א. מעשה מרכבה
בתחרות השם המקורי זוכים בעלי המכולה הזו, שצולמה בשבוע שעבר בפתח תקווה.
ב. היישוב הישן
מי שחשב שהמונחים ההיסטוריים 'היישוב הישן' או 'היישוב החדש' עברו ובטלו מן העולם – טעה.
בכולל הירושלמי הזה יקבלו רק תלמידים מובחרים מאצולת היישוב הישן.
ומה יעשו סתם אברכים בלי ייחוס? שיילמדו בכולל לפני הצהריים...
בתחרות השם המקורי זוכים בעלי המכולה הזו, שצולמה בשבוע שעבר בפתח תקווה.
צילום: אבי שטרן |
ב. היישוב הישן
מי שחשב שהמונחים ההיסטוריים 'היישוב הישן' או 'היישוב החדש' עברו ובטלו מן העולם – טעה.
בכולל הירושלמי הזה יקבלו רק תלמידים מובחרים מאצולת היישוב הישן.
ומה יעשו סתם אברכים בלי ייחוס? שיילמדו בכולל לפני הצהריים...
צילום: י"ק |
ההסבר הכי פשוט למספר הנעזרים על ידי גבאי הצדקה הזה:
השבמחקזה מספר הנפשות במשפחה שלו....
והרי כולנו ניצולי שואה.
השבמחקכאשר כתבת שאתה רואה אותו שנים רבות והוא אוסף לשמונה ניצולים -- פה חשדתי! שנים רבות, ואף אחד מהם לא הלך לבית עולמו?!
השבמחקאממה*, ניתן להבחין כי בשלט הופיעה הספרה 9, והיא שופצרה ל-8.
מה יעשה כאשר יבוא יומו של אחרון הניצולים? האם יסגור את השואה-ביזנס?
* עברית, ישראל 2017. מופיע פה לכבוד יום העברית.
"בני היוב הישן" (שין צרויה) הוא "תיאור משרה": מי שישן בדרך...", (משנה, עירובין , ד, ד).
השבמחקב"בני הישוב הישן" הכותב כנראה -לכאורה, מכוון להוציא בעלי תשובה.
מחקאבל מתמיה לא פחות; הוא הטלפון שיכול -או רוצה, רק לקבל הודעות קוליות, ואין עם מי לדבר.
והמודעה אף לא מזכירה את שם הכולל.
למה לחשוד? כל עוד לא הוכח שהוא לוקח לעצמו, יש לדונו לכף זכות. גם הכיתוב ניראה כקבוע למעט המספר 8 המופיע כמספר שעבר שינויים.
השבמחקהמדינה שלנו בעצמה היא ניצולת שואה...
השבמחקזה מזכיר בדיחה ידועה - אחד מקבץ נדבות - על שלט קטן הניצב לפניו כתוב - "למען משפחה נצרכת". מישהו שואל אותו - מי זאת "המשפחה הנצרכת" והקבצן עונה - " המשפחה שלי", וד"ל. ב"ספר הבדיחה והחידוד" של דרויאנוב יש פרק שלם (כרך ראשון) על קבצנים. בדיחה 265 מספרת על קבצן שנכנס לביתו של סוחר ואומר לו - "באתי לדבר איתך בעניני עסק". תמה הסוחר ואומר לו "לא קבצן אתה?" והקבצן עונה לו "הקבצנות הוא עסקי שלי". בירושלים, ליד כיכר ציון, ישב משך שנים רבות יהודי מהודר ומבקש נדבה "דבר מצווה" עד שמישהו שאל אותו - "באיזה דבר מצווה מדובר" והעבדקן הנ"ל עונה לו - "פרנסתה של משפחתי".
השבמחקאם כבר מדובר בבדיחות ישנות, נזכיר לדור שלא ידע את פייפלה ורוזלה, לופקה, הקבצן בבניין העמודים ברחוב יפו פינת שטראוס [?] שישב מתחת למודעות ענק של קולנוע אדיסון ואם קיבל פחות משתי פרוטות [גרושים] זרק את הכסף עד הצומת. ובכן, זה כבר חשודים בני ישיבה צעירים המתרימים בשביל ישיבת "מיר" [מיר ביידיש: בשבילי].
השבמחקב"בני הישוב הישן" הכוונה לחרדים אשכנזים בעלי ותק של מס' דורות בארץ (בסלנג החרדי "צ'אלמערס"), המתייחדים בכך שהם יותר שמרנים משאר החרדים, לדוגמא הם משמרים את האידיש ונשותיהם שומרות על האופנות הישנות.
השבמחק