א. מעשה ידיו
בשדות הישוב ארסוף קדם, מדרום לקיבוץ שפיים, יש פארק פיסול – שמו 'פארק דינה' – ובו מוצבים פסלים סביבתיים גדולים של אמנים שונים, מישראל ומחו"ל. מוויקיפדיה למדנו שמייסדי המקום ומנהליו הם תושבי המקום, דני מנהיים וטניה פרמינגר.
על אחת האבנים האלה אפילו צויין במפורש מי הקים אותה. אולי כדי שלא יבואו בטענות נוסח 'לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל' .
צילום: יוחנן פלוטקין |
ב. לַיַּלְדָּה אַיֶּלֶת יֵשׁ שִׁמְשִיָּה כְּחַלְחֶלֶת
כל הצילומים: גרשון היימן |
עטיפת המהדורה הראשונה, הקיבוץ המאוחד, 1945 |
פִּתְחוּ אֶת הַשַּׁעַר, פִּתְחוּהוּ רָחָב,
עָבוֹר תַּעֲבֹר פֹּה שַׁרְשֶׁרֶת זָהָב:
אַבָּא
וְאִמָּא,
וְאָח
וְאָחוֹת
וְחָתָן וְכַלָּה
בְּמִרְכֶּבֶת קַלָּה.
האיור לשיר 'פתחו את השער' |
בְּוַרְשָׁה, בְּפַרְוָר נִדָּח,בִּצָּה, חָצֵר וּבַיִת שָׁח.שָׁם גָּרָה הַיַּלְדָּה אַיֶּלֶתוְיֵשׁ לָהּ שִׁמְשִיָּה כְּחַלְחֶלֶת.הָאָב נַפָּח שָׁחוֹר מִפִּיחַ,הָאֵם יָדֶיהָ לֹאֹ תַּנִּיחַ.הַגַּג רָעוּעַ וְגוֹחֵןוּמִתַּחְתָּיו צִפּוֹר בַּקֵּן.לַבַּיִת אֲרֻבַּת־עָשָׁן.מִטָּה בַּבַּיִת וְשֻׁלְחָן.וְצַלָּחוֹת, סִירִים וּמַיִם לִכְבִיסָהוְגַם תִּינוֹק בָּעֲרִיסָה.וְהַיַּלְדָּה אַיֶּלֶתעִם שִׁמְשִׁיָה כְּחַלְחֶלֶת.כְּבָר בַּחוּרָה בַּת שֵׁשׁעִם תַּלְתַּלִּים כָּאֵש.
שימו לב לשמשיה הכחלחלת בצד שמאל.
בחרתי סוגי אבנים ישראליות המסמלות את אישיותה וציוני דרך בדרכה של נעמי. אבן גלילית קשה (מסוג דולומיט) מסמלת את חוזקה של נעמי. אבן אוניקס רכה (מסוג קונגלומירט) ב'גלגוליו של מעיל', שנמצאת בנחל דרגות הנשפך לים המלח – ציון דרך לפועלה של נעמי בבית הערבה. בזלת מאזור טבריה מסמלת את עבודתה כמורה בכפר חיטים. ואבן ירושלמית אדמדמה (מסוג סלייב) – בשיר 'פתחו את השער' המקשר את שם הספר לשערי ירושלים.
לפני שלוש שנים שוחחה עדינה בר-אל עם היימן והריאיון המפורט הובא באתר קו למושב – כאן.
ג. לא מתוך עקשנות נאחזתי בקרקע: אליעזר והגזר
צילומים: איתמר לויתן |
על פיסת דשא סתמית בחולון, ברחוב משה שרת 10, ניצב גן פסלים מיוחד הסמוי מן העין, וכולו קודש ליצירה האלמותית של לוין קיפניס, 'מעשה בגזר', שנדפסה בגרסתה הראשונה בשנת 1930 (אליהו הכהן, לוין קיפניס: ביבליוגרפיה, תשנ"ט, עמ' 44-43).
הגן נקרא 'גן סיפור סבא אליעזר והגזר'.
הפסל דוד פיין (2018-1928), חבר קיבוץ מעין ברוך (כינויו היה 'איש האבן'), נתן פרשנות יפה לסיפור. כל הדמויות המלבבות – סבא אליעזר, סבתא אלישבע והנכדה אביגיל, וכמובן בעלי החיים: הכלב הבהב, החתול לקיק והעכברון אפור השכם – נחקקו על סלעי בזלת שהוצבו במקום בשנת 2002.
וכדי לקלקל כל דבר טוב, נזכיר שהסיפור הזה הוא בכלל גרסה קיפניסאית למעשיית ילדים רוסית נושנה שנדפסה לראשונה ב-1860, והגזר כלל איננו גזר אלא לפת ענקית. קיפניס עצמו הוציא בשעתו גרסה ושמה 'סבא יפת והלפת'.
הרחבת דברים על גלגולי הסיפור ימצא המחפש במאמרה של שמעונה פוגל, בבלוג הספרנים, וכמובן בויקיפדיה.
והנה הסיפור כולו כפי שהולחן בשנות החמישים על ידי מנשה רבינא. העיבוד של גיל אלדמע והביצוע של נירה רבינוביץ:
Made by god נשמע כמו נעשה בידי גד. 😉😀
השבמחקגד יעקבי, שהיה בין השאר, שגריר ישראל באו"ם, ספר כי פעם, בבואו לארה"ב התקשר למשפחה אמריקנית ממכריו. הבת הקטנה ענתה לטלפון, ויעקבי הכריז בקולו הערב:
מחקThis is Gad speaking.
ואז שמע את הילדה קוראת לאמה בהתרגשות:
Mommy, Mommy, you won’t believe it!
אין גד ווי טראסט!
מחקנראה כי אין בעיה לגבור על איסור 'לא תעשה לך פסל' באמצעות האבן הגלמית, ה'טבעית', למרות שפסלים עשויים להיות אבן (לעיתים...) נראה כי התורה מחבבת את האבן הטבעית, (אולי בעיצוב קל נוסף), כדי לעשותה מדיום מקשר מהטבע אל האלוהות ללא ההגשמה...
השבמחקמיגר סהדותא (הגלעד) של יעקב אבינו, דרך 12 האבנים שהוצבו בירדן, 'פסל לך לוחות אבנים' של משה ואבן העזר המסתורית בתקופת ההתיישבות..
ברור שאבן היתה גם לסגידה כמובן, ואולי זו ה'מצבה' שתחת כל עץ רענן, אבל חיוניותה של האבן החצי טבעית נותרה ועשתה אותה כשרה לעדות ולגלעד (לאלוהים ולאדם...
יפה.. אב"ן בגימטריא 53, כמו אז גאולה, או א יהוה יוי, א - בן: האחד מבין, י.ה.ו.ה במילוי אותיות 54, פחות אל"ף - אחד.. בירושלים אגב יש את שכונת אבן ישראל, על שם 53 בתיה..ועוד
השבמחקואיך נשכח גן השירים הנפלא של סמינר אורנים? ואיך נשכח פארק הפסלים היפה ממזרח למלון בראשית במצפה רמון? הגן הזה יושב על שפת המצוק של המכתש ומיד שמבינים שהפסל עזרא אוריון היה האוצר של הפארק הזה מבינים מדוע הפסלים שם כולם מהדהדים אלמנטים טיפוסיים למדבר כמו מצבות פולחניות, אבני ענק שמייצגות את סלעי המדבר וכדומה. ואם כבר הזכרנו את עזרא אוריון הרי שבשדה צין שליד מדרשת בן גוריון (וגם בתוך המדרשה עצמה) פזורים פסליו של עזרא שכל מי שהכיר את עזרא מבין מה אומרות האבנים הטבעיות שהוא הציב כפסלים.
השבמחקעזרא אוריון איש יקר, מראשוני הפסלים הסביבתים בארץ..
מחקזכיתי! בתור סבא אליעזר שכינויו הוא גזר, סוף סוף הנצחה ראויה...
השבמחקבחולון, שהמיתוג שלה הוא עיר הילדים, יש עשרות גינות המפוזרות ברחבי העיר, עם פסלים המוקדשים כל אחד לסיפור או שיר ילדים אחר
השבמחקחבל שבחלק המוקדש ל-״פארק דינה״ לא צויינו שמות הפסלות.ים!
השבמחקאָלקע מיט דער בלויער פּאַראַסאָלקע = "איילת עם שמשיה תכלכלת"
השבמחקאבל, כמה חבל.
השבמחקבפסל "הטחנה" לא רואים את הטוחנת כלי יקר
היא קוצפת היא זועמת
היא מרשעת מפורסמת.
--------
ואצלנו במשק היא הייתה האקונומית.
הפסל דוד פיין באמת מטפל באבן הבזלת בצורה מרהיבה ויןצאת דופן
השבמחקאיזה יופי שהזכרת כאן את 'פתחו את השער' הנצחי, שאני כמעט יכולה לדקלם את שיריו בעל פה. אחרי כל השנים הללו. ומה עם 'המכתב'. ודינה סינית?
השבמחק