א. מנהיגי שבטים
בחולון מצאו הגדרה מעניינת לשופטי ישראל: 'מנהיגיים שבטיים במקרא'.
לא רק שגיאת איות מביכה, אלא גם הגדרה משונה. אכן, על פי המסופר בספר שופטים כל אחד מן השופטים היה בן של שבט מסוים, אך רובם ראו עצמם מנהיגי העם כולו.
ב. הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא
השלט הזה ברחוב יחזקאל ברמלה מביך ברמות גבוהות.
מילא שלא אומרים כלום על הנביא יחזקאל עצמו והוא מוגדר רק באמצעות הספר המיוחס לו, אבל הטעות כאן היא כבר ממש מוגזמת.
יחזקאל לא שייך בשום אופן לסדרת שנים-עשר ספרי הנבואה הקצרים שבתנ"ך המכוּנה 'תרי עשר', וממילא הוא גם לא השלישי שבהם.
הנה כך מתארים את יחזקאל בירושלים:
כאן 'הנביא' הפך ל'הביא'...
וכאן יחזקאל הלועזי נכתב ב-S ולא ב-Z.
על השערורייה הידועה שנכרכה בשירו של חיים חפר 'הנביא יחזקאל' כבר כתבתי בעבר כאן.
ג. יונה, נביא הכתב
רחוב יונה הנביא הוא בתל אביב.
מי היו 'נביאי הכתב'? ובכן, זהו המונח שבו משתמשים חוקרי מקרא כתחליף למה שהיינו רגילים לקרוא בבית ספר 'נביאים אחרונים'. מילא. אבל האם לא הייתה אף עין שזיהתה את שגיאת האיות המביכה במילה 'שנבואתו'? ועוד, יונה לא היה היחיד שנבואתו נגעה לעם אחר, אלא היה היחיד שנבואתו נגעה רק לעם אחר.
עוד אחד מנביאי הכתב שמונצחים בתל אביב הוא יואל, שמוגדר כאן בסוגריים בתואר המשונה 'הנביא בן פתואל'.
וחוץ מזה, על עודף המידע שבשלט אומרים באנגלית: Too much information) TMI) :
ד. זרובבל, מנהיג העלייה הראשונה
זרובבל בן שאלתיאל נזכר בתנ"ך בספרי הנבואה הקטנים של חגי וזכריה וכן בספרות שיבת ציון (עזרא, דברי הימים). הוא מתואר כאחד ממנהיגי דור שיבת ציון שהביא עמו מבבל אלפי עולים.
בתל אביב כיבדו אותו בשם רחוב:
עם כל הכבוד, נדמה לי שהמושג 'עלייה ראשונה' ממש לא שייך לעניין, וטוב שלכל הפחות שמו אותו במירכאות.
בחולון מצאו הגדרה מעניינת לשופטי ישראל: 'מנהיגיים שבטיים במקרא'.
לא רק שגיאת איות מביכה, אלא גם הגדרה משונה. אכן, על פי המסופר בספר שופטים כל אחד מן השופטים היה בן של שבט מסוים, אך רובם ראו עצמם מנהיגי העם כולו.
צילום: מנחם רוזנברג |
ב. הנביא יחזקאל הוא בומבה של נביא
השלט הזה ברחוב יחזקאל ברמלה מביך ברמות גבוהות.
מילא שלא אומרים כלום על הנביא יחזקאל עצמו והוא מוגדר רק באמצעות הספר המיוחס לו, אבל הטעות כאן היא כבר ממש מוגזמת.
יחזקאל לא שייך בשום אופן לסדרת שנים-עשר ספרי הנבואה הקצרים שבתנ"ך המכוּנה 'תרי עשר', וממילא הוא גם לא השלישי שבהם.
צילום: ראובן שדה |
הנה כך מתארים את יחזקאל בירושלים:
כאן 'הנביא' הפך ל'הביא'...
וכאן יחזקאל הלועזי נכתב ב-S ולא ב-Z.
צילום: מנחם רוזנברג |
רחוב יונה הנביא הוא בתל אביב.
מי היו 'נביאי הכתב'? ובכן, זהו המונח שבו משתמשים חוקרי מקרא כתחליף למה שהיינו רגילים לקרוא בבית ספר 'נביאים אחרונים'. מילא. אבל האם לא הייתה אף עין שזיהתה את שגיאת האיות המביכה במילה 'שנבואתו'? ועוד, יונה לא היה היחיד שנבואתו נגעה לעם אחר, אלא היה היחיד שנבואתו נגעה רק לעם אחר.
צילום: איתמר לויתן |
עוד אחד מנביאי הכתב שמונצחים בתל אביב הוא יואל, שמוגדר כאן בסוגריים בתואר המשונה 'הנביא בן פתואל'.
וחוץ מזה, על עודף המידע שבשלט אומרים באנגלית: Too much information) TMI) :
צילום: איתמר לויתן |
ד. זרובבל, מנהיג העלייה הראשונה
זרובבל בן שאלתיאל נזכר בתנ"ך בספרי הנבואה הקטנים של חגי וזכריה וכן בספרות שיבת ציון (עזרא, דברי הימים). הוא מתואר כאחד ממנהיגי דור שיבת ציון שהביא עמו מבבל אלפי עולים.
בתל אביב כיבדו אותו בשם רחוב:
צילום: איתמר לויתן |
עם כל הכבוד, נדמה לי שהמושג 'עלייה ראשונה' ממש לא שייך לעניין, וטוב שלכל הפחות שמו אותו במירכאות.
אני חולק עליך בעניין הסתייגותך מהשימוש בביטוי "העליה הראשונה".
השבמחקשיבת ציון של גולי בבל אכן היתה בכמה גלים והשימוש בביטוי, במיוחד כשהוא במרכאות המדגישות שזהו שימוש מושאל מתחום אחר, דוקא מוסיף. כך נוסף המידע שעולי בבל באו בכמה גלים שזרובבל היה המנהיג רק של אחד מהם. והחשוב מכל, כך נוצרה הקבלה בין שיבת ציון דאז, זו שזכתה למקום של כבוד בספר התנך, לזו של הדורות האחרונים.
כיף לי לדעת וגם להנחיל הלאה שהסבא והסבתא שלי, עם הוריי כילדים ושאר בני המשפחה, שעלו בעלייה החמישית של הייקים הם חלק בשרשרת של שיבת ציון התנכ"ית (וכך כמובן לגבי הורי כולנו)
אני מסכים עם הדעה החולקת. בעבר השתמשו בביטוי "העליה הראשונה" כדי לציין את שיבת ציון הראשונה בימי זרובבל, בעוד "העליה השניה" היתה העליה של ימי עזרא ונחמיה. כך זה מופיע למשל אצל דובנוב ואחרים. רק בעקבות הצהרת בלפור, ה"עליות הממוספרות" עברו לציין את גלי ההגירה הציונים של ימינו. האם יוצרי השלטים היו מודעים לכך? מסקרן.
מחקבילדותי בתנועת הנוער שרנו שיר אווילי על "יונה הנביא שהלך להביא"
השבמחקעכשיו מסתבר כאן שזה בכלל היה יחזקאל...
https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=168&wrkid=10084
מחקיונה הנביא
שר: אריק לביא
מילים: דן אלמגור
לחן: אלברט פיאמנטה
וואו, תודה
מחקלא ידעתי על השיר הזה שדן אלמגור כתב
אכן השיר שלנו היה מבוסס על השיר הזה. הפזמון היה זהה וגם חלק מהמילים שאני זוכר התכתבו עם שיר זה.
בכל מקרה, אם השיר שכאן הוא אווילי, אזי השיר שאנו שרנו היה אווילי בריבוע...
ברור למה אתה מתכוון...גם בבני עקיבא שרנו "זה הסיפור על יונה הנביא, יונה הנביא שהלך להביא" וכאן היתה נשמעת קריאה שהובילה את המשמעות למחוזות אחרים...
מחקבעת שצילמתי את אחד השלטים ברחוב יחזקאל, הביט על מעשי בחור צעיר בסקרנות. הסתכלתי עליו, הוא הסתכל עלי, הוא היה חסיד, ואז צץ לי רעיון ושאלתי אותו "האם אתה יודע על שם מי הרחוב, על ר' חצקל סרנא, או ר' חצקל פרצו'ביץ? שניהם ניהלו ישיבות באיזור." הבחור היה מופתע מהשאלה, אבל התעשת בתוך כמה שניות ואמר 'זה על שם של נביא'. ולשאלה מה שם אביו הוא לא ידע להשיב. יונגערמאן, בשביל זה שוה להביט על השלטים וגם לצלם אותם לפעמים. (:
השבמחקנו, באמת...
מחקאתה שואל בחור חסידי על ראשי ישיבות ליטאיים? הרי גם אם זה היה באמת על שם אחד מהם הוא היה אומר שזה על שם הנביא....
כלומר לטעמך הוא היה מעדיף להעלותם לדרגת נביא? או בגלל שהוא יודע שחכם עדיף מנביא,ולכן הוא מוריד מערכם?
מחקלפרצוביץ ה"ראש-ישיבה" מהאזור... קראו בכלל נחום.
מחקיחזקאל פרצוביץ זה מישהו אחר.
נחום פרצו'ביץ היה בישיבת מיר.
מחקחצקל פרצ'וביץ, כיהן בתפארת צבי, ברחוב אבינועם ילין הניצב לרחוב יחזקאל.
על עודף המידע שבשלט של רחוב יואל כתבת כך:
השבמחק"וחוץ מזה, על עודף המידע המיותר שבשלט אומרים באנגלית: Too much information) TMI)"
דומני שהביטוי "עודף מידע מיותר" כולל בעצמו כפילות..
אתה צודק...
מחקזו לא כפילות. כי המידע לא מיותר. רק העודף של המידע מיותר.
מחקעם מנהיגים שבטיים כיצד העם יעמוד יחד?! מזל שבעם הזה ישנם תמיד אנשים טובים
השבמחקלעם ישראל במולדתו הבוחרת חדשות לבקרים ממשלה/מדינה/כנסת יש כבר שר חינוך שאחת מהצהרותיו הראשונות היתה "יזמה מבורכת" - פקולטאות לנבואות והרי מן הידועות היא שנבואה לא ניתנה לשוטים וילמדנו אותו טייס שהפך לרב ושר חינוך למה התכוון בדברי חכמתו על הקמת אוניברסיאות לנבואות-- אני הקטן לא כל כך הבנתי אבל אני גם לא "שר חינוך" ו"טייס בדיימוס
השבמחקטייסים הם ילדי כאפות שטובים במתמטיקה עם כל ההשלכות הנובעות מכך.
מחקאינני זוכר אם כבר כתבתי פה את המעשה ב"תרי עשר" שהיה לפני כמה שנים באוניברסיטת בר-אילן. במפגש הראשון באיזשהו קורס בתנ"ך ביקש המרצה לדעת עם מי יש לו עסק. הלה חילק דף ובו היתה שאלת-בקשה לרשום את ספרי התנ"ך ורצוי כסדרם. ישבה סטודנטית צעירה ליד מבוגרת [אני מכיר אותה, ממנה הסיפור, והיא "עדת המדינה" שלי] והציצה לדף שכנתה, ושאלה "מה, יש נביא ששמו תרי עשר?".
השבמחקוכדי להוסיף חטא על פשע ועוון בשלט של רח' יואל בת"א, הרי שגם השלט עם הסיפרה 8 מתחת לשם הרחוב - הפוך על ראשו (והתמונה הקודמת של יונה 48 תוכיח)...
השבמחקמורי רבי וידידי אלופיו ומיודעי ר' יהושע, והרי ידוע הוא שלומר על יונה שדבריו (5 מילות נבואה - שלא התקיימה - בסך הכול) הופכים אותו ל"נביא הכתב" זו גוזמא רבתי, לפחותכמו דג גדול, בהמות שצמות, וקיקיון שבן לילה היה ובן לילה אבד וקמל
השבמחקלמה כבודו סבור שנבואתו של יונה לא התקימה?
השבמחקהרי נינוה התהפכה ותושביה שבו מדרכם הרעה.