יום שישי, 8 במרץ 2024

המערה של עלי בבא וגילוי אריות בירושלים


כתב וצילם דנצ'וּ ארנון

לפני שנתיים וחצי ויותר (יולי 2021) השתתפתי בסיור מיוחד בכנסיית הקבר שיועד למורי דרך ותיקים. את הסיור הדריכה יסכה הָרָנִי, המורה מספר אחת לנצרות. הסיור היה נהדר, כמו כל הסיורים וההרצאות שיסכה מעבירה. נפתחו לנו מקומות שבדרך כלל סגורים לקהל ולמדנו המון.


כנסיית הקבר מוכרת לי היטב, אך היה מקום אחד שלא ידעתי על קיומו ועבורי היה הבונבון של הסיור. 

ירדנו במדרגות והגענו למרתף שיסכה כינתה 'המערה של עלי בבא'. זהו הרֶפֶקְטוֹרְיוּם הישן של נזירי הטאפוס, מסדר הנזירים האורתודוקסים של הקבר הקדוש. רפקטוריום (refectorium) הוא כינוי לחדר האוכל במנזר.


כיום הנזירים כבר לא אוכלים כאן. נשאר מרתף גדול ועל קירותיו שרידי ציורים מתקלפים. במרכז האולם נותר שולחן האוכל הארוך והוא מלא ג'אנק, כלומר חפצים ישנים, בעיקר תשמישי קדושה נוצריים שיצאו משימוש. גן עדן לסוחרי שוק הפשפשים והתגשמות חלום עבור טיפוסים כמוני שמתים על 'אַלטע-זאַכן'.


לא רק תשמישי קדושה נאגרו כאן אלא גם חפצי בית וכלי בישול ואיחסון ישנים. שתי הנזירות החייכניות שנלוו אלינו הופתעו בעצמן מהררי הג'אנק.


מבט בוחן בציורי הקיר מגלה כי צויירו כאן בין היתר גם אברהם, שרה ושלושת המלאכים. הסגנון מוזר ולא מקובל במקומות כאלו – אברהם ממלצר לפני אורחיו, ושרה מציצה מן הצריף. צריף? על פי הנאמר בספר בראשית, וכך גם באקונוגרפיה הרווחת, היא אמורה להציץ מן האוהל ('וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וַיֹּאמֶר הִנֵּה בָאֹהֶל'  בראשית, יח 9). 

מי צייר את זה ומתי? חידה שלפי שעה אין לה פותר ואולי מי מן הקוראים יסייע.



ואלו כנראה שבלונות ליציקת מצבות קבורה.


בקצה השני של העיר החדשה נמצא מנזר עתיק, מנזר המצלבה. מיד תבינו למה נזכרתי בו.

ברטה סְפַּפוֹרד-וֶסְטֶר (1968-1888), בת למייסדי המושבה האמריקאית בירושלים, כתבה ספר נהדר על ראשית המושבה ושמו ירושלים שלנו. היא תיעדה בו את זיכרונותיה וזיכרונות אִמהּ אנה. בהוצאה המקורית באנגלית מצאתי את הקטע הבא (תרגום שלי):  

כרם הזיתים שהקיף את מנזר המצלבה היה אחד מהמקומות החביבים עלינו לעריכת פיקניק וכילדים אהבנו מאוד להגיע לשם. באחד מחדרי המנזר, שהיה במעלה המדרגות, היה מין מוזיאון. אחד מהמוצגים במוזיאון היה פוחלץ אריה אכול עש, שלטש אלינו עיני זכוכית. נאמר אז שהוא ניצוד באחד מהעמקים הסמוכים. לעיתים קרובות התחננתי שייקחו אותי למנזר בו האריה היה האטרקציה. הייתי אוחזת חזק בידו של אבי ועוצמת את עיני עד שנעמדנו מול האריה. אז הייתי פוקחת את עיני במהירות וניצבת משותקת מול מבט הזכוכית המפחיד. בדמיוני הייתי משוכנעת שזה ממש אותו אריה שלא אכל את דניאל, אבל פחדתי מאוד כי לא הייתי בטוחה לגמרי שהוא לא יאכל אותי. לא הייתי קדושה כדניאל, בזאת הייתי בטוחה. (Berta Spafford Vester, Our Jerusalem, 1956, p. 86)  

נחזור לכנסיית הקבר. 

מתוך הג'אנקייה הציץ עליי לפתע ראש של אריה, שנתן בי מבט זכוכית מפחיד. במבט שני התברר שאין זה אריה אלא לביאה, שנותר ממנה רק הראש, אבל אני הייתי בטוח שזה האריה שברטה ספפורד סיפרה עליו. ברטה הייתה סופרת מוכשרת אבל לא זואולוגית, ואולי לא הבדילה בין אריה ללביאה. קשה לי להאמין שלנזירים היו גם אריה וגם לביאה. ראו כמה היא מפחידה, ואולי אחד מאבות אבותיה היה באמת האריה שלא אכל את דניאל? 

האם לפנינו שריד של משפחת האריות האחרונה שניצודה בארץ ישראל? אם כן, הרי זו סנסציה לזואולוגים.

עברו כמה חודשים, ובאוקטובר 2022 הצלחתי לגייס את המחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב שאנשיה הסכימו לבדוק את הדנ"א של הלביאה, ולשם כך היה צריך לעקור לה שן. לאחר אישור הפטריארכיה חזרנו עם רופא שיניים שהתנדב למבצע. השן נעקרה ונשלחה לבדיקה בארצות הברית. 

לאחר עקירת השן: מימין לשמאל: יסכה הרני, אני (דנצ'ו), רופא השיניים והשן בידו, בתו, נציג הפטריארכיה היוונית, האסיסטנט של רופא השיניים

אחרי כשנה הגיעו התוצאות. איזו אכזבה – הלביאה נמצאה כשייכת למין שחי במערב אפריקה. לא שריד של האריה של ברטה ספפורד ובוודאי לא אריה שניצוד בארץ ישראל. 

אבל ניסינו. סיפור יפה, הלא כן?

___________________________________________

דנצ'וּ ארנון הוא צלם אתנוגרפי roshyarok@barak.net.il

16 תגובות:

  1. נהדר! התמונה של 2 הנזירות ממש נפלאה. והאריה - בהחלט סיפור טוב, כי צאצאיו של האריה-שלא-טרף הלא הם (היֹה היו) בבבל... [עמי זהבי]

    השבמחק
  2. תענוג לקרוא. דנצ'ו אתה לא זוכר אותי כמובן, אך אני הייתי מאלה שנהנו מזיו דבריך כבר בתחילת שנות ה 90 בבית שמואל בירושלים. הרבה שמחה ובריאות.
    תמשיך להרחיב את ידיעותינו בסיפורך הנפלאים.

    השבמחק
  3. אכן סיפור חביב. לא ידעתי שלפי הדנ"א יודעים היכן חיה המשפחה... ואפרופו; כשהייתי מדריך צעיר ביד בן צבי הכנו לתיכוניסטים משחק תגליות של פסלי אריות ברחובות העיר, וקראנו לו בשם הסנסציוני "גילוי אריות בירושלים". השם נפסל על ידי המנכ"ל דאז צבי צמרת ז"ל...

    השבמחק
  4. איזו יופי של כתבה. עונג שבת אמיתי

    השבמחק
  5. גם אנו שיחקנו במשחק של 'גילוי אריות בירושלים' לאורך רחוב יפו. אף אחד לא פסל לנו את השם, צבי ז"ל לא היה איתנו. מצאנו הרבה 'אריות'. את נשוא הכתבה לא מצאנו. תודה לדנצ'ו ולדוד.

    השבמחק
  6. ידוע שבזמנו של דניאל עוד לא המציאו את הדי.אנ.איי, אז לא יכול להיות שהבדיקה הראתה שזה לא הנכד של האריה שלו! אם הייתם רוצים לעשות בדיקה מדעית אמיתית, הייתם מגלים בוודאות שהביאה הזותי היא צאצאית ישירה, דור אחרי דור, לזוג האריות שהיו בתיבת נח. מכאן ההוכחה המדעית לסיפור המבול.

    השבמחק
  7. מה שם רופא השיניים, גם לו מגיע קרדיט! (ושם של רופא שיניים טוב תמיד מועיל...)

    השבמחק
    תשובות
    1. ותודה לדנצ'ו ולאכסניה
      על כתבה נפלאה!

      מחק
    2. אכן כתבה נהדרת. אבי, הזואולוג והגנטיקאי יעקב ורמן, אמר לי פעמים רבות שעל אף סיפורי התנ"ך, אין ולו עדות פליאונטולוגית אחת שאי פעם היו אריות בארץ ישראל, ושככל הנראה המילה "אריה" התייחסה בלקסיקון התנ"כי לטורף אחר. מכיוון שהידע הזה הוא בן כמה עשורים, אשמח אם יש עדכונים בנושא

      מחק
  8. רק בירושלים, המפתיעה עד אין סוף! תודה תודה רבה. אגב, היתה (אולי עוד ישנה) "מערת האריה" בגן העצמאות, אינני זוכרת את האגדה שנתנה למערה הקטנטנה את שמה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נפלא ! להערתו של דרור יש להתייחס עם כוכבית מאחר ויש כתבים המתארים אריות בכל רחבי המזרח התיכון. זאת מבלי לגרוע שמץ מהכבוד הרב שאני רוחש ליעקב וורמן. ערן דולב

      מחק
    2. דנצ'ו ארנון, בצד היותו ידען גדול, הוא גם כותב מחונן! תענוג לקרוא אותו ואת הנושאים עליהם הוא כותב.

      מחק
  9. מה מוזר ב"אברהם ממלצר ?
    הנה לשון התורה :
    וַיִּקַּח חֶמְאָה וְחָלָב וּבֶן הַבָּקָר אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּתֵּן לִפְנֵיהֶם וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ וַיֹּאכֵלוּ.

    השבמחק
    תשובות
    1. מוזר סגנון הציור ומוזר הצריף של שרה במקום אוהל. אברהם על הכפק.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.