א. כיכרות משפחת בָּרָאשִׁי
כבר כתבנו כאן בעבר על הבדיחה הירושלמית הנקראת 'כיכר', שאינה אלא מעגל תנועה או מפגש כבישים ואין בה מאומה פרט לרצון לכבד את בני המשפחה של אלה שהכיכר קרויה על שמם.
בשכונת קטמון, בכניסה וביציאה מרחוב דוסתאי, יש שתי כיכרות ש'שייכות' למשפחת בָּרָאשִׁי, שמוצאה הוא כורדי. זכר ונקבה ברא אותם.
הכיכר שבכניסה מרחוב חזקיהו המלך והחי"ש נקראת על שמו של יהודה בראשי, 'מבוני ירושלים', כלומר קבלן. אם להאמין למה שכתוב בשלט אז בראשי נולד בשנת תרע"ג ונפטר, אבוי, בשנת תשב"ה...
ניסיתי לברר מעט יותר על האיש, על תרומתו לבניין ירושלים ועל שנת מותו האמיתית (מן הסתם תשכ"ה), אבל מנוע החיפוש של גוגל לא יודע עליו מאומה.
צילום: דוד אסף |
אשת החיל חוסנה בראשי (פייסבוק) |
www.nli.org.il/he/newspapers/hzh/1964/01/17/01/article/39.1
www.nli.org.il/he/newspapers/hzh/1964/10/04/01/article/61
www.nli.org.il/he/newspapers/hzh/1965/04/21/01/article/12
www.nli.org.il/he/newspapers/mar/1965/04/26/01/article/92
בקישור לשם הרחוב באתר העירייה נזכרים הפרטים עליו:
www.jerusalem.muni.il/he/city/streetnames/streets/?street=9392
אגב קרוב משפחתו כפי הנראה ואולי אחיו זלמן בראשי גם זכה
להוקרה:
www.jerusalem.muni.il/he/city/streetnames/streets/?street=316
ב. איגרת לגנב הנכבד
יש חטאים שאפילו ביום כיפור לא מוכנים למחול עליהם...
צילום: מיקי מלכה |
ג. אחוז החסימה
ברחוב חיי אדם בירושלים החרדית ניכר צורך נואש בלימוד השפה העברית, כתיב, ניקוד והיגיון.
צילום: ברוך גיאן |
ד. אין להסלין מים
עברית שפה קשה גם אצל החילונים. ראו את השלט הזה שמפאר את אחד השערים של בית הספר התיכון המסורתי ברחוב ביתר.
למה אי אפשר לכתוב בפשטות 'אסור להתיז מים על מתקנים חשמליים'?
צילום: זאב קינן |
ה. יראו עינינו
אין כמו הרחוב החרדי לתת שמות עבריים קולעים. הנה למשל שם מקסים לגמ"ח משקפיים ברחוב שרעבי בשכונת אחווה. הצירוף 'יראו עינינו' לקוח מברכת 'ברוך ה' לעולם'.
צילום: דוד אסף |
שם המשפחה 'בראשי' הוא הלחם המילים בר-אשי, או "בר רב אשי". יחוס מכובד.
השבמחקויש רחוב בין שרי ישראל ורחוב תורה מציון (שיכון הרבנים) מעבר הנקרא "מעלות זלמן בראשי" הוא היה מהסוללים דרכים בירושלים.
השבמחקויש גם רחוב על שם יצחק בראשי באזור 'נחלאות'.
זה בראשי:
השבמחקhttps://www.jerusalem.muni.il/he/city/streetnames/streets/?street=9392
מעורב ירושלמי
השבמחקאפילו ויקיפדיה יודעת: טקס הסלנה (התזת סילוני מים) הוא טקס הצדעה והוקרה מסורתי המציין אירוע משמעותי בתעופה או בצי וחיל ים.
השבמחקכדאי להזכיר גם את חכם זכריה בראשי, תושב שכונת בקעה, שנפטר לפני כחמש וחצי שנים, ככל הידוע בגיל 116 (על שמו אין שום כיכר או רחוב)
השבמחקשלט זהה של ההסלנה ראיתי צמוד לגדר של מפעל בקיבוץ דן. (דומני במפעל הגרביים שם).
השבמחקהשימוש בהסלנה הוא דוגמא לדקדקנות יתר של יועצי לשון קפדניים מדי (בהחלט אפשר היה לכתוב "להתיז"). אז נכון שכששוגים אנחנו יודעים לגעור (ולגחך), אבל גם הקפדת יתר מתייפיפת היא לעתים מעצבנת. אחת הדוגמאות היותר מעצבנות היא "תִיקוּף" שאומרים לי לאורך כל הנסיעה באוטובוס, וברכבת. (נו, טוף, שאלה תהיינה צרותינו...)
השבמחקנראה לי שהשלט נועד לאנשי הכבאות, הוא מן הסתם נמצא ליד עמדת כיבוי אש.
מחקכאן הסלנה משמעותו התזת סילון
מחקבנוסף לשגיאות "הרגילות", בשלט של כיכר יהודה בראשי נראה שהצֶבַע נגמר למי שצבע אותו :-) – בכיתוב בערבית חסר הניקוד הדיאקריטי במילים יהודא באראשי. כלומר ביו"ד בתחילת "יהודא" ובבי"ת שבתחילת "באראשי". כלומר צ"ל ميدان يهودا باراشي!!!
השבמחקלגבי המונח "פוטוולטאי". מבלי להכנס לפלפולים טכנולוגיים. משרד החינוך התיר להתקין מערכות סולריות לחסכון וליצירת אנרגיה חשמלית על גגות מוסדות חינוך ברחבי הארץ. תאים פוטו-וולטאים הם שיטה סולרית מתקדמת שכוחה רב גם (לפעמים בעיקר) דווקא בימים בהם השמיים מעוננים.
השבמחקהניקוד המודגש בתחסום המשובש מעורר חשד
השבמחקלהתרשמותי, אם אותו חרדי לא היה יודע לכתוב "לחסום" נכון, הרי שגם לא היה מכיר את המינוח "חניה פעילה, נא..". השלט נועד למשך תשומת לב. מנסיוני, טעויות כתיב הומוריסטיות הם מועילות מאוד להסב תשומת לב לשלטים בנאליים כ"כ. בעבר, כמה פעמים הדפסתי מודעות טעויות ועליהם הגהה בכתב יד של, כביכול, עובר אורח שלא יכל לשתוק על הטעות. פעם אחת הוספתי הערה של "מישהו נוסף" למגיה שהגהתו דקדקנית לחינם. זה עובד, הנה כתבנו על זה.
מחקאנונימי נכבד.
מחקאין נסיון כ'בעל-נסיון'. והיות ושמך 'אנונימי' זהה לשם של קודמך בתגובות, קשה לדעת מי הוא מי.
יהודה בראשי, בן למשפחה העניפה, נהרג בקרבות מלחמת ששת הימים בשכונת אבו תור, כשהיה חייל בגדוד 163 של חטיבת ירושלים
השבמחקמפגש הרחובות עמק רפאים ורחל אימנו נקרא "כיכר חכמי יוון", וודאי לא כדי לכבד איזה משפחות כי אם ככבוד למושבה היוונית הסמוכה
השבמחק