א. כָּל כְּבוּדָּ[ת]ה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה
בנתב"ג, שער הכניסה והיציאה של ארצנו, מוצב שלט זה, שמציע צורת ריבוי חדשה בעברית.
אם עד עכשיו חשבנו ש'כְּבוּדָּה' היא עצמה לשון ריבוי, הנה מתברר שיש ריבוי לריבוי – 'כבוּדוֹת'
שאלתי לדעתו של פרופ' חיים כהן מהחוג ללשון עברית באוניברסיטת תל אביב, וזו תשובתו הרמתה:
ב. הכינו את המטריות
בקושי התאוששנו מהתרד של עין בוקק והנה פנינת תרגום חדשה הגיעה לשולחן המערכת.
בית הספר האזורי הַרטוּב, שנמצא בקיבוץ צרעה שליד בית שמש, קרוי כך על שם המושבה הַר-טוּב, יישוב שפונה בימי מלחמת העצמאות ומאז לא נבנה מחדש (על חלק מאדמות המושבה הוקם המושב נַחַם).
משום מה, בית הספר מקפיד לרשום את שמו 'הרטוב' ולא הר-טוב. תאמרו, מה זה משנה ולמי אכפת?
ובכן, אם אתם במקרה מחפשים את בית הספר במפות גוגל, תשמחו לשמוע שהתרגום לאנגלית הוא מילולי לגמרי, ומדובר בבית ספר רטוב (Wet Elementary School)...
תודה לרבקי ריבק
ג. עוגיות ט"ו בשבת
בשל הפאדיחה הקשה נמחק שם היצרן...
ד. לפתוח או לסגור? זאת השאלה...
ומה עושים כאשר הדלת פתוחה?
במרכז הבריאות בקרית שמונה לא ניתנו הוראות מפורשות בסוגיה זו.
בנתב"ג, שער הכניסה והיציאה של ארצנו, מוצב שלט זה, שמציע צורת ריבוי חדשה בעברית.
אם עד עכשיו חשבנו ש'כְּבוּדָּה' היא עצמה לשון ריבוי, הנה מתברר שיש ריבוי לריבוי – 'כבוּדוֹת'
צילום: זאב קינן |
שאלתי לדעתו של פרופ' חיים כהן מהחוג ללשון עברית באוניברסיטת תל אביב, וזו תשובתו הרמתה:
אין פסול דקדוקי. אם יש 'כבודה' יכול להיות ריבוי 'כבודות'. הבעיה היא סמנטית. לכתחילה 'כבודה' הוא שם קיבוצי, תיקיו ומזוודותיו של הנוסע, ומן הבחינה הזאת אין היגיון בצורת הריבוי. אבל דרך העולם היא שלעיתים שם קיבוצי מקבל גם משמעות של הפרט מן הכלל. מישהו כנראה כבר 'תרגם' את 'כְּבוּדה' לתיק או למזוודה אחת, ועל כן, כמה מזוודות הן 'כבוּדוֹת'. כיוצא בזה קרה ל'נשק' (נשקים), 'מידע' (מידעים), ואפילו 'לחם' (לחמים). כתבתי מעט על תופעה לשונית זו בביטאון האקדמיה ללשון העברית, אקדם, 31 (2006), עמ' 7-6.
בקושי התאוששנו מהתרד של עין בוקק והנה פנינת תרגום חדשה הגיעה לשולחן המערכת.
בית הספר האזורי הַרטוּב, שנמצא בקיבוץ צרעה שליד בית שמש, קרוי כך על שם המושבה הַר-טוּב, יישוב שפונה בימי מלחמת העצמאות ומאז לא נבנה מחדש (על חלק מאדמות המושבה הוקם המושב נַחַם).
משום מה, בית הספר מקפיד לרשום את שמו 'הרטוב' ולא הר-טוב. תאמרו, מה זה משנה ולמי אכפת?
ובכן, אם אתם במקרה מחפשים את בית הספר במפות גוגל, תשמחו לשמוע שהתרגום לאנגלית הוא מילולי לגמרי, ומדובר בבית ספר רטוב (Wet Elementary School)...
ג. עוגיות ט"ו בשבת
בשל הפאדיחה הקשה נמחק שם היצרן...
צילום: זאב קינן |
ד. לפתוח או לסגור? זאת השאלה...
ומה עושים כאשר הדלת פתוחה?
במרכז הבריאות בקרית שמונה לא ניתנו הוראות מפורשות בסוגיה זו.
צילום: עפר גביש |
מי ששתל את התרגום לאנגלית של "הרטוב" לביה"ס הוא בכל מקרה לא בדיוק בעל השכלה גבוהה כי אני שם לב שגם תירגם "בי"ס על יסודי" ל- Elementary School (אולי זה בי"ס על שם My dear Watson )
השבמחקצחוק בצד אך מצבה של העברית מדכא במעט. יש שאיפה מטורפת ללימוד אנגלית ומה עם השפה שלנו??
השבמחקעוד ריבוי של ריבוי: אסקימוסים
השבמחקאני חוזר אחורי לימים שלפני תןם המנדט הבריטי - בתלפיות שבירושלים יש בית ספר איכותי הנושא את השם "תלפיות" . מעת לעת מזניקים את התלמידים לטיול באיזור - כך היה טיול לעטרות. טיול אחר ל"מרחקים"- לגבעת ברנר, מסמיה... (היום "מזכרת בתיה" שבמהלכות הגענו עד ל..גבעת ברנר,רשף אפולוניה ו... רמת גן. איש לא חשב על "טיול לחו"ל. המוריןם שהדריכו אותנו היו האחים אברמסקי- שמואל אברמסקי ז:ל ואחיו - יוסף אברמסקי יבדל"א העיכרת את שמו ל"אבירם" וחגג לא מכבר את יום הולדתו ה-100. אבל אחד הטיול הזכורים לטוב היה לערטוף, הלא היא הר טוב, לסלע מנוח ולעתיקות בית שמש המעורטלים עם מסילת הברזל לירושלים. ליד סלע מנוח היה פלג של מים זורמים שם התרטבנו כהוגן (הר טוב = רטוב....) כאשר מילאנו את המיימיות ב... ראשנים ששבקו חיים עוד בטרם חזרנו לירושלים וללימודים בבית הספר= אז ה"רטוב" אכן היה רטוב--- ילדות במנדט עם זכרונות שלא נשכח.
מחקאני מתנצל על שגיאות הבחור הזעצער-"המורין" צ"ל כמובן "המורים". בהר טוב סיירנו ב"מערת התאומים". "ז"ל" צריך להיות עם גרשיים ולא עם נקודותיים ו"תום" במ"ס סופית ולא עם "נון סופית". סליחה מאת המלביה"ד והבחור הזעצער
מחקנקודתיים!!! בנון סופית ולא עם נון סופית.
מחקמר עלי, אתה כנראה היית בטיול בית הספר במערת שמשון הנמצאת מעל הר-טוב הישנה מזרחה לכפר ולא במערת התאומים. מערת שמשון היתה בזמנו אז מאד פופולרית בטיולי בתי הספר בזמנו . הטיולים למערת התאומית ליז זנוח התחילו הרבה יותר מאוחר בזמן שאתה כבר גמרת את לימודייך.
מחקלעניין כבודות, ראוי לציין שיעקב כנעני במילונו כתב את צורת הריבוי 'כבודות' אמנם בלי מובאה לצורה זו.
השבמחקהדלת סגורה, אך לא נעולה . בבקשה נא לא להכנס כי כנראה יש מטופל , וזכותו לפרטיות .
השבמחקמר אורח
השבמחקאם אתה עדיין מעוניין אתה יכול לראות צילומים מ"מערת התאומים" - וניתן עדיין למצוא את מורי ורבי יוסף אבירם שיוכל לאשר למרות גילו הנושק ל-102--מא עי