tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post6608599090184749022..comments2024-03-29T09:06:13.159+03:00Comments on עונג שבת (עונ"ש): מסע מן הכורסא: בעקבות 'לילה, לילה'דוד אסףhttp://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comBlogger23125tag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-19977962310715717792020-08-10T23:17:45.249+03:002020-08-10T23:17:45.249+03:00נתקלתי כעת ברשומה המענגת הזו, ואני חייב להודות שלא...נתקלתי כעת ברשומה המענגת הזו, ואני חייב להודות שלא הבנתי כיצד לא הבנת את השיר.<br />הנערה מחכה ל'אביר' על סוס לבן. יש שלושה מועמדים לזכות בתואר, שלושתם חמושים, כיאה לאבירים. ציפייתה לחתן עומדת להתממש. אך אבוי, שלושתם אבדו בדרך, וכעת היא ממשיכה לשבת בודדה וגלמודה...<br />עגמומי, אך שירי ערש רבים הם עגמומיים. וכלל לא פונים לילדים, אלא למבוגרים השרים אותם.נחוםhttps://www.blogger.com/profile/06577556762098301549noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-79048237732403254432013-07-09T07:13:24.482+03:002013-07-09T07:13:24.482+03:00מענג לקרוא את כל שנאמר כאן על השיר. אימי נהגה לשיר...מענג לקרוא את כל שנאמר כאן על השיר. אימי נהגה לשיר אותו בלילה. אבי נהג לנגן אותו. גדלנו על השיר אחי ואני. לימים, בבית הספר, ביחד עם שירי דניאל סמבורסקי (שהיה מורי ורבי) ושירים אחרים, נכס צאן ברזל של שנות הקמת המדינה - נכנס השיר גם לתרבות שי.רי הערש של נכדי. עונג שבת אמיתיlemirahttps://www.blogger.com/profile/16087679036141302441noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-59608073028292398382013-06-25T12:07:38.379+03:002013-06-25T12:07:38.379+03:00תענוג לשמוע
כל הכבוד על ה"מאמר " וההסבר...תענוג לשמוע <br />כל הכבוד על ה"מאמר " וההסברים שנלוו לקטעים .<br />גרשוןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-65568334014441964352013-06-22T21:56:46.750+03:002013-06-22T21:56:46.750+03:00אחי ואני גדלנו על השיר הזה. אף פעם לא התעמקנו במיל...אחי ואני גדלנו על השיר הזה. אף פעם לא התעמקנו במילים והמשכנו לשיר לילדינו ועכשו נכדינו. דרכו של עולם שהמנגינה היא שקובעת וקצת מילים שחוזרות על עצמן בראש כל בית או בפזמון. <br />לילה, לילה. נומי, נומי עושים את זה...<br />שבת שלוםAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-36093292648295458312013-06-14T16:18:03.815+03:002013-06-14T16:18:03.815+03:00לפי הטקסט ניתן בקלות להבחין כי השיר הוא שיר ער...לפי הטקסט ניתן בקלות להבחין כי השיר הוא שיר ערש . משום מה בקרב חובבי השירה והזמר - או אפילו בקרב רבים נפתס כשיר אהבה / געגועים . בכל אופן שיר יפה מיוחד<br />ונצחי תמיד יושר בערגה ובשעות הקטנות <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-29997652191001372392013-06-02T12:47:55.318+03:002013-06-02T12:47:55.318+03:00THE MOST INTRIGUING PERFORMANCE THATS DIFFERENT TH...THE MOST INTRIGUING PERFORMANCE THATS DIFFERENT THEN ALL OTHERS ! A JAZZY ARRANGEMET <br /><br />OF AN OLD BAND CALLED "CHEFTZI -BIT-ALFA" FROM THE KIBBUTZIM CHEFTZIBA AND BIET ALFA <br /><br />THIS ARRANGEMENT IS DIFFERENT THEN ALL OTHERS AND GIVE ANOTHER PROSPECTIVE TO THE SONG-YOU JUST NEED TO DISREGARD THE VIDEO..........<br />CLICK HERE <br /> http://www.youtube.com/watch?v=E_PLbXdkv3<br />YHhttps://www.blogger.com/profile/05045336772337395413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-1058418103034397342013-06-02T00:37:00.373+03:002013-06-02T00:37:00.373+03:00תודה לפרופ' בורשטיין על הערותיו וניתוחו. אגב,...תודה לפרופ' בורשטיין על הערותיו וניתוחו. אגב, בסוף הבית זעירא מעלה את הפה לפה דיאז ובסיום מערבי טיפוסי לשיר בלה מינור.<br />התפלגות הביצועים מזכירה במקצת את סיפורו של העמק של מרק לברי שהובא כאן בזמרשת: http://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=147<br /><br />על-פי ראיון שלו עם מאיר הרניק בקול ישראל, 23.1.1963, [תקציר בתיה באיאר, שם, עמ' 334]:<br /><br />[במלים "הוא לבבי"] המנגינה המקורית היתה [סי סול מי לה] ולא כמו עכשיו [סי מי סול לה]. לברי נסע באוטובוס לעמק, והנוסעים התחילו לשיר. כאשר העיר לברי לשרים שהם טועים, ענה לו בחור אחד "שמע, הקומפוזיטור של השיר הזה היה יותר ישראלי ממך, ולא היה טיפש. כמו שאתה אומר זה בלתי אפשרי - כך [כפי ששרנו] צריך להיות! כתוצאה ממקרה זה שינה לברי את השיר באותו מקום...<br /><br />אבול באנאתnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-63251492141980987802013-06-01T15:22:35.716+03:002013-06-01T15:22:35.716+03:00אני לא זוכר ציטוט של 'לילה לילה' בחסמב&quo...אני לא זוכר ציטוט של 'לילה לילה' בחסמב"ה; אין בררה צריך לשאול את משה ירחמיאל...דוד אסףhttps://www.blogger.com/profile/17775230024160138445noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-59747166765977622192013-06-01T15:09:15.226+03:002013-06-01T15:09:15.226+03:00ברשותך אוסיף עוד איזכור של השיר בתרבות, אם כי מדוב...ברשותך אוסיף עוד איזכור של השיר בתרבות, אם כי מדובר במשהו אזוטרי.<br /><br />זכורני היטב, בהיותי עול ימים וחסיד נלהב של חסמב"ה, כי המחבר מוסינזון היה בעצמו חסיד נלהב של אלתרמן. עד כדי שרבוב קטעי שירים בעלילות הסיפורים, פלוס פרשנות. בוודאות אני זוכר שאחד הגיבורים מצטט לחבריו בתים שלמים מ"הנה תמו יום קרב וערבו". כמעט בוודאות אני זוכר איזכור כזה גם של "לילה לילה".<br /><br />ברשת לא מצאתי איזכור לכך והספרים עצמם - ALAS - כבר אינם עמי. כנראה שרק ועידת פסגה של דוד אסף, אורי קציר ואלי אשד יכולה להכריע בנושא.<br />captain beefheartnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-41624770917954865162013-06-01T15:02:52.480+03:002013-06-01T15:02:52.480+03:00אחלה תגובה ופרשנות. מה פתאום שנשתעמם מהאבחנה על חו...אחלה תגובה ופרשנות. מה פתאום שנשתעמם מהאבחנה על חודו של חצי טון? בשביל זה אנחנו כאן ולא קוראים טוקבקים של בבונים ב-YNET.captain beefheartnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-41593478624137985812013-06-01T14:58:06.786+03:002013-06-01T14:58:06.786+03:00זה לא עונג שבת. זה תענוג שבת!!!זה לא עונג שבת. זה תענוג שבת!!!captain beefheartnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-65787067792704973702013-06-01T10:47:42.811+03:002013-06-01T10:47:42.811+03:00הרשימה על "לילה לילה" מדהימה!! מרתק לראו...הרשימה על "לילה לילה" מדהימה!! מרתק לראות את ההתגלגלות השיר ואת הביצועים הרבים. רציתי להוסיף את הזוית הפסיכולוגית של העניין. ידוע שבתרבויות רבות שירי הערש כוללים תכנים אלימים ביותר. את ההסבר הפסיכואנליטי ניתן לראות בלינק הבא מאת הפסיכואנליטיקאי (הירושלמי!!) רמי בר גיורא. <br /><br />http://www.tapuz.co.il/forums2008/articles/article.aspx?forumid=192&aId=12701<br /><br /> מקווה שיוסיף משהו להבנת התופעה<br /> <br /><br />עודדnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-43842936266104174112013-06-01T10:23:55.562+03:002013-06-01T10:23:55.562+03:00מעניין ומרגש.מעניין ומרגש.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-66445826750210442712013-06-01T09:47:16.814+03:002013-06-01T09:47:16.814+03:00ואני מצאתי הדהוד בין השיר "לילה לילה" לב...ואני מצאתי הדהוד בין השיר "לילה לילה" לבין הספר "בלדות ושירי זמר מאנגליה וסקוטלנד" שתוכנו לוקט, תורגם ועובד לכדי ספר שלם ע"י נתן אלתרמן. <br />מכל מקום, נראה שבהשראת הטקסט הזה, על תוכנו המסתורי והמבנה המאד שירי שלו "יצא" למרדכי זעירא לחן כ"כ הולם ויפה ואך מובן הוא איך שיר כזה מוצא את דרכו גם לתרבויות אחרות לאו דווקא ישראליות.רחל סערhttp://onegshabat.blogspot.co.ilnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-58863025159266237132013-06-01T09:14:53.218+03:002013-06-01T09:14:53.218+03:00תודה לשי. אכן, הסקונדה המוגדלת חביבה אבל גם במוסיק...תודה לשי. אכן, הסקונדה המוגדלת חביבה אבל גם במוסיקה החסידית. יש האומרים שהיא, בעיקר בירידה, מבטאה את ה"אוי ווי" של האמא היהודיה.<br />ואגב, בשנת 49' ביקר בקיבוצי זמר כושי שאינני זוכרת את שמו אשר שר לי אישית (כי הייתי ילדונת) את השיר בתמורה לכך שאשיר לו את הבית הראשון. זכורה לי התמונה של הענק השחור שר לי בקול בס עמוק את מילות השיר, שאז לא ידעתי שהוא מפחיד. פשוט נהניתי מקולו העמוק שכיסה על ציוצי הסופרן שלי. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-54987930454896554742013-05-31T20:07:59.376+03:002013-05-31T20:07:59.376+03:00כשצפיתי באינטרפרטציה לשיר של דותן גולדוואסר, בכיתי...כשצפיתי באינטרפרטציה לשיר של דותן גולדוואסר, בכיתי. מאד מרגש ומקוריעצמונה Atsmona https://www.blogger.com/profile/10787828181718929195noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-72740277073709661572013-05-31T16:21:19.630+03:002013-05-31T16:21:19.630+03:00תודה על הסיור המרתק בתולדות השיר ובביצועיו. הייתי ...תודה על הסיור המרתק בתולדות השיר ובביצועיו. הייתי מוסיף את זהבה בן (בתקליטורה "הביתה לחזור") הממוקם בסביבות הגבול הביזארי.<br /> <br />17 הביצועים מאפשרים הזדמנות להתמקד בעניין העולה מדי פעם במדור זה: הדמיון/שוני/קרבה בין לחנים, או בין גרסאות של אותו לחן. כאן מדובר במקום ספציפי: בשלושת הצלילים על המילה "נומי" הראשונה (תיבה 13 בתווים בכתב ידו של המלחין). זעירא כתב שם: מי-פה-סול דיאז. 11 מהמבצעים שרים שם: מי-פה דיאז-סול דיאז. אני מקווה שלא תשתעממו כבר בנקודה זו ותראו בהבדל בין פה לפה דיאז קטנוניות מוסיקולוגית. מדובר בהבדל חשוב. המרווח פה-סול דיאז נקרא סקונדה מוגדלת, ויש לו צלצול אופייני. זו הופעתו היחידה בלחן, ואין ספק שזעירא הציב אותו שם בכוונת מכוון. (אגב, המרווח הזה נמצא הן במוסיקה המזרח-אירופית [מינור הרמוני, סולם "צועני"] והן במוסיקה מזרחית-ערבית [מקאם חיג'אז]. עובדה זו אפשרה למלחיני הזמר העברי המוקדם לרקוד בשתי החתונות: להלחין בסיגנון המוכר להם ולקהלם, ובאותו זמן גם להתקרב ל"מזרח" הארצישראלי).<br />אין פלא שהמבצעת הראשונה של הלחן, שושנה דמארי, שרה נכון. אצלה גם אפשר להתרשם מהביטוי המוסיקלי שתורם המרווח שלנו ללחן. שרים נכון גם: מקהלת בית היתומות, הארי בלאפונטה, ריקה זראי, שמעון ישראלי וינאי גונצ'רובסקי (ששר לפי העיבוד של מנחם ויזנברג ולכן אינו סוטה מהמקור). <br /><br />איך נסביר את העובדה ש-11 מהמבצעים משנים את כוונת המלחין? בעיקר משום שהם נמצאים במסורת של תמסורת השיר בעל-פה, ללא תמיכת תווים. זו הסיבה הראשית לשינויים בין גירסאות שירים. כך בדיוק נולד ווריאנט. בולטת העובדה שרוב הזמרים "הישראליים" (הדודאים, אריק איינשטיין, יהורם גאון, שלישיות "המעפיל" ו"שוקולד מנטה מסטיק", נעה ביזנסקי ודנה פאר) שרים את הווריאנט (שהתקבע כנראה כבר מוקדם, שכן הוא נשמע אצל אסתר עופרים, בראשית שנות השישים). עבורם השיר הוא "שיר עם", לא יצירה שצריך לשיר אותה מהפרטיטורה. במובן הזה, זעירא "משלם כאן מחיר" (עיוות יצירתו) על הצלחתו הגדולה של השיר בציבור. ברפרטואר הזמר העברי יש מאות דוגמאות דומות, בעיקר בלחנים שהושרו בציבור, חלקן דרמטיות הרבה יותר. <br /><br />זעירא עצמו "סבל" לא מעט מעיוות יצירותיו. זוכרים את "בר כוכבא" ("איש היה בישראל") ששרתם בגן? זעירא סיים את הלחן בקפיצה דרמטית עולה ( של קווינטה) על המילה "גיבור", ובהברקה קומפוזיטורית השאיר את הלחן "פתוח", "באוויר", ללא עגינה טונלית. באו המשתמשים ו"שיפרו" את יצירתו על ידי שירת המילה "גיבור" פעם נוספת, על צלילים המייצרים עגינה טונלית קונבנציונלית, שללא ספק מרדדת מאד את כוונתו הדרמטית של זעירא. ככה זה בשירי עם.<br />שי בורשטייןnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-40922950349198681452013-05-31T13:34:49.978+03:002013-05-31T13:34:49.978+03:00עונ"ש זה שטף אותי בזכרונות נערות ובריגוש עז. ...עונ"ש זה שטף אותי בזכרונות נערות ובריגוש עז. תודה רבה ושבת שלום .גליhttps://www.blogger.com/profile/01877372039923531361noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-55822239701018090642013-05-31T12:45:59.275+03:002013-05-31T12:45:59.275+03:00ואולי לא היו דברים .......
ולא מדובר בכלל בשיר ער...ואולי לא היו דברים .......<br />ולא מדובר בכלל בשיר ערש ?<br />שהרי השיר נכתב להצגה " רק למבוגרים " (תיאטרון "לי לה לו" ). ולכן אולי מדובר בכתב פרידה<br />של גבר לעלמה שמאד מאוהבת בו והוא מאד רוצה להפסיק את הקשר בהחלטיות. הוא לא יאמר זאת<br />בצורה פשוטה (אלתרמן) אלא בדרך משל ( חמושים שהובסו ) ו"זה שנותר את שמה לא זכר". השורה האחרונה<br />פסקנית: " רק את מחכה ...הדרך ריקה" והטוב עבורך הוא "נומי נומי ..כבי את הנר" ....<br />כאמור, אולי זה בכלל לא שיר ערש ? אולי ?<br /><br /><br /><br />אבי אפרתnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-18505390074667838122013-05-31T12:41:46.786+03:002013-05-31T12:41:46.786+03:00ואם כבר הובאו תוספותיו של אפרים סידון, בהחלט ראוי ...ואם כבר הובאו תוספותיו של אפרים סידון, בהחלט ראוי להזכיר שאלתרמן לא היה מעז לחרוז 'נשלפת' עם 'מדרכת' (בדיוק כשם שלא היה עושה זאת ביחס ל'נושבת' ו'צמרת').<br />אפשרות אחרת תוך כדי כתיבה יכולה להיות: "לילה לילה סכין כבר מונפת, לילה לילה מעוד נרצח היא נשלפת"מוישהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-51194122998810407612013-05-31T12:08:17.835+03:002013-05-31T12:08:17.835+03:00 מה פתאום שיר ערש?
אני תמיד חשבתי על הנערה שמחכה ... מה פתאום שיר ערש? <br />אני תמיד חשבתי על הנערה שמחכה לאהובה וגם זה שכבר עבר את הקרבות וניצל, לא ממש זוכר אותה. טרגי משהו.<br />איך שלא יהיה, תודה על רשימה מעניינת וביצועים מרגשים. בעיקר הפך לי את הבטן הביצוע של בית היתומות.הדסהnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-73543263533558712312013-05-31T10:53:19.759+03:002013-05-31T10:53:19.759+03:00תודה לך על הרשימה המעניינת - ועל הביצועים המצורפים...תודה לך על הרשימה המעניינת - ועל הביצועים המצורפים לה.זה היה אחד השירים האהובים על אמי ע"ה, שניחנה בקול יפה והייתה שרה אותו ברוב רגש. ולי זכור השיר דווקא כשיר שואתי. מאחר ואמי הייתה ניצולת שואה, הפרשים שבשיר לא היו בעיני מחזרים רומנטיים אלא דמויות מאיימות ואולי תוקפים פוטנציאליים, אז די שמחתי שהם מתו... שבת שלום ומבורך.<br />מתיה Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2758524906074419984.post-3560861181145084452013-05-31T10:49:36.893+03:002013-05-31T10:49:36.893+03:00ברוך בורא יוטיוב.ברוך בורא יוטיוב.י.noreply@blogger.com