יש שכר לעמלנו.
רק לפני שבועיים שיבחנו כאן את עיריית חדרה, שהודות לפנייתו של אורי יעקובוביץ' נענתה לקריאת הבלוג וניקדה מחדש את השילוט ברחוב האָקָצְיָה ('ביקור חוזר ברחוב האקציה').
והנה סמוך לכך הודיעה לי פרופסור זהר שביט מאוניברסיטת תל אביב, שמחלקת השילוט בעיריית תל אביב נענתה לפנייתה והסכימה לתקן מחדל שילוט שהיא עצמה יצרה ועליו התרענו בבלוג.
בפוסט 'אצ"ל או לח"י?', שפורסם כאן ב-6 ביוני 2016, הצביע ד"ר אבישי טייכר על כך שבשלט שנקבע על קיר הבית ברחוב מזרחי 13 בדרום תל אביב, שם היה בית דפוס מחתרתי של אצ"ל, נחקק בטעות הסמל של מחתרת לח"י. אכן 'חלם' במיטבה...
זהר הפנתה את הפוסט לידיעת הנוגעים בדבר והפשלה הקטנה תוקנה במהירות, אבל כיוון שאנו למודי ניסיון, ביקשתי מאבישי שייגש למקום ויתעד את השלט החדש.
הנה התוצאה המבורכת:
תודה לאנשי עיריית תל אביב ברכה נאמן (הנצחת אמנים ופרויקטים מיוחדים) ועומר מאירי (מרכז ועדת הנצחה ושמות) על היענותם המהירה. יש לכם עוד המון עבודה שם באגף...
רק לפני שבועיים שיבחנו כאן את עיריית חדרה, שהודות לפנייתו של אורי יעקובוביץ' נענתה לקריאת הבלוג וניקדה מחדש את השילוט ברחוב האָקָצְיָה ('ביקור חוזר ברחוב האקציה').
והנה סמוך לכך הודיעה לי פרופסור זהר שביט מאוניברסיטת תל אביב, שמחלקת השילוט בעיריית תל אביב נענתה לפנייתה והסכימה לתקן מחדל שילוט שהיא עצמה יצרה ועליו התרענו בבלוג.
בפוסט 'אצ"ל או לח"י?', שפורסם כאן ב-6 ביוני 2016, הצביע ד"ר אבישי טייכר על כך שבשלט שנקבע על קיר הבית ברחוב מזרחי 13 בדרום תל אביב, שם היה בית דפוס מחתרתי של אצ"ל, נחקק בטעות הסמל של מחתרת לח"י. אכן 'חלם' במיטבה...
זהר הפנתה את הפוסט לידיעת הנוגעים בדבר והפשלה הקטנה תוקנה במהירות, אבל כיוון שאנו למודי ניסיון, ביקשתי מאבישי שייגש למקום ויתעד את השלט החדש.
הנה התוצאה המבורכת:
תודה לאנשי עיריית תל אביב ברכה נאמן (הנצחת אמנים ופרויקטים מיוחדים) ועומר מאירי (מרכז ועדת הנצחה ושמות) על היענותם המהירה. יש לכם עוד המון עבודה שם באגף...
שימו לב שגבולות ישראל ממזרח (בסמל של האצ"ל) הם גבולות ממלכת ירדן כפי שנקבעו על ידי הבריטים, שנואי נפשם של האצ"ל.
השבמחקאיזה קשר היסטורי יש לעם ישראל עם הגבולות האלה? למה האצ"ל לא ציירו בעצמם את מפת הגבולות לפי תפישתם הם?
א. אין קשר היסטורי מיוחד. ב. כי הם בעצמם לא האמינו לסיסמאות האלה.
השאלות שלך אינן רלוונטיות וממילא ובהתאמה, גם התשובות שלך לא שוות כלום. השאלה שנכון לשאול היא - מדוע הגבולות בסמל האצ"ל שורטטו כפי שהם? והתשובה היא שהקהילה הבינלאומית כולה הכירה בגבולות הללו כבגבולות הבית הלאומי של העם היהודי, והאצ"ל דרש (מהבריטים, ובכלל) את מילוי ההתחייבות הזו. אגב, בניגוד לדברי הבל של כל מיני פטפטנים שמבינים כלום ושום דבר, ההכרה הזו מעולם לא בוטלה והיא מחייבת-משפטית עד עצם היום הזה.
מחקרועי כוכבי
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקהגבולות של ארץ ישראל בסמל לא נקבעו ע"י הבריטים אלא ע"י חבר הלאומים.
מחקההחלטה בוטלה סופית בהחלטת עצרת האו"ם 29.11.1947.
מחקיש דרכים שונות לבטל החלטה.
אחת מהן היא החלטה חדשה שגוברת על הקודמת לה.
נעמי, את טועה לחלוטין. לא חצי טועה, ולא טועה בקטנה, ולא טועה בקירוב - אלא טועה במאה אחוזים עגולים, שלמים ויפים. ללא שארית.
מחקהחלטת העצרת ("החלטת החלוקה") אינה בעלת תוקף מחייב משפטית (וגם לו היתה כזו - ושוב, היא לא - הרי כל תוקף שהיה לה פג לחלוטין משעה שהערבים הפרו אותה וסיכלו את ביצועה, הן בהצהרותיהם והן במעשיהם; אבל שוב, לא מדובר בהחלטה מחייבת משפטית).
ומאחר שההחלטה אינה בעלת תוקף משפטי מחייב - ממילא התזה שאת מציעה כאן אינה נכונה, לבטיל ולהוי כעפרא דארעא. איזו באסה, אה?
האו"ם, כארגון שירש את חבר הלאומים, אימץ את כל התחייבויותיו של החבר ובכללן את ההתחייבות בדבר הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ולכן גם מהבחינה המשפטית הצרופה (ולא שאנחנו בכלל זקוקים להסכמה של מישהו, אבל לצורך העניין) הארץ הזו שייכת לעם היהודי. יכול להיות שאת לא אוהבת את הרעיון (בעצם, אני די בטוח בכך...), אבל זו כבר הבעיה שלך :-)
רועי כוכבי
מר כוכבי.
מחקההשתלחות האגרסיבית במי שדעתם שונה מדעתך אינה מחזקת את טיעונייך, להפך, הרי אם יש לך טיעונים תקפים ובעלי משקל בסוגיה שעליה אתה מגיב, מדוע אינך מפרשם?
לגופו של עניין, הרי ידוע כיצד ועל ידי מי, שורטטה מפת הגבולות הנ"ל וגם ידוע שבאצ"ל היו אנשים בעלי תודעה וחשיבה ציונית עצמאית, מדוע אם כן בחרו לאמץ את המפה של חבר הלאומים במקום לצייר את המפה לפי תפישתם את המציאות? או על פי חזונם?
"הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל"? זה הנוסח? אין הסתייגויות?
מחקאין הגבלות?
ומה פירוש "אימץ" - שאין אפשרות לשינוי עד ימות המשיח?
והאם בדקת מה קרה להחלטות אחרות?
בין 1924 ל-1945 התחוללה איזה מלחמונת ששינתה גבולות ובגדול.
ו- 242 לא מחייבת?
לפני שאתה מחליט בשביל אחרים "מה הם אוהבים ומה לא", טול קיסם מבין שיניך.
INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE
מחקחושב ש- 242 מחייבת.
http://www.icj-cij.org/docket/files/131/1671.pdf
הא, אבל ישראל לא מכירה בו.
אנחנו תקועים ב- 1924.
מר מוישה,
מחקסיסמאות לא יועילו כאן. הסברתי כבר בתגובה הראשונה שלי אליך מדוע אתה לא מנסה לקבל תשובה לשאלה כנה, אלא להשתלח בימין. למרות שתגובתך ההיא לא היתה ראויה לתשובה רצינית, קיבלת תשובה ראויה. גם אם תוכנה אינה לרוחך, כי הרי לא באת להרחיב אופקים אלא להתנגח. לכן את מי שבכל זאת רוצה התייחסות לסוגיית הגבולות שבסמל אצ"ל, אני אפנה לתגובתי הראשונה למוישה, ולמוישה עצמו אאחל כל טוב. השיח ושיג שלי איתך מיצה את עצמו.
רועי כוכבי
נעמי,
מחקאני עומד על כך שאת טועה, וגם מפגינה בורות ניכרת במאטריה. כל התחייבות וכל החלטה, באופן עקרוני, ניתנת לשינוי. השאלה היא האם התחייבויות חבר הלאומים בנוגע לבית הלאומי לעם היהודי שונו מתישהו, והתשובה היא - לא. תרצי - עדיין לא; תרצי - בינתיים לא; אבל בכל אופן - לא. ההתחייבויות הללו אומצו ע"י האו"ם עם הקמתו, ואין להן קשר לא למלחמת העולם השניה (מדובר בהתחייבויות שנעשו לפני מלחמת העולם השניה ואושררו שוב לאחריה), ולא להחלטה 242 (מציע שתקראי את יוג'ין רוסטאו על 242, להרחבת האופקים). וגם בית הדין הבינלאומי בעניין הגדר לא קשור כאן, וממילא לא מדובר בהחלטה מחייבת אלא בחוות דעת בלבד, ותקצר היריעה מלדון בפארסה של משפט הגדר בהאג. בקיצור, נסי להפריד בין עמדתך הפוליטית לבין עמדת המשפט הבינלאומי. אין חפיפה בין השתיים. ועל כל פנים, אני כשלעצמי איני סבור שזכויותינו כאן תלויות בעמדת המשפט הבינלאומי, וממש לא איכפת לי אם העמדה הזו תשונה בהמשך. כשם שאף צרפתי לא תולה את זכויותיו של העם הצרפתי לאדמת צרפת בעמדת המשפט הבינלאומי, ואף הונגרי לא תולה את זכויותיו של העם ההונגרי לאדמת הונגריה בעמדת המשפט הבינלאומי, וכך הלאה - כך גם העם היהודי לא צריך להסביר, להצטדק או לחפש לעצמו אישור חיצוני לזכויותיו. הארץ היא שלנו כעובדה, ולא מפני שהדבר שורבט על איזושהי מגילה בז'נבה, סן רמו או ניו יורק. אבל אם במגילות עסקינן, ואם המשפט הבינלאומי כל כך חשוב לך, אז תנוח דעתך - גם בהיבט הזה אנחנו "מכוסים". וכל טוב לך.
רועי כוכבי
רועי ונעמי, לצערי שניכם טועים.
מחקעקרונית צודק כמובן רועי. כל החלטות האו"ם למעט אמנת היסוד המאשררת את החלטות חבר-הלאומים אינן אלא המלצות (כ-242 ודומותיה) ואינן מחייבות איש, או שנדחו ע"י הערבים ובטלו סופית לאחר שאלה גם נקטו פעולה מעשית תוקפנית (כהצעת החלוקה). ארץ-ישראל המערבית כולה מיועדת אך ורק לבית לאומי לעם היהודי.
אך, לגבי עבר הירדן המזרחי אין המצב המשפטי זהה. תעלול של ממשלת בריטניה (צ'רצ'יל דוקא) בגיבוי של חבר הלאומים (1923-1925) והקמת מדינת ירדן כחברה באו"ם על שטח זה (ולא על שטחי "הגדה המערבית" שנכבשו ע"י ירדן באופן לא-חוקי ולא-מוכר בין-לאומית בתש"ח-תשכ"ז !!!) שמטו את הקרקע מתחת לרגלי הזכות המשפטית הבין-לאומית של העם היהודי לשליטה בעבר הירדן המזרחי.
סמל האצ"ל, ששורטט כ-15 שנה לאחר גזילת עבה"י המזרחי, מטרתו להתריע ברבים מפני תרגיליה ובגידתה ברעיון הציוני של "אלביון הנוכלת".
היי יריב,
מחקאתה צודק - אם כי אני לא טענתי אחרת, בנוגע לעבר הירדן המזרחי. פשוט לא נכנסתי לכזו רזולוציה. ואכן טוב שעשית זאת אתה, והוספת ופירטת.
ושוב: אני ממילא לא סבור שזכותנו על הארץ תלויה בהחלטות בינלאומיות כלשהן - לא של חה"ל ולא של האו"ם - ולכן לדידי אין לדברים האלה חשיבות אמיתית. פשוט רציתי להעמיד דברים על דיוקם, לטובת אלה שההחלטות הבינלאומיות כן חשובות בעיניהם.
רועי כוכבי
עכשיו כשיש את הסמל הנכון אני ממש מבסוט ויכול לישון בשקט. חיי השתנו.
השבמחקעם הצלחתו המסחררת במשבר הסמלים ברצוני להמליץ על פרופסור זוהר היקר לפעול לפתרון משבר הדיור ויוקר המחייה.
הצלחת לשרבב מין בשאינו מינו, עניין שלא בעניינו. רק תבהיר לי בבקשה: אילו הסמל היה של ההגנה או של הפלמ"ח, והכיתוב היה 'סמל הלח"י', היית ישן טוב גם אחרי תיקון הטעות? ואגב, במשפט הפותח שלך יש שגיאה בעברית, צריך להיות: עכשיו כשיש הסמל.
מחקחסרות בסמל החדש המילים "רק כך"
השבמחקזה לא פרופסור זהר היקר, אלא פרופסור זהר שביט היקרה...
השבמחקאינני יודעת מיהו רועי כוכבי אך ניסוחים בסגנון שלו פוגמים באיכות הבלוג כולו.
השבמחקמדוע לא מסירים השתלחויות מסוג זה?
אינני יודע מיהי הגברת האנונימית, אבל אם יש תגובות שראויות להימחק - הרי הן בדיוק מסוג התגובות הנ"ל, הווה אומר: מגיבה אנונימית שמשתלחת באנשים שכותבים בשמם האמיתי.
מחקרועי כוכבי
למיטב זכרוני וידיעתי--שם הרחוב הוא מזרחי ב' ולא כמו שכתוב בשלט.
השבמחקנדמה לי שדיון סוער על גבולות הארץ והכרת האו"ם בהם במהלך המאה ה-20, שתחילתו בסמל האצ"ל שתוקן על גבי לוח הנצחה על בית כלשהו בתל אביב, משול לדיוני הנזירים הוגי הסכולסטיקה בימי הביניים סביב השאלה הקיומית: כמה מלאכים יכולים לרקוד על ראש סיכה? אני תוהה מהו הקשר לאמור בבלוג ולאן מקדם אותנו הדיון הפסאודו-אקדמי שהתעורר כאן בהקשר זה. לדעתי התשובה על שתי השאלות היא: מאומה.
השבמחק