יום שני, 12 בדצמבר 2022

ארץ הקודש: הרב שטינמן, הקארדו, פתוח לכולם, עקידת יצחק, פילאטיס

א. על קברו של הרב שטינמן

ויקימדיה

נוכח התאוותנות חסרת הרסן של נציגי המפלגות הדתיות והחרדיות במו"מ להרכבת הממשלה הבאה, לשליטה, להישגים מגזריים ולכיבודים חסרי תוכן, יש מקום להיזכר בדמותו הייחודית של אחד ממנהיגי הציבור הליטאי עד לא מכבר, שהלך לעולמו בדיוק לפני חמש שנים. 

הרב אהרן יהודה לייב שטינמן (2017-1914) היה תמיד בשורה הראשונה של ראשי עולם התורה הליטאי, ובשל זימון הנסיבות הפך גם להיות מנהיגו למן 2012 ועד מותו בגיל 103, בערב חנוכה תשע"ח. התוארים הללו היו אולי קצת גדולים על מידותיו של שטינמן (אִמְרוּ: שטיינמן), אבל לא בגלל מחסור בלמדנות תורנית או בכושר הנהגה, אלא בגלל העדרן של אגו ושל תאוות שליטה, שהלכו יד ביד עם אורח חיים של צניעות והסתפקות במועט עד כדי סיגוף.

הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן

הוא לא היה מוקף בפמליות של מקורבים מלחכי פינכה או 'באי בית', שידעו להסביר לו מה עליו לומר או לחשוב. עמדותיו המתונות (יחסית, כמובן) לא סייעו לביצור מעמדו, ולא במקרה בימיו פרשו אנשי 'הפלג הירושלמי' הקנאים, שלא הסכימו לקבל את מרותו.

מי שירצה לכתוב את תולדות המנהיגים 'הליטאים' בדור האחרון כדאי לו שיסור לבית הקברות בבני ברק וישווה את המצבה המהודרת והמצועצעת של 'רבן של ישראל' אלעזר מנחם ש"ך, או את המצבה שעליה נרשמו כל ספריו של 'רבנו הגדול' חיים קנייבסקי, למצבותיהם של הרב שטינמן ורעייתו תמר (שנקברו זה ליד זו). המצבות של הזוג שטינמן, שנמצאות באחת מפינותיו של בית הקברות הבני-ברקי, אין תואר להן ואין הדר.

מצבת הרב ש"ך (צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה)

מצבת הרב קנייבסקי
מצבת הרב אהרן שטינמן (צילום: יוחנן פלוטקין)
מצבת הרבנית תמר שטינמן (צילום: יוחנן פלוטקין)

בלווייתו של הרב שטינמן, שבה השתתפו כמובן מאות אלפי אנשים, לא נישאו הספדים. בצוואתו ביקש בפירוש להיקבר לצד אנשים רגילים ולא בחלקת המיוחסים, ושיניחו על קברו את המצבה הפשוטה והזולה ביותר.

זה אולי הרב היחיד בעולם שעל קברו לא כתוב אפילו התואר השחוק והמשומש 'הרב' אלא סתם ר' (אִמרו: רֶבּ), כינוי שבו מכנים כל אדם בישראל שהוא שומר מצוות. העדר הכיבודים כל כך בוטה וכל כך לא מתקבל על הדעת, עד שמחוקקי המצבה טרחו לכתוב בשולי המצבה 'הנוסח ע"פ צוואתו'.

הנה נוסח הצוואה:

ויקיפדיה


ב. הקארדו מנקודת מבט לאומית

הקארדו בתקופה הביזנטית כפי שצויר במפת מידבא מן המאה השישית (ויקיפדיה)

לא צריך להמתין לשרים החדשים שיעסקו ב'חיזוק' הזהות היהודית. בכניסה לקארדו הרומי, ברובע היהודי בירושלים, טרח מי שטרח להציב שלטי הסברה 'היסטוריים', שמספקים לעוברים ושבים מידע 'מהימן' על המפעל האדריכלי המרהיב שבנו 'אדריינוס הרשע' ו'יוסטיניאנוס הרשע'. 

הסיכום ברור לגמרי: 'הלב הבריא מרגיש צורך למחוק כל זכר של השפלה של עם ישראל וסולד מהערצת התרבות של רוצחנו'. איך בדיוק תבוא מחיקה זו לידי ביטוי? סָתַם ולא פירש, והמבין יבין.

מי אחראי לדבר המזעזע והמביך הזה, שלמרבית הבושה תורגם גם לאנגלית?

צילום: טובה הרצל

ג. פתוח לכל העדות, אבל לפי הנוסח שלנו

בית הכנסת 'חיי שלום' נמצא בין הרחובות בר אילן וביל"ו בתל אביב.

על הקירות החיצוניים של בית הכנסת פוזרו בנדיבות שלושה שלטים וכל אחד מהם נושא עמו מסר שונה לגבי טיבו של הבית: בית כנסת 'לכל העדות'; בית הכנסת הספרדי לכל העדות', כלומר כולם מוזמנים אבל בית הכנסת הוא ספרדי; בית הכנסת 'בנוסח ספרד', שזה יכול להיות גם אשכנזי או חסידי.

אז מה באמת נוסח התפילה במקום?

צילום: יוחנן פלוטקין

ד. עקידת יצחק והציונות

הידעתם שהציונים אוסרים על ילדיהם ללמוד על עקידת יצחק?

כך לפחות גורס פאשקוויל משונה זה, שמלווה גם באיורים ילדותיים של העקידה. 

צולם בפתח תקווה בכניסה לבית המדרש 'חברון'.

צילום: גונן זיק

ה. פילאטיס בהמלצת הרב עופר שליט"א

אם צריך המלצות לפילאטיס, המלצה מרב חשוב בוודאי תעזור. מה גם שהמדריכה בעצמה היא רבנית צדיקה.

צילום: טובה הרצל


20 תגובות:

  1. צוואה מדהימה ממש
    של אותו ר' שטינמן.

    השבמחק
  2. ועל הרב שטיינמן ע"ה ייאמר: גָּדוֹל מֵרַבָּן שְׁמוֹ.

    השבמחק
  3. ובכן, הסיפור של השלטים הפיראטיים הוא כזה:
    החברה לשיקום הרובע הציבה בשמה האחרונה שלטי הסבר "חכמים" (עם חיבור לאפליקציה). מי שאחראי לטקסט וללוח התאריכים הוא... אני.
    כל הסבר ותאריכון מתייחס לנקודה הספציפית שבו הוא מוצב. לכן, לדוגמה, שלט ליד הקרדו מתייחס לקרדו לחצר האשכנזים, לאתרים שאפשר לראות משם וכדו'.
    גורמים מסוימים מתוך הרובע הבינו מיד שאני פועל בשם ארגוני שמאל / הקרן החדשה / האו"ם, וחשפו את כוונתי האמיתית למחוק את העבר היהודי, ולהתחיל את ההיסטוריה של ירושלים בקרדו ובנצרות.
    הם הלכו עם זה לרבנים מסוימים בתוך הרובע,,לא בטוח עד כמה הם מבינים מה מדברים איתם בגילם המופלג, והם הזדרזו לחתום על פשקווילים נגד הגורמים העוינים ושליחיהם.
    מכאן הדרך לשלטים האלטרנטיביים הפירטיים הייתה קצרה. בשלטים האלה מוצגת ההיסטוריה "האמיתית" של ירושלים, איזכורים אנטי- נוצריים, וכמובן תאריכים עבריים (ג' אלפים פ"ב) כדי שכל אחד יבין במה מדובר

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש מאבק בין השכלה לבורות

      מחק
    2. בכל אופן מוזר שבתחום רשות ציבורית מציבים שלטים אנונימיים ובעיתיים כאלה ואין פוצה פה

      מחק
    3. תתבייש לך סמולני, מה אתה מבין בארכיאולוגיה של ירושלים מה? סיירת פעם ברובע היהודי וכל נתיבותיו? עשית משהו בשביל ירושלים? מכל מקום, בטח האו"ם משלם לך המון כסף, אז בגלל זה מחקת את ההסטוריה. למה האו"ם לא משלם גם לי למה?

      מחק
    4. ולמה באמת התחלת את ההיסטוריה של ירושלים רק בתקופה שזו התרוקנה מיהודיה?
      גם בלי להיות קשור לקרן החדשה או הישנה - אתה לא מבין מעצמך שזה פרובוקטיבי, או לפחות "רגיש"?

      מחק
    5. צר לי עליך אייל שכך חיללו את עבודתך. זהו על קצה המזלג משהו ממה שמצפה להיסטוריה לארכיאולוגיה ולאמת ההיסטורית שתסבולנה מנחת זרועם של השבתאים דהאידנא שהגיעו בעוונותינו למלכות בזמן הזה. ולמי שקובל על תוכן השלט שאין הוא מזכיר את תולדותיה של ירושלים מאז ימי מלכיצדק וארוונה היבוסי ועד חורבן הבית השני, רק נאמר: וכי חסרים אתרים יבירושלים שבהם מתגלה ההיסטוריה היהודית של העיר בכל תפארתה, הודה, זיווה והדרה שדווקא הקרדו, נעבעך, הוא זה שמאיים עליה כביכול? ומדוע זה האמת ההיסטורית כה מפחידה יהודים שרואים עצמם כשלומי אמוני ישראל שהם עומדים עליה לכלותה במחיר ביזיון למדינת ישראל מבחינת הדין הבינלאומי וההתחיבויות של המדינה כשומרת על המקומות הקדושים לבני כל הדתות ואין צריך לומר- ליחסי יהודים ונוצרים? שלא לדבר על ההפסד שיגרם לירושלים כאתר צליינות נוצרי שנוהרים אליו עולי רגל מכל קצוות תבל? לפחות חוסו על ממונם של ישראל גם אם אינכם מסוגלים לגלות סובלנות כלפי מי שאינו מבני ברית. מעט כבוד ל"מפני דרכי שלום", שנאמר (זכריה ח, טז): "אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם".

      מחק
    6. מספר הערות על הנכתב בבלוג המדהים של דוד אסף:
      ראשית אני אישית נהנה מאוד הן מהתוכן והן מהכתיבה.
      רב הרובע היהודי שהוא בנו של מבקר המדינה המיתולוגי, למרות גילו המופלג צלול בדעתו כיין משובח.
      נכון לא בטוח שזה המקום לכתוב את ההיסטוריה של השליטים הרומאים שכן היו רשעים והרגו מאות אלפים יהודים, הגלו את רובם וכמעט כולם מארץ ישראל והתעללו בהם. וזה מופיע בספרי ההיסטוריה שמקובלים ונכתבו עוד בזמנם ע"י יוסף יוספוס או בשמו יוסיפון, למרות המחלוקת על האיש ועל הדיוקים שבכתביו מון דברי חז"ל המובאים בגמ'. ונכון שאולי אין זה המקום להביע את העמדה היהודית אבל זה צריך בהחלט להכתב באיזה שהוא מקום בקראדו.
      לגבי המצבות וההבדלים בין האישים. המנהג היהודי מאז ומעולם לתאר את האיש שקבור מתחת למצבות וזה דבר שרווח גם היום בכל המגזרים החרדים, הדתיים והחילונים. את נוסח המצבה לא כתב הרב שך זצ"ל אלא תלמידיו ובהחלט מתאר את פועלו של האיש על כל 106 שנותיו... הרב שטינמן ציווה בצוואתו על הנוסח של מצבתו ולמרות חילוקי הדעות האם לשמוע לצוואתו של האדם העניו והמיוחד החליטו בעניין זה לשמוע לדבריו ולא ככל שאר הנושאים שביקש כמו לא להספיד ולא לקיים עצרות מספד ולא להשתתף בהלוויה (היא התקיימה בהשתתפות של מאות אלפים) וכדאי לציין את העובדה שהוא נפטר בערב חנוכה כשמאות האלפים מיהרו להדלקת נר חנוכה בשקיעת החמה, כך שלא היו כמעט הספדים, הימי החנוכה לא מספידים כלל ומי שיודע את המיטה ליוו מעט מאות אנשים, פשוט המכונית שנשאה את מיטתו עשתה קיצור דרך לבית הקברות ואילו המכונית שנסעה בתווי הדרך מביתו לאורך רחוב חזון אותה ליוו ההמונים לא הייתה זו שנשאה את מיטתו...

      מחק
    7. אם כל הכבוד לאייל דוידסון שהיה בבני עקיבא בגבעתיים בשבט התחיה…הרב נבנצל יודע ומבדיל בין ימין לשמאל. הוא חד ועקבי. כשאתה תופל עליו עלילות עמ להשביח את מלאכתך זה מעיב במידה רבה על היושר האינטלקטואלי שלך בשעה שאתה תוקף אד הומינם. לגופו של עניין אין ספק וגם כנראה אין ויכוח על העובדה שכל מילה שנכתבה בשלט הפיראטי היא נכונה. בהחלט יש מקום לויכוח ערכי האם יש צורך לתקוע אצבע בעיני התיירים מצד אחד ומצד שני האם ההתייחסות המלבבת לתקופת השלטון הרומאי ביזנטי בירושלים אינה מהווה תקיעת אצבע בעיני ציבור יהודי רחב…

      מחק
  4. ראוי לומר שגם מצבת הרב קנייבסקי נקייה למדי מדברי שבח והתפארות. עיקר הטקסט בה כולל פשוט את רשימת הספרים שחיבר. על מצבת הרב שך אפשר בהחלט לומר שהיא משקפת היטב את אופיו של האיש שקבור תחתיה...

    השבמחק
  5. היה רצוי לדייק יותר. אמנם בית הכנסת הוא ספרדי, כלומר ע"מ - עדות המזרח, אבל גם בעדות המזרח יש נוסחים שונים. לא הרי נוסח/י מרוקו כנוסחי תימן, עיראק, טוניסיה, קוצ'ין ועוד. ומי יודע אם הכוונה אינה שהנוסח השליט הוא על פי הסידור של הרב עובדיה יוסף שרצה לקבוע נוסח ספרדי אחיד לכל עדות המזרח [לפחות]. ובכל זאת אולי יש איזו ברכה מסוימת בשלטים, והיא: כל אדם יכול להתפלל בבית כנסת זה, אך לאו כל אדם רשאי להיות שליח ציבור. ונוסף חשוב: דעו לכם אחינו האשכנזים לנוסחיכם שהתפילה עשויה להימשך יותר זמן ממה שאתם מורגלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. בשבתות בבוקר אני מתפלל מדי פעם בבית כנסת בנוסח ע"מ וההבדל הוא כרבע שעה נוספת.

      מחק
  6. בדומה למצבתו של הרב שטיינמן כך היא מצבתו של האדמ"ור מצאנז-קלויזנבורג הטמון בבית העלמין בנתניה. לצד שמו אף לא צוין התואר הפשוט ר'. גם זאת על פי צוואתו.
    כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%90%D7%9C_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%94_%D7%94%D7%9C%D7%91%D7%A8%D7%A9%D7%98%D7%90%D7%9D#/media/%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5:%D7%A7%D7%91%D7%A8_%D7%94%D7%90%D7%93%D7%9E%D7%95%22%D7%A8_%D7%9E%D7%A6%D7%90%D7%A0%D7%96.jpg

    השבמחק
  7. בנוגע לבית הכנסת. מי שרוצה לדעת את נוסח התפילה במקום. ניתן להיכנס להתפלל וללמוד מתוך כך , מה הנוסח.

    השבמחק
  8. מה כתוב על פיסת החרסינה שמישהו או מישהי הניחו על קברו של הרב?

    השבמחק
  9. "תאוותנות חסרת רסן לשליטה, להישגים מגזריים ולכיבודים חסרי תוכן" - מה העניין לתאר כה במדוייק את האידיוט הלאומי וממשלתו - כשאלה כבר הולכים לרדת בימים הקרובים אלי תהומות נשיית ההיסטוריה?

    השבמחק
  10. שמח לגלות,עפי התגובות האנונימיות, שגם חרדים קוראים את הבלוג המדהים של דוד אסף.חנוכה שמח

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.