יום חמישי, 18 בספטמבר 2025

סיפורי רחובות: כורש, הַצַּלָּם הארמני והאישה העברייה

א. כורש המלך

בלי קשר לסכסוך הדמים שלנו עם איראן, אין ספק שהמלך כורש, שחי במאה השישית לפני הספירה, היה אחד השליטים החשובים במזרח הקדום. חשוב לפחות כמו סנחריב, דריווש, אלכסנדר מוקדון או קיסרי רומא.

בירושלים ובתל אביב יש בצדק רחובות על שמו ולכבודו, וכך נראה השלט המחודש בירושלים:

צילום: רפי אוסטרוף

כתב לי הרב רפי אוסטרוף:

בעיר הבירה והקודש ירושלים יש רחוב על שם המלך הפרסי הגדול, כורש. בשלט הוא מתואר כ'מייסד האימפריה הפרסית וכובש ארצות המזרח'. אבל נדמה לי שקראו רחוב בירושלים על שמו, לא משום שהיה מלך פרסי דגול, אלא בגלל איזה 'עניין קטן' שנזכר כמה פעמים בתנ"ך: הכרזת כורש

למשל בספר עזרא (א 4-1):

וּבִשְׁנַת אַחַת לְכוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס ... הֵעִיר יְהוָה אֶת רוּחַ כֹּרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס וַיַּעֲבֶר קוֹל בְּכָל מַלְכוּתוֹ וְגַם בְּמִכְתָּב לֵאמֹר: כֹּה אָמַר כֹּרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס: כֹּל מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ נָתַן לִי יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם וְהוּא פָקַד עָלַי לִבְנוֹת לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלַ͏ִם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה. מִי בָכֶם מִכָּל עַמּוֹ יְהִי אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְיַעַל לִירוּשָׁלַ͏ִם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה וְיִבֶן אֶת בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הוּא הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָ͏ִםוְכָל הַנִּשְׁאָר מִכָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר הוּא גָר שָׁם יְנַשְּׂאוּהוּ אַנְשֵׁי מְקֹמוֹ בְּכֶסֶף וּבְזָהָב וּבִרְכוּשׁ וּבִבְהֵמָה עִם הַנְּדָבָה לְבֵית הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלָ͏ִם.

כורש היה היוזם, או לכל הפחות המאפשר, של בנייתו המחודשת של בית המקדש השני ובניין הארץ אחרי גלות בבל. הוא עודד את שיבתם של היהודים לירושלים וליהודה וגם הניח את התשתית הרעיונית ל'מגבית' (מי שלא עולה שיתרום מכספו). 
האם לא ראוי לציין גם את זה בשלט, במקום תיאור סתמי שהרבה מלכים בהיסטוריה יכולים להתהדר בו?

צודק!

בדקתי מה המצב בתל אביב. שלט הרחוב שם מרחיב את היריעה בהרבה (זה ישתנה בקרוב ויקוצר), ומציין את העיקר: בתקופתו החלה שיבת ציון.

צילום: איתמר לויתן

עוד דבר קטן.

השם 'כורש' הוא המצאה שלנו, מהתנ"ך. יש חוקרים שמצאו את הדמיון האטימולוגי למילה פרסית, אבל בכל הלשונות האירופיות ובתרגומי התנ"ך הוא נקרא 'סיירוס' (Cyrus), ולכן התעתיק הלטיני Koresh, שמיועד לאלה שאינם קוראי עברית, נראה מוזר.


ב. הַצַּלָּם הארמני

צילום: האב עמנואל אתג'ניאן (זמן ישראל, תודה לטובה הרצל)

במחווה יפה לעדה הארמנית בירושלים נקראה לאחרונה כיכר קטנה ליד שער שכם על שמו של הַצַּלָּם הארמני הוותיק אִלְיָה קהואג'יאן, שהגיע לירושלים ב-1924 כפליט, ואט אט החל להתמחות בסודות הצילום. משנת 1942 ועד היום פועל הסטודיו שלו, כבר שלושה דורות של בני המשפחה. 

ובאשר לשלט הכיכר, שנדמה לי שזו אחת הפעמים הראשונות שבה מופיע הצירוף 'השואה הארמנית' בפרסום רשמי בישראל (ולא 'רצח עם' או 'טבח' כנהוג).

אליה קהואג'יאן, 1999-1910 (ויקיפדיה)

אך מתי חי האיש? מתי מת? האם יימצא ולוּ ארמני אחד בירושלים או בעולם שיידע לפענח את שנות חייו של האיש על פי מסתרי התאריך העברי שנרשמו בשלט?

בעיריית ירושלים, שמחדשת עכשיו רבים משלטי הרחובות בכמה שכונות (טלביה, רחביה), התקבלה כנראה החלטה עקרונית להיצמד בכל מחיר ללוח השנה העברי. התוצאה לפעמים מגוחכת.

מידע על קהואג'יאן, חייו ופועלו יש בערך ויקיפדיה עליו ובסרטון תיעודי קצר מ-2014:


ג. שָׁדַיִם נָכֹנוּ

חובבי מדור זה לא במהרה ישכחו את סיפור 'החזה של נעמי שמר' בבאר יעקב, וכיצד תורגם הקיצור שד' ל-'breast.

ליוסף במברגר זה הזכיר את שדרות האישה העברייה בשכונת כרמי גת שבקריית גת.

'אין כאן שגיאת כתיב או טעות', כתב לי, 'סתם עיצוב טיפוגרפי לא חכם'...


17 תגובות:

  1. התמונה האחרונה- נחנקתי מצחוק. עיניים להם ולא יראו.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה מוכיח את המענה לחידוד העתיק: למה גברים לא מסוגלים ליצור קשר עין?

      מחק
  2. גם בחיפה לא מוזכרת הצהרת כורש אלא את היותו מייסד מלכות פרס

    השבמחק
  3. סנגוריה על התעתיק הלועזי - ישנו הגיון (תיירותי/עולים חדשים) לשמר על תעתיק זהה לשפת המקור, כך שתייר יוכל להתמצאות ולתקשר עם המקומיים.

    השבמחק
  4. שריאל בירנבוים - יש הגיון בתעתיק אנגלי ברור בתור KORESH - אם תייר רוצה להגיע לרחוב, הוא צריך להשתמש בשם אותו יכירו דוברי העברית.
    והתעתיק המקראי לשם הפרסי KURUSH הוא לא "פחות טוב" מהתעתיק שעבר דרך היוונית

    השבמחק
  5. ׃ ימַה־יָּפ֥וּ דֹדַ֖יִךְ אֲחֹתִ֣י כַלָּ֑ה מַה־טֹּ֤בוּ דֹדַ֙יִךְ֙ מִיַּ֔יִן וְרֵ֥יחַ שְׁמָנַ֖יִךְ מִכׇּל־בְּשָׂמִֽים׃ שיר השירים ד פס' י. משדות דלילה הפלישתית לכרמי גת העבריה. ואידך זיל גמור.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה זה אישה עבריה אגב, אישה שמדברת עברית? אז?

      מחק
    2. https://benyehuda.org/read/7532

      מחק
    3. אצל יל"ג האישה העברייה דוקא לא מדברת עברית -
      טוב לך כי לא תדעי שפת אבותייך,
      'שלא עשני אישה' יום יום יתפללו וכו'..

      מחק
    4. עבריה במובן של ציונית - רא להשוואה "התכנסנו אנו נציגי הישוב העברי והתנועה הציונית". עבריה היא גם דוברת עברית, אך תרבותה עברית, הגותה עברית וכיוצ"ב

      מחק
    5. "עברי" זה היה המקבילה הישנה לפני הקמת המדינה למילה "ישראלי".
      תל אביב הייתה העיר העברית הראשונה. שטעטלאך באירופה היו יהודיות אבל לא "עבריות".

      מחק
    6. באשר לעיר העברית הראשונה בארץ - ראוי להזכיר כי ראש העיריה היהודי הראשון בארץ לא היה דיזינגוף בתל אביב כי אם יצחק (זאכי) אלחדף בטבריה שבה היה רוב יהודי והוא מונה על ידי ממשלת ארץ ישראל להיות ראש העיר . דיזינגוף נעשה רשמית ראש עירית תל אביב רק כאשר תל אביב קיבלה מעמד רשמי של עיר וזה קרה בראשית שנות השלושים למאה הקודמת בעוד שאלחדף מונה לראש העיר טבריה כבר בשנת 1923

      מחק
  6. ועוד י"ל, דהכינוי 'כובש ארצות המזרח' היה מעליב את כורש הגדול, באשר לא רק שהוא כינוי אוריינטליסטי, אלא שכורש התהדר דווקא בכיבושיו ממערב לפרס, עד גבול מצרים, ארמניה בצפון-מערב, ואסיה הקטנה עד גבול יוון. (נכון שכיבושיו מזרחה הגיעו גם עד גבול הודו).
    ואמכבר להיות נוקדן: זהו כורש השני (כנראה נכדו של כורש הראשון).

    השבמחק
    תשובות
    1. הפרסים התערבבו בהיסטוריה היהודית, משום מה, אולי בגלל הזראתוסטריות שלהם, או משהו אחר, שאיפשר להם להחליק בגרון את העם הקטן והעקשן בעל האל המסתורי,, כורש - כדי לבטל את מדיניות בבל, אותה כבש, הוציא מעין הצהרת בלפור, בימי נינו ארתחסשתא (-אחשוורוש) היו כבר עיכובים בביצוע ההצהרה, והעם היהודי נאבק בינתיים על זהותו בתוך האימפריה - זהו חג פורים,, גלות בבל התקיימה למעשה תחת השלטון הפרתי, גלגול מאוחר יותר של השלטון הפרסי, שם התקיימו הישיבות הגדולות של בבל שתמיד היה לה גבול משותף עם האימפריה הרומית, ששלטה על ארץ ישראל דאז..

      מחק
    2. והנה לנו מרדכי (שם ממקור בבלי - מרדוך) עובר, דווקא בזמן שיבת ציון, לעיר שושן במקום, הוא, שגלה בגלות יהויכין, יחזור לירושלים. ושם מגדל את אחייניתו אסתר (אישתהר הבבלית) ובסוף משיאה למלך פרס. מה זה אומר לנו על הגעגועים לציון ויושלים וארץ ישראל שככל לא משחקים תפקיד בסיפור זה?

      מחק
    3. אז נכתב למעלה - היה עיכוב בביצוע ההצהרה, והעם היהודי (בינתיים) נאבק על זהותו בתוך האימפריה

      מחק
  7. מן הראוי היה לציין בשלטי הרחוב, את "גליל כורש" הנחשב , כמגילת זכויות האדם הראשונה בהיסטוריה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', אם יש לכם חשבון דוא"ל בגוגל, לחצו על 'חשבון גוגל' ושמכם יעלה מיד. אם לא - לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.