריו של הרב חיים סבתו) הוא שהכניס את הניגון הזה לבית הכנסת. איני יודע אם זה היה רעיון שלו או אולי לקוח מתקופה קדומה יותר. ידידיהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-67367258997025403002018-03-19T01:42:30.033+02:002018-03-19T01:42:30.033+02:00אני מכיר את הניגון בשם "גאליציאנער ניגון"...אני מכיר את הניגון בשם "גאליציאנער ניגון"<br />הניגון הזה היה חביב מאוד על האדמו"ר הקדוש רבי אריה ליבוש הלברשטאם זצ"ל מצאנז-זמיגראד בעל "אריה שאג" ובנו איש האמת האדמו"ר הקוה"ט רבי חיים נפתלי אהרן זי"ע בעל "ביכורי חיים" זי"ע והושר על ידי החסידים כאשר האדמורי"ם זי"ע ניגשו לרקוד "מצוה טאנץ" בנישואי צאצאיהם.פןhttps://www.blogger.com/profile/15412052871452754269noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-6931035887365349312017-06-12T22:54:25.680+03:002017-06-12T22:54:25.680+03:00סבא שלי, ר' אליהו כיטוב (אברהם מוקוטובסקי) היה...סבא שלי, ר' אליהו כיטוב (אברהם מוקוטובסקי) היה שר ניגון זה למילים 'שיר המעלות'. היה לו קשר לחסידות אמשינוב, אך ייתכן שזה היה ניגון פן-חסידי פופולרי ולא הגיע אליו דווקא משם.<br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/12053100625554720432noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-39288032533334981022015-02-26T09:40:44.631+02:002015-02-26T09:40:44.631+02:00זה הלך ככה:
רב הלילה, רב שירנו
הבוקע לשמים
עופו עו...זה הלך ככה:<br />רב הלילה, רב שירנו<br />הבוקע לשמים<br />עופו עופו, כל מורינו<br />לארבע רוחות שמיים<br />עופו עופו בלי לחזור<br />מתחנן כל המחזור<br />וקחו איתכם את המנהלתAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-69395069726270785392015-02-25T12:34:13.259+02:002015-02-25T12:34:13.259+02:00רשימה מרתקת. הגעתי לבלוג בעקבות הספר של סבתו, והנה...רשימה מרתקת. הגעתי לבלוג בעקבות הספר של סבתו, והנה אני מגלה שלניגון הזה גלגולים רבים.<br />תמרnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-65945568147633338562014-10-12T14:52:23.514+03:002014-10-12T14:52:23.514+03:00אכן 'פנתר במרתף'. תודה על התיקון.אכן 'פנתר במרתף'. תודה על התיקון.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-90369408258443040492014-10-12T14:08:50.260+03:002014-10-12T14:08:50.260+03:00נדמה לי שלספר של עמוס עוז קוראים פנתר במרתף.
הגעתי...נדמה לי שלספר של עמוס עוז קוראים פנתר במרתף.<br />הגעתי לפה אחרי שקראתי את הספר החדש של חיים סבתו. שמעתי את הפיוט. לא ייאמן שככה נשמעת עברית... אבל הסיפור של אורלנד נחמד. תודה :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-36870759598911891572014-10-04T22:33:55.003+03:002014-10-04T22:33:55.003+03:00שנה טובה וגמר חתימה טובה. יופי של מאמר! הלחן עובד ...שנה טובה וגמר חתימה טובה. יופי של מאמר! הלחן עובד מצוין גם למילים של המזמור לשבת "מונחה ושמחה אור ליהודים", כדאי לנסות!Gadi Eidelheithttps://www.blogger.com/profile/05997388579144578874noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-5327040746791252682014-03-30T15:52:26.064+03:002014-03-30T15:52:26.064+03:00הלחן הזה מוכר לי כלחן למילים "אזמר בשבחין, למ...הלחן הזה מוכר לי כלחן למילים "אזמר בשבחין, למיעל גו פתחין " וכו' מזמירות ערב שבת שהיו נהוגות בבית הורי. הופתעתי להבין כי המקור הוא חסידי. ואני חשדתי כל השנים כי המקור הוא בשירי החלוצים.<br />יעקב<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-33755695089839634612013-10-15T22:45:37.878+03:002013-10-15T22:45:37.878+03:00אני מכיר את הניגון בתור טשערנאביל. הוא גם מושר בהר...אני מכיר את הניגון בתור טשערנאביל. הוא גם מושר בהרבה מענפיו.כנגן המנגןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-37453592447559912412013-08-06T05:19:10.455+03:002013-08-06T05:19:10.455+03:00כנראה שהערתך לגבי קטלוג הספריה הלאומית (רד הלילה ב...כנראה שהערתך לגבי קטלוג הספריה הלאומית (רד הלילה במקום רב הלילה) התקבלה שם.<br />עובדה, זה תוקן... עיין שם.אליהוnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-33308283303372613372012-12-28T01:14:10.264+02:002012-12-28T01:14:10.264+02:00רשימה נפלאה!
שירה ליבוביץ' שמידט קישרה בין הג...רשימה נפלאה!<br /><br />שירה ליבוביץ' שמידט קישרה בין הגרסא הצאנזית והרב חיים סבתו, שמזכיר פיוט זה בספרו תיאום כוונות. בעקבות קישור זה הוא כתב סיפור יפיפיה אודות הקשר בין 'אל מסתתר' ו'רב הלילה'. http://musaf-shabbat.com/2011/05/08/%D7%A8%D7%91-%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%A0%D7%95-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A1%D7%91%D7%AA%D7%95/<br />זוהי גירסא מקוצרת של הסיפור. יש בידי היכן שהוא את הסיפור המלא, אותו קיבלתי משירה ליבוביץ' שמידט. כדאי לך מאוד לקרוא סיפור זה!אבישיnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-57682940209647037982012-11-13T20:26:53.329+02:002012-11-13T20:26:53.329+02:00מילה וחצי על ההפסד התרבותי של העולם החרדי.
נכתב לע...מילה וחצי על ההפסד התרבותי של העולם החרדי.<br />נכתב לעיל כדלקמן: "בעבר הרחוק גדולי וגאוני עולם, כמו רבי אברהם אבן עזרא ועוד רבים, עסקו בשירה וכתבו יצירות עצמאיות, ואפילו נושא דגל הקבלה והסוד, האר"י, היה פזמונאי מוכשר".<br />והרי הדברים ברורים כשמש- כל משוררי תור הזהב, שרובם היו רבנים דגולים שכתבו את הפיוטים לימים הנוראים, כתבו גם שירי חול.<br />השירה הזו לא חדרה לבית המדרש האשכנזי באירופה. אולי כי לא ידעו עברית, אולי כי במשנה ובגמרא אין שירה,כך או אחרת הם הדירו עצמם משכיות חמדה שכל תרבות ראויה לשמה בתבל מתהדרת בה-השירה, שהיא גולת הכותרת של כל ספרות.<br />החרו החזיקו אחריהם "אחינו בני עדות המזרח" שמחקים בהליכותיהם ובבגדיהם את בית המדרש החרדי האשכנזי (ועוד מתהדרים במילים "להחזיר עטרה ליושנה") וזנחו גם הם את שירת ימי הביניים, הקודש והחול, ושירת שבזי התימנית, ואין להם מושג ירוק על שירה יהודית ועל שירה בכלל.<br />העצוב הוא שאי אפשר להסביר להם מה הם מפסידים כמו שאי אפשר להסביר לעיוור מהם הצבעים.<br />אולי יקום חרדי החרד לרמה התרבותית של עדת היראים ויגלה את עיניהם בדברים שטחו עיניהם לראות. כן, ללמוד שירה בבית המדרש-למה לא?רמי דייןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-62444315092376902582012-11-11T10:14:11.846+02:002012-11-11T10:14:11.846+02:00אמש צפינו בסרט The Little Traitor שהופיע ברשימה, ...אמש צפינו בסרט The Little Traitor שהופיע ברשימה, ואנו רוצים להודות לשירה ל' ד' ולדוד אסף. הסרט מרתק, עשוי בצורה מופלאה נקיה ותמימה. צילומי העיר ירושלים מושלמים, צוות השחקנים הישראלי והשחקן הבריטי עשו עבודת קודש. חוויה עמוקה לנשמה.<br /><br />תודהAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-70138109658053693292012-11-10T19:56:19.698+02:002012-11-10T19:56:19.698+02:00תודה על הפוסט הנפלא! כבר הספקתי כמעט לשכוח...
כתבת...תודה על הפוסט הנפלא! כבר הספקתי כמעט לשכוח...<br />כתבת שהמילים "כי עוד נמשכת השרשרת" מביעות את הקשר הבין-דורי, ואני לתומי חשבתי שכוונת המשורר היא לשרשרת הרוקדים (כפי שנראית בציור ההורה שמופיע בתחילת הפוסט.אחשתרןhttps://www.blogger.com/profile/09381690158978809821noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-86959054829471515642012-11-09T22:03:10.372+02:002012-11-09T22:03:10.372+02:00שאלה ברשותכם,
'הורה דבקותית' כפי שכינתה י...שאלה ברשותכם,<br /><br />'הורה דבקותית' כפי שכינתה יעל גורדון את ריקוד ההורה הסוער בחדרו של אביה אהרון דוד גורדון, לא מזכיר במעט את שמו של הריקוד כפי שנקרא ע"י בני המקום כ-'דבקה'? ריקוד של דבקות?<br /><br />תודה Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-84658757111137461262012-11-09T21:33:02.716+02:002012-11-09T21:33:02.716+02:00יעקב ודוד,
המאמר מופיע כקובץ pdf
והוא מרתק
יישר כ...יעקב ודוד,<br /><br />המאמר מופיע כקובץ pdf<br />והוא מרתק<br />יישר כוח<br />http://zemer.co.il/UserFiles/file/articles/cathedra/Mazor_Cathedra_115.pdf<br />יעלAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-27871109208476652552012-11-09T21:09:58.530+02:002012-11-09T21:09:58.530+02:00I asked for for Mickey Marcus (Aluf Stone) and you...I asked for for Mickey Marcus (Aluf Stone) and you give me Issur Danielovitch (Kirk Douglas)?<br /><br />:-) <br />shabbat shalom - great post Abul Bannatnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-82005627569081366302012-11-09T18:44:14.324+02:002012-11-09T18:44:14.324+02:00המעניין הוא שבאף אחד מן הקליפים המובאים לעיל לא מו...המעניין הוא שבאף אחד מן הקליפים המובאים לעיל לא מושר הקטע:<br />עוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד, וְעוֹד,<br />הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,<br />הָרִקּוּד אַל יַעֲמֹד, וְהַזֶּמֶר אַל יִשְׁקֹט,<br />יָד אֶל יָד, שִׁיר אֶל שִׁיר,<br />שִׁיר אֶל שִׁיר, יָד אֶל יָד,<br />הוֹרָה מַעְגָּל אֶחָד!סולירםnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-57511229247148988752012-11-09T18:34:43.084+02:002012-11-09T18:34:43.084+02:00יעקב היקר
מאמרך החשוב ב'קתדרה' מוכר לי הי...יעקב היקר<br /><br />מאמרך החשוב ב'קתדרה' מוכר לי היטב וחקוק על לוח לבי, והוא לי אחיעזר ואחיסמך, ותודה שהזכרת אותו.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-78217237865637435312012-11-09T17:53:29.377+02:002012-11-09T17:53:29.377+02:00.פרק זה בגילגולו של ניגון הוא מן המרשימים, במיוחד ....פרק זה בגילגולו של ניגון הוא מן המרשימים, במיוחד במה שנוגע לטכסטים העבריים הנוספים ש"הודבקו" לניגון המדובר. ואולם התופעה של אימוץ ניגוני חסידים והתאמתם לטכסטים עבריים ו/או חיבור טכסטים חדשים לניגונים חסידיים היא מן המפורסמות. דומה שהמאמר "מן הניגון החסידי אל הזמר העברי" (קתדרה 115; עמ'95-128), אינו מוכר לבעל הבלוג, שכן אחרת היה אולי מציין כי הלחן של "רב הלילה" הוא אחד משישים וארבעה ניגונים [לפחות! עיין שם, עמ' 112] שלא חל בהם שינוי משמעותי בתהליך האימוץ<br />י.מזורnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-69499250396366775262012-11-09T14:10:56.758+02:002012-11-09T14:10:56.758+02:00יש לשיר הזה גם גירסת גסויות. אני זוכר אותה מתנועת ...יש לשיר הזה גם גירסת גסויות. אני זוכר אותה מתנועת הנוער, אבל לא זוכר את המילים. שרים למורים משהו כמו: "קומו קומו בלי לחזור/ מבקשים כל המחזור/ וקחו אתכם את המנהלת". הלוואי והייתי זוכר את הכל. <br />מוטי ענבריAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11586144568181311073noreply@blogger.com