דף צביעה לילדים (אחיה ידע) |
המודעה הזו, שאותה צילמתי ברחוב מלכי ישראל בשכונת מאה שערים בירושלים, מעניינת בעיקר מן הצד הלשוני שלה. עידוד הקריאה – ודוק: קריאה, לא לימוד – בספר תיקוני הזוהר, בחודש אלול ובעשרת ימי תשובה. זהו אכן מנהג עתיק יומין וכבודו במקומו מונח, אך המודעה מנוסחת בצורה וולגרית ועילגת. השילוב בין העגה החרדית לעגה הישראלית לא ממש עובד כאן...
הנה המודעה כלשונה:
רוצה אלול מוצלח?
רוצה אלול של קירבת א'לוקים?
רוצה להגיע לר"ה ויוהכ"פ מוכן?
רבים מעידים
שקריאת ספר תיקוני הזוהר הקדוש
במשך ארבעים ימי הרחמים והרצון שמר"ח אלול עד יוהכ"פ
עשה להם את האלול
השנה תזכה גם אתה להיות בין המאושרים שזוכים לחיות ושמחה [צ"ל: בשמחה] וקירבת א'לוקים בעבודת האלול, ולהגיע בהכנה אמיתית לר"ה ויוה"כ
תנסה!!! זה עובד!!!
צילום: דוד אסף |
ב. תפילת נץ משובחת ושטיבל טורקי
מודעה בבית הכנסת 'זכור לאברהם' לעולי תורקיה (כך!), שנוסד בתש"ח ומקומו ברחוב הכובשים 34, ליד שוק הכרמל בתל אביב.
על 'תפילת נץ', שיבוש של תפילת הָנֵץ החמה (האות ה' איננה ה' הידיעה אלא חלק מהמילה), כבר כתבנו לא פעם, למשל כאן.
על הקיר הצמוד לבית הכנסת יש שילוט גדול 'שטיבלך'.
'פעם ראשונה', כתב לי יוחנן פלוטקין, 'שאני רואה בית כנסת של יהודי המזרח שמשתמש במונח החסידי "שטיבלעך". אולי זה בא מתוך רצון לרמוז שבמקום מתקיימים הרבה מניינים'.
צילומים: יוחנן פלוטקין |
ג. ועדת קבלה
בבתי ורנר בירושלים, סמוך למאה שערים, פועלת ועדת קבלה – ובשמה המכובס 'ועד איכלוס' – על טהרת הקודש. משרד השיכון? חוק ועדות קבלה? מי בכלל מתייחס אליהם...
הוועד מבטיח שרק מי שמתאים 'לצביון הסביבה' יוכל לגור בתוככי השכונה הקדושה.יש גם מלשינון, שבו אפשר לדווח ולהתלונן על פגיעה בקדושת המקום.
צילום: אבי בלדי |
ד. פשוטו כמשמעו?
צילום: יריב שיזף |
השלט הזה, שמוצב בראש חנות הפלאפל מול 'בית רבקה' בשכונת שעריה שבפתח תקווה, כולו חידה.
מיהו 'אבא' ומהו התרתי משמע?
האם 'אבא' הוא כינויו של אלוהים, ומדובר בכדורי פלאפל שמקורם בהדי כבשי רחמנא ובקב"ה בכבודו ובעצמו? ואולי אבא הוא שמו של בעל הפלאפליה?
אולי התכוון המנסח ( נעבעך) שקריאה בספר הזוהר, מוסיפה " חיות ושמחה " .
השבמחקבמודעה הראשונה , נכתב " להגיד סליחות" האם לא נכון יותר לכתוב " לומר סליחות?!
אזוי זעט מען נעבך אויס ווען מען לערנט נישט " לימודי ליבה".
גרויסע געניאלערס וואס ווייסן נישט פון זייערע הענט און פוס.
כבודו התכוון ודאי לימודי ליב"ה (לימודי יסוד בחינוך הממלכתי)... קשוט עצמך תחילה.
מחקראשי התיבות ליב"ה הם ראשי תיבות בדיעבד, והכתיב הנכון הוא לימודי ליבה - לימודים שעוסקים בליבת הידע
מחקהעסקן שמפעיל את ועדת הקבלה הזו הוא עצמו לא מתאים לאופי השכונה כי יש לו אימייל.
השבמחקגם בנתיבות, בית כנסת ספרדי המוכנה שטיבלך בשל ריבוי המנינים
השבמחקhttps://g.co/kgs/dHQtmn
נראה לי שהשימוש ב"שטיבלעך" נובע מאי הבנה של השפה היידית, ולא מריבוי מניינים, שהרי שטיבלעך פירושו "חדרים קטנים" - ומנסיוני, מדובר בחדר אחד בלבד.
מחקלגבי הפלאפל, למוכר קוראים "אבא" והוא גם אבא (השם אבא נפוץ במזרח אירופה, ניתן לילד ראשון לאחר הרבה שנים שלא נולדו ילדים, כמו גם השם "זיידי" וכתרגומו סבא)
השבמחק"..המצחיק ביותר הוא, אללה אל-עזים, פלאפל עשוי בידי אשכנזים.."
מחקאֱלוּל - זה הניקוד הנכון. אמנם אי אפשר לתקן בחוברת, אך יש להסיק שגם אז לא ידעו לנקד מסיבה פשוטה: השם נמצא פעם אחת בספר נחמיה, וכידוע התנ"ך אינו להיט, בלשון המעטה/הגברה בקרב חרדים. והגבתי למען יראו וייראו שהרי הם יודעים שבחודש אלול אפילו דג במים רועד. ביידיש זה יותר טוב.
השבמחקהוא רועד כי הוא יודע שזה הזמן לגפילטע פיש..
מחקאפרופו לתיקונך ״על 'תפילת נץ', שיבוש של תפילת הָנֵץ החמה (האות ה' איננה ה' הידיעה אלא חלק מהמילה), כבר כתבנו לא פעם, למשל כאן.״, כמדומני שלא תקין לכתוב ״למשל כאן״, אלא ״לדוגמה כאן״.
השבמחקבאבן שושן תמצא, למשל. כגון, לדוגמה:
מחקעל בית הכנסת "זכור לאברהם".
השבמחקמשפחת פיצ'וטו מברזיל הקימה קרן להקמת 21 בתי כנסת על שם בנם
אברהם שנרצח על ידי חוטפיו , שקיבלו כופר .
לאחר שנבנו 21 בתי הכנסת - המשיכה המשפחה להקים עוד בתי כנסת ,
כמעט בכל עיר בארץ , בעיקר במקומות מתפתחים .
בתי הכנסת נבנים ברחבות , מושקעים מאוד .
ועדות קבלה מקובלות מאד אצל החרדים. עבדה איתי בחורה מעיר חרדית שסיפרה לי על כך ואמרה שבבניין שלה לא יקבלו, למשל, חוזרים בתשובה כי בביתם הייתה בעבר טלוויזיה.
השבמחקהמילה נץ במושג נץ החמה היא בשימוש. ראו הספר "נץ החמה בציון" שהוציא הרב דוד שפיצר בירושלים בשנת "בששון"לפ"ק ובו זמני נץ החמה על הר הזיתים. במקור-אייל דוידסון
השבמחקתיקון-שם הספר "נברשת-נץ החמה בציון"
השבמחק