tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post3329679970375567800..comments2024-03-29T11:33:50.307+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): פה ושם בארץ ישראל: יקירי העיר, הר-ציון, שטעטל, ויסעו ויקנודוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger32125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-9566242580121801522021-04-02T17:34:41.661+03:002021-04-02T17:34:41.661+03:00ח"ן = חכמת הנסתרח"ן = חכמת הנסתרMena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-52491627609742775342021-04-02T17:33:11.642+03:002021-04-02T17:33:11.642+03:00תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-51091901645942549532021-04-02T10:10:31.305+03:002021-04-02T10:10:31.305+03:00זה נכון גם לגבי עיירות קטנות וגם לגבי ערים גדולות....זה נכון גם לגבי עיירות קטנות וגם לגבי ערים גדולות. למשל קלייפדה הליטאית קרויה בפי היהודים ממל, ואץ שבהונגריה ביהודית היא וייטצען (וייצן, שבאופן משעשע תרגומו לעברית הוא "חיטים" או "בדיחות"...), דאוגפילס הלטבית הפכה לדוינסק, אלבה יוליה וקלוז' מטרנסילבניה הפכו לקרלסבורג וקלויזנבורג, בהתאמה, ועוד ועוד. אריאל ביגלhttps://www.blogger.com/profile/12084251929286301496noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-86820091107923388792021-04-02T09:59:45.590+03:002021-04-02T09:59:45.590+03:00רוב השמות של ה"שטעטלאך" מבוססים על הורסי...רוב השמות של ה"שטעטלאך" מבוססים על הורסיה הגרמנית של השם, פשוט בגלל שהיידיש גם היא מבוססת על ורסיה של גרמנית. כלומר: היהודים דיברו באיזשהו דיאלקט יהודי של גרמנית, שעמו הגיעו מזרחה וקראו לעריהם בשמותיהם הגרמניים. גם כשהגרמנית התקדמה הרבה הרבה קדימה והותירה את הידייש הרחק ממנה, השמות נותרו כשהיו. בכל הדוגמאות שהובאו כאן ובעוד מאות אן אלפי דוגמאות נוספוצ - זה המצבאריאל ביגלhttps://www.blogger.com/profile/12084251929286301496noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-52497530266609593472021-04-02T09:55:39.458+03:002021-04-02T09:55:39.458+03:00כמובן שאם הרחוב היה על שם היחידה המהוללה שמו היה &...כמובן שאם הרחוב היה על שם היחידה המהוללה שמו היה "המאה ואחת". הצורה הזכרית של השם מעידה על מינם הדקדוקי של המונצחים בואריאל ביגלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28522844602765021472021-04-02T06:40:14.885+03:002021-04-02T06:40:14.885+03:00מיטב ידיעתך מוטעה, עיין לעילמיטב ידיעתך מוטעה, עיין לעילAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-49256535783183034942021-03-29T17:52:34.479+03:002021-03-29T17:52:34.479+03:00ענין השמות הוא באמת מסובך. לא מעט כי אזורי הספר של...ענין השמות הוא באמת מסובך. לא מעט כי אזורי הספר של מה שהיהודים קראו "פולין" בעצם היו במקורם (ועכשיו חזרו להיות) חלק מארצותיהם של עמים אחרים. כך למשל בלארוס שנכבשה ע"י דוכסות ליטא עוד בימי הביניים אך הפכה לחלק ממלכת פולין לאחר שמלכת פולין נישאה לדוכס הגדול של ליטא. במקורות היהודיים מתיחסים לבלארוס כ"רייסן" אך יותר מאוחר מתיחסים גם אליה כ"ליטא". סבתי נולדה בעיירה הבלארוסית (אז תחת שלטון פולני) זדיינצ'ול Zdzięcioł אך היוהדים קראו לה "ז'עטל" ביידיש (מתחרז עם "שטייטל"). זוהי אגב עיירת הולדתו של ה"חפץ חיים". ה"משכילים" בעיירה שהיו ברובם חניכי התרבות הרוסית עוד מזמן שלטון רוסיה הצארית, כינו אותה בשם הרוסי דיאטלובו (Дятлово) - כך שהשמחה היתה רבה. כיום "חזרה עטרה ליושנה" והכיירה מכונה בשם הבלארוסי השורשי "דז'יאטלבה" (Дзятлава) - ושלום על בלארוס.WikiSchmoozehttps://www.blogger.com/profile/01837143464519158899noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71338030858896956692021-03-29T10:12:56.760+03:002021-03-29T10:12:56.760+03:00מוצאו של אבי מהעיר וארטה בפולין.בפי היהודים היא ני...מוצאו של אבי מהעיר וארטה בפולין.בפי היהודים היא ניקראה ד'ווארט. אפילו לא דומה...<br />אמי מהעיר לאסק, ובלשון יהודי פולין לואיסק. Sim Kohttps://www.blogger.com/profile/14895982862513444927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-80563264036193688452021-03-28T21:30:35.447+03:002021-03-28T21:30:35.447+03:00למיטב ידיעתי ח"ן מציין את חיל הנשים בצה"...למיטב ידיעתי ח"ן מציין את חיל הנשים בצה"ל. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-11211327207049468162021-03-28T11:08:49.880+03:002021-03-28T11:08:49.880+03:00היג, היגער זה לא 'כינוי' ביידיש. זה ערך מי...היג, היגער זה לא 'כינוי' ביידיש. זה ערך מילוני בשפת היידיש, ותרגומו 'מקומי' ובמילון יידי אנגלי Local. <br />ובשביל להיות בטוח, בדקתי בכמה מילונים ממש עכשיו.Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28316791182970289272021-03-28T01:28:41.802+03:002021-03-28T01:28:41.802+03:00הכוונה אכן היתה לעיירות ב"תחום המושב" הי...הכוונה אכן היתה לעיירות ב"תחום המושב" היהודי בקיסרות הרוסית. אסתפק בדוגמא ידועה אחת : העיירה ברובארי בפלך קייב שכונתה ביידיש "בוייבעריק" והונצחה ב"טוביה החולב" של שלום עליכם. אגב: שלום עליכם כינה את קייב עצמה בשם "יהופיץ". לאור הערתו של פרופ' אסף בנוגע ל"שבוש" של עגנון, מענין אם יוכל מי מהקוראים להאיר את עיני באשר ל"יהופיץ". האמנם שם זה הוא פרי דמיונו של שלום עליכם בלבד, או שמא מקורו בניב יידישאי או אוקראיני כלשהו? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-21701363353176215562021-03-27T22:52:38.611+03:002021-03-27T22:52:38.611+03:00שמות העיירות הן של מקומות בגליציה המזרחית שהיתה חל...שמות העיירות הן של מקומות בגליציה המזרחית שהיתה חלק מהקיסרות ההבסבורגית. זה לא תחום המושב. מושג זה מתייחס לאזורים שסופחו לרוסיה לאחר חלוקות פולין.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14502888378604292444noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-44593510448684968882021-03-27T17:48:09.679+03:002021-03-27T17:48:09.679+03:001. זה שליהודים הייתה טופונימיקה משלהם זה לא חדש - ...1. זה שליהודים הייתה טופונימיקה משלהם זה לא חדש - לא רק במזרח אירופה אלא בכל העולם. אף מצרי לא קורא לארצו 'מצרים', אף יווני לא קורא לארצו 'יוון', ואף ירדני לא קורא לבירתו 'רבת עמון'. <br />2. אף יהודי לא קרא לבוצ'אץ' 'שיבוש' - היחידי שקרא לה כך היה ש"י עגנון. סופרים המציאו, מסיבות שונות, שמות למקומות וזו הייתה אופנה רווחת בספרות ההשכלה והתחייה (מיוסף פרל ועד מנדלי מו"ס).<br />3. יש גבול למה שאפשר לשבש, ועל כך קצפי - לא מצאנו מקום בשם 'חאראקרוב', וגם אם יש כפר נידח, ששמו אולי קרוב לזה - למה זכה להיות מונצח ליד שמות של ערים מעטירות וידועות כמו קראקוב ולובלין.<br />4. האמת היא שזה לא כל כך חשוב. טעות וזהו..דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28989577565904931862021-03-27T17:16:20.391+03:002021-03-27T17:16:20.391+03:00"שבשתא כיון דעל-על".
ענין שיבושי שמות מ..."שבשתא כיון דעל-על". <br />ענין שיבושי שמות מקומות בפולין,אוקראינה ובלארוס אינו פשוט כל כך. עובדה היא שהיהודים יכלו לא רק לשבש שמות אלא ממש להרחיק את השמות הללו מהגייתם המקורית בלשונות עמי האזור. מש"י עגנון למדנו שעיר מולדתו בוצ'אץ' כונתה בפי היהודים "שבוש" וכך גם אנו מוצאים את בריסק דליטא ששמה הפולני הוא "בז'שץ' נאד בוגיים" וברוסית -"ברסט ליטובסק". כך גם העיר ז'שוב בגליציה המערבית (דרום מזרח פולין של היום) כונתה בפי היהודים "רישא", העיר סאנדומייז' שבאותו מחוז כונתה "צוזמיר" ויש עוד שפע של דוגמאות דומות לכינויים לא בדיוק זהים מבחינה פונטית בפי היהודים לשמות מקומות בתחום המושב. כמובן שיש סיבות הסטוריות-בלשניות לתופעה זו ואפשר שמה שדוד אסף תולה בעמהארצות גרידא מקורו בעוד נדבך שיבושי ביידיש החרדית של ימינו שספגה השפעות הן מן האנגלית האמריקאית והן מן העברית הישראלית (!) והרי סביר להניח שאת השלט שעליו יצא הקצף כתב איזה "היגער" (כינוי ביידיש חרדית ל"צבר" יליד ארץ-ישראל) ובהזדמנות זו אולי ישכיל אותי מי מן הקוראים שרובם ככולם - סיני ועוקרי הרים- מנין צץ כינוי זה (שגם הוא לא ממש קרוב מבחינה פונטית ל"ארץ ישראל")? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-59068031143825324752021-03-27T09:34:03.392+03:002021-03-27T09:34:03.392+03:00לפני שמלעיגים כדאי לפנות לאנשי כפר חסידים ולשאול מ...לפני שמלעיגים כדאי לפנות לאנשי כפר חסידים ולשאול מי היא והיכן היא אותה חאראקרוב שהתכבדה בשלט משלה לצד לובלין וקרקוב, סאנוק, ז'שוב, סטאשוב וזידטשוב. רוב היישובים הללו שוכנים בדרום-מזרח פולין של ימינו (בגבולות גליציה שלנו), בעוד חרקוב דאוקראינה נמצאת הרחק מאוד מזרחה.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71813845937750724712021-03-26T22:31:09.596+03:002021-03-26T22:31:09.596+03:00מכל מלמדי השכלתי. תיקנתי למעלה, ובכל זאת הקוריוז נ...מכל מלמדי השכלתי. תיקנתי למעלה, ובכל זאת הקוריוז נשאר קוריוז...<br />וזו גם דוגמה מצוינת למה צריך הסברים מדויקים על שלטי רחוב.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-41041443854039816512021-03-26T22:06:52.941+03:002021-03-26T22:06:52.941+03:00צודק!אכן שם הרחוב 101 הוא ע"ש הרוגי ר"ג ...צודק!אכן שם הרחוב 101 הוא ע"ש הרוגי ר"ג במלחמת העצמאות<br />(כרמת חני לשעבר).<br />אגב, ראשי התיבות נפלו מהשם כבר לפני שנים רבות, כמו למשל ברמת אפע"ל הסמוכה) ומרבית התושבים היום לא יודעים את משמעות השם. ערכתי "סקר" בעניין.<br /><br />טלhttps://www.blogger.com/profile/06385895407104236996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-45746889462433548492021-03-26T21:29:37.335+03:002021-03-26T21:29:37.335+03:00אהוד צודק, ראו באתר בית קריניצי
http://beit-krinit...אהוד צודק, ראו באתר בית קריניצי<br />http://beit-krinitzi.org.il/?catid=%7B4B2376B9-6DAC-4B41-8338-6F1F7D7B0220%7D<br />זה שומט את הקרקע מתחת לפוסטדוד שיhttps://www.blogger.com/profile/04096604866661141772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-91749363590480121592021-03-26T18:04:52.560+03:002021-03-26T18:04:52.560+03:00אתה אמרת.
ובכל מקרה תודה על ההבהרה.
תנוח דעתך. חל...אתה אמרת.<br />ובכל מקרה תודה על ההבהרה. <br />תנוח דעתך. חלילה לי מלחשוד בכשרים. Cyril Chilsonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-75439894832483170972021-03-26T17:39:31.243+03:002021-03-26T17:39:31.243+03:00שלא אובן שלא כהלכה: העם-ארצות לא שלך, אלא של כותבי...שלא אובן שלא כהלכה: העם-ארצות לא שלך, אלא של כותבי השלט...דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-32120376545255559442021-03-26T17:38:30.756+03:002021-03-26T17:38:30.756+03:00אני מעריך את נסיונך להיות סניגורן של ישראל, אבל בא...אני מעריך את נסיונך להיות סניגורן של ישראל, אבל באמת צריך לוליינות דרשנית, או עמרצות קיצונית, כדי להגיע מהורוחוב לחאראקרוב. ואם בדרשות מילים עסקינן: זה אפילו לא קרוב...דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-34250241204332895592021-03-26T17:27:04.340+03:002021-03-26T17:27:04.340+03:00אנסה להראות לך את המקום שאתה מבקש. קשה להניח שמקימ...אנסה להראות לך את המקום שאתה מבקש. קשה להניח שמקימי השטייטעל המשוחזרת חשבו על הכרך הגדול חארקוב שבמזרח אוקראינה. יותר סביר להניח שמה שעלה מלפניהם במחשבה היא העיירה האראחוב ( HOROCHOW בפולנית "הורוחיב" באוקראינית "גורוחוב" ברוסית) שבחבל ווהלין בצפון מערב אוקראינה דהיום. עיירה זו היתה מרכז חסידי ידוע ובין היתר כיהן בה כמגיד מישרים ר' יצחק מדרוהוביץ' אביו של ר' מיכלי המגיד מזלוטשוב ושם אף מנוחתו כבוד. התעתיק היידישאי (ואף העברי) של שמות לועזיים ובפרט של שמות סלאביים אינו אחיד כידוע ובכל מקרה תמיד מומלץ לחפש ביתר קפדנות על המפה. Cyril Chilsonnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-3620119162071002722021-03-26T16:48:14.718+03:002021-03-26T16:48:14.718+03:00צבי רחלי היה השכן שלנו ברחוב אלוף דוד 156, הוא זה ...צבי רחלי היה השכן שלנו ברחוב אלוף דוד 156, הוא זה שנתן את השם ושמענו זאת מפיו.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-15243345229871803712021-03-26T15:11:38.385+03:002021-03-26T15:11:38.385+03:00רחוב המאה ואחד ברמת חן אינו עש יחידה 101
אלא עש 1...רחוב המאה ואחד ברמת חן אינו עש יחידה 101 <br />אלא עש 101 בני רמת גן שנפלו במלחמת השחרור<br />שבת שלום ופסח שמח וכשר<br />אהודאהודhttps://www.blogger.com/profile/03481180796041000680noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-74340210340371880222021-03-26T15:09:51.639+03:002021-03-26T15:09:51.639+03:00לא חסרה תמונה במסגרת-
זו מסגרת לצורך צילוםלא חסרה תמונה במסגרת-<br />זו מסגרת לצורך צילוםאהודhttps://www.blogger.com/profile/03481180796041000680noreply@blogger.com