א. מנהג חדש בא למדינה
יהודים שרוצים להעניק כבוד – אמיתי או מדומה – ימצאו תמיד את הדרך: לפתוח את ארון הקודש ולסגור אותו, ביחיד, בצמדים ובשלישיות, לקבוע שילוט מופרך, להושיב את המתכבד לימינו או לשמאלו של המכבד, להעביר את התינוק מיד ליד בדרכו למוהל, לכבד בברכת 'המוציא' ובברכת המזון ועוד כהנה וכהנה המצאות, כחול אשר על שפת הים.
הנה מנהג חדש שכמותו טרם ראיתי.
העיתונאי והשדרן הוותיק והאהוב (עליי לפחות) אריה גולן הוזמן זה לא מכבר לחתונת נכדו של ברק'ה וולף, דובר חב"ד המנוח, שהיה ידידו של גולן. החתונה נערכה בכפר חב"ד בי"א בטבת והשמחה הייתה רבה. רצו המארגנים לכבד את ידיד המשפחה במשהו, אך כיוון ש'שבע הברכות' כבר נתפסו, ומה גם שגולן אינו בדיוק 'תמים' מאנ"ש שמקפיד על קלה כחמורה, המציאו לכבודו את מנהג הנחת הכוס מתחת לרגלי החתן.
הסרטון הזה צורף לרשימה על החתונה שהתפרסמה באתר COL, חב"ד און ליין:
ב. הגרלה
ועוד מעסקי חב"ד. בבית חב"ד ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים עורכים הגרלה שבהררי קודש הולדתה.
צילום: טובה הרצל |
ג. נדרים פלוס
ליד בית הכנסת בשכונת זכרון משה בירושלים אפשר לתרום בכרטיס אשראי בתוך 'כספומט' ייחודי ('עמדת תרומת נדרים ונדבות').
צילומים: מנחם רוזנברג (לחיצה על הצילום תגדיל אותו) |
(כוכב הנופש) |
ד. מזוזה בשירותים
ארץ הקודש היא כל כך קדושה שאפילו בכניסה לשירותים קובעים מזוזה (צולם במשרדי חברת אוויס בפי גלילות).
ההלכה, אגב, אוסרת זאת מכל וכל.
בשלחן ערוך, יורה דעה, רפו (מקומות החייבים במזוזה), סעיף ד, נכתב בפירוש:
בית הכסא ובית המרחץ ובית הבורסקי ובית הטבילה – פטורים לפי שאינם עשויים לדירת כבוד.
צילום: זאב קינן |
ה. נטילת נטלות
הנטלות הולחמו לבוכנות, כך שניתן למלא אותן במים ולסובבן לצורך הנטילה בלבד, אך לא לנטול אותן 'בטעות'...
צילום: אריה הניג |
ו. אבקת חלב נוכרי
ובכן, אין – חוזר אומר: אין – אבקת חלב נוכרי בשקיות האשפה של סנו סושי.
צילום מסך: צבי יפה (לחיצה על התצלום תגדיל אותו) |
ז. פשקוויל החודש
מחלל שבת, כידוע, דינו מוות ('וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת' – שמות, לא 14). עכשיו הורחב פסק הדין גם על מי שלא לומד הלכות שבת. ראו הוזהרתם!
צולם ברחוב מאה שערים בירושלים.
צילום: אבי בלדי |
פשקוויל בהמשכים, או פרשת הזיוף החמורה באומן
"להעביר את התינוק מיד ליד בדרכו למוהל", נקרא -חייקה או אם תרצו ביגיש, חייקע. כלומר מעבירים את התינוק מחיק לחיק, כביטוי של אהבה.
השבמחקממתקן נטלות כזה התרשמתי בבית העלמין של המושבים תל יוסף וירדנה שבעמק הירדן, לפני כארבע שנים.
השבמחקהתכוונת לבית יוסף
מחקאני קצת נבוך בשביל מר גולן היקר
השבמחקבספר אוצר הפרשה מופיעה התייחסות (באור שלילי) למנהג חדש זה, כשמכבדים בו אדם חשוב
מחקהאפ אתה בטוח שזה לא מנהג (אולי לא נפוץ) אבל גם לא המצאה:" אך כיוון ש'שבע הברכות' כבר נתפסו, ומה גם שגולן אינו בדיוק 'תמים' מאנ"ש שמקפיד על קלה כחמורה, המציאו לכבודו את מנהג הנחת הכוס מתחת לרגלי החתן."
השבמחקילמדנו רבנו, האם "אומר מותר" דינו כ-"מזיד"? או אולי כ-"שוגג", או שמא פטור לחלוטין?
השבמחקואולי לא אמרו מנסחי הפשקוויל אלא בבן נוח, שנהרג גם כשהוא שוגג?
2 הערות.
השבמחק1. כיבוד "הנחת הכוס תחת רגלי החתן" ההיתולי למחצה הומצא במקור בשביל מנחם בגין, כמוצא של כבוד שלא לכבדו כעד בחופה (חילוני פסול בהלכה לעדות).
אלא שבגין, שאולי לא דקדק בקלה כבחמורה אבל ידע היטב את ההבדל בין השתיים גם בכל הנוגע לכיבודים מסורתיים, לא נותר חייב וענה תשובה מפולפלת, שפרחה מזכרוני...
2. מכשיר ה"נדרים פלוס" מוצב כבר שנים בכל בית כנסת בארץ. לא הבנתי על מה הסנסציה??
הסנסציה היא בדיוק כמו ברכה על הראיה והשמיעה של ברקים ורעמים -ועוד.
מחקמה הסנסציה⁉️⁉️⁉️
ברזיה בבית קברות של עין הנציב יש גם בקיבוץ טירת צבי .
השבמחקכנראה שמנהגים בחתונות יש יותר ממה שאנחנו מתארים לעצמנו. לא כל המנהגים מהוים כיבודים, אבל מתמנים עבורם שליחים ומתנדבים. למשל, המנהג לשים על ראש החתן אפר (כגון של סיגריה), לזכר החורבן, פרימת שרוכי הנעלים של החתן, ומיד לאחר החופה, בדיקה לוודא שחדר היחוד ריק מאדם, שבירת החלה המיוחדת (קויליטש) מעל ראשי בני הזוג בעת כניסתם לחדר היחוד, ועוד ועוד ועוד. וכל הדברים האלה נעשים על ידי אנשים ממשתתפי החתונה.
השבמחקאין אומרים 'קלה כחמורה', אלא אומרים 'קלה כבחמורה'. כך כתוב במסכת אבות.
השבמחקאבל שתי המילים האלה אינן עומגות בפני עצמן. במסכת אבות, מהיכן דאתה מצטט, כתוב 'והוי זהיר במצוה קלה כבחמורה'...
מחקהמלה במצוה מתחברת עם המילה קלה, ומשמשת כאות נשימוד 'ב' כאילו היא מחוברת למילה קלה.
כאילו נאמר הזהר במצוה קלה כמו שאתה נזהר במצוה חמורה.
אבל אם אומרים למשל "שומר/מקפיד על מצוה קלה כחמורה" הרי זה בהללט תקין.
האם בעלי קופת הצדקה "שער הביטחון" מבטיחים שפרטי כרטיסי האשראי לא יודלפו לאוספי צדקה אחרים ומכאן מקור השם?
השבמחקלא יודעת למי זכות ראשונים. נטלות צמודות ברזיה יש גם ביציאה מבית העלמין בזכרון יעקב.
השבמחקמגע הידיים מצטמצם כך שלא רק עניין ה"סחיבות" בא על פתרונו.
אין מלים לחווית הקריאה והשמיעה בסעיף העליון על ענק השירה שהלך מאתנו.