ילדים מחסידות 'תולדות אהרן' מתכוננים לשבת בשכונת מאה שערים (צילום: יואב אלעד, 2007) |
במילון אבן-שושן יש הגדרה למי שעוסקת בפאות נכריות (ייצור, חידוש, התאמה, מכירה וכו') – קוראים לה 'פֵּאָנִית'.
מקצוע זה הוגדר אפוא מילונית כמקצוע מגדרי השייך לנשים! האם אין אפשרות לגבר לעסוק בכך? למה בעצם שלא יהיה פֵּאָן?
שמא תאמרו אין גבר שירצה לעסוק בכך, ועל כך אשיב: מי אמר לכם?
אלון אוהב-עמי שלח לי מודעה, שאותה צילם לפני שנה בחלון מספרה ליד שכונת בתי אונגרין במאה שערים, וממנה עולה שיש בהחלט גברים במקצוע. אמנם הם לא עוסקים בפאות של נשים – בכל זאת צריך לשמור על הלכות צניעות – אבל פאות יש גם לגברים וגם הן ראויות לטיפול מקצועי.
אפשר להניח שהפֶּאָן שלנו מתמחה בעיקר בילדים, שפאותיהם החלו לצמוח והגיעה השעה להעניק להם את הסלסול הנכון והתמידי. תת-ענף נוסף של התמחות פֵּאָנית הוא ה'חלאקה', כלומר התספורת הראשונה לתינוק לאחר ששערותיו גדלו במשך שלוש שנים. זהו מנהג קבלי שנערך, בדרך כלל, בל"ג בעומר ליד קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. אבל כפי שמתברר מהמודעה, לא מוכרחים לנסוע כל כך רחוק.
אין טלפון. אין תור. פשוט דִפקו על הדלת והיכנסו.
שאלת סלסול הפאות של נערים המשיכה להטריד אותי. איך באמת הם עושים את זה?
מסתבר שגדולי ההלכה עדיין לא נתנו דעתם לסוגיה זו. השטח פרוץ לגמרי ואנשים מסלסלים ככל העולה על רוחם, על פי מנהגי בית אביהם ועדתם. שיטוט קצר בים המרשתת העלה שלל עצות לסלסול שמנדב איש לרעהו.
הנה למשל טיפ שמצאתי ב'פורום חסידות ברסלב':
בפורום חרדי מקצועי (יש כזה דבר) הייתה התלבטות לגבי ה'פרמננט', ואיך עושים שזה לא ייראה 'תימני' מדי אלא משוחרר וטבעי:
גם ויקיפדיה לא קבעה מסמרות, והערך 'פאות' משקף את המנהגים השונים והמשונים בסלסולן:
בקיצור, אין תורה שבכתב ואיש הישר בעיניו יעשה.
רק לבסוף נחה דעתי. זה היה כשגיליתי את ה'רולר גלאט' ('המקורי') – מברשת פלא שבתוך דקה אחת תהפוך כל שיער פרא לסלסול עדין. עפעקטיוו ביי 100%!
התמונה העליונה של יואב גלעד אינה של חסידי ברסלב אלא של ילדי חסידות תולדות אהרן. ילדי חסידות זו הינם היחידים שהולכים בלבוש כזה.
השבמחקאתה צודק ואתקן. אבל זה לשון הקרדיט שיש לתמונה.
מחקאני לא זוכר היכן קראתי את זה אבל נדמה לי שאחד ההבדלים בין אנשי צנעא ואנשי שרעב היה המנהג של צנעא לסלסל את הפאות ושל השרעבים להשאיר פרועות.
השבמחקהנה, גם ויקיפדיה (ערך יהדות תימן) יודעת את זה:
השבמחקיהודי דרום תימן שהתגוררו בהמון כפרים בדרום ובעיר הגדולה תעיז. אפשר להבחין בשוני המראה בין יהודי מרכז תימן (צנעא, ד'מאר וכו') ליהודי הדרום. נפת שרעב מוכרת ומפורסמת בעדת תימן כאחד מן המקומות שהיה בהם ריבוץ תורה בלי הפסק וחכמיה ידועים כחריפים וחסידים מאוד מאוד, מתעמקים בלימוד הלכה ואגדה וביותר מפורסמים בידיעתם בחכמת הסוד בעמקות ושינון גדול. בחזותם עטרות לראשם וזקנים בפניהם ובאזור השפם אין שיער כלל לפי שמנהגם לגלח שם. פאותיהם אינן דומות לאלו של יהודי מרכז תימן שאצלם הפיאות מסולסלות ודקות ואין נוגעים באורכן (אם כי היו שנהגו לקצוץ אותן כשהיו מגיעות לסוף הפנים) ואלו אצל יהודי הדרום הפיאות מגודלות פרא ועבות ויורדות על פניהם. מנהגיהם שונים בתכלית ממנהגי מרכז תימן
ובעדן כמובן היה מנהג אחר: http://www.temani.net/http/aden/aden-3.htm
רבנו ש"ד גויטיין זצ"ל היה נותן בהם סימנים: יוסף טובי, "מאמרו של ש"ד גויטיין 'על פיאות ועל סימנים'", תימא, ה' (תשנ"ו).
השבמחקפאן (pe'an) הוא גם שם של מכשיר כירורגי נפוץ בצורה של מלקחיים המופעלים כמספריים. המכשיר נקרא על שם כירורג צרפתי בשם זה שפיתח אותו. בחדר ניתוח שומעים לעיתים קרובות את המנתח מבקש מהאחות "תני לי פאן"
השבמחקאוי.. העמארצות..
השבמחקנראה לכם שעמישראל יחליף את צדיקי הדור שבמירון, באיזה 'פאן' ספר מסכן מבתי אונגרין?
כולם נוסעים גם נוסעים למירון, ואיש בל יעדר. הסלסול של ה'פאן' נועד כהכנה לנסיעה. שכן המנהג הוא לסלסל את כל ראשו של הילד, וכל רב ואדמו"ר ונכבד השוהה במירון מתכבד בגזירת תלתל.
וכך יש לדרוש את הכתוב: מומחה לסלסול פאות ו(לסלסול) תספורות חלאקה.
איפה אפשר לקנות את המסרק רולר גלאט??
השבמחק