יום חמישי, 10 באוקטובר 2019

ארץ הקודש: לולב מיוחד, סוכה בפסח, יין נסך, שעת חרום

א. סוכות ויוקר המחייה

במרכולי 'אושר עד' אפשר לרכוש את ארבעת המינים, ומעניין לראות את לוח המחירים.

ובכן, אתרוג כשר רגיל, 'פושט', יעלה לכם 17.90 ש"ח, לעומת זאת מחירו של אתרוג מהודר א' (כנראה סוג א') כבר קופץ פי שניים: 39.90 ש"ח.

אותו דבר עם לולב. הרגיל עולה 19.90 ש"ח, ה'מיוחד' 39.90 ש"ח ו'שיא ההידור' 69.90 ש"ח.

לערבה ולהדס אין בכלל מחיר...

חג שמח!

צילום: מנחם רוזנברג

ב. סוכות ללא חשש קטניות

בעיר הקודש נתניה יש מלון סוויטות ושמו 'איילנד נתניה'. מה פשר השם, לא אדע. אולי הוא שייך לגיורא איילנד ואולי רוצים לרמוז לנו שנתניה היא סוג של אי. כך או כך, המלון מזמין את המוני בית ישראל, ובמיוחד את אלה החרדים לדבר ה', לחגוג את חג הסוכות בין כתליו בהשגחה מהודרת.

הנה המודעה שהתפרסמה בשבוע שעבר בעיתון בשבע (3 באוקטובר 2019):


כל כך מהודר המלון וכל כך מהודרת ההשגחה על הכשרות (מתבקש לקרוא לה 'השגחה עליונה'), עד שמישהו התבלבל שם בין סוכות לפסח. ההשגחה של רבנות נתניה כוללת 'שרויה ללא קטניות', שפירושו כי אין חשש שהמאפים כוללים בתוכם פירורי מצה או או קמח מצה ('שרויה') וכמובן שלסוכה לא יגישו חלילה קטניות, שכידוע מקהלות האשכנזים אוסרים לאכלן בפסח באיסור חמור, בעוד אחינו הספרדים נוהגים בהן היתר.

תודה לפרופסור חיים כהן.

ג. הנזירה בכחול

ועוד בענייני כשרות והשגחה.

לידיעת הטסים לחו"ל: בדיוטי פרי בנתב"ג אפשר להשיג יין נסך בהכשר מהודר.

לא ברור אם את ההכשר העניקה הנזירה בכחול או שמא גוף רבני מסודר. כך או כך, זה משונה. מי שלא אכפת לו בוודאי לא זקוק להכשר; ולמי שמקפיד על איסור 'סתם יינם', שלא לדבר על 'יין נסך', שם כזה ותמונה כזו בוודאי צורמים, במיוחד כשמשתמשים בהם לקידוש או להבדלה...

צילום: ג'פרי סאקס

ד. ציוד לשעת חרום

בחדר המיון בבית החולים בילינסון נערכים לכל תרחיש...

צילום: יעקב שקולניק

4 תגובות:

  1. לגבי יין הבלו נאן - כדאי לציין שהיין לא מיוצר במנזר כלשהו, והנזירה היא בסך הכל סמל מסחרי - ציור ולא יותר. ניתן לראות בתמונה שליין יש הכשר של ה-Triangle K האמריקאי; גוף הכשרות הזה נחשב מן המקלים יותר, בפרט בנושאי יין, ויהודים אמריקאים רבים אינם סומכים עליו. באתר של היבואן יש את היינות האלה בגרסה כשרה (למשל https://www.shaked-bros.com/shop/%d7%91%d7%9c%d7%95-%d7%a0%d7%90%d7%9f-%d7%92%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a8%d7%a6%d7%98%d7%a8%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%a8-%d7%a8%d7%99%d7%96%d7%9c%d7%99%d7%a0%d7%92-%d7%9b%d7%a9%d7%a8-2/) ולא כשרה, ויש גם קישור להורדת תעודת הכשרות - אבל כשלוחצים עליו מקבלים הודעת שגיאה.

    השבמחק
  2. ב. "שרויה ללא קטניות" שונה מ"ללא שרויה, ללא קטניות". הראשון משמעו: יש קניידלעך, אין חומוס.

    ג. הופעת תמונה של נזירה והמילים "נזירה כחולה" על בקבוק יין אינם הופכים את היין ליין נסך. בשנות ה-90 המוקדמות היתה תמונה של אישה על קרטני החלב של תנובה, ולא היו הרבה שחששו שאם כן לא מדובר בחלב פרה...
    ועוד, התמונה והשם אינם בהכרח צורמים למי שמקפיד על כשרות. אז יש נוצרים בעולם, ואפילו נזירות. אכן, השמרנים ביותר לא יכניסו תמונות כאלה לבתיהם, אבל עוד קודם לכן לא יכניסו הכשר ה-TRIANGLE K לבתיהם, כפי שידוע למכירי ההכשר הזה (אני סומך עליו, אבל מצד שני אני גם לא צועק געוואלד כשאני רואה את המלה NUN....)

    ד. "טלית" היא הכינוי לאפודי הזיהוי הזוהרים של אנשי רפואה בזירות חירום.

    א. אם ארבעת במינים הם ציווי בורא עולם, אז אולי המחיר הוא זיל הזול. אם זה המצאה של כמה נוודים מתקופת הנחושת, אז אדרבא, שישלמו לי כדי שאני אסכים לסחוב את הדברים המיותרים האלה הביתה. אלו ואלו דברי בני אדם חיים.

    א גוט מועד

    השבמחק
  3. פרט לנזירה הכחולה מופיעה אצלנו דמות חביבה של איכר קווייקר על אריזת שיבולת השועל, וכל כך נטמע בתוכנו אותו איכר מן הקהילה הנוצרית שוחרת השלום עד כי שמו השתבש בפי הצברים ל"קוואקר" והפך לשם גנרי לשיבולת השועל, ללא תלות בהכשר וברמת הידורו. ומאז ילדותנו היינו משרים או אותו איכר בחלב ומערבבים בצימוקים ובקוביות תפוח.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.