א. איפה נמצא הר הכרמל?
בשכונת מזכרת משה בירושלים, הסמוכה לשוק מחנה יהודה, יש כמה רחובות הנושאים שמות של הרים בארצנו: החרמון, הגלבוע, הכרמל ותבור. שימו לב להסבר האינטליגנטי שנכתב על גבי השלט ברחוב הכרמל.
ראשית, מה בדיוק קדם לְמה? הר הכרמל נזכר בתנ"ך פעמים רבות (אליהו, למשל, התחרה שם עם נביאי הבעל – מלכים א, יח), ואילו חיפה לא נזכרת אף פעם (אזכורים ראשונים שלה יש רק בספרות חז"ל).
ושנית, רכס הכרמל אינו מזוהה עם חיפה דווקא, והוא גדול ממנה עשרת מונים. הוא מתחיל בדרום, באזור רמות מנשה וזיכרון יעקב ('חוטם הכרמל'), ומשתרע עד עמק יזרעאל במזרח ומישור חוף הכרמל במערב.
בעלי התוספות
את התמונה למעלה צילמתי לפני כמה שבועות. הבוקר (3 בפברואר 2017), כשיצאתי כהרגלי לקניות בשוק מחנה יהודה, שמחתי לגלות כי העירייה החליפה את השלטים ברחוב הכרמל. הנה השלטים המתוקנים:
ב. כמה ירושלים כבר יש?
בבית שאן ככל הנראה לא ממש סומכים על התושבים שידעו מהי עיר הבירה של מדינת ישראל. אולי נדמה להם שיש גם שתי ירושלים, אחת הבירה ואחת סתם כך...
ג. ומה עם רחוב 'שתי מדינות לשני עמים'?
או אולי רחוב 'מדינת כל אזרחיה'?
לעיריית ראש העין יש עמדה ברורה בסוגיה, ושייקפצו לה ה'סמולנים'.
בשכונת מזכרת משה בירושלים, הסמוכה לשוק מחנה יהודה, יש כמה רחובות הנושאים שמות של הרים בארצנו: החרמון, הגלבוע, הכרמל ותבור. שימו לב להסבר האינטליגנטי שנכתב על גבי השלט ברחוב הכרמל.
הר בעיר חיפה
צילום: דוד אסף |
ראשית, מה בדיוק קדם לְמה? הר הכרמל נזכר בתנ"ך פעמים רבות (אליהו, למשל, התחרה שם עם נביאי הבעל – מלכים א, יח), ואילו חיפה לא נזכרת אף פעם (אזכורים ראשונים שלה יש רק בספרות חז"ל).
ושנית, רכס הכרמל אינו מזוהה עם חיפה דווקא, והוא גדול ממנה עשרת מונים. הוא מתחיל בדרום, באזור רמות מנשה וזיכרון יעקב ('חוטם הכרמל'), ומשתרע עד עמק יזרעאל במזרח ומישור חוף הכרמל במערב.
בעלי התוספות
את התמונה למעלה צילמתי לפני כמה שבועות. הבוקר (3 בפברואר 2017), כשיצאתי כהרגלי לקניות בשוק מחנה יהודה, שמחתי לגלות כי העירייה החליפה את השלטים ברחוב הכרמל. הנה השלטים המתוקנים:
צילומים: דוד אסף |
ב. כמה ירושלים כבר יש?
בבית שאן ככל הנראה לא ממש סומכים על התושבים שידעו מהי עיר הבירה של מדינת ישראל. אולי נדמה להם שיש גם שתי ירושלים, אחת הבירה ואחת סתם כך...
צילום: שמוליק שדה |
ג. ומה עם רחוב 'שתי מדינות לשני עמים'?
או אולי רחוב 'מדינת כל אזרחיה'?
לעיריית ראש העין יש עמדה ברורה בסוגיה, ושייקפצו לה ה'סמולנים'.
צילום: ברוך גיאן |
כמה ירושלים יש? ובכן; ירושלים הבירה, זו שמוזכרת בשלט. ו ירושלים סגל. אמנם היה מתל-אביב. ובכל זאת ירושלים.
השבמחקואגב, נהגו לכתוב בסרטים שתרגם ירושלים סגל: ירושלים סגל, תל-אביב (והיה מי שאמר - וזה כנראה נכון שהוא התגורר בדרך חיפה, ולמעשה היה צריך לכתוב: ירושלים סגל, דרך חיפה, תל-אביב
מחק(תיקון..)
השבמחקאם יש רחוב על שם ארץ ישראל השלימה
כנראה שזו אנדרטה לרעיון שכבר נפח את נשמתו..
דווקא נראה לי שהרעיון של הסכמי אוסלו נפח את נשמתו . אבל מי אני שאשפוט
מחקאמנם נכון ששמות רחובות, לעתים קרובות, נקראים על שמם של מי שנפחו את נשמתם.
מחקאפשר אולי להציע לקרוא איזו סמטה ברחביה "הסכמי אוסלו".
(סתם נפיחה)
רק בשביל 'הצדק ההיסטורי והמ[י]דעי אזכיר ששניים "זכו" להנצחה בעודם בחיים: שמעון פרס במרכז/מכללת פרס, ואריאל שרון בפארק שרון [חיריה, אלא מה?] אמנם בחייו ה"עצמוניים". ככה זה - א"י השלמה מזה, ומגדרה עד חדרה מזה. גם לי מותרת קצת פוליטיקה באספמיה.
מחקועוד באשר להנצחה בחיים: פרנסי עיריית אשדוד בחרו לקרוא למרכז העירוני (ה"סיטי") "קרית צבי צילקר", אדם רב פעלים אשר כיהן שנים רבות כראש העיר, אך עדיין בחיים - עד 120 - ואף מעורה ופעיל בפוליטיקה המקומית.
מחקוכמובן איצטדיון ״טוטו-טרנר״ בב״ש על שם הצדיק יעקב טרנר שיבדל״א
מחקואיצטדיון טדי גם כן
מחקרק שנזכור: ברעיון "ההזוי" הזה של "ארץ ישראל השלימה", תמכו סופרים משוררים ואנשי רוח מכל החוגים, ביניהם כמה "בלתי נחשבים" כמו עגנון, אלתרמן משה שמיר וכן אישים ממפא"י ההיסטורית ומאחדות העבודה.כמו טבנקין ואחרים.
השבמחקהרב צבי יהודה קוק, סרב לחתום על מגילת יסודה של התנועה, מאחר ולדידו (וכך עולה ממקורותינו, ומתולדות עם ישראל בארצו) עבר הירדן, הוא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, נמצא ש"השלימה", אינה אלא "החצויה". הסמולנים יגידו: אם בין כך היא חצויה, אז מה ההתעקשות הזאת להיאחז ביהודה ובשומרון, ולא להתבסס "בין גדרה לחדרה"...אבל מה לעשות ההיסטוריה היהודית, זו שחיברה אותנו בכל שנות הגלות הארוכות והמרות לארץ ישראל, היא זו של קבר רחל שבבית לחם, ומערת המכפלה שבחברון,של שכם ובית אל ושילה, שלא לדבר על הכותל והר הבית. אז מה הלעג הזה לרעיון שאין ציוני ממנו, גם עבור מי שחושב שהוא לא ישים במציאות שלנו, ושמחירו כבד מנשוא?
הציונות היתה תנועה שמטרתה היתה הקמת בית לאומי לעם ישראל בארץ ישראל.
מחקבה' באייר תש"ח קם הבית הלאומי והציונות חדלה להתקיים (רק מוסדותיה נותרו בכוח האינרציה).
את המושג 'ציונות' נטלו לעצמם שלא בטוב, אלה שהמניע שלהם בעיקר דתי, "מצות ישוב ארץ ישראל השקולה כנגד כל המצוות שבתורה".
כתוצאה מפעולתם, המודרכת בצו אלוהי ולא במחשבה שקולה, יחדל הבית הלאומי להתקיים.
כך בשם ה"ציונות" הולך מפעלה של הציונות ונהרס. מה שהם קוראים "ציונות" הוא האנטי ציונות בהתגלמותה.
ביידיש אומרים: "א מענטש טראכט און גוט לאכט". בעברית פשוטה: "צחוק הגורל".
בארצות הברית של אמריקה יש לא פחות מ-11 מקומות הקרויות "ירושלים" (JERUSALEM) ורחוב מרכזי בוורשה בירת פולניה נושא את שם בירת ישראל הנצחית .
מחקרק הערת אגב "רחוב ירושלים" בבירת פולין הינו "שדרת ירושלים"-זהו התרגום האמיתי של שמו מפולנית, ובקצהו באזור "סלבקוב" היה בעבר קיבוץ ההכשרה של "השומר הדתי"
מחקוגם בפראג יש רחוב ירושלמה ובו בית כנסת ירושלים - גרשון
מחקתזכורת לעדיאל.
מחקאברהם אבינו (שקיבל את ההבטחה ישירות מפי האל!) בבואו לקבור את שרה, לא אמר לגויים "ארץ זו שלי היא!" למרות שבליבו ידע שזו אכן הארץ שתהיה לו ולזרעו אחריו.
אברהם נכנס למשא ומתן וקנה בכסף ובהסכמת המוכר את מערת המכפלה.
יכול היה גם לקבור את שרה באותו המקום חינם אין כסף, אך העדיף, בתבונתו, לשאת ולתת, לשלם ולקנות את החלקה בעסקה שגם מי שאינו יודע אודות ההבטחה יקבל את עסקת רכישת החלקה כעסקה תקפה ומקובלת על שני הצדדים.
אברהם לא ציפה מהגויים להיות שותפים לאמונתו או להבין את דתו.
אברהם לא חשב שתשלום במזומן נוגד את ההבטחה, הוא בטח בשם.
אם אנחנו, הישראלים, היינו נוהגים בקצת ענווה, אורך רוח ותבונה פשוטה, לא צריכים היינו לפנות את עמונה וגם לא לריב עם השכנים ועם עצמנו.
המריבה הזאת ורבות הדומות לה, נועדו לשסות אותנו זה בזה כדי להסיח דעתנו ולחזק את אחיזת השלטון המושחת בכיסאו.
נראה לי שאם היו לנו היום קצת יותר אברהמים, ביבי לא היה מצליח בתרגילי עמונה למיניהם.
אסוננו שאין לנו.
דוד היקר,
השבמחקאני מניח שהרחוב לא נקרא על שם ארץ ישראל השלמה עצמה אלא על שם התנועה לארץ ישראל השלמה, שפעלה כאן אחרי מלחמת ששת הימים. אם מדינת ישראל קוראת רחובות על שם פועלי ציון, הפועל הצעיר, ביתר ועוד - אין שום סיבה שלא תקרא רחוב על שם תנועת ארץ ישראל השלמה, ואפילו ברית הבריונים (למיטב ידיעתי עדיין אין רחוב על שמם, כנראה בגלל שהשם לא כל כך מצלצל...). אבל אם מפריעה לך ההטייה האידאולוגית, כדאי שתדע כי בחולון יש רחוב האחד במאי ובחיפה יש רחוב האינטרנציונל, ולי הם צורמים לא פחות מאשר לך צורמת ארץ ישראל השלמה (ויש כאלה שיצרום להם שבמעלות תרשיחא יש רחוב 'אחוות עמים'). ועוד לא אמרנו מילה על אישים שהיו רחוקים מלהיות בקונסנזוס וזכו לרחובות על שמם.
אז למה באמת שלא יהיה גם רחוב 'שלום עכשיו', תנועה שפעלה כאן אחרי מלחמת יום כיפור, וגם בה פעלו כמה אנשי רוח וסופרים?
מחקבאחת הערים בגוש דן יש כמדומני רחוב "מלחמת יום הכיפורים". לגבי צוקי תן, נראה לי שלא יהיה רחוב עד שהממשלה תחליט שזאת הייתה מלחמה ולא "מבצע חיסול סוף העונה"
מחקכי היא עדיין קיימת. כמו בעניין אישים, כך גם בעניין תנועות: רק הז"לים ראויים לרחובות (למעט באור יהודה).
השבמחקבבאלי (שבאינדונזיה) בא לי על באלי מאור יהודה. חבל שלא בא לה עלי.
מחקדווקא רחוב "ירושלים הבירה" נראה מאד מתאים שיהיה. זאת, בהינתן ש"הגדולה בידידותינו", כמוצהר על ידה פעמים אין ספור, כלל לא מכירה בעיר ירושלים כבירת מדינת ישראל (בכל גבול ותיחום שהוא).
השבמחקהייתה בעבר בירושלים קבוצת כדורגל שנקראה "הבירה ירושלים" (במקור ימק"א)
השבמחקמסתבר שעיריית ירושלים החליפה רק חלק מהשלטים של רחוב הכרמל, כי אמש בסיור בשכונה גילינו, בית לצד בית, את שני השלטים - זה המספר על ההר החיפאי, וזה המספר על הרכס בצפון. ואולי, פשוט, העיריה חפצה בגיוון?...
השבמחקאגב, עוד ניסוח תמוה מעט הוא זה של רחוב ציפורי הסמוך: "מקום בגליל התחתון, מרכז היישוב החשוב היהודי".
אולי כדאי שמישהו יספר לעיריית ירושלים מה עושים עורכי לשון והסטוריונים.