יום שישי, 25 באוגוסט 2023

ברוך הבא: בוקר טוב בעיר העתיקה

זריחה מגג נוטרדאם. בין שני מגדלי הפעמונים נמצא פסל המדונה שמחזיקה את ישוע הילד

כתב וצילם ברוך גיאן

בוקר בעיר העתיקה, אוגוסט 2023.

האגדות על ירושלים הקרירה והצוננת גם בקיץ, מתנפצות השנה על חומות המציאות האקלימית המשתנה מול עינינו. חוֹם יולי-אוגוסט מכה גם בעירנו. הטמפרטורות גבוהות והלחות מגיעה לממדים תל-אביביים עד שקשה לנשום. גם בעבר היו ימים חמים כאלה, אבל תמיד 'נשברו' אחרי יומיים-שלושה.

ובכל זאת, שעות הבוקר המוקדמות מגישות לנו חמסין מרוכך יותר ומאפשרות לנשום לרווחה ובהנאה גם בימים אלה. כשבחוץ רק עשרים מעלות וצל העצים מוסיף את הקרירות שספגו העצים בלילה, אפשר ללכת בנוחות בחוצות העיר.

בשבוע שעבר, בשיאו של החום, יצאתי כמה פעמים להליכת הבוקר שלי אל העיר שבין החומות, והצלחתי לצלם מראות מחממי לב (ובמקרה זה אולי עדיף 'מצנני לב'), של שעות החסד הספורות, בטרם יציפו נחשולי התיירים מהארץ ומחו"ל את הסמטאות.

השמש נמוכה והצללים ארוכים, מה שמוסיף עניין רב לצילום אנשים ההולכים בסמטאות, מי לביתו, מי למקום עבודתו.

בחרתי את גג מנזר נוטרדאם כנקודת המוצא לצילומים. אכסנית עולי הרגל והמנזר הצרפתי  שורת מבנים שהוקמו בשלהי המאה ה-19  הם היום בית מלון לכל דבר שנמצא בבעלות הוותיקן ודגלו מתנוסס מעליו. העלייה לגג פתוחה לכל מבקר תמורת תשלום סמלי של עשרה שקלים בדלפק הקבלה. אני ממליץ לבקר בגג דווקא לעת שקיעה, ולא כמוני לעת זריחה. אז המראות יפים ושונים. 

בין כך ובין כך, זמן קצר אחרי הזריחה המראה על העיר העתיקה וסביבתה שובה לב. הכיפות, המגדלים, החומה, הר הזיתים  הנשקף מרחוק ומדבר יהודה שברקע – כולם נראים היטב מן הגג, והמחזה מרשים ונוגע ללב.

אתי על הגג הייתה נערה צעירה, נוצרית, שישבה והתפללה מעין תפילת שחרית, כשהיא נהנית מצינת הבוקר, מאיילת השחר שבקע אורה ומן הנוף המיוחד במינו. נוכחותה העדינה והשקטה השרתה על הגג אווירה מיוחדת ואני צילמתי אותה ואת הנוף שברקע משלוש רוחות השמיים שהקיפוה.

צללים ארוכים של אור זריחה. המגדל הבולט מימין הוא מגדל הפעמונים של כנסיית סנט סלווטורה ששייך לפרנציסקנים ולצידו מגדל הכנסייה הלותרנית. בהמשך, במרכז התמונה, כנסיית הקבר והר הבית. באופק מתגלים הרי מואב.

מבט למערב: צריחי נוטרדאם ומאחוריהם הקמפוס החדש של 'בצלאל' במגרש הרוסים.

מבט על הר הצופים וקמפוס האוניברסיטה העברית. כשנחנכה האוניברסיטה בשנת 1925 אמר חיים וייצמן בנאומו כי זהו בית המקדש החדש...

שירו של יצחק שלו, 'על גג מנזר נוטר-דם', שאותו אני מדקלם כמעט בעל-פה כאשר אני מגיע לכאן עם מטיילים, הוא השלמה מושלמת למה שהעינים רואות. 

יצחק שלו, 'על גג מנזר נוטר-דם' (מתוך חיים באר [עורך], צפור האבן, שבא, 1983)

ומן הגג, שעד מלחמת ששת הימים היה כהר נבו עבור יצחק שלו  'כִּי מִנֶּגֶד תִּרְאֶה אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמָּה לֹא תָבוֹא ירדתי אל השער החדש, ממש ממול הכניסה למנזר. 

זהו השער החדש בשערי העיר העתיקה. הוא נפרץ בשנת 1889 לבקשת הצרפתים והרוסים ואפשר להם מעבר פשוט בין הרובע הנוצרי לבין קרקעותיהם ובנייניהם שמחוץ לחומות.

למרות הסערות הפוליטיות והביטחוניות, רחוב השער החדש וסביבתו הפכו בשנים האחרונות למקום בילוי נעים ובו בתי קפה שבהם יושבים תיירים, אנשי דת נוצרים וגם ירושלמים מקומיים, יהודים וערבים.

נכנסתי דרך השער והנה כמה מראות שנגלו לעיניי והנצחתי במצלמתי. הצטרפו אליי.


בתי קפה באזור השער החדש

מוכר הפרחים הקשיש ברחוב אל-ח'נקה אמר לי בצער מפוכח: 'עוד זמן לא רב אסגור את חנותי. עייפתי'...


במאפיית הבייגלה הירושלמי שברחוב הפטריארכיה האתיופית יוצאים מהתנור כעכים חמים, תאווה לחיך. דקות ארוכות עמדתי וצפיתי בכף העץ הארוכה (מִרְדֶּה בעברית טובה) שעליה הונחו מעגלי הבצק מעוטרי השומשום, וזמן קצר אחר כך הועלו מן הטאבון כשהם שזופים וריחניים.


בחנותו שברחוב בית הבד מפליא איוּב בהכנת מאפים מתוקים.


הלכתי אל  כנסיית הקבר. אחד המקומות הקדושים ביותר לעולם הנוצרי נמצא בשיפוצים אינסופיים. אני לא זוכר מתי המתחם היה פתוח במלואו, וגם עכשיו חלקים ממנו סגורים לכניסת עולי רגל ותיירים.

ברחבת הכניסה ישבה  אישה  צעירה על ספסל שומרי הכנסייה. בידה צעיף בצבע טורקיז ואור בוקר רך האיר את מחצית פניה. המחזה הזכיר לי ציורים פלמיים מהמאה ה-16.

על אותו ספסל ישב אחר כך נזיר-צליין שעל פי חזותו נראה מארץ אפריקנית. כשראיתי שהוא מחזיק בין ברכיו מצלמה הרגשתי קרבה של עמית למקצוע. הנה עוד מישהו שלא מצלם בטלפון החכם שלו...

נזירות קתוליות נערכו לתפילת הבוקר סמוך לרוטונדה שם נמצא לאמונתן קברו של ישוע. נזירות רבות מגיעות בימים אלה מארצות אפריקה ומדרום-מזרח אסיה. לבושן הכחול יצר ניגוד יפה עם הגוון העתיק של הקירות.


ירדתי במדרגות לכיוון קפלת סנט הלנה שנמצאת בבעלותם של הארמנים. 

קמילה, רסטורטורית חביבה שהגיעה לכאן מאיטלקיה, עבדה בחריצות על שתי כותרות קדומות: אחת ביזנטית והשנייה צלבנית. בסבלנות ובעדינות, כמי שמכהנת בקודש, טיפלה קמילה בכותרות העמודים.

יצאתי מהכנסייה ופניתי שמאלה, צמוד לחזית הכנסייה, ובירכתי את אבא צדיק, השומר האתיופי הוותיק שמוצב בשער הקפֶּלוֹת מיכאל הקדוש וארבע החיות (מתחם דיר א-סולטאן).

במבוא לכנסייה פגשתי אם ובתה שחייכו אליי בידידות.


בקפלה כבר עמדו ביראת קודש נשים שעטו בגדי לבן, וגם כמה ילדים. כמה מהן התפללו בדבקות רבה, כולל כריעות והשתחוויות. 

ברחוב סנטה הלנה נגלתה לעיניי תמונה ירושלמית אופיינית: נזירה אתיופית, נזירה רוסית ונזירה יווניה עושות את דרכן, ומאחוריהן שני שוטרים ישראלים.


סיימתי את מסע הבוקר בשתי חנויות ססגוניות בשוק הבַּשָּׂמִים. האחת, חנות התבלינים המוכרת לאוהבי העיר ויודעי דבר.

והשנייה, חנות לממכר כפתורים ושאר צורכי תפירה. המוכר היה גאה במכונת התפירה המקורית 'זינגר' שנמצאת בבעלותו.


כשיצאתי מחומות העיר הצוננות כבר היכתה בי השמש והזכירה לי את זמני ומקומי... 

חודש אלול כבר כאן ובקרוב מאוד, עוד שבוע-שבועיים, נוכל להתנחם עם שירם היפה והנוגע ללב של שמואל בס ועמנואל עמירן:
הַקַּיִץ עָבַר, הַחֹם הַגָּדוֹל,
שָׁנָה חֲדָשָׁה בָּאָה לַכֹּל.
רוּחוֹת מְנַשְּׁבוֹת, נוֹדְדוֹת צִפֳּרִים,
הוֹלְכִים וּבָאִים הַיָּמִים הַקָּרִים...

___________________________________________

ברוך גיאן הוא צלם ומדריך טיולים   baruchgian@gmail.com

38 תגובות:

  1. על העיר העתיקה אפשר להוסיף הרבה, יש כפילות של כותרות בכנסיית הקבר, אחת צלבנית ואחת שנעשתה לאחר הרס חלקי שנעשה על ידי שליט מוסלמי, סמוך לאותה תקופה, וניתן לקרוא על כך... המעניין הוא נקודת המוצא - מנזר (או אכסניית) הנוטרדם, ששימשה שנים רבות את האוניברסיטה העברית, המוזכרת אף היא, וגם למעונות הסטודנטים שלה.. שנים רבות לקח לכנסייה לקבל לידיה את המבנה, ממש בדומה לטרה סנטה, אבן יסוד באוניברסיטה העברית של פעם, משנות ה50 וה 60 ... עמליה כהנא כרמון מזכירה את זכרונותיה מאותם מעונות, בין השאר, בספרה 'וירח בעמק איילון' ... גם פנחס שדה בספרו 'החיים כמשל', מזכיר רגע מיסטי מאותו מנזר, שהיה נטוש בזמן מלחמת העצמאות, ורק שדה וחבריו ישבו בו ככיתה לוחמת, והמדונה הענוגה הביטה בו מעודנות אגב הקרבות.. אבא שלי סיפר פעם על טיול בית-ספר לירושלים שעשו הוא וכיתתו, בערך בשנת 1960 -
    הם עמדו על גג הנוטרדם, והמורה הצביעה על המולה שקיטה מעבר לגדר ואמרה 'שם ירדן, ושם היה גם בית המקדש' - ירושלים היתה שלימה, שלימה בלב ..

    השבמחק
  2. איזו כתבה י פ ה פ יי ה
    כל המילים, הצילומים, השירים המצוטטים, הדמויות שהן ליבן של הצילומים ;כל אלו כמו נארגו

    השבמחק
  3. במעשה אומן ל"מרבד קסמים" שנשא אותי לירושלים.

    ת ו ד ה

    השבמחק
  4. תודה לברוך גיאן על מחווה של שלווה ירושלמית בבוקר שמיימי המנציח מבנים ודמויות עוטי סוד ומיסתורין בעיר עתיקה בת שלושת אלפים שנה.
    משב של קרירות, שפיות ואופטימיות חומלת בימים לוהטים וסוערים.
    שבת מבורכת!

    השבמחק
  5. ב- 1964, במסגרת צוערי קורס קצינים במסלול ה-אגמי צפינו מעל
    מרפסת הנוטרדאם בעיר העתיקה, בידינו תצ"אות, תצלומי אוויר על
    העיר העתיקה בערגה.
    3 שנים לאחר מכן התרפקנו על אדמתה וכתליה.

    השבמחק
  6. כתבה מקסימה, אפשר ממש להריח ולשמוע, לא רק לראות, את היופי של הסביבה.

    השבמחק
  7. קוראים נכבדים שימו לב באיזו "יראת כבוד" ו"חרדת קודש" הוא כותב על כל הקשור בנוצרים ושאינם יהודים וכד' לעומת הציניות והסרקזם הנכתבים כאן בבלוג בכל דבר הנוגע לחרדים ולכל דבר יהודי...

    מעורר מחשבות...

    השבמחק
    תשובות
    1. זה טוב שמעורר אצלך מחשבות

      מחק
    2. חרדים ו'כל דבר יהודי' זה לא אותו דבר. 'חרדים' זה לוגו של השתמטות משירות ודרישות כספים שלא תורמים בחזרה לכלכלה. זה לא יהודי.

      מחק
    3. זה הכי לא יהודי

      מחק
    4. נכון, אתה צודק. אין ספק שמוטב לנהוג כפי שנוהגים דרדקי החרדים והחרד"לים (בעצם לא רק הדרדקים שבהם) - להשתין בפתחי כנסיות ולירוק על כמרים, נזירים ונזירות, קידוש השם עצום לתפארת עם ישראל.

      מחק
    5. כתבה יפיפיה. החזירה זכרונות ומראות נערות ישנים ונשכחים...

      מחק
    6. נהניתי מכל צילום-תיעוד-תמונה ומכל שורה כתובה. יישר כח
      שושנה ש.

      מחק
  8. לפי סגנון כתיבתך הבוטה כלפי החרדים כנראה גם אתה כמו הכותב "שנה ופירש" קשה מכולם.

    וכן, זה מעורר מחשבות על רגשי הנחיתות של מי ששנה ופירש המכבד את הגוי ונעשה "שטיח" ואיסקופה הנדרסת לפניו ולפני "תרבותו" בעודו לועג באופן קבוע לאחיו היהודים ובפרט ל"חרדים" שומרי הגחלת של התורה הקדושה שעליהם הוא נתפס בדרך כלל על זוטי זוטות.

    אבל בהחלט יש לי הנאה צרופה לראות כל פעם מחדש את ריקודו של "מושקה" בפני "הפריץ הגוי" לעומת הבוז הניתז מעטו תדיר כלפי החרדים. אינני פסיכולוג אולם ככל הנראה משהו פנימי מייסר אותו על שעזב את הדת. התופעה מוכרת...

    השבמחק
    תשובות
    1. אינני פסיכולוג אבל אני בטוח שמשהו פנימי מייסר אותך. עצתי לך: צא מכאן, לך תסתופף בצלם של גדולי ישראל וכיכר השבת ואל תבוא בקהלם של דתל"שים ששנו ופירשו. זה לא טוב לאמונתך המעורערת, זה לא טוב לאיזון הנפשי שלך, וזה גם לא טוב לעור הפנים שלך. לך מכאן ואל תסייע לי עם התובנות הטיפשיות שלך.

      מחק
    2. למה להתייחס לאנונימי?

      מחק
    3. חרדים וגם סרוגים ימנים רבים מפגינים כאן את מידותיהם התרומיות כשהם חוצבים להבות כנגד כל שמץ של נאורות, ליברליזם, פתיחות כלפי בני דתות אחרות ואומות העולם בכלל ושאר מרעין בישין שמאיימים על חומות הגטו הרוחני שלהם ר"ל אבל במורך לב אפייני חקל תפוחין קדישין זה מסתתר מתחת לסינורה של אמא אנונימיות. רבים מהם גם מתעטפים באיצטלת הפסיכולוג ואגב אורחא מתיימרים להיות בוחני כליות ולב כשהם פוסלים במומם ומוכיחים שוב ושוב שכל ייכולת לדיון בין בני תרבות - מהם והלאה.

      מחק
  9. לא אריב את ריבו של בעל הבלוג - הוא אינו זקוק לי לשם כך. אבל זאת אומר לך: לו היית באמת חרד לדבר ה', הבטוח באמונתו, לא היית גולש באינטרנט הטמא - בוודאי לא באתרי ליצנות כמו זה - ולא היית מתווכח עם אפיקורסים. וכבר כתבו הפוסקים כי אין להתקוטט עמם מפני שמידת העזות מגונה מאוד ואין להשתמש בה אפילו לצורך עבודת ה' כי מרגיל את עצמו להיות עז בנפשו (משנה ברורה סי' א' סק"ה וביאור הלכה שם). ומכאן המסקנה שהאיש שמשהו פנימי מייסר אותו, כדבריך, אינו אלא אתה, כאותו פרפר הנמשך אל אש הכפירה, וסופו שנחרך בה...

    השבמחק
    תשובות
    1. ואוו כזאת תגובה "רצינית" 🤪 נסתתמו טענותי...🤣

      ותם הויכוח.

      מחק
    2. תודה, כתבה מרהיבה

      מחק
  10. וואו איזה צדיק אתה ... .🤣

    השבמחק
  11. תמונות מרהיבות ביופיים, תודה לברוך גיאן האלוף

    השבמחק
  12. על גג מנזר נוטרדם היה אבי ז"ל לוקח אותנו הילדות ומראה לנו את אזור הכותל ואת הנוף נשקף. זה היה לפני מלחמת ששת הימים והוא היה מכריז כל זה שלנו.
    אחרי המלחמה היינו מהראשונים שהיו בכותל בשבועות

    השבמחק
  13. מאוד נהנתי מהכתבה המרתקת והמאוירת יפה כל כך של ברוך גיאן. לא מצאתי בכתבתו כל רמז להתנשאות על חרדים ודתיים, ו/או התרפסות בפני גויים. הפעם השכים גיאן ליד הרובע הנוצרי, ומחר ישכים ליד גאולה ומאה שערים, ויזכה אותנו בתמונות יפות משם.
    תמיהתי הגדולה היא על עורכנו היקר דוד אסף. לטובת האתר שלך, אל תגרש ממנו כותבים החולקים עליך. אל תרד לרמתם, ובוודאי שלא ראוי שתיטול חלק פעיל בתגובות המענינות והמגוונות שרק מעשירות את האתר החשוב. .

    השבמחק
  14. מאד נהניתי מכתיבתו וצילומיו היפים של ידידי ברוך וחבל שעשו מזה זירת ויכוח, די לנו בכך בימים אלו בשפע אתרים מיותרים
    מאביב, הצלם החרדי

    השבמחק
  15. כתבה יפיפיה ומרגשת!
    הצילומים היפים המלווים - מאירים ומשלימים והכל יחד מעורר געגועים לבוא ולהתבשם בניחוח הירושלמי המיוחד הזה...

    השבמחק
  16. תודה בכל לב על הרשימה היפהפיה והמרגשת שברוך יצר ודוד הגיש. אגב דברי וייצמן בחנוכת האוניברסיטה (בית המקדש החדש),ב-1925 התנגד "גדוד מגיני השפה העברית" לרעיון הקמת קתדרה ליידיש שניסו להקים באוניברסיטה, והדביק פלקטים בנוסח "הקתדרה לז'ארגון -- צלם בהיכל העברי". היידיש לא נחשבה אז לשפה "אמיתית" והמתנגדים חששו שמא קתדרה כזו "תטמא" את ההיכל...

    השבמחק
    תשובות
    1. היינט קען מען שוין לערנען דאס יידישע שפראך אין די אוניבערסיטעט

      מחק
  17. כתבה נהדרת. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. רות אלמגור-רמוןיום ראשון, 27 אוגוסט, 2023

      צילומים נפלאים וכתיבה נפלאה, כדרכו של ברוך!
      מי יתנני מתלווה אליו בסיורי הבוקר!!

      מחק
  18. כתבה יפיפיה ברוך. ממש.

    השבמחק
  19. שיטוט נפלא בחוצות העיר העתיקה. כמי שמשוטטת שם הרבה ומשך שנים רבות יכולתי להצטרף לטיול שלך בדמיוני. הצילומים עם הרגישות הרבה לאנשים ולצבעים נפלאים! אין כמו שעת הבוקר המוקדמת - אז זו עיר אחרת: אינטימית ואישית! תודה!

    השבמחק
  20. שילוב מוצלח בין צילומיך המיוחדים למלל המעניין שכתבת. נפלא!

    השבמחק
  21. ברוך יישר כוח. איזה תמונות יפות ו'שפויות'! מה עוד יש כאלה דברים בי-מ?
    לעולם לא אשכח את אותו חופש שנתי מהקיבוץ הדרומי שלנו, שנפל על 5 ימי טיול בי-מ שבזמנו הקיבוץ קנה לכך כרטיסים -כ10- לכל מי שנרשם ראשון. אנחנו לקחנו באותה שנה את 5 הימים בי-מ כחופש השנתי שלנו. באמת, לא נחנו הרבה אבל היה נפלא. ולפחות חלק מהימים המדריך היה ברוך גיאן הנהדר. איפה לא היינו? ברצפת הצפרים, ב'ניאה' במעבר המים התת-קרקעי ואיפה לא. חזרנו עייפים לקיבוץ לשנת עבודה נוספת, אבל מרוצים עד השמיים. תודה ברוך. היה נפלא ולא היה עוד כזה טיול אחר כך

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.