למען ההיסטוריה, ולמען קוראי הבלוג שלא הזדמן להם לצפות בתכנית 'שאלה תשובה', ששודרה אתמול (24 בדצמבר) בתאגיד השידור הישראלי 'כאן', לכבוד פרשת 'שמות', הנה היא כאן מוכנה ומזומנה לצפייה נוחה.
התכנית מפגישה, ב'בית ביאליק' שבתל אביב, שניים: חוזר בתשובה ויוצא בשאלה (זה אני).
לעונג היה לי לשוחח עם ד"ר תומר פרסיקו, שאותו לא ראיתי מאז יצא ושב משהוּת של שלוש שנים בחוף המערבי של ארה"ב, מטעם 'מכון שלום הרטמן'.
שוחחנו על פרשת השבוע ומשמעותו של 'הסנה', ועל הביוגרפיות השונות של שנינו, שהובילו כל אחד מאתנו להכרעות שונות במסלול חייו.
התכנית צולמה במשך כמה שעות, שזוקקו לחצי שעה. אכן, אפשר היה להמשיך ולהעלות זיכרונות וסיפורים עד אור הבוקר, ומן הסתם עוד תגיע השעה לכך. ועד אז – צפו להנאתכם.
תודה לתומר פרסיקו, תודה לבמאית נורית יעקבס-ינון, שהזמינה אותי להשתתף, ותודה לכל אנשי ונשות הצוות החביבים שהיו מעורבים בהפקת התכנית.
תודה דוד. האזנתי לשיחה הזו פעמיים. מעולם לא שמעתי פירוט כזה על התהליך של השתנות אורח החיים של צעיר, מבית דתי. כל הכבוד על הפתיחות.
השבמחקתודה על השיתוף, וזו אולי קריאת כיוון לדוד להקים ערוץ שיחות
השבמחקמרגש ומלמד מאוד!
השבמחקתודה
אין א קעגן זאץ צו די חרדישע קוק ווינקעל, וואס זיי זענען הונדערט פראצנט פעסט געשטעלט מיט זייערע אידעעס , זענט איר פון די מענטשן וואס ראנגלען זיך לאנגע יארן אין זייערע באוווסטזיין, און נישט שטענדיק מיט א קלארן אויספיר.
השבמחק( בניגוד להשקפה החרדית ששם כל דבר יצוק בבטון מזוין, לפי דעתם.
אצלך החיים בהתחבטויות תמידיות, וזה גורם לדמיון פורה.
כה לחי)
להביא דווקא את תומר פרסיקו, הוגה דעות מבריק ואויב מושבע של הממסד הדתי, כנציג "החוזרים בתשובה" , זה צעד גאוני
השבמחקכי "החוזרים", לא אל הממסד הם שבים, אלא אל האל שאת קירבתו שואפת נשמתם. (אדרבה! הממסד לא אחת, מתנכר אליהם)
מחקהסרטון לא עובד פה בארצות הברית.
השבמחק"Video unavailable
The uploader has not made this video available in your country."
אפשר לתקן את זה? תודה.
הסרטון גם לא עובד כאן בברזיל. זה עניין של זכויות יוצרים כמדומני
מחקוכנ"ל למרבה הצער פה ק"ק אקספארד דיטבתא ע"נ תעמזא בממלכת בריטניא הגדולה.
מחקאנא ר' דוד, עשה לתיקון הקלקלה הזאת ותזכה שיתקיים בך "יגדיל תורה ויאדיר".
"הטכנולוגיה מפגרת ב"גולה הדוויה" :-)
מחקלא מצליחה לצפןת בסרטון.
השבמחקנסי באתר של 'כאן': https://www.kan.org.il/program/?catid=1748
מחקתודה על גלגל ההצלה הזה דוד. הפעם עלה הדבר בידי - ולא בא כבושם הזה אל פי. כפתור ופרח. הנאה צרופה. בשיחתך עם ד"ר פרסיקו ריחפה בחלל האוויר השאלה שבנקודה מסויימת או-טו-טו כמעט ונשאלה אבל איכשהו חמקה לה לחלל האוויר ולא נשאלה מפורשות:
מחקאתה הצהרת על עצמך ש"רוחניו'ס" אינה מדברת אליך ואתה כביכול חף מכל מיסטיקה ולא עוד אלא שהעדת על עצמך שאתה כלשונך: "יבש וצחיח".
נשאלת אם כן השאלה, כיצד זה שדווקא אתה כהיסטוריון חברתי של יהודי מזרח אירופה בחרת בחקר התופעה הרוחנית ביותר בתולדות עם ישראל בעת החדשה דהיינו: תנועת החסידות?
חידה היא - ותהי לחידה.
שפע ברכןת לשנה אזרחית טובה ובריאה.
וביותר תמה אני על דוד, מדוע להשחית חיים שלימים בחקר "שטויות" (כהגדרתו). בטוחני שפרופ' שאול ליברמן אותו ציטט דוד, לא חשב כך על היהדות ומיכמניה בהם הגה ועליהם שקד במחקריו (שאינם אלא גבב של שטויות והבלים שמן הראוי לחקור אותם מן הפן הסוציולוגי - היסטורי - פילולוגי ומכל היבט, להבין להעמיק, אך לא לחיות לאורם.)
מחקפרופ' ליברמן אמר זאת ביחס למחקריו של גרשם שלום על הקבלה ולא על 'היהדות'
מחקמרתק ומרגש. אשריי שזכיתי לטייל איתך במזרח אירופה. מצפה לטיולים שיבואו.
השבמחקתמיד מרתק ומלמד... כיף גדול ! תודה מהלב.
השבמחקכחילונית מבית-התינוקות שבקיבוץ השומר הצעיר, לא היו לי רגשות אהבה, וכפעל יוצא - גם לא רגשות אשמה כלפי האל האחד ויחיד במרומים. אולם כשוחרת חירות ומתקוממת נגד כל נסיון שעבוד רוחני ורגשי באמצעות דת, אידיאולוגיה ובמיוחד אמונה באל אחד ויחיד - אני רואה בכל "חזרה בשאלה" תהליך של פריקת כבלים ויציאה משעבוד וכפיה - לחירות. ממש חגיגה בלב היתה לי עכשיו לכבוד השנה החדשה, להאזין לסיפור מסע של היציאה לחירות שסיפרת בתוכנית.
השבמחקמרחביה ?
מחקמי שעבורה ינואר הוא ראש השנה ("לכבוד השנה החדשה"), באמת כבר נטועה הווייתה הרחק הרחק מגבול ישראל (עם ישראל). ומה היה השומר הצעיר אם לא חממה של סגידה לשמש העמים טרם שנודעו זוועותיו? וכי לא היה הקיבוץ מסגרת תובענית וכפייתית למימוש ערכים ואידיאולוגיות, שנזנחו והושלכו ע"י הנכדים - הנינים בעבור "נזיד עדשים" יוקרתי במסעדת גורמה ? קצת כבוד למורשת מפוארת שהוכיחה את עצמה ואת עוצמתה, דורות על דורות ומחדשת פניה בלי הרף (עם שמרנותה).
מחקעדיין אתה שמרן
מחקולה אין אלוהיל