tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post373405849345585769..comments2024-03-28T14:56:07.738+02:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): שם במקום ארזים: השיר שכמעט והיה להמנון הלאומי (א)דוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-58550407834321422282021-09-26T10:29:14.901+03:002021-09-26T10:29:14.901+03:00מענה לשתי תגובות:
לאיציק שוויקי - העץ שנטע הרצל במ...מענה לשתי תגובות:<br />לאיציק שוויקי - העץ שנטע הרצל במוצא היה אכן ברוש. מסקנתך כי 'עד שנות ה-30 העץ ברוש (של היום) נקרא ארז' אין לה על מה שתסמוך. יעידו על כך שירי הארץ מלפני שנות ה-30 שבהם מופיע הברוש לא כארז אלא כפי שהעץ נקרא היום, ברוש.<br />כשקמה בשנת 1923 שכונת בית הכרם, חיבר קדיש יהודה סילמן לכבודה את השיר 'הנך ארצי ארץ נחמדת' שבו כתב: 'הנה פרדסים, הנה הכרמים, התאנה,התמר הברוש (לא היה זה ארז). בשיר הערש שלו כתב סילמן: 'אבא הלך אל הכפר, יביא לך שתיל של ברוש'. במשתלות של כפרי הארץ לא היו שתילי ארז אלא שתילי ברוש, שאותם נטעו גם כשדרות משני צדי כבישים וגם כמגיני רוח מסביב למטעים. <br />ועוד דוגמה אחת מני רבות: באחד משירי החלוצים משנות העשרים ('הוי חלוץ, חלוץ טיפש') שואל אביגדור המאירי את החלוץ: 'מה אתה עובד שם בזית ובברוש'. טעות בידך. בשלהי שנות העשרים חיבר לוין קיפניס את שירו 'גם בשמש גם בגשם' שבו כתב: 'נצמח נא עולנו כארז, כברוש'. בבמונחי הצומח ביישוב,הארז והברוש היו כמעט תמיד שני עצים שונים.<br /><br />ליאיר פז - המשפט 'מקום שם ארזים יצמחו' מופיע במלואו גם בספרו של סלושץ (עמוד 74) וגם במאמרי.<br /><br />אליהו הכהןאליהו הכהןhttps://www.blogger.com/profile/12859167775719597477noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-20824556798136894192021-09-25T22:51:34.206+03:002021-09-25T22:51:34.206+03:00תודה לאליהו הכהן על מאמר מרתק (כרגיל).
לגבי תרגומי...תודה לאליהו הכהן על מאמר מרתק (כרגיל).<br />לגבי תרגומים לעברית, אתה מצטט כנראה התחלה של תרגום נוסף: "הסטודנטים היהודים מאוניברסיטת בזל שרו את 'מקום שם ארזים יצמחו' " כאשר המילה "יצמחו" לא הוזכרה במאמר.<br />דבר נוסף, אפשר לקשור את הטקס במוצא 1898, שבו הרצל נטע "ארז" (כך לפחות אמרו לו...) עם הרצון לממש את השיר "שם ארזים יצמחו". כתבתי משהו על הסמליות של הארז באתוס הציוני ועל הקשר לשיר הזה בסוף מאמרי על הגן הבוטני בהר הצופים (תולדות האוניברסיטה העברית, כרך ב)יאיר פזhttps://www.blogger.com/profile/18076463455055470504noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-55505563243355933922021-09-25T11:39:44.714+03:002021-09-25T11:39:44.714+03:00ברוח דבריו של אנונימי, חשוב שמישהו ירים את הכפפה ו...ברוח דבריו של אנונימי, חשוב שמישהו ירים את הכפפה ויציע את אליהו הכהן לפרס ישראל על שימור הזמר העברי לדורותיו.<br />מה דעתך דוד לעשות זאת בשם כולנו?<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />ברוח דבריו של אנונימי אולי מישהו ירים את הכפפה ויציע את אליהו הכהן לפרס ישראל על שימור הזמר העברי לדורותיו.<br />אולי תעשה זאת דוד בשם כולנו.<br />רותי שריר<br /><br /><br /><br /><br /><br />1Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11545570806820847704noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-78327026981500306332021-09-25T10:18:07.313+03:002021-09-25T10:18:07.313+03:00מזכיר את "ארז הרצל". שהתברר שהיה ברוש.מזכיר את "ארז הרצל". שהתברר שהיה ברוש.<br />Mena Rhttps://www.blogger.com/profile/13564691044969457206noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-49300542873169635072021-09-25T05:35:05.898+03:002021-09-25T05:35:05.898+03:00עד שנות ה-30 העץ ברוש/ברושים (של היום) נקרא ארז/אר...עד שנות ה-30 העץ ברוש/ברושים (של היום) נקרא ארז/ארזים, פורסמה כתבה שלי בכתב העת עתמול מס' 233 "ברושים שמחו לך ארז הלבנון".איציק שוויקי מנהל מחוז ירושלים במועצה לשימור אתרי מורשת בישראלnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10226313207033113092021-09-24T18:31:55.216+03:002021-09-24T18:31:55.216+03:00תיקון טעות: שם מחבר הרשימה שהזכרתי הוא יוסף חרמוני...תיקון טעות: שם מחבר הרשימה שהזכרתי הוא יוסף חרמוני, ולא כפי שנכתב. דן לב אריnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-82212529012199145082021-09-24T18:31:08.785+03:002021-09-24T18:31:08.785+03:00קיבל גם קיבל. בשנת 2013.קיבל גם קיבל. בשנת 2013.עכבר הבלוגnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-6907288838715361302021-09-24T18:30:02.545+03:002021-09-24T18:30:02.545+03:00כרגיל, נהניתי ממחקרו של אליהו הכהן ( שלדומיו אני מ...כרגיל, נהניתי ממחקרו של אליהו הכהן ( שלדומיו אני מצפה בקוצר רוח כל חודש ), כאשר הפעם הוא דן בנושא אפשרות חליפית להימנון.אבקש להעיר רק לגבי הפסקה הדנה בביקור במושבה חדרה והתעלמותם של תושבי המקום מהשיר "דארט ווו די צעדער": תושבי חדרה הראשונים שעלו על אדמת המושבה בשנת 1891 , באו רובם ככולם ממזרח אירופה ( בעיקר מריגה, קובנה ווילנא ) ולא הכירו כלל את השפה הגרמנית. יתכן וזו הייתה הסיבה להתעלמותם מהשיר וממבצעיו.<br />שבת שלום וחג סוכות שמח <br />יצחק (צ'קלה) גולדפינגר, חדרהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-37758771582607032522021-09-24T18:16:20.452+03:002021-09-24T18:16:20.452+03:00רשימתו של אליהו הכהן מרתקת ומרחיבת דעת כתמיד. ושאל...רשימתו של אליהו הכהן מרתקת ומרחיבת דעת כתמיד. ושאלה לי: האם אליהו הכהן כבר התכבד בזכייה בפרס ישראל? ולא לי לציין את חשיבות הנושאים אותם הוא דורש בפנינו ומשכיל אותנו - או שמא כבר ניתן לו הפרס, ואני לא ידעתי.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-37739084247408117952021-09-24T17:32:21.107+03:002021-09-24T17:32:21.107+03:00נפלא אליהו, נפלא.
לא ידעתי מאומה על השיר. למדתי ה...נפלא אליהו, נפלא.<br />לא ידעתי מאומה על השיר. למדתי הרבה מהמחקר שלך, וכרגיל – אין כמוך.אברהם רוכליnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-10268397919258747492021-09-24T11:09:02.497+03:002021-09-24T11:09:02.497+03:00איזה עונג צרוף! כל מי שאוהב סיפורים בלשיים עתירי ר...איזה עונג צרוף! כל מי שאוהב סיפורים בלשיים עתירי רזים ועלילה; כל מי שהוא חסיד של הזמר העברי לדורותיו; וכל מי שתרבות ישראל על כל גילוייה יקרה לליבו - יתמוגג מהפנינה החדשה הזו של אליהן הכהן!<br />תודה מקרב לב ושבת שלום!yaacov gutermanhttps://www.blogger.com/profile/15727874859889750475noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-62050543715497023222021-09-24T10:29:18.266+03:002021-09-24T10:29:18.266+03:00גם המנגינה של "התקווה" אינה בדיוק מנגינה...גם המנגינה של "התקווה" אינה בדיוק מנגינה טיפוסית של הימנוני עמים ומדינות. דוד גילתhttps://www.blogger.com/profile/01850511794486456673noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-12494801149917933082021-09-24T10:24:54.923+03:002021-09-24T10:24:54.923+03:00היתה גם הצעה להמנון "שיר המעלות, בשוב ה' ...היתה גם הצעה להמנון "שיר המעלות, בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים..." וכו'.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14568802801591524939noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-11734595515943499332021-09-24T09:16:51.074+03:002021-09-24T09:16:51.074+03:00עונג לשבת ולחג.
שיר יפה אולם המנגינה והקצב אינם מת...עונג לשבת ולחג.<br />שיר יפה אולם המנגינה והקצב אינם מתאימים (לדעתי) להמנון.יעקב וימןhttps://www.blogger.com/profile/08892723347984232772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-55052829001693904072021-09-24T09:09:49.678+03:002021-09-24T09:09:49.678+03:00נפלא כרגיל. תודה רבה. על הזיקה בין נהר הריין לנהר ...נפלא כרגיל. תודה רבה. על הזיקה בין נהר הריין לנהר הירדן בשירים ציוניים מוקדמים, וספציפית בין 'שם במקום ארזים' לבין 'משמר הריין' המפורסם, מומלץ לעיין ברשימתו של מתן חרמוני: 'הרייניזציה של הירדן' (הו, גיליון 17, 2019) - זמין להורדה גם ברשת.<br />דן לב אריnoreply@blogger.com