בלי קשר לסכסוך הדמים שלנו עם איראן, אין ספק שהמלך כורש, שחי במאה השישית לפני הספירה, היה אחד השליטים החשובים במזרח הקדום. חשוב לפחות כמו סנחריב, דריווש, אלכסנדר מוקדון או קיסרי רומא.
בירושלים ובתל אביב יש בצדק רחובות על שמו ולכבודו, וכך נראה השלט המחודש בירושלים:
![]() |
צילום: רפי אוסטרוף |
בעיר הבירה והקודש ירושלים יש רחוב על שם המלך הפרסי הגדול, כורש. בשלט הוא מתואר כ'מייסד האימפריה הפרסית וכובש ארצות המזרח'. אבל נדמה לי שקראו רחוב בירושלים על שמו, לא משום שהיה מלך פרסי דגול, אלא בגלל איזה 'עניין קטן' שנזכר כמה פעמים בתנ"ך: הכרזת כורש.
למשל בספר עזרא (א 4-1):
וּבִשְׁנַת אַחַת לְכוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס ... הֵעִיר יְהוָה אֶת רוּחַ כֹּרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס וַיַּעֲבֶר קוֹל בְּכָל מַלְכוּתוֹ וְגַם בְּמִכְתָּב לֵאמֹר: כֹּה אָמַר כֹּרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס: כֹּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ נָתַן לִי יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם וְהוּא פָקַד עָלַי לִבְנוֹת לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלַ͏ִם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה. מִי בָכֶם מִכָּל עַמּוֹ יְהִי אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְיַעַל לִירוּשָׁלַ͏ִם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וְיִבֶן אֶת בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוּא הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָ͏ִם. וְכָל הַנִּשְׁאָר מִכָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר הוּא גָר שָׁם יְנַשְּׂאוּהוּ אַנְשֵׁי מְקֹמוֹ בְּכֶסֶף וּבְזָהָב וּבִרְכוּשׁ וּבִבְהֵמָה עִם הַנְּדָבָה לְבֵית הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָ͏ִם.
כורש היה היוזם, או לכל הפחות המאפשר, של בנייתו המחודשת של בית המקדש השני ובניין הארץ אחרי גלות בבל. הוא עודד את שיבתם של היהודים לירושלים וליהודה וגם הניח את התשתית הרעיונית ל'מגבית' (מי שלא עולה שיתרום מכספו).
האם לא ראוי לציין גם את זה בשלט, במקום תיאור סתמי שהרבה מלכים בהיסטוריה יכולים להתהדר בו?
צודק!
בדקתי מה המצב בתל אביב. שלט הרחוב שם מרחיב את היריעה בהרבה (זה ישתנה בקרוב ויקוצר), ומציין את העיקר: בתקופתו החלה שיבת ציון.
![]() |
צילום: איתמר לויתן |
עוד דבר קטן.
השם 'כורש' הוא המצאה שלנו, מהתנ"ך. יש חוקרים שמצאו את הדמיון האטימולוגי למילה פרסית, אבל בכל הלשונות האירופיות ובתרגומי התנ"ך הוא נקרא 'סיירוס' (Cyrus), ולכן התעתיק הלטיני Koresh, שמיועד לאלה שאינם קוראי עברית, נראה מוזר.
ב. הַצַּלָּם הארמני
![]() |
צילום: האב עמנואל אתג'ניאן (זמן ישראל, תודה לטובה הרצל) |
![]() |
אליה קהואג'יאן, 1999-1910 (ויקיפדיה) |
אך מתי חי האיש? מתי מת? האם יימצא ולוּ ארמני אחד בירושלים או בעולם שיידע לפענח את שנות חייו של האיש על פי מסתרי התאריך העברי שנרשמו בשלט?
בעיריית ירושלים, שמחדשת עכשיו רבים משלטי הרחובות בכמה שכונות (טלביה, רחביה), התקבלה כנראה החלטה עקרונית להיצמד בכל מחיר ללוח השנה העברי. התוצאה לפעמים מגוחכת.
מידע על קהואג'יאן, חייו ופועלו יש בערך ויקיפדיה עליו ובסרטון תיעודי קצר מ-2014:
התמונה האחרונה- נחנקתי מצחוק. עיניים להם ולא יראו.
השבמחקזה מוכיח את המענה לחידוד העתיק: למה גברים לא מסוגלים ליצור קשר עין?
מחקגם בחיפה לא מוזכרת הצהרת כורש אלא את היותו מייסד מלכות פרס
השבמחקסנגוריה על התעתיק הלועזי - ישנו הגיון (תיירותי/עולים חדשים) לשמר על תעתיק זהה לשפת המקור, כך שתייר יוכל להתמצאות ולתקשר עם המקומיים.
השבמחקשריאל בירנבוים - יש הגיון בתעתיק אנגלי ברור בתור KORESH - אם תייר רוצה להגיע לרחוב, הוא צריך להשתמש בשם אותו יכירו דוברי העברית.
השבמחקוהתעתיק המקראי לשם הפרסי KURUSH הוא לא "פחות טוב" מהתעתיק שעבר דרך היוונית
׃ ימַה־יָּפ֥וּ דֹדַ֖יִךְ אֲחֹתִ֣י כַלָּ֑ה מַה־טֹּ֤בוּ דֹדַ֙יִךְ֙ מִיַּ֔יִן וְרֵ֥יחַ שְׁמָנַ֖יִךְ מִכׇּל־בְּשָׂמִֽים׃ שיר השירים ד פס' י. משדות דלילה הפלישתית לכרמי גת העבריה. ואידך זיל גמור.
השבמחקמה זה אישה עבריה אגב, אישה שמדברת עברית? אז?
מחקhttps://benyehuda.org/read/7532
מחקאצל יל"ג האישה העברייה דוקא לא מדברת עברית -
מחקטוב לך כי לא תדעי שפת אבותייך,
'שלא עשני אישה' יום יום יתפללו וכו'..
עבריה במובן של ציונית - רא להשוואה "התכנסנו אנו נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית". עבריה היא גם דוברת עברית, אך תרבותה עברית, הגותה עברית וכיוצ"ב
מחק"עברי" זה היה המקבילה הישנה לפני הקמת המדינה למילה "ישראלי".
מחקתל אביב הייתה העיר העברית הראשונה. שטעטלאך באירופה היו יהודיות אבל לא "עבריות".
באשר לעיר העברית הראשונה בארץ - ראוי להזכיר כי ראש העיריה היהודי הראשון בארץ לא היה דיזינגוף בתל אביב כי אם יצחק (זאכי) אלחדף בטבריה שבה היה רוב יהודי והוא מונה על ידי ממשלת ארץ ישראל להיות ראש העיר . דיזינגוף נעשה רשמית ראש עירית תל אביב רק כאשר תל אביב קיבלה מעמד רשמי של עיר וזה קרה בראשית שנות השלושים למאה הקודמת בעוד שאלחדף מונה לראש העיר טבריה כבר בשנת 1923
מחקועוד י"ל, דהכינוי 'כובש ארצות המזרח' היה מעליב את כורש הגדול, באשר לא רק שהוא כינוי אוריינטליסטי, אלא שכורש התהדר דווקא בכיבושיו ממערב לפרס, עד גבול מצרים, ארמניה בצפון-מערב, ואסיה הקטנה עד גבול יוון. (נכון שכיבושיו מזרחה הגיעו גם עד גבול הודו).
השבמחקואמכבר להיות נוקדן: זהו כורש השני (כנראה נכדו של כורש הראשון).
הפרסים התערבבו בהיסטוריה היהודית, משום מה, אולי בגלל הזראתוסטריות שלהם, או משהו אחר, שאיפשר להם להחליק בגרון את העם הקטן והעקשן בעל האל המסתורי,, כורש - כדי לבטל את מדיניות בבל, אותה כבש, הוציא מעין הצהרת בלפור, בימי נינו ארתחסשתא (-אחשוורוש) היו כבר עיכובים בביצוע ההצהרה, והעם היהודי נאבק בינתיים על זהותו בתוך האימפריה - זהו חג פורים,, גלות בבל התקיימה למעשה תחת השלטון הפרתי, גלגול מאוחר יותר של השלטון הפרסי, שם התקיימו הישיבות הגדולות של בבל שתמיד היה לה גבול משותף עם האימפריה הרומית, ששלטה על ארץ ישראל דאז..
מחקוהנה לנו מרדכי (שם ממקור בבלי - מרדוך) עובר, דווקא בזמן שיבת ציון, לעיר שושן במקום, הוא, שגלה בגלות יהויכין, יחזור לירושלים. ושם מגדל את אחייניתו אסתר (אישתהר הבבלית) ובסוף משיאה למלך פרס. מה זה אומר לנו על הגעגועים לציון ויושלים וארץ ישראל שככל לא משחקים תפקיד בסיפור זה?
מחקאז נכתב למעלה - היה עיכוב בביצוע ההצהרה, והעם היהודי (בינתיים) נאבק על זהותו בתוך האימפריה
מחקמן הראוי היה לציין בשלטי הרחוב, את "גליל כורש" הנחשב , כמגילת זכויות האדם הראשונה בהיסטוריה.
השבמחק