יום שני, 27 ביוני 2022

מעורב ירושלמי: חדר ביצים, שירותים, רש"י, הלו תימן, מזוזה ושרשרת

א. ביצים בלבד

בבית סרגי במגרש הרוסים יש חדר מיוחד במינו, שהכניסה אליו מותרת אך ורק לביצים.

צילום: אבי בלדי

ב. שירותים בחסות הממשלה

עוד שלט משונה (שלא לומר מסריח) מצאנו באחד מחדרי השירותים בתיאטרון ירושלים.

צילום: בני לשם

הבה נאמר שלא על כל דבר צריך להטביע את חותמו של הנדבן או הסייען, ויש דברים שבהם השתיקה עדיפה.

ג. מה קשה פה לרש"י?

ברחוב מלאכי שבשכונת כרם אברהם עומדת ישיבה הקרויה על שם רש"י, גם האותיות שבהן נכתבה הכתובת על הקיר הן האותיות המכונות כתב רש"י (שלמען האמת, כלל אינן שלו. כתב ידו האמתי של רש"י אינו כתוב ב'כתב רש"י'). 

אבל ראו זה פלא: אין זה רש"י של פירוש התורה או התלמוד, אלא רש"י אחר לגמרי. משפחת נדבנים שאיכשהו הצליחו לחלץ משמם את ראשי התיבות היוקרתיים והנכספים.

צילום: אבישי טייכר

ד. תימן איז קולינג

ביציאה מירושלים לכיוון תל אביב, בתחנת הדלק השנייה, שוכנת לה כבוד כבר שנים מסעדת דרכים בעלת שם מוזר ביותר: 'הלו תימן'. השילוב הזה באמת לא ברור.

עכשיו גם שמנו לב לציור הענקי של המרגלים הנושאים אשכול ענבים.

צילום: טובה הרצל

ה. מזוזת הבירה

ברחוב עץ חיים 3, בשוק מחנה יהודה, יש פאב המכונה בלשון לעז 'ביר באזאר' (אח נוסף נמצא בהמשך רחוב יפו). כראוי לעיר הקודש, שהיא גם עיר הבירה, התקינו בפתחו של הפאב מזוזה מקורית במיוחד בצורת בקבוק בירה...

צילום: יוחנן פלוטקין

ו. אבידות ומציאות

אולי במקרה מצאתם 'שרשרת כסופה של ערסים עם חמסה'?

מודעה בכניסה למלתחות הגברים בבריכת השחייה של ימק"א.

צילום: דוד אסף

10 תגובות:

  1. ברור שהשעשוע של המחזה הוא בזה שכל מי שנכנס ומנשק, בעצם מנשק את הדודה.

    השבמחק
  2. שירותים בחסות הממשלה:
    מעשה במוסד חשוב שעמד לפני שיפוץ ובאחת אסיפות הפרנסים שאל אחד הנאספים ומה עם חדרי שירותים נענה אחד הנדיבים ״אל דאגה כל זה עלי ועל צווארי…״

    השבמחק
  3. ערסים בעלי מודעות עצמית. אהבתי

    השבמחק
  4. כתב רש"י הוא לא הכתב שבו רש"י כתב, זו טעות נפוצה, זה הכתב שבו מדפיסים את פירוש רש"י, להבדילו מהטקסט אותו הוא מבאר

    השבמחק
    תשובות
    1. הכתב המכונה "כתב רש"י" הוא למעשה כתב רבני רהוט [כתב יד] שהיה נהוג בספרד במאה ה-15. כשבבית הדפוס באיטליה היו צריכים לבחור פונט של אותיות כדי להדפיס את הפירושים של רש"י, בחרו בפונט זה, וכך נדבק לו הכינוי הזה.

      מחק
  5. שלמה טיקוצינסקייום שישי, 01 יולי, 2022

    הלו תימן הוקמה לפני 20 שנה כמזנון מהיר בתחנת הדלק ביציאה מבני ברק, בידי תימני תושב העיר, והפכה למותג עבור טרמפיסטים בחורי ישיבות ולמזוהה עם הקונספט. לאור ההצלחה היא פתחה סניף גם עבור טרמפיסטים ירושלמיים.

    השבמחק
  6. ישיבת רש''י, אותך זה מסעיר, אותי לא. אין כל חידוש בקריאת מוסד בר''ת. אין ספק שבני משפחת הנפטרת לא חפשו כדבריו שם יוקרתי והיו מוותרים על הכבוד להנציח את רינה שיינדל ז''ל.

    השבמחק
  7. מהכללים אודות שמירת בצים: כלל הראשון הוא לשמור על קור לאורך כל תקופת האחסנה. ביצים קונים רק אם הן שהו בקירור ברציפות עד הרגע שרכשתם אותן - ושומרים במקרר בקופסה סגורה כדי למנוע מעבר של החיידקים בהן למאכלים אחרים.
    איפה במקרר? רצוי בעומק המקרר. ולא, ממש לא באזור המובנה שבדלת המקרר! למה? כי את הדלת פותחים וסוגרים, והשינוי התכוף בטמפרטורה עלול לגרום לביצים להתקלקל. בעומק המקרר הטמפרטורה הקרה יציבה יותר, והסיכוי לקלקול יורד.
    בנוסף, נהגו תמיד להחזיק כלי נפרד לקניית בצים וכלי לבישול בצים. תמיד בפרד ליתר המאכלים....

    השבמחק
  8. אני במתח לפתרון תעלומת "חדר הביצים"

    השבמחק
  9. המעשה בישיבת רש"י הוא דוגמא של "מתוך שלא לשמה בא לשמה" (סנהדרין ק"ה). אני מניח שרוב האנשים שפוגשים בשם "ישיבת רש"י" מייחסים אותו לר' שלמה יצחקי ולא למשפחת התורמים. שמו הטוב של גדול מפרשי התנ"ך והתלמוד זוכה כאן להפצה בלתי מתוכננת... שיוך שגוי כזה איננו נדיר -- אודיטוריום מאן בהיכל התרבות בת"א שוייך לא אחת (בשנות קיומו) לסופר תומאס מאן ולא לתורם, פרדריק מאן, שעל שמו הוא נקרא. במוסד שבו אני מלמד מתנוסס שמו של גוטנברג על אחד הבניינים, והכל יודעים כמובן שזהו יוהאן גוטנברג... אלא שגם כאן גוטנברג של הבניין הוא תורם נדיב, ויליאם נוטנברג, שזהות שם המשפחה שלו עם שמו של אביה של מהפכת הדפוס מקשה על הנצחתו...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.