יום שישי, 19 ביולי 2024

דפים שנשכחו: 'חדר הלבישה' של בנימין זאב הרצל


 מאת רפי אוסטרוף

לרגל כ' בתמוז תשפ"ד, יום פטירת הרצל לפני 120 שנה

מי לא מכיר את בנימין זאב הרצל, חוזה מדינת היהודים, אך כמה מכירים אותו לעומק בכתריו האחרים  עיתונאי, מחזאי וכותב סיפורים?

קריאה חוזרת בסיפוריו מעלה מציאוֹת מפתיעות. לא רק בהתוודעות לכישרונו הספרותי ולדמיונו המקורי, אלא גם לרלוונטיות שלו לחיינו, 120 שנה לאחר מותו. 

אחד הסיפורים הנשכחים של הרצל, שנכתב ב-1887, נקרא 'חדר הלבישה' (היום היינו קוראים לו 'חדר הלבשה', כשהכוונה היא לחדר שבו מחליפים שחקני התיאטרון את בגדיהם), והוא מובא בהמשך במלואו בתרגומו לעברית, פרי עמלו של הסופר ואיש העלייה השנייה דב קמחי (1961-1889). 

על הרצל כסופר כתב קמחי בהקדמה לכרך סיפוריו: 

הוא לא היה מספר סתם. צעצועי הפסיכולוגיה וגילוי תהומות הנפש לשם גילוי סתם, באין תכלית, ורק לשם אמנות בלבד, זרו לרוחו. הוא היה בעל מוסר  וזה היה כל עצמו: אישיות מוסרית; מספר בעל מוסר, שמשתמש בכשרונו לשם תכליות מוסריות.

ואכן, 'חדר הלבישה', שנכתב עשר שנים לפני התכנסותו של הקונגרס הציוני הראשון בבזל (1897), נענה להגדרה זו: סיפור בעל תכלית מוסרית.

זהו סיפורה של קטה, שחקנית נודדת שמספרת לידיד המזוהה כ'דוקטור' (אולי הרצל עצמו?) על שינוי שחל באישיותה, מאישה ביישנית ומכוערת, 'מפלצת ממש' (כולל 'חוטם מעוקם'ׂ), לאישה יפה ובעלת בטחון עצמי שהכל רוצים בקירבתה.

בסיפור קצר זה, הרצל הקדים את תנועת המחאה נגד הטרדות ופגיעות מיניות, ובמיוחד במקומות עבודה. כמה מיליוני נשים נאלצו ב-120 השנים האחרונות לעמוד בפני האיום 'שתקי או שתפוטרי'?! כמה סופרים גברים ידעו כבר אז לתאר את החוויה שעברה השחקנית כ'זעזוע', טלטלה נפשית ששינתה את מסלול חייה? 

הפגיעה שנגרמה לגיבורה בעקבות מעשה המציצנות גרם לה למצוא בעצמה כוחות חבויים שלא ידעה על קיומם. הרצל ידע לתאר תופעה רווחת, זו שלימים הניעה את המהפך התודעתי שיצרה תנועת 'גם אני' (Me Too מחאה נגד הפקרת גופן וכבודן של נשים, לגחמות של שותפים לעבודה, מנהלים, 'בוסים', מפיקים, במאים, שחקנים, בעלי ממון, כוח ושררה ועוד ועוד. דווקא הפגיעה היא שגרמה להן למצוא את הקול הפנימי שלהן ולהמציא את עצמן מחדש. 

הרצל סיים את הסיפור במשפט הבא מפיה של השחקנית:

אבל אומרת אני לך, שאילו יכולתי לעלות ולהגיע עשרת או מאה מונים לאשר עליתי והגעתי – לא הייתי חפצה לעבור שנית בכל מה שעברתי כבר ושמור מאחרי. ודי בזה...

ובמילים אחרות: ייתכן שדווקא החוויה הקשה שעברה היא זו שדחפה אותה להיות שחקנית טובה יותר. אך היא הייתה מוותרת בשמחה על כך ובלבד שלא לעבור את מה שעברה. 

בנימין זאב הרצל לא הסתפק בחזון מדינת היהודים, אלא גם הציע חזון של מדינה מוסרית, שבה לא אמורות להתרחש תופעות פסולות מעין אלה. כמו דברים רבים אחרים, משהו התקלקל ואין זו מציאות חיינו, אבל הדרך שהתווה הרצל צריכה להמשיך ולשמש לנו דוגמה ומופת ויעד לשאוף אליו.

ובנימה אישית.

את הספר מבחר כתבי הרצל ירשתי מאבותיי. הם ניתנו במתנה לסבתי יהודית הררי, לכבוד יום נישואיה התשיעי, על ידי הוריה. אביה, אברהם שמואל כץ, היה אחד מארבעה המייסדים של המושבה מוצא, אך הוא לא עמד בקשיי ההתנחלות בהר וירד לדרום אפריקה  שם נולדתי. 

התרגשתי לגלות מה סבתי קיבלה מאביה ליום נישואיה – לא כסף או תכשיטים, לא שובר למסעדה או טיול לחו"ל, אלא את כתביו של הרצל...





_____________________________________

הרב רפי אוסטרוף הוא יו"ר המועצה הדתית בגוש עציון וממחדשי 'קבורת ארץ ישראל'raphy142@gmail.com


19 תגובות:

  1. מעניין. תודה

    השבמחק
  2. איזה יופי. אני זוכר סדרה כזו של כתבי הרצל בבית של סבא שלי. תודה למחבר הרשימה!

    השבמחק
  3. יפהפה, ממש אוצר של סיפור!

    השבמחק
  4. מעניין מאוד. תודה.

    השבמחק
  5. סיפור מרגש ונוגע ללב.

    השבמחק
  6. הרצל, כעולה גם מסיפור זה, היה בעד שויון ושחרור וזכויות האשה (והיהודי, עוד מעמד מופלה לרעה). וזה במאה ה 19! "Me too", בניגוד אליו, שואפת להחזיר את האשה לימי הקדשה-קדושה של הנצרות הקתולית הצבועה. ולא לחינם יש מתאם הדוק מאד בין הנהגת metoo בארהב ובאירופה לבין מובילי האנטישמים ה"פרוגרסיבים" מאוניברסיטת קולומביה ןעד ברקלי ועד בכלל.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא איכפת לי מה האג'נדה של METOO. מה שהם ניסו לעשות הוא צודק ונכון: גופה של האישה אינו הפקר. למה זה מפריע לך?

      מחק
    2. הפוך, מטרת metoo לכפות על האשה נורמות התנהגות צדקניות וצבועות ולמנוע ממנה (ומהגבר) קיום מערכת יחסים שויונית שראשיתה בחיזור. בדקי/בדוק עם בנות ובני הנעורים של 2024 המוכרים לך סעיף איסור החיזור שהוא עבורם הסעיף המעשי היחיד ב"חוק למניעת הטרדה מינית" האם הם יצרו אי פעם קשר רומנטי באופן טבעי והדדי ללא תיווך? התשובה היא, כמעט טוטלית - לא. הם ממש מקנאים בדור האהבה החןפשית והשויונית שקדם להם

      מחק
  7. אלוהים עד עכשיו התגובות היו כל כך יפות, לשני הפוסטים, עד שבא השוטה הזה וחשף את משנתו המתקדמת לגבי הפרוגרסיביים מבית המדרש של פורום קהלת.. א - אתה לא רואה כמה נזק גרמתם למדינה, בזמן האחרון? ב - הצבעת יפה על הפרוגרסיביות של הרצל, אבל אם אין משהו משמעותי להגיד בנוסף אז אולי עדיף שלא..

    השבמחק
  8. התגובה של ׳פורום קהלת׳ הבזוי הנ״ל היא:הטרלה. זאת אינה דיעה אמיתית או רצון לקיים דו שיח. זהו קמפיין מאורגן שניתן לראות בכל רחבי אמצעי התקשורת וביתר שאת ב48 שעות האחרונות.

    השבמחק
  9. חבריא , קצת רצינות !
    הבלוג הזה מיועד לדברים של מה בכך , הבל ורעות רוח , דברים שאין חולק עליהם.
    מה קפצתם פתאום ל"פרוגרסיביות" , "פורום קוהלת" , ושאר מעוררי מחלוקת ?

    השבמחק
  10. אה, ראה את תגובתו של האנונימי שהוביל מהרצל אל הקדושה-הקדשה הקתולית ואל אויביו ב'metoo' והפרוגרסיביים באוניברסיטת קולומביה.. גם אנחנו ניסינו להבין את ההקשרים, זה הכל ..

    השבמחק
  11. הוזכרה כאן רק העובדה שמדובר בקמפיין מרעיל ו.. אין "מחלוקת"!

    השבמחק
  12. אכן כן ולואי ויאבדו אובדי דרך מן הארץ ונזכה לחיות (שוב) כמדינת כל אזרחיה, ראויה לאלוהים ולאדם
    (וד"ל...

    השבמחק
  13. אנונימים (זכרים ונקבות כאחד), השתבשה דעתכם!
    נסתתרה בינתכם! (אם היתה כזו)
    קראתם סיפור עם היבט מוסרי ברור, מסופר בכשרון נפלא ומתורגם בחן רב לעברית נעימה של אותה התקופה.
    __________
    אם אין לכם מה לעשות אנא אל תעשו את זה פה.

    השבמחק
  14. יש לנו מה לעשות (ואנו עושים את זה פה

    השבמחק
  15. מאמר יפה מאוד ומאיר עיניים אשר לרוחב היריעה של הרצל

    השבמחק
  16. תודה על סיפור מעניין שלא היכרתי. נוסח מעט מאוחר יותר, בשם "חדר האיפור", הוא תרגומו של אברהם שמואל שטיין שפורסם ב-1961 (איני יודע מתי תורגם. להבנתי זו לא עברית של שנות החמישים-שישים) ועלה לרשת בפרויקט בן יהודה: https://benyehuda.org/read/18030

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.