יום חמישי, 17 בפברואר 2022

חלות עונג שבת

צילום: דוד אסף

לכבוד יום ההולדת ה-11 של בלוג עונג שבת
כתב וצילם: דנצ'וּ ארנון

'חלות ויז'ניץ' הן מוסד בני-ברקי ידוע ואין אישיות מפורסמת שמבקרת בעיר ולא מוזמנת לבקר גם במאפייה. בשנת 1953, בעיצומם של ימי הצנע, הוקמה המאפייה על ידי עולה חדש מחסידי ויז'ניץ. מאז נוספו למאפייה מכונות אוטומטיות העושות את רוב העבודה, אבל קליעת החלות (ויש כמה מיני חלות), נעשית עד היום בעבודת יד. פרט לחלות אופים במקום גם כמה סוגים של לחמניות, שהן מרכיב חשוב בשולחן האוכל של חתונות, אירועים ושמחות בחברה החרדית.

עיקר תהליך אפיית הלחמניות נעשה במכונות האוטומטיות, אבל ציפוי הסומסום נעשה ידנית. הפועל קודם מתיז על הלחמניות שמן מאכל מצינור, ואחר כך זורה עליהן בידו את גרגרי הסומסום.

לב המפעל הוא שולחן הקליעה. ביום רגיל עובדים לידו כשישה פועלים ערבים מיומנים. המכונה פולטת נקניקי בצק, והפועלים, במהירות מופלאה, קולעים לחמניות קלועות (שלושה מינים) וחלות. 

באסם קולע לחמניות כבר כעשרים שנה. בלי להסתכל, הוא קולע במהירות כזאת שלא ניתן לעקוב אחריה. בימי שישי, כשהמאפייה עובדת בשיאה, באים קולעי חלות נוספים.

יש הבדל בין חלה רגילה לבין מה שנקרא 'לחמניית עוגה'. כל האוכל לחם חייב בנטילת ידיים ובבִּרְכַּת 'המוציא לחם מן הארץ'. כידוע, אם יש אקדח במערכה הראשונה הוא יירה במערכה השלישית, וגם כאן אם בירכת 'המוציא' בראשית הסעודה, אתה מחוייב בברכת המזון בסיומה. זו ברכה ארוכה יחסית, שאותה יש לומר ביישוב הדעת ובלי להסתכל בשעון. לעומת זאת, על עוגה מספיק לומר ברכה קצרה 'בורא מיני מזונות', ובסיום הארוחה אפשר להסתפק בברכת מזון קצרצרה הקרויה 'ברכה אחת מעין שלוש'. 'סידור' זה מתאים לשומרי מצוות הבאים לביקור קצר בחתונה (בדרך כלל אין הם מהקרובים והמקורבים, ולכן אינם משתתפים בסעודה וגם אין מצפים מהם להביא מתנה). עבורם מכינים לחמניות קלועות, שבצקן נילוש במי פירות (כאן במיץ ענבים) ולכן הן בגדר עוגה. ללחמניות-עוגה אלו מצמידים מדבקות מיוחדות ('מזונות' או 'נילוש במי פירות') כדי לזהותן.

ויש עוד מוצר ייחודי שאפשר לכנותו 'מגה-חלה'. אלה הן חלות ענקיות הנאפות לאירועים מיוחדים. כך למשל בחתונות, בהן נהוג לשבור חלה גדולה מעל ראשיהם של בני הזוג אחרי החופה, טרם כניסתם ל'חדר הייחוד', וכן בטקסי פדיון הבן או בחגים. בימי שישי נאפות חלות ענק אלה עבור ה'טישים' שעורכים אדמו"רי החסידים.

הנה החלה הענקית של הרבי (במקרה זה: טיש פורים בחסידות נדבורנה בבני ברק, 2015): 

וכאן טקס הנפת החלה מעל ראשיהם של בני הזוג הנישאים ובציעתה:

ולסיום, מידע מועיל: כמה זה עולה לנו...

19 תגובות:

  1. האין ה'מגה-חלה' מה שקורין ביידיש "קוילעטש"?

    השבמחק
    תשובות
    1. המגה חלה בצילום העליון היא בצורת דג.
      בצילום התחתון, זו אכן החלה המכונה קויליטש, או קייליטש בפי הליטאים.

      מחק
    2. למיטב זכרוני- קויליץ' ,זה שם לחלה קלועה לאו דוקא ענקית ..

      מחק
    3. קוילאטש זו חלה באידיש

      מחק
    4. בין אם קויליטש ובין אם קייליטש, מקור השם הוא באוקראינית KOLACH או KALACH . זהו המאפה המתוק דמוי מקלעת עגולה מן המטבח האוקראיני שמוגש - אויה! - בסעודת ליל חג המולד. מקור השם במילה KOLO שפירושה באוקראינית (ובפולנית ובביילורוסית)- "גלגל".
      הגלגל התגלגל וגוייר לחומרא בחצרות חסידי אוקראינה, פולין וליטא.

      מחק
    5. מזכיר מאוד את מאפיית אביחיל בירושלים

      מחק
    6. Cyril Chilson נושא מעבר השמות מעניין מאד, האם תוכל להרחיב עליו? מה המקור למה שכתבת? תודה רבה

      מחק
    7. הונגרית : Kalach, kalácsה, kolach, kolač, colac (ביילארוסית : калачא רוסית: колач, אוקראונות: kalács, : колач סרבית/קרואטית : колач : בולגרית , רומנית: colac), הוא המקור לחלה האשכנזית המזרח אירופית. ברוסיה היו אופים שהתמחו באפיית ה"קאלאץ'". הם נקראו "קלאצ'ניקי" ולצאצאיהם קראו בשם המשפחה המוכר לנו היטב: "קאלאצ'ניקוב"...
      הנה מאמר קצר על תולדות החלה בכללותה.
      https://atasteofchallah.com/wp-content/uploads/2015/07/FF-437-The-History-of-Challah-by-Libi-Astaire.pdf
      ובמסכת שבת, ב,ו שנינו: "(ו) על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן - על שאינן זהירות בנידה, ובחלה, ובהדלקת הנר."
      לא קשה להסיק שמנהגים שקשורים בלחם (לא רק ביהדות) נקשרו בבריאות, פיריון ומזל.במיוחד כשהדברים אמורים בלחמים "חגיגיים". בתרבות הסלבית הקאלאץ'נאפה כאמור לכבוד ה"סבייטי וצ'ר" (="הערב הקדוש", הוא "נייטאל נאכט" - ערב חג המולד).בהונגריה למשל, הקאלאץ' נאפה בחג הפסחא.
      שלוש המקלעות מיצגות את השילוש הקדוש וצורתו העגולה של מאפה חגיגי זה מסמלת את הנצח שכידוע, אין לו התחלה וסוף כמו הגלגל.

      מחק
    8. ועיקר שכחתי: למעונינים בהשפעת הנצרות על החסידות מומלץ מחקרו המקיף של פרופ' שאול מגיד:
      Hasidism Incarnate: Hasidism, Christianity and the Construction of Modern Judaism
      בהוצאת STANFORD UNIVERSITY PRESS

      מחק
  2. החלה הכי טעימה שיש by far!!

    השבמחק
  3. אורח בחתונה -לא היה בטוח איזה סוג של לחמניה הוגשה לו, שואל את המלצר: האם הלחמניה הזאת היא מזונות❓עונה לו המלצר "לא היא מויז'ניץ".
    😉🙂

    השבמחק
  4. every trip to israel we stop in . if you ask nicely , the mashgiach might let you make the bracha on 'taking challa' ....

    השבמחק
  5. ישנו מנהג חסידי לאפות לשבת שמיד אחרי פסח חלה בצורת מפתח. זה מכונה "מפתח הפרנסה" וסגולתו לפתוח את שערי הפרנסה.
    חסיד אחד דחק באשתו לאפות חלת מפתח כזו,כדי לשפר את סיכויי הפרנסה, אך אבוי, מרוב לחץ וטירדה שכחה הרעיה להוציא את החלה מן התנור בזמן, החלה יצאה מפוחמת ושחורה.
    החסיד נכנס לדאגה עמוקה, הנה כאן סימן מן השמים כי פרנסתו 'גמורה'. בדאגה עמוקה נסע אל הרבי כדי להתברך ולשנות את רוע הגזרה.
    כששמע הרבי את הסיפור צהלו פניו, להפך, אמר הרבי, הרי זה סימן שבשנה הבאה תרוויח הרבה ובשחור ! ...
    אריה, ברלין, בשם י. מייברג.ירושלים

    השבמחק
  6. הפועל מתיז על החלות מים ולא שמן.... הדבר גורם לחלה להיות קריספית מבחוץ... תודה ארנון

    השבמחק
  7. לדעתי אין קשר היום בין המאפיה לחסידות ויז'ניץ, המאפיה עברה הרבה גלגולים והחליפה הרבה ידיים בשנים האחרונות

    השבמחק
  8. מה שחשוב זה השם. ראינו כי הקולעים אינם ממש חסידי ויז'ניץ אבל השם הוא השם. טעים ביותר, אבל לאכול מהר, למחרת???
    בתיאבון

    השבמחק
  9. ההיגיינה שם לא משהו, לפי הידיים החשופות של העובדים. העיקר ש"מקפידים" שם על חבישת מסכה, אלעק...

    השבמחק
    תשובות
    1. ידיים רחוצות היטב עדיפות על כפפות

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
התגובות מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.