![]() |
שרידי בית הקברות היהודי בכפר יסיף (ויקימדיה) |
ר' משה חיים לוצאטו, יליד פדובה שבאיטליה, המוכר כרמח"ל, הוא מדמויות המופת של ההיסטוריה היהודית. תלמיד חכם, רב ומשכיל, מקובל ומשיחיסט, משורר ובלשן, פילוסוף ומחזאי, וגם מורה דרך נערץ של קהילת תלמידים מוכשרים שהלכו בדרכו. מה לא? אלה שאף פעם לא שמעו את שמו יכולים לקרוא עליו בקיצור בוויקיפדיה העברית.
ספר המוסר שחיבר, מסילת ישרים, שאותו קראתי בנעוריי בהעלם אחד, הוא מן החיבורים היחידים שהתקבלו בכל הקבוצות והחוגים של העולם היהודי. מאז ראה אור בראשונה, באמסטרדם 1740, הוא נדפס בעשרות מהדורות. לשונו העברית נהדרת ושווה לכל נפש, ותוכנו עוסק בדרך המומלצת לאדם מישראל להתקדם, צעד אחר צעד, כדי לתקן את נפשו, להשיג מידות טובות ולהתקרב לאל. הוא מתאר את המדרגות השונות של קיום רוחני עד הגעה למדרגת הקדושה, הנעלה מכולן.
והנה, למרות שעל רמח"ל הוצא בימי חייו שם רע של שבתאי ומשיחי, והוא וכתביו הוחרמו בידי רבני ונציה (פולמוס רמח"ל), החרם לא ממש תפס. בשל איכויותיו הספרותיות מסילת ישרים נלמד בשקיקה ובהערצה, מאז ועד היום, בקרב חסידים ומשכילים, בישיבות ובאקדמיה, בקרב בני ישיבות ליטאיות, תלמידי חכמים ובעלי בתים, ציונים דתיים וחילוניים גמורים.
![]() |
הדפוס הראשון של מסילת ישרים, אמסטרדם 1740 (ויקימדיה) |
מסילת ישרים היה גם אחד הספרים האהובים על פרופ' ישעיהו ליבוביץ, והוא נהג ללמדו בחוג תלמידיו ושומעי לקחו, שבסוף שנות השבעים של המאה הקודמת התכנסו מדי שבוע בביתו שברחוב אוסישקין בירושלים ובספריית בית הכנסת ישורון (ברחוב שמואל הנגיד). אגב, הספרייה היפה הזו כבר נסגרה בשנת 2007 וספריה פוזרו בעולם.
בראשית 1977 השתחררתי מצה"ל והגעתי לירושלים. גרתי בבית הוריי ברחוב בצלאל, ובית הכנסת 'ישורון', שבו התפלל אבי, היה במרחק הליכה של כמה דקות. ליבוביץ, שהיה גם הוא ממתפללי בית הכנסת, לימד שם בכל שבוע במשך שנים (בעיקר את מורה נבוכים לרמב"ם ואת מסילת ישרים). הכניסה הייתה חופשית וכמובן שניצלתי את ההזדמנות וזכיתי לחוויה אינטלקטואלית מסעירה. מאז אותן שנים שמורה לי חיבה לספר זה. שיעוריו של ליבוביץ ראו אור ב-1997, שלוש שנים לאחר מותו בספר שהתבסס על תמלול הקלטות של המפגשים הללו. זהו עונג ממדרגה ראשונה לעיין במסילת ישרים לאור תובנותיו החריפות של ליבוביץ.
רמח"ל – 'הבחור מפאדובה' בלשונו של ביאליק – גם חיבר מחזות בעברית, ובכלל היה מחבר פורה מאוד שכתב עשרות חיבורים (לפחות מחציתם אבדו). בשנת 1743 הוא עלה לארץ ישראל, עם רעייתו ובנו, ממקום מושבו האחרון באמסטרדם – אולי בגלל הרדיפות נגדו – וקבע את מושבו בעכו. הוא לא הספיק לעשות הרבה בארץ ושנה אחר כך, ב-1744 (תק"ד) ויש אומרים תק"ז (1747), מת במגפת דֶּבֶר שהשתוללה בעיר, והוא (כנראה) בן 37 או 40.
היכן נקבר? על כך יש שתי מסורות שונות. רוב החוקרים מסכימים שנקבר בבית הקברות היהודי שבכפר יסיף, הסמוך לעכו. ההצבעה על כפר יסיף משכנעת, כי זה היה המקום שבו נקברו יהודי עכו במאה ה-18. תאמינו או לא, אבל עכו נחשבה – עוד בימי התלמוד – מקום הנמצא מחוץ לגבולות הקדושה של ארץ ישראל. זו הייתה הסיבה שיהודי העיר העדיפו להיקבר 'על בטוח', כשבעה קילומטר מזרחה, בבית הקברות היהודי של כפר יסיף, שהוא לכל הדעות בתוך גבולות ארץ ישראל. זאת ועוד, בזמן מגפה ממהרים לקבור את המתים, לא רק בגלל ההלכה שאוסרת הלנת המת אלא כדי לנסות ולמנוע את התפשטות ההדבקה.
![]() |
ציון מחודש של מצבת קבר רמח"ל בכפר יסיף (ויקימדיה) |
פרופ' יעקב ברנאי הזכיר לי את העבודה המקיפה על בית הקברות בכפר יסיף שכתב תלמידו המנוח אורי כהנא מקיבוץ בית העמק. היא נדפסה כספר ב-1986:
מסורת אחרת טוענת כי נקבר בטבריה. למה טבריה? אולי כדי להיות במחיצתם של גדולי ישראל אחרים, בראשם רבי עקיבא והרמב"ם, שיש מסורות על קבורתם בעיר הקודש טבריה. מחקר מעמיק הוכיח כי מדובר בבדיה המבוססת על טקסטים מזוייפים וציון הקבר בטבריה הומצא לראשונה רק לאחר הקמת המדינה – ראו בפירוט כאן.
בין כך ובין כך הגענו לעילת כתיבתה של רשימה זו.
על ציון קברו (הבדוי) של רמח"ל בטבריה הונחה פרוכת שהכיתוב עליה קצת מוזר. אם לוקחים ברצינות את מה שנרקם שם מתברר שהוא נפטר לפני הולדתו או אולי נולד אחרי מותו...
![]() |
צילום: משה הררי |
האם היה כאן גלגול נשמות ורמח"ל נולד מחדש?
האפשרות אכן קיימת, אבל יותר מסתבר שהרוקם – שאולי הוא בכלל מבני שבט אפרים, שבימי התנ"ך החליפו 'שיבולת' ב'סיבולת' – קצת התבלבל, ונתחלפה לו שנת תס"ז (1707) עם תש"ז (1947). קורה...
ליסועתך קיוויתי ה'
השבמחקהכותב -- ליטאי.
מחקתודה על כתבה מרתקת. זוכרת את שיעוריו הנפלאים של ישעיהו לייבויץ גם בטירת צבי.
השבמחקרמחל ייחודי גם לעולם הדתי וגם לעולם המשכילי, ביאליק דיבר עליו בחיבה מכיוון שהמשכילים ראו בו את ה'מחזאי היהודי הראשון', אם כי מחזותיו הם דתיים מוסריים בעיקרם, כמו דיון על מידות האדם הטובות וכו, מאידך הדתיים מעריכים את עולמו העשיר של הלמדן הצעיר, שכתביו המוסריים-קבליים כמו 'תפילות לרמחל' מביעים גישה חופשית-אישית ועשירה לנושא,, הוא אכן חמק מצווי החרם נגדו שנעשו תחת הפחד מהשבתאות דאז, אבל נאלץ לנדוד ולהרחיק לעיר חופשית יחסית כמו אמסטרדם ולהוציא בה את 'מסילת ישרים', בספר זה הוא נמנע אגב לחלוטין מלשון קבלית ולכן הספר 'עבר' את דעת הקהל.. ליבוביץ אהב אותו מכיון שה'מסילה' מוליכה את האדם מהזריזות דרך הזהירות והנקיות אל הקדושה, שאינה אלא ראיית האלוהי בכל מעשה יומיומי, ללא סופרלטיביים אקסטיים נוספים מעולם הקבלה או החסידות, שליבוביץ נמנע משניהם.. לגבי מקום קבורתו יש השערות נוספות, כמו שמקום קבורתו הוא סמוך יותר לעכו, שמחקרים הראו כי בית קברות ארעי פעל גם באיזור תל נפוליאון של היום, והופעל בשעת מגיפות.. אגב תמלול שיחותיו של ליבוביץ נעשה על ידי אחד מתלמידיו שנשכח שמו - בן ציון נוריאל, שאחראי על הוצאת רבות משיחותיו של ליבוביץ... נסיבות עלייתו של הרמחל לארץ אכן לא ברורות, והוא מזכיר אישים ייחודיים נוספים שניסו את העלייה לארץ ישראל, כל אחד מסיבותיו הוא, עוד לפני הציונות, כמון הרמחל , ר' נחמן מברסלב ור יהודה הלוי
השבמחקכתבה יפה על קבר הרמח"ל, ברור כשמש שהמצבה שלו בטבריה היא בדיה. כך אמר עליה הרב בן ציון מוצפי: "[קבר הרמח"ל בטבריה...] כדרך הרבה בדותות שנשלפות מהשרוול וההמון מאמין ומתפתה להם..." (כיכר השבת, 6.6.17). זאת, למרות שהרב דב קוק כתב: "הגעתי לטבריה בזכות קבר הרמח"ל...". עוד לפני שנים אכן טענו שהמצבה 'שלו' בטבריה היא סך הכל גל האבנים המציין את ציון ר' עקיבא (שגם מסורת הציון שלו אינה מזמנו מלפני כ- 1900 שנים בערך אלא מאות שנים לאחר הוצאתו להורג ב.... קיסריה, ומסורת קבורת אשתו רחל בטבריה התחתית היא בדיה נוספת בין היתר כי לא יתכן שקברו אותה בתוך העיר עצמה...). נ.ב. מי שרוצה לקרוא על בדיותיהם ואף זיופי כתובות 'עתיקות' על ידי האחים טולידאנו, שיקרא את הספר של הרב משה הלל, חזון טברימון (רק איזה 800 עמודים, זכיתי לקבל עותק מודפס ממנו... ), הלינק מופיע בערך הויקיפדיה על הרב יעקב משה טולידאנו : https://assets.adobe.com/public/35c087d7-9a8a-4ac6-6dfa-6d32a539da4d/%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F%20%D7%98%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9F%20%D7%9C%D7%93%D7%A4%D7%95%D7%A1.pdf
השבמחקאני אשמח לשמוע ממישהו טענות נגד טענותיו של הרב משה הלל, כמדומני שלא קם מישהו שסתר אותן... ואולי הגיע הזמן פשוט לבדוק את האותנטיות של מצבת דוד הנגיד (ליד קבר סבו הרמב"ם) במעבדה שם ניתן לבדוק האם הכתובת היא מ- 1300 לסה"נ או מ- 1920 לסה"נ (כטענת הרב הלל), בינתיים לא נותנים לבדוק אותה ועד היום היא מונחת במקום של כבוד ליד קבר הרמב"ם עצמו
תיקון קטן: לא בטוח שהקישור לספר חזון טברימון ('רק' 696 עמודים, כעת בדקתי...) בערך ויקיפדיה של יעקב משה טולידאמו עובד , מעתיק שוב https://assets.adobe.com/public/35c087d7-9a8a-4ac6-6dfa-6d32a539da4d/%D7%97%D7%96%D7%95%D7%9F%20%D7%98%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%9F%20%D7%9C%D7%93%D7%A4%D7%95%D7%A1.pdf
מחקתודה על המאמר המעניין ועל התוספות של יוסי סטפנסקי!
מחקגם קבר הרמבם הוא בדיה כנראה אבל טבריה היא מקום מעניין, לכל הדיעות
השבמחקקבר הרמבם בטבריה אינו בדיה! גם בנו אברהם (הציון שלו מצוייר במגילת פירנצה המתוארכת לראשית המאה ה 14 לסה"נ) וגם כנראה נכדו דוד הנגיד (שביקר בארץ עוד בחייו) - כולם קבורים שם בטבריה. רק המצבה עצמה של דוד הנגיד כנראה (אלא אם יוכח אחרת, לדעתי) מזוייפת. המסורת על קברי שושלת הרמבם בטבאריה חזקה ומתועדת שנים מעטות יחסית לאחר זמנם !
השבמחקהשושלת אולי כן אבל הרמבם עצמו ספק אם ביקר בארץ ישראל, או הובא בה לקבורה, ממקום מושבו אז במצרים, (ככל הידוע לי
השבמחקהרבה צדיקים התגלגלו לא"י אחרי מותם.
השבמחקהרמב"ן, רבי משה בן נחמן, מחדש היישוב היהודי בירושלים אחרי הצלבנים, נפטר ומת בעכו ונקבר גם הוא בכפר יאסיף.לפני שנים רבות נמצא בבית הקברות חותמו האישי
מחקיש בזה הגיון כיון שרמבן חידש היישוב היהודי בירושלים אך ידוע שעבר בכמה מקומות בארץ, כולל עכו שדרכה כנראה גם הגיע, אולם לפי הויקיפדיה החותם שלו נמצא בתל כיסון, שזה קרוב יותר לטמרה מאשר לכפר יאסיף, אין וודאות במאה אחוז לגבי הימים ההם כנראה
מחקמשה חיים לוצאטו כתב את "לשון למודים", ספר דקדוק לשפה העברית, בגיל שבע עשרה, כפי שמעיר בפליאה א"מ הברמן באחרית דבר שלו משנת תש"י.
השבמחקההקדשה שכתב למורהו, ישעיהו באסאן, פיוטית, ידענית ומרגשת.
לוצאטו מאוחר יותר, שמואל דוד לוּצאטוֹ , מתאר את רמח"ל כמתקן גדול במלאכת השיר העברי, וכותב כי "שירי רמח"ל ובני משפחתו, אפשר לתרגמם (רובם או כולם) בכל לשון, כי כל מלה ומלה באה בהם להוראה על ענין מיוחד ומובן בדרך הפשט הברור".
על הקבר המזוייף של רחל אשתו של רבי עקיבא, קבר של אשא מוסלמית שסופח אלינו, כתבה כבר לפני שנים אחותי, הארכיאולוגית האנתרופולוגית ד"ר רבקה גונן.
השבמחקבוקר טוב , אפשר קישור למאמר של ד״ר ר. גונן ?
מחקמאמרה של רבקה גונן בספר " אל קברי צדיקים" בעריכתה
מחקיש ברכה רבה במצבות המזויפות של "קברי הצדיקים" בטבריה!
השבמחקראשית, המאמינים והמאמינות נוהרים לטבריה להשתטח על הקברים ולהתפלל לשידוך, פרי בטן ושאר ישועות ונחמות.
שנית, הנהירה הנ"ל מסייעת לקיומם של דוכנים למכירת פלאפל.
ולבסוף, כשאני מגיע לטבריה יש לי איפה לקנות פלאפל.
(מרשות העתיקות נמסר שדוכן הפלאפל בכביש הכניסה ל"אגד" כבר רשאי להחליף את השמן.)