יום שני, 16 בספטמבר 2019

מעורב ירושלמי: שרצים, רמב"ם, חזרת בקבוקים, אסור בהחלט, מכבי

א. שקצים ושרצים

בירושלים נפתח לפני שנתיים 'אקווריום ישראל', לא הרחק מגן החיות בשכונת מלחה. המבקרים שם אומרים שזו חוויה מרהיבה ונהדרת, לילדים ולמבוגרים. הנה סרטון תדמית על האתר:



אבל אנחנו, קטנונים שכמותנו, למדנו לקרוא שלטים.

צילום: אורי להב גולדשמיד

כתב לי זאב קינן:
כמה רשלנות, עזות מצח וּבוּרוּת! וכמה קשה למצוא בירושלים מי שיעשו הגהות על שני פסוקים? 
נתחיל ב'יוְכל', נמשיך בניקוד הנורא והמוסט ב"קשקשת' (פעמיים) או 'מבשרם", נעבור לסימון מספרי הפסוקים באותו גודל כמו הטקסט (האם הפסוק מתחיל ב'יא' או שהוא פסוק י"א?), ונסיים ב'ושקץ, יהיו לכם; מבשרם לא' וכו' - צרה צרורה ידועה כשמעתיקים מאתרי אינטרנט, במיוחד מן ה'גרסה המפוסקת'. ואם תהיתם מניין צוטט הפסוק, הנה התשובה הייחודית: ויקרא יא י-ב'...
וכך כתוב בספר ויקרא, פרק יא (בלי פיסוק אבל עם ניקוד):
פסוק י: וְכֹל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּיַּמִּים וּבַנְּחָלִים מִכֹּל שֶׁרֶץ הַמַּיִם וּמִכֹּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הֵם לָכֶם. 
פסוק יא: וְשֶׁקֶץ יִהְיוּ לָכֶם מִבְּשָׂרָם לֹא תֹאכֵלוּ וְאֶת נִבְלָתָם תְּשַׁקֵּצוּ. 
פסוק יב: כֹּל אֲשֶׁר אֵין לוֹ סְנַפִּיר וְקַשְׂקֶשֶׂת בַּמָּיִם שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם. 
 מה כל כך מסובך כאן?

ב. דרך הרמב"ם

ומה הקשר בין החנות הזו, שבשוק מחנה יהודה, לבין 'הנשר הגדול', הרמב"ם?

צילום: בני עורי

בשעתו דנתי כאן בעוד כמה שימושים מסחריים נוספים שנושאים לשווא את שמו של הרמב"ם, כגון סבון הרמב"ם (וגם כאן), גריל בשרים הרמב"ם, ואפילו מרק העוף של הרמב"ם.

ג. חזרת בקבוקים

חַזֶּרֶת היא סוג של מחלה, הלא כן? במרכול 'אושר עד' בתלפיות הדביקו אותה לבקבוקים...

צילום: מתת שירה נחלון

ד. אסור, סכנה וזהירות

בחנות הזו, ברחוב הפלמ"ח, אספו את כל האיסורים האפשריים למגדל אחד...

צילום: טובה הרצל

ה. מכבי על החולצה

גם אוהדי הפועל יתקשו להגות את שם הקבוצה הזו... Tel Ayiy

ככה זה שמנסים למכור את מכבי תל אביב בעיר העתיקה של ירושלים.

צילום: צבי פיש

8 תגובות:

  1. האם חזרת בקבוקים היא שגויה? מן חזרה, חזרת- בסמיכות. האם יש חשש שחזרת הש"ץ היא מחלתו של שליח הציבור? ובתוספתא: ר' נחמיא או' חזרת ממון ולא חזרת דברים. אם כך, חזרת בקבוקים למה היא באה? לשם חזרת ממון.

    השבמחק
    תשובות
    1. להשואה עם חזרת בקבוקים, מה שאתה מביא מהתוספתא -חזרת ממון וחזרת דברים, נכון. אבל חזרת הש"ץ שונה במקצת. כי השץ לא מוחזר או חוזר מרשות אחת אל אחרת, אלא חוזר על מה שקרא הוא והקהל קודם. אבל מבנה הסמיכות בהחלק נכון בשני המקרים.

      מחק
  2. דומה בעיניי כי "דרך הרמב"ם מכוונת לדרכו של הרמב"ם ברפואה ובשמירת הגוף. אלא שאם כך הוא, היה צ"ל Rambam's Way. אבל לאומת השגיעות בשלט התת-מימי, דרכו של הרמב"ם מחווירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. חילול שם הרמב"ם למטרות מסחריות דומה מאוד לאותם הרינגים מתועבים של הכתבה הקודמת.
      שונרא

      מחק
  3. הדתה-שמדתה: השלט באקווריום שהוא מוסד מדעי (ונתמך ודאי ע"י משרד המדע, או התרבות), כותרת השלט "ומה אסור לאכול?" היא חצופה ובוטה (במיוחד התרגום לערבית... שאלתי מוסלמי מקפיד, והוא מסר לי שאין שום בעיה לאכול את פרי הים שבאיור על השלט מבחינתם). כלומר, יש ודאי יהודי אחד או שניים, אפילו בירושלים, שלדידם מותר בהחלט לאכול מדגי הים ומחיית הארץ ללא מגבלות. אבל ההנחה המובלעת בשלט היא כמובן "כולנו יהודים, וכולנו שומרי כשרות אדוקים".
    ומה היה נפחת מכבוד ההסבר לו היה כתוב "יהודים שומרי כשרות אינם אוכלים..."??

    השבמחק
  4. אם מתרעמים על שיבושים בשילוט, ראוי שההתרעמות עצמה תהיה נקייה משיבושים.
    ובכן – וּבוּרוּת, לא ובּוּרוּת.

    השבמחק
  5. ועל כולם נאמר כבר "שבשתא כיון דעל על"

    השבמחק
  6. איני קורא ערבית (וגם לא מדבר) אך חוששני שכמות השיבושים בטקסט הערבי עולה עשרות מונים על אלו שבטקסט העברי...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.