יום חמישי, 7 באוגוסט 2025

פרנסות של יהודים: סנדלר, צחי הגבר, שותה הכפר, ראבאק

א. ברחובנו הצר 

צילום: איתמר לויתן

פרנסה נשכחת ונעזבת. צולם ברמלה.

איך אפשר שלא להיזכר בשירו של יורם טהרלב 'על כפיו יביא'...

ברחובנו הצר
גר סנדלר אחד מוזר
הוא יושב בצריפו
ולא עושה דבר.

מדפיו הריקים
מכוסים באבק
כבר שנתיים מונח
המרצע בשק.

 

ב. גבר גבר וכהן שיש לו הכל

אם אתם במקרה במדרחוב של אשקלון, ברחוב הרצל, ובא לכם לשתות כוס קפה, למה שלא תלכו ל'קפה ארליך'  – יש יותר אשכנזי מזה? – בניהולו של צחי מכלוף, שהוא לא סתם אחד אלא 'צחי מכלוף הגבר'.

יחד שבטי ישראל!

צילום: טובה הרצל

ממש צמוד למשרדי ההנהלה של צחי הגבר יש טמבוריה עם שם מדליק לא פחות: 'לכהן כל יש הכל'...

צילום: טובה הרצל

ג. שותה הכפר

צילום: גונן זיק

רחוב יחזקאל חוצה את לבה של האוטונומיה החרדית בירושלים, זו הרואה עצמה כשטעטל מזרח-אירופי בלב העיר המודרנית. אם יש עיירה, אז צריך שיהיו בה גם בית מרזח וגם שיכורים.

השם השנון והמוצלח 'שותה הכפר', מלווה בלוגו של חסיד שמח הלוגם יין, מרמז כמובן לשוטה הכפר.

וכל זה הזכיר לי משום מה את הבדיחה העתיקה הזאת: 

אמרי אינשי: אי אפשר לעיירה יהודית בלי משוגע. וההלצה מספרת אף היא: מעשה בעיירה אחת שעלה המשוגע שלה על הבימה בבית הכנסת, הכה על השולחן והכריז: 'רבותי, אני עוזב את עיירתכם – בחרו לכם משוגע אחר'... ('שוטים ומשוגעים ברחוב היהודים', רשומות, א, תרע"ח, עמ' 199)

 

ד. ביסראבאק או אכילה רגשית?

שני שלטי רחוב ירושלמים, שרחוקים 180 מעלות זה מזה.

ברחוב אגריפס, לא הרחק משוק מחנה יהודה, עומד להיפתח בקרוב עוד בית בליסת המבורגרים ושמו, הוולגרי לטעמי, הוא 'ביסראבק', שהוא כנראה הֶלְחֵם של 'ביס' ו'ראבאק'. 

לא רק השם, גם הפוסטר, שנועד להודיע קבל עם ועולם על פתיחתה הקרובה של המסעדה, הוא גס ונטול עידון ומזכיר לנו באיזה עולם ים תיכוני אנחנו חיים. הנה שפטו בעצמכם.

צילום: דוד אסף

מה זה בעצם 'רַאבַּאק'?

שאלתי את פי חכמת ההמונים של צ'אט GPT, וזו התשובה שקיבלתי:


ובקצה השני של העיר, ברחוב חזקיהו המלך בשכונת קטמון הישנה, צילמתי את השלט השקט והעדין הזה. 

צילום: דוד אסף

לא שאני מבין עד הסוף מה היא 'אכילה רגשית' (יש על כך ערך בוויקיפדיה, כאן), אבל ברור לי שזו לא אכילה גסה ומיוזעת, בטח לא 'בראבק' שלכם...

23 תגובות:

  1. משום מה נראה שאכילה רגשית עשויה להיות גם גסה גם מיוזעת, לא?

    השבמחק
  2. תשובות
    1. צודק. אולי שתיתי יותר מדי ושכחתי... להגנתי אומר כי בפעם הקודמת זה היה סניף ירושלמי אחר של שותה הכפר, ומכאן עולה שמדובר ברשת מסועפת של שותים ולא בסניף בודד.

      מחק
    2. ואפשר להתחכם עוד קצת שיצרו קשר בין השוטה - השותה ו"כוס שוט" המשמשת לשתייה חריפה.

      מחק
    3. המלה ראבאק מלשון בקשה הזכירה לי את המלה דאחילק (מה הפרוש?)

      מחק
    4. דחיל ראבק די לקשקש

      מחק
    5. שותה הכפר נמצא ברחוב יעקב מאיר, ולא ברחוב יחזקאל.
      אגב - לבעלים של המקום קוראים יחזקאל

      מחק
  3. שלט התולי חכם (באנגלית) בסנדלריה:
    "We will heel you, We will save your sole, we will even dye for you!"

    ואני משער שידוע המעשה בברדיטשבר שאמץ המלצה מוסרית מתשובה ששמע מסנדלר שישב מאוחר בערב ועבד לאור בדל נר:
    "כל זמן שהנר דולק, אפשר לתקן".

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הבערדיטשובר, כי אם רבי ישראל סלנטר

      מחק
    2. תודה. צדקת ממני.

      מחק
  4. ביסראבק נראה לאו דווקא כגסות או חוסר עידון אלא יותר כפרודיה על גסות/חוסר עידון, במין "הפוך על הפוך".

    השבמחק
    תשובות
    1. בישראל 2025 נעלמה האירוניה, גסות ובורות במרחב הציבורי, שום עידון.

      מחק
    2. כל ביסמארק אפשר להפוך ל'אכילה רגשית', זו תקוותנו - גם אם עתידה להיכזב

      מחק
  5. קפה ארליך לדעתי הוא על שמו של בעל המסעדה בסרט ״צ׳ארלי וחצי״, שבליבה נערך טכס הענישה שכלל אכילת קערת ביצים קשות ובהמשך פעולת התגמול, את ארליך מגלם השחקן הנהדר מרדכי בן זאב

    השבמחק
  6. אני לא יודע אם לזה התכוונת או שניצוצות של נבואה עלו בך, אבל יורם טהר לב הזכיר כמה פעמים שאת השיר על כפיו יביא היא כתב אחרי מפגש ושיחה עם סנדלר ברמלה!

    השבמחק
    תשובות
    1. AI : השיר "על כפיו יביא" נכתב בהשראת מפגש אמיתי שעבר יורם טהר-לב עם נגר עני ובלתי מועסק, שגר במרכז רמלה. בעת שפגש אותו במסגרת כתבה עיתונאית, ביקש טהר-לב לצלם אותו על רקע ביתו הצנוע – אך האיש התבייש והזמין אותו למחסן קטן שמצא בו חלקי עץ ונגרות. שם הראה לו כיסא גדול ומןבנה, אשר הוא עבד עליו במשך ימים רבים – כיסא מיוחד שייעד לבנו של הנביא אליהו, בתקווה שיבוא ויגאלו את סבלו. הסיפור הזה, שפגוע מבחינה רגשית ואנושית, שימש השראה ישירה לניסוח שורות כמו:

      "והוא יושב ומחכה לו / כבר שנים, חולם הוא שיזכה לו…"

      כמה רמת הדיוק של המידע הזה? במהימנות גבוהה מאוד – מדובר על עדות ישירה של יורם טהר-לב עצמו, כפי שסופר בראיון שעורר את הנושא – ועל טקסטים אנליטיים (כולל ערך ויקיפדיה) שמעידים על אותו מקור ממש

      מחק
    2. ברמלה דווקא היה נגר, אבל אכן ממנו צמח השיר "על כפיו יביא". כאן ראיון קצרצר עם טהרלב עצמו על מקור השיר - ועל גלגולו האפשרי לכפר חב"ד של אותו כסא מרמלה, ש"על כפיו אותו יביא לאליהו הנביא": https://www.youtube.com/watch?v=dIm2flr8shw

      מחק
  7. הכי פשוט - "ביסמארק". בתפילה ותקווה שהמזון אינו קשה כברזל.

    השבמחק
  8. מה קרה ל”דחיל ראבאק״?

    השבמחק
  9. בירה עמיקתא בירה ראמה

    השבמחק
  10. נראה ש"המרכז לאכילה רגשית", נועד לטפל פסיכולוגית ולהקנות הרגלים, שיסייעו להתגבר על "אכילה רגשית, כגון זו של ה"ביסראבק"...אינני כותב מידיעה, אלא מהשערה הנתמכת בחזותו של המבנה.

    השבמחק
  11. רבק הוא המתחרה הלשוני של רעל במשמעות הצבאית. ברבק הוא תואר פועל. גם בצירוף יאללה ברבק. רבקיסט הוא חייל מורעל. למילה הדביקו נוטריקון בדיעבד: ראש בקיר. יש גם פועל. להתרבק.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', אם יש לכם חשבון דוא"ל בגוגל, לחצו על 'חשבון גוגל' ושמכם יעלה מיד. אם לא - לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.