יום ראשון, 5 בינואר 2014

פרנסות של יהודים: רמב"ם על האש

זוכרים את הסבון של הרמב"ם? מתברר כי זכרו של חכם דגול זה מספיק כדי לדגמן ולפרסם לא רק מים אלא גם אש.

את התמונה הזו צילם עמי זהבי לפני כמה שבועות בכיכר אורדע (הנקראת גם 'כיכר הרמב"ם') ברמת גן, הרמב"ם 5.


'לא זכור לי' – כתב עמי – 'שהרמב"ם הועלה על מוקד האש של האינקוויזיציה'...

אבל כתביו של הרמב"ם דווקא כן נשרפו, ככל הנראה.

זה היה בעקבות פולמוס עז, שנפתח בשנת 1232, ובו קיבלו כמה מקהילות ישראל באירופה את גישתו הרציונליסטית של הרמב"ם, וספר 'מורה נבוכים' בראשה, בסבר פנים לא יפות. המחלוקת החלה בעיר מוֹנְפֶּלְיֶה שבפרובאנס, במכתב זועף למדי ששלחו הרב שלמה מן ההר ותלמידו הרב יונה גירונדי לרבנים אחרים באשכנז. הפולמוס הסתיים שנה אחר כך בשריפת ספרי הרמב"ם בידי האינקוויזיציה, ובהרהורי חרטה קשים של המשתתפים בו.

אז מי יודע, אולי מדובר בסטיקייה עם תודעה היסטורית, שמשמרת בניחוח השווארמה והפרגיות גם משהו מאותם אירועים עצובים?






2 תגובות:

  1. במשפט אחד (עצוב למדי): פני הדור כפני השווארמה

    השבמחק
  2. כל החוכמה זה שיש מסביבו אש והיא לא נוגעת בו

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.