הבלופר כבר יצא מבלפור. השקט חזר לתושבי השכונה הירושלמית, הווילון השחור גולגל ונעלם והרחוב עצמו נפתח להולכי רגל. אבל כנראה שמשהו ממורשת הטרלול בכל זאת נשאר שם...
ראו את השלט בבלפור פינת רחוב עזה:
צילום: מיכל יעקבי |
לורד ארתור ג'יימס בלפור (1930-1848) |
דוד תדהר היה מן הדמויות הססגוניות שצצו בעולם הספרות העברית.
לאחר קריירה כקצין משטרה במשטרת המנדט, הקים משרד חקירות והיה מעין בלש פרטי. הוא חיבר ספרי עיון וזיכרונות, אך גם ספרי הרפתקאות רבים ('ספריית הבלש'). מפעל חייו היה ה'אנציקלופדיה לחלוצי היישוב ובוניו', שמונה 19 כרכים, והיא נמצאת כולה במרשתת.
כל ההסברים הנכונים שבשלט מתגמדים מול דייר תל-אביבי אחד, שסבר כי לא מדובר בבן אדם אלא בעץ (תדהר), שמחייב משום מה את ה' הידיעה...
צילום: איתמר לויתן |
מצבתו של מאוריצי גוטליב בבית הקברות החדש בקרקוב (צילום: דוד אסף) |
ועוד זאת, כתב לי חוקר הלשון פרופ' חיים כהן מאוניברסיטת תל אביב:
בשנת תרל"ח (1878), שבה הכריז השלט על מותו, עוד הספיק גוטליב לצייר את התמונה המדהימה 'יהודים מתפללים בבית הכנסת ביום כיפור', שכוללת דיוקן עצמי שלו וכן כתובת מדומה לזכרון נשמתו.
התמונה מוצגת בתצוגת הקבע של מוזיאון תל אביב לאמנות, ומעוררת התרגשות בקרב הצופים בה בכל פעם מחדש.
על הרחוב הירושלמי הצנוע הזה ועל השלט שלא השתנה מאז, כתב ההיסטוריון המנוח עזרא מנדלסון בספרו הנפלא מאוריצי גוטליב: אמנות היסטוריה, זיכרון (מרכז זלמן שזר, 2006, עמ' 13):
ד. רחל מבכה
מי היא רחל זו, שזכתה לרחוב על שמה בשכונת נוה עמל בהרצליה – רחל אמנו? רחל המשוררת?
צילום: צבי פיש |
התשובה היא, על דרך השלילה, רחל אמנו, שכן בקצה המערבי של העיר יש רחוב אחר הנקרא 'המשוררת רחל'...
אגב, הקו דמוי הפַּתָּח, שנמתח מתחת לאותH , אמור לייצג את האות ח, שכידוע אינה קיימת בשפה האנגלית. בתעתיק של מילים עבריות נוהגים בדרך כלל (אכן, לא תמיד) לציין את האות ח עם נקודה מתחת (Ḥ) ולא עם קו ארוך. פרופ' חיים כהן (זה מהסעיף הקודם) עדכן אותי שעל פי קביעות 'התעתיק הפשוט' של האקדמיה ללשון העברית, התעתיק ב-H וקו מתחתיו – הוא הנכון.
ה. קומה אחא
ואיך אתם הייתם רושמים בלטינית את שמו של רבי אחא? הא?
אהה!
צילום: איתמר וכסלר |
אבל בעצם, מי הוא רבי אחא זה? האם מדובר ברבי אחא, שהיה תנא שחי בארץ ישראל בסוף המאה השנייה, או שמא אין זה אלא רבי אחא בר חנינא, שהיה אמורא בארץ ישראל במאה הרביעית?
חידה היא ותהי לחידה.
פרדס גן רש"ל (ושכונה בשם זה) בהרצליה נקרא על שם רחל, שרה ולאה, נשותיהם של בעלי הקרקע שלו. אפשר שרחל הנ"ל היא גם זו על שמה נקרא הרחוב בנוה עמל.
השבמחקמעניין.
השבמחקהמון המון שלטים מצפים למישהו שייספר מה ומי הם מייצגים.
https://www.streetsigns.co.il/doSearch.asp?pageNo=1&all=1
לפי יחיעם פדן 'רחובות תל אביב', רבי אחא מהאמוראים שפעלו בארץ ישראל, נולד בלוד, תלמידו של ר' יוסי בר חנינא ונמנה עם חכמי יפו הנזכרים במשנה. ( המאה ה4)
השבמחקבאדיבות עירית תל אביב-יפו.
אני חייב לספר שיש לי העתק בגודל מלא של הציור יהודים ביום הכיפורים של מאוריצי גוטליב ואני מתרגש למראהו כל יום כבר שנים רבות
השבמחקהאוריגינל היה מוצג במוזיאון ישראל לפני כמה שנים טובות. כאשר ביקרתי שם התבוננתי בו כ"מהופנט". עמדתי לידו יותר מרבע שעה ולא יכולתי להתנתק ממנו. מדהים.
מחקלגבי השם בלפור בשורוק או בחולם. איך היית קורא את האותיות four בשמו?
השבמחקעל אף שנאנר "גדול מרבן שמו" הרי שלא היה נגרע דבר מן העולם לו השלט הירושלמי שמנציח את הלורד ארתור ג'יימס בלפור היה מזכיר את העובדה הצנועה שהלורד דנן היה במקרה גם ראש ממשלת בריטניה (בין השנים 1902 ו-1905) ו מאוחר יותר (בזמן מלחה"ע ה-1) גם כיהן כשר החוץ שלה. כזכור בימי כהונתו כשר החוץ ניתנה ההצהרה המפורסמת ששמו קשור בה עד עצם היום הזה.
מחקואשר להגייה הנכונה של שמו של הלורד הנכבד: משפחת בלפור היא משפחת אצולה סקוטית עתיקה (CLAN) שאבותיה הגיעו בימי הביניים לסקוטלנד מצרפת. הואיל וצמד התנועות (מה שמכונה בלע"ז בלשני "דיפתונג") OU מבוטא בצרפתית כמו OO באנגלית (כלומר כמו האל"ף השרוקה במילה "אולם" בעברית), יש לקרוא את הפ"א בשם "בלפור" בשורוק ולא בחולם.
נפלא
השבמחקהבלופר יצא ובלופר אחר אמור להכנס
השבמחקבנושא של משפחת גוטליב, אני ממליץ לצפות בסרט "הגוטליב האחרון", ששודר בערוץ 11.
השבמחקהסרט, שאורכו כ-50 דקות, ניתן לצפייה ב- Youtube.
דוד, חבל שמזגת את הפוליטיקה המלוכלכת לכלי הנהדר שאתה משתף אותנו בו בכל שבוע. ואם כבר, אז "בלפור" היום נמצא ברעננה, בשכונה שהיתה שקטה וכיום משקיעים בה מיליונים בעבודות מיגון, לטווח קצר... ואגב באשר לבלפור המקורי - הטירלול שם יצא ממפגיני מוצ"ש והמיצגים המבישים שהניפו שם בראש חוצות. ובאשר לתדהר שהיה ידיד אישי לאבי-מורי, זכורה לו לטוב החקירה שעשה באופן עצמאי בפרשת רצח ארלוזורוב, כמעט בזמן אמת, וההוכחות שהביא כי שני הערבים היו הרוצחים. זה לא מנע מלהמשיך ולטפח בחוגים ידועים את עלילת הכזב. שבת שלום לך ולכל קוראיך ושנה אזרחית אופטימית.
השבמחקאת ארלוזורוב רצחו אנשי ברית הבריונים הפשיסטים בהוראת אבא אחימאיר. הטענות לרצח בידי ערבים אפילו אינן בגדר קונספירציה. מדובר בשקר גס מבית הכזב הקדוש והן לא יותר הגיונית מטענות החמאס שהטילים שנורו היום לימה של תל אביב שוגרו בגלל מזג האויר. שקר הוא שקר הוא שקר ופשיסט תמיד נשאר פשיסט
מחקאילו ידעתי מי אתה - י. ש. השפל - היתה מוגשת נגדך תביעת דיבה על עלילת כזב והפצת שקר, באופן מיידי. תמהני על פרופ' אסף שהתיר לפרסם זוועה שכזאת. ליכלכת את הבלוג שלו. תהיה אמיץ - ותזדהה!
מחקמר אחימאיר היקר.על מזבח אחוות ישראל והחשש ממלחמת אחים אף אחד לא מתכוון לשכתב את ההיסטוריה.זה ברור כשמש מי רצח ואלו לא היו 2 ערבים . לא אישי
מחקיוסי, בדבר אחד הצדק עמך. אכן פוליטיקה מלוכלכת, אלא שעל כולנו לבוא ולהחזיק טובה לפרופ' דוד אסף שמזכיר לכולנו מי הוא זה שטינף את הפוליטיקה הישראלית ועשה את "בלפור" לשם נרדף לימי שלטונו של הנאשם בפלילים. דוד מקדש שם שמיים ברבים כשהוא אינו מכיר פנים ואינו נוהג איפה ואיפה שנאמר "הוכח תוכיח את עמיתך" ובזה הוא נוהג על פי המצווה "וביערת הרע מקירבך". אשר לתדהר, הוא מן הסתם לא היה נזקק לחקירה ודרישה ממושכות כדי לקבוע מי רצח ראש ממשלה מכהן בישראל ולאיזו הסתה הרוצח נחשף בשנה שקדמה לרצח הנפשע. שבת שלום גם לך ושנה אזרחית שכולה בריאות ושיגשוג לכל בית ישראל ולכל באי עולם.
השבמחקימים יגידו אבל לא אתפלא שלא שני ערבים רצחו את ארלוזורוב ולא 'בטיח' מה שנקרא...
השבמחקעם ישראל חי
ערבים אינם נוהגים להרוג את הגבר מבלי לאנוס או להרוג את האשה ומבלי לשדוד כלום. ובטח לא לבצע וידוא זיהוי כולל שיחה בעברית עם בני הזוג. בקיצור, בית"רים ולא ערבים.
מחקלכתוב "ערבים... נוהגים... [כך וכך] זו התבטאות של "בא לברך ונמצא מקלל"
מחקי. ש. - נוסף להיותך מעליל ושקרן, אתה גם גזען.
מחקרבותי הנכבדים
מחקחופש הדיבור יקר לי ולכן אני נוהג באיפוק ולא מצנזר תגובות, לא מימין ולא משמאל. אבל בחיאת - רצח ארלוזורוב לא קשור לענייני הפוסט הזה ולכן בזאת אני נועל את הדיון. נא להתקדם...
דוד היקר, אם חופש הדיבור יקר לך, מדוע אתה מאפשר תגובת-בלע בלי להזדהות???
מחקלגבי רחוב התדהר - טעות בידך. במכבי החדשה (שזו שכונת התקווה) כל הרחובות באזור היו מההתחלה שמות של עצים.
השבמחקכשדוד תדהר נפטר השאירו את שם הרחוב 'התדהר' רק הוסיפו שזה על שמו של דוד תדהר. כלומר ניכסו את העץ לשם של הסופר-הבלש על מנת לא לקרוא לעוד רחוב בשם תדהר. האיש צדק!
מדהים!
מחקאני מוכרח לציין שכותרת המשנה על "הבלופר שיצא מבלפור" סרת טעם לחלוטין. אין מקום להכנסת דעות פוליטיות לאתר שקורא לעצמו 'עונג שבת' וכותרות מהסוג הזה מבטלות את העונג... שמור את הכותרות והדעות אצלך בבית
השבמחקאינך מבין עד כמה חצוף מצידך לנסות להכתיב מה לומר ומה לא לומר לבעל הבלוג שהוא בעל האכסניה כאן ואתה בסה"כ אורחו? עוד דוגמה לאופיו הטוטליטרי של המחנה שלך שרוממות הדמוקרטיה בגרונו אך בפועל דוגל בסתימת פיות ובדה-לגיטימציה של כל מי שחושבים אחרת ע"י סימונם כ"בוגדים".
מחקאינך חייב להסכים עם בעל הבלוג אך נסה להביע זאת כבן תרבות. אינך יודע איך? לך ולמד. אף פעם לא מאוחר.
המכנה את עצמו "מגן דוד" קצת נסחף בתגובתו הכעוסה, על הערה לגיטימית (ותרבותית!) של מן-דהוא. אני אישית נהניתי מההתחכמות של "הבלופר מבלפור" אך מי שסבור שלא כדאי להפוך את הבלוג הלמדני החביב הזה לאתר של התנצחויות סרות טעם, כנראה צודק לאור סגנון הגובה המתלהם...
מחקמר פז נכבדי,
מחקאם כסבור אתה שמשפט כמו "שמור את הכותרות והדעות אצלך בבית" שמופנה אל בעל הבלוג הוא "לגיטימי" שלא לומר "תרבותי" הרי לא נותר לי אלא להפטיר בצער "אוי לעיניים שכך קוראות".
מסכים עם "מגן דוד" חוצפה ו/או חוסר מודעות משווע
מחקבאתר הבא מרוכזים כל רחובות תל אביב יפו (לפי א-ב) עם הסבר מפורט ומורחב לגבי כל רחוב.
השבמחקhttps://www.tel-aviv.gov.il/Visitors/KnowTelAviv/Pages/streets.aspx
לא בטוח אם האתר מעודכן באופן מלא.
נו, איש אינו יודע מי היא אותה רשל או רחל?
השבמחקאהבתי את בחירת הציטטה של הפרופ' עזרא מנדלסון על הציור של מאוריציו גוטליב.
השבמחקמאחר ובסלון הבית שלנו, תלויה התמונה הנידונה ובפורמט גדול מאוד, זה 47 שנה!, אני עכשיו אצמיד לה את הקטע הזה, לריענון ותשומת הלב עבור כל בני ביתי. ושוב תודה!