tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post3380575839874696228..comments2024-03-29T10:20:40.233+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): גלגולו של ניגון: 'ציפור קטנה' עפה 'בערבות הנגב' ושרה 'נשמת כל חי' בניגון מזרחידוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger16125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-61657167884720358092017-09-12T19:17:28.977+03:002017-09-12T19:17:28.977+03:00משום מה לא מצאתי כאן הפניה לשירם של 'פרחי לונד...משום מה לא מצאתי כאן הפניה לשירם של 'פרחי לונדון' שאף הוא נעזר במנגינת 'בערבות הנגב'<br />https://www.youtube.com/watch?v=N4uiH-7nQwE<br />טוביהhttps://www.blogger.com/profile/17450328441555466507noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-43513355356327172792016-09-25T18:20:05.354+03:002016-09-25T18:20:05.354+03:00הנוסח שאני מכיר (תנועות הנוער בשנות ה-60 בירושלים ...הנוסח שאני מכיר (תנועות הנוער בשנות ה-60 בירושלים מעצבן במיוחד:<br />בערבות הנגב, בערבות הנגב ... מסתובב גמל<br />מסתובב גמל, מסתובב גמל ... שעוד לא אכל<br />שעוד לא אכל, שעוד לא אכל ... מה עוד לא אכל<br />מה עוד לא אכל, מה עוד לא אכל ... פיתה עם בצל<br />פיתה עם בצל, פיתה עם בצל ... בערבות הנגב<br />וחוזר חלילה.<br /><br />sailorhttps://www.blogger.com/profile/17328841181400936968noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-47157477787672130412015-01-05T14:37:42.638+02:002015-01-05T14:37:42.638+02:00אבי, יליד וילנה, עבד במערכת עיתון והכיר את שמרקה ק...אבי, יליד וילנה, עבד במערכת עיתון והכיר את שמרקה קצ'רגינסקי היטב. הוא הזכיר אותו פעמים רבות. הוא מעולם לא גינה השקפות שונות משלו. <br />בשנות המלחמה הוא שירת בצבא האדום, ובזכותו שמעתי את השירים הרוסיים המושרים בעברית - במקור הרוסי.שושנה13http://cafe.themarker.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-14966942689007920322013-11-16T13:26:25.903+02:002013-11-16T13:26:25.903+02:00תודה ליעקב מזור.
אני חי מפיו של המקור, מי שהביא את...תודה ליעקב מזור.<br />אני חי מפיו של המקור, מי שהביא את הלחן אל הזמר העברי והתאים לו את מילותיו – נתן אלתרמן. הוא גרס: חסידי, אך בהחלט זה יכול להיות ניגון כליזמרי, שכן ההגדרה 'מנגינה חסידית' בפי העם היא לעתים שם כולל למנגינות יהודיות מסורתיות שהגיעו אלינו מן הגולה הדוויה.<br /><br />ולא זאת אף זאת: אלתרמן חיבר את השיר "הוא והיא על הגג" (זה שמו המקורי של השיר) רק לחלק מהניגון החסידי או הכליזמרי. היה לניגון הזה המשך שאליו לא התאים אלתרמן מילים. אליהו הכהןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-25409778143263598802013-11-15T16:27:20.773+02:002013-11-15T16:27:20.773+02:00דוד היקר
חששתי שמא תגובה על כתבה מעניינת וממצה (הו...דוד היקר<br />חששתי שמא תגובה על כתבה מעניינת וממצה (הודות לרוחב ידיעותיו של חברך גרימי) יותר משלוש וחצי שנים אחרי פרסומה תיראה מוזרה. אולם סברתי כי מחובתי להעיר על אי דיוק אפילו זעיר הגם שיצא מפרי עטו של אליהו הכהן הגדול של הזמר העברי. בסוף רשימתו המצוטטת לעיל כותב אליהו הכהן כי "שיר הפרטיזן" שב לתחיה בשנות השישים כשהוא מושר בנוסח מזרחי כפי שאירע "ללחן החסידי של 'מעפולה באנו הנה יחד'" שכידוע גם הטקסט שלו שנכתב ע"י אלתרמן עבר שכתוב והתמזרח עד שנודע בשמו החדש "חנה'לה התבלבלה" (ראו בספרו מושך העין של מר הכהן על שירי תל אביב "בכל זאת יש בה משהו", 1984, עמ' 86-87). הלחן, אם כן, אינו חסידי אלא ניגון ידוע מרפרטואר הכליזמרים שהם ניגנו בחתונות של יהודים במזרח אירופה. האחראי לטעות הוא משוררנו נתן אלתרמן שכך העיד על הלחן, בתקופה בה מנגינות רבות ממקורות יהודי מזרח-אירופה יוחסו בארץ לקהילות החסידיות (אולי משום שבצעו אותם בחוגים חרדיים). .<br /><br />אשר ללחן של "בערבות הנגב" שמשנות החמישים שימש לחיבור "שירה" סטירית וזכה ל"פריחה" במלחמות ישראל האחרונות אוכל להוסיף לצליליו כתבנו שיר פיליטוני כסיכום אירועי מחנה העבודה שהתקיים בשנת תש"י או תשי"א ממנו זוכר אני רק בית אחד:<br />על מזרון בפתח נובע מעין<br />מויזלה רותח וכולו לבן<br />גרגיר עפר כזית את ראשו פיצח<br />תל-עמל כחטף על גופו צנח.<br />וכו' וכו'<br /><br />הסבר: "מויזלה" ו"תל-עמל" היו הכינוים של שני נערים באותו מחנה עבודה. להבנת השימוש הזה בלחן השיר הרציני למטרות סטיריות חשוב להעיר כי כבר, פחות משנתים לאחר מלחמת העצמאות כבר מאסו בני תשחורת בשיר "בערבות הנגב" שזוהה עם הזמרת יפה ירקוני. זוכרני שכמה שנים לאחר מכן הזמינה ועדת התרבות של תלמידי האוניברסיטה העברית בירושלים את יפה ירקוני לשיר במסיבת יום העצמאות. כאשר הזמינוה לעלות על הבמה נשמעו קולות בודדים כגון "איפה שושנה דמארי" ו"רוצים את שושנה דמארי" שנחשבה ליריבתה המוצלחת יותר של ירקוני. קולות שהושתקו ע"י הרוב. אולם כשהיגיע תורו של "בערבות הנגב" רבו קולות המחאה ועמם השלכת מטבעות כסף על הבמה! לשבחה של הזמרת יאמר שתחילה היא לא נכנעה והמשיכה לשיר את רוב בתי השיר. אך לבסוף הפסיקה, פנתה לאסוף כמה מטבעות ואז הישירה מבטה אל הקהל ואמרה בקול צלול: "תודה רבה. עתה יש לי מספיק למנה פלאפל". <br /><br />הלחן של יעקב מזורnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-91536491237707061182012-12-30T00:36:22.173+02:002012-12-30T00:36:22.173+02:00רוצה לשעת בבקשה מה זה 'בלורית השער' מה זה ...רוצה לשעת בבקשה מה זה 'בלורית השער' מה זה שער שלא בשין??Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-33926785667007883142012-08-11T12:01:48.508+03:002012-08-11T12:01:48.508+03:00בתחילת שנות החמישים, בעקבות שידורי קול הרע"מ ...בתחילת שנות החמישים, בעקבות שידורי קול הרע"מ מקהיר בעברית נלעגת, שרנו בטבריה כך:<br /><br />בערבות הנגב,<br />מתנוסס, הוי מתנוסס – הטל.<br />בערבות הנגב,<br />שם קרה סקנדל.<br />באו ממצרים,<br />ארבעה גדודים,<br />והמכנסים אצל היהודים.<br /><br />יכול להיות שהיו עוד בתים. לא זוכר.עמוס פיקסמןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-22794874279453553882012-01-13T12:25:58.239+02:002012-01-13T12:25:58.239+02:00מאיפה בדיוק אני צריך לדעת איך הרב נריה התפלל?מאיפה בדיוק אני צריך לדעת איך הרב נריה התפלל?דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-80572291880421600652012-01-13T11:01:51.634+02:002012-01-13T11:01:51.634+02:00הרב מ.צ נריה היה שר את ברכת הזכרונות במוסף של ר&qu...הרב מ.צ נריה היה שר את ברכת הזכרונות במוסף של ר"ה מנגינה הזאת, איך לא הבאת את זה?אליסף ליפשיץhttps://www.blogger.com/profile/08504253064668467239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-88055596295636343852012-01-06T22:09:33.379+02:002012-01-06T22:09:33.379+02:00לדינו: http://www.youtube.com/watch?v=_3eIJqGI4Okלדינו: http://www.youtube.com/watch?v=_3eIJqGI4OkNAKARYAKhttps://www.blogger.com/profile/06763382872076328996noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-60167672657938884102011-03-24T00:52:40.060+02:002011-03-24T00:52:40.060+02:00תודה גרימי - הוספתי לרשומה
את הסרטון הווליני. מש...תודה גרימי - הוספתי לרשומה <br /><br />את הסרטון הווליני. משמיעה לא מקצועית אני חייב לומר שלמרות הדמיון הרב שיש בין השיר האוקראיני לבין 'בערבות הנגב', בכל זאת אני שומע גם שינויים רבים.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-43489570815266393732011-03-23T22:37:00.049+02:002011-03-23T22:37:00.049+02:00מלבד לארץ, התגלגל השיר גם לאוקראינה. שמו שם הוא &q...מלבד לארץ, התגלגל השיר גם לאוקראינה. שמו שם הוא "שם למרגלות מבצר לבוב"<br />TAM PID LVIVSKI ZAMKOM<br />השיר האוקראיני מתייחס לתקופה 1917-1920 עת לחמו האוקראינים ברוסים בנסיון להשיג עצמאות.<br /> תוכן השיר דומה ובסופו בתים אנטי רוסיים חריפים.<br />.<br /><br />שם למרגלות מצודת לבוב<br /> <br />שם ליד המצודה של לבוב אלון עתיק עמד.<br />ותחת האלון הזה פרטיזאן שכב.<br /> <br />הוא שוכב ולא נושם, ככה כאילו ישן.<br />הרוח מרשרשת בשערו הזהוב.<br /> ------------------------------------------<br />ולידו אמא'לה עומדת.<br />שופכת דמעות, ובשקט אומרת:<br /> <br />בני שלי, בן, ילד שלי –<br />לא היו הורגים אותך,, לולא היתה המלחמה.<br />------------------------------------------ <br />אתם הייתם לי חמישה בנים,<br />אתה היית הכי צעיר, בן שלי, אנדריי.<br /> <br />היית עוד ילד קטן כשאביך נפל בקרב,<br />הוא עבור אוקראינה הקריב עצמו.<br /> ------------------------------------------<br />אני טיפחתי אותך, אני שמרתי עליך –<br />ועכשיו פה יהיה קברך.<br /> <br />ומאחוריה אטאמאן עומד, [אטאמאן = קצין של קוזאקים] <br />עם לב מלא צער, בשקט אומר:<br />------------------------------------------ <br />אל תבכי, אמא. בנך נעשה גיבור.<br />הוא את עצמו בעד אוקראינה הקריב.<br /> <br />הוא [מת] עבור אוקראינה, בעד מולדתו,<br />כדי שעל אדמת אוקראינה לא ידרוך מוסקאל. [מוסקאל = שם גנאי לרוסי בפי האוקראינים]<br />--------------------------------------------- <br />זורם לו נהר טיסה, בתוכו דם מוסקוואי.<br />את המוסקאלים הכינו, ונכה אותם שוב.<br /> ---------------------------------------------------<br />שם ליד מצודת לבוב צלב עץ של לבנה,<br />ועל הצלב הזה קלשון זהוב. [קלשון בעל שלוש שיניים הנו סמלה של אוקראינה]<br /><br />http://www.youtube.com/watch?v=koEAfCDvb2g&feature=related<br /><br />קישור לבצוע השיר בפי המקהלה העממית האוקראינית מווהלין.<br />כפי שאפשר לראות, מושר השיר בחרדת קודש. הוא שיר חי, שיר לאומי אוקראיני.<br /><br /><br />באתר של קבוצת הכדורגל "קרפטי" מלבוב, (לא קבוצה זניחה. הגיעה בשנת 2010 לשלב הבתים של הליגה האירופית) מופיע השיר בין שירי האוהדים, כולל השורות האנטי-רוסיות. מסתבר, שהשיר האוקראיני המקורי חי וקיים ומושר עד היום.צבי (גרימי) גלעדnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-50947008956561525892011-03-23T11:18:42.707+02:002011-03-23T11:18:42.707+02:00הלינק לא מתלנקק אז הנה המילים הנפלאות של שיר החייל...הלינק לא מתלנקק אז הנה המילים הנפלאות של שיר החיילים הגאוני הזה (לשיר תוך מסע אלונקות)<br /><br />בערבות הנגב, בערבות הנגב. <br /><br />בערבות הנגב, בערבות הנגב. <br /><br />בערבות הנגב, בערבות הנגב. <br /><br />בערבוהות הנ-גב מסתובב גמל. <br /><br />מסתובב גמל, מסתובב גמל. <br /><br />מסתובב גמל, מסתובב גמל. <br /><br />מסתובב גמהל, מסתובב גמהל. <br /><br />מסתובב גמ-אל! שעוד לא אכל. <br /><br />שעוד לא אכל, שעוד לא אכל. <br /><br />שעוד לא אכל, שעוד לא אכל. <br /><br />שעוד לא אכאל, שעוד לא אכאל. <br /><br />שעוד לוהו אכ-אל! לחם עם בצל. <br /><br />לחם עם בצל, לחם עם בצל. <br /><br />לחם עם בצל, לחם עאם בצל. <br /><br />לחם עאם בצאל. לחם עאם בצאל. <br /><br />לחם עאם בצ-הל! וטיפת חרדל. <br /><br />וטיפת חרדל, וטיפת חרדל. <br /><br />וטיפת חרדל, וטיפאת חרדל. <br /><br />וטיפאת חרדאל, וטיפת חרדאל. <br /><br />וטיפהת חר-ד-הל! בערבות הנגב...רמי נnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-71526079664101008122011-03-23T11:15:27.110+02:002011-03-23T11:15:27.110+02:00מענ"ג במיוחד.
הביצוע של מקהלת שיר וזמר לא ני...מענ"ג במיוחד.<br /><br />הביצוע של מקהלת שיר וזמר לא ניתן לצפיה, לפחות אצלי - הלינק השבור.<br /><br />כשהייתי בקורס מכ"ים ( וזה היה מזמןןןןן) היה מין שיר חיילים כזה:<br /><br />בערבות הנגב, מתרוצץ גמל<br />מתרוצץ גמל, שעוד לא אכל<br />שעוד לא אכל, לחם עם בצל<br /><br /><br />וכן הלאה וכן הלאה, עד שהשומע מתחרפן (כמובן שאז הוא עוד לא התחרפן, כי עדיין לא המציאו את המילה) <br /><br />בירור קצר העלה שהשיר המופלא הזה מסתובב עד היום ביחידות צבאנו המובחרות - המילים כאן :<br /> <br />http://tinyurl.com/batzalgamal<br /><br />בסרט "דינגוף 99" היתה גרסה של זה במילים - בערבות הנגב - התאבד גמלרמי נnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-18132548375239189742011-03-23T10:15:22.177+02:002011-03-23T10:15:22.177+02:00למיטב הבנתי זו לא גרסה חב"דית. קשה לעקוב אחרי...למיטב הבנתי זו לא גרסה חב"דית. קשה לעקוב אחרי הבליל המוטרף והאקלקטי הזה, ולכן גם הסצינה הנוצרית אינה מפתיעה - הכל הולך...<br />בהחלט ייתכן שמקורו של הסרטון הוא בנוצרים אוונגליסטים אוהדי ישראל.דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-28608189971579654192011-03-23T09:30:22.181+02:002011-03-23T09:30:22.181+02:00מקסים.
דרך אגב, איך אתה מסביר את ה"ויזואל&quo...מקסים.<br />דרך אגב, איך אתה מסביר את ה"ויזואל" בגירסה החב"דית בדקה 3.31 - זו הסצנה של הולדת ישו.<br />האם אתה חושב שזו גירסה נוצרית (אוהדת ישראל), או שהמשיח שנולד זה הרב-המשיח?Ronit Nikolskyhttps://www.blogger.com/profile/04104227931730942079noreply@blogger.com