יום שישי, 12 באפריל 2024

'צריף בנגב': 11 הנקודות

נטיעות ראשונות בקיבוץ משמר הנגב (צילום: טרודי שוורץ; ארכיון ביתמונה)

מאת רמה זוטא
  

בימים קשים אלה, כשכל מעייננו נתונים לנגב וליישובי 'העוטף', עלתה בזיכרוני חוויה אישית שהפכה לטקסט שהונצח עלי ספר. הייתי אז תלמידת בית ספר בת 13; אבי, יוסף (רוכל) אבידר (1995-1906), אז סגן מפקד 'ההגנה' והאחראי על ההתיישבות הביטחונית, נעדר הרבה מהבית, וכפיצוי לקח אותי מדי פעם בפעם לסיוריו ברחבי הארץ. כשלושה חודשים לאחר עליית 11 הנקודות בנגב, מבצע מאורגן שהחל במוצאי יום הכיפורים תש"ז (6-5 באוקטובר 1946) ואבא היה בין מתכנניו והאחראי על יישומו מטעם 'ההגנה', יצאנו לסיור בעקבותיו. 

נסענו דרומה באחד מימי שישי של חודש ינואר 1947. ליד אבא שעל ההגה ישב ידידו הוותיק, הפזמונאי והמשורר נתן אלתרמן, שנודע כשתקן גדול ומאזין קשוב. אני הקטנה ישבתי מאחור. כבר אז הייתי מכורה לשירי הזמר של אלתרמן, מ'כלניות' ועד 'מכתב לאמא', שהושמעו בכל שבת ב'קול ירושלים' בתוכנית 'כבקשתך', וכמובן שמחתי על החברותא שזכיתי לה. 

אלתרמן, שהיה מקורב לראשי היישוב והזדהה לחלוטין עם המפעל הציוני, רצה לראות במו עיניו את הנקודות, כפי שכונו אז היישובים החדשים. בעטו המהיר כבר הסמיך, שבוע לאחר עלייתן, את המילה 'נקודה' לצירוף המסורתי ביידיש 'אַ פּינטעלע ייִד' (הנקודה היהודית), בשירו 'הנקודה היהודית', שנדפס בטורו הקבוע, 'הטור השביעי', בעיתון דבר ב-11 באוקטובר 1946:

'הנקודה היהודית', הטור השביעי, ב, הקיבוץ המאוחד, 2010, עמ' 170-167

ואכן, טוריו השבועיים, שהחלו להתפרסם בשנת 1943, עשויים להיקרא כיומן אירועים: 'תקופת המאבק' בשלטון הבריטי, ההעפלה הבלתי חוקית, חיפושי הנשק בקיבוצים, מעצר ראשי היישוב ב'שבת השחורה' והדיונים הקדחתניים בזירה הבינלאומית בדבר 'היום שאחרי' סיום המנדט.

מימיננו חרצו את אדמת הלֵס צעדיהם הכבדים של גמלים נושאי משאות. המישור העצום שהשתרע לפנינו העלה בדמיוני את יעקב ובניו היורדים מצרימה לשבור שבר. קשה היום להבין עד כמה היה אז הנגב כולו בחזקת ארץ לא נודעת, רחוק ממרכזי 'היישוב'. מאז 1887 היישוב היהודי הדרומי ביותר בארץ היה באר טוביה, שנקרא גם קוּסְטִינָה (שיבוש שם הכפר הערבי הסמוך קסטינה, המוכר עד היום כשמו של צומת מלאכי). החווה החקלאית רוחמה סימנה גם היא את גבול הדרום ושירי הזמר של קדיש יהודה סילמן הגדירו על פיהן את גבולות הארץ: 'מִקוּסְטִינָה עד ראש פינה' מכאן, ו'פָּז כֻּלָּהּ, רָז כֻּלָּהּ, אַדְמַת הַסְּגֻלָּה, מֵרוּחָמָה עַד מְטוּלָה' מכאן.

התקווה שהביע סילמן בשירו זה, כי 'עוֹד פֹּה וְשָׁמָּה מְרֻבָּה הַשְּׁמָמָה, אַךְ בְּיָדֵנוּ תִּפְרַח אַדְמָתֵנוּ', עדיין לא התממשה באותן שנים. אמנם קרקעות באר טוביה ורוחמה נקנו מבעליהן הערבים עוד בתקופה העות'מנית, אך שני היישובים הללו סבלו מפגעי טבע, בצורת, מתקפת ארבה ובעיקר שכנות עוינת, שהביאה עמה מעשי שוד, שרפה וטבח ב'מאורעות' של שנות העשרים והשלושים. רוחמה ננטשה והתחדשה כקיבוץ רק בשנת 1943 על ידי גרעין חלוצי של חניכי השומר הצעיר. 

'אתר הראשונים' בחוות רוחמה (צילום: אבישי טייכר, ויקיפדיה)

בשנת 1943 עלו על הקרקע  בנגב שלושת המצפיםגבולות, שבין באר שבע לרפיח; רביבים, בקרבת ביר עסלוּג', שאדמותיה נקנו עוד בשנות העשרים; ובית אשל, מדרום-מזרח לבאר שבע, שלימים ננטש. במצפים הוקמו תחנות לניסויים חקלאיים ונבחנו התנאים הביטחוניים – מה מספר המתיישבים שיוכל לעמוד בהתקפה ממושכת ובתנאי ניתוק? מהו המבנה המתאים להתגוננות? וכמובן, בעיות אספקה, תחבורה וקשר. 

המאבק על ההתיישבות היה במהותו מדיני. שנה לאחר פרסום 'הספר הלבן' של שנת 1939, פרסם השלטון הבריטי את 'חוק הקרקעות' שאסר על התיישבות חדשה, גם על אדמות שנרכשו כבר באופן פרטי או בידי קק"ל. גרעינים של בוגרי תנועות הנוער החלוציות נאלצו לחכות בתור חודשים ארוכים כדי לממש את שאיפתם להקים קיבוץ חדש או משק שיתופי. 

היה ברור לכול כי למפת ההתיישבות היהודית יהיה תפקיד מכריע בעיצוב גבולות הארץ, ולפיכך, גם בגלל המחסור בתקציבים, נקטו המוסדות המיישבים את שיטת ה'התאחזות' או 'ההאחזות', וכהגדרתו של יוסף וַיְץ, מראשי הקק"ל: 'המרב שבצורך עם המיעוט שביכולת'. היו אלה יישובים שמלכתחילה נחשבו 'זמניים', שהוקמו באזורים רגישים מבחינה ביטחונית והוקצה להם כוח אדם מעולה. הם גם היו פתרון מצוין לגרעיני הפלמ"ח שהחלו להשתחרר. ההיאחזות הראשונה שהוקמה על ידי יוצאי הפלמ"ח הייתה קיבוץ בית קשת (1944) למרגלות הר תבור. הקיבוץ הדתי הקים להאחזויות גרעיני משימה מקיבוציו הוותיקים, וגרעינים אלה הורכבו מבוגרי מוסדות עליית הנוער ותנועת בני עקיבא. כך נוסדו כפר דרום, עין צורים שבגוש עציון, ובמידה מסוימת גם ביריה שליד צפת, שבראשית 1945 עלה אליה גרעין של בוגרי בני עקיבא והתיישב במבנה דמוי חומה, בדגם יישובי חומה ומגדל. 

סיומה של מלחמת העולם ועליית הלייבור לשלטון לא רק שלא שינו את מדיניות בריטניה כלפי היישוב העברי אלא אף החמירו אותה וכ-65 אחוזים משטח ארץ ישראל המנדטורית נאסרו להתיישבות יהודית. לנוכח זאת אישרה ההנהלה הזמנית של הסוכנות, באוגוסט 1946, תוכנית כללית להעלאת נקודות התיישבות רבות ככל האפשר בחלקי הארץ השונים, ובעיקר בנגב. אחד היוזמים והדוחפים לביצוע תוכנית 'הנקודות' היה לוי שקולניק, ממייסדי ה'הגנה', חבר הוועד הלאומי ומבכירי מפא"י וההסתדרות, ולימים ראש הממשלה לוי אשכול.


לוי שקולניק (אשכול), 1947 (צילום: זולטן קלוגר, אוסף התצלומים הלאומי)

נחזור לזיכרון המסע. 

לאחר שעות רבות של נסיעה, באותו יום שישי של ינואר 1947, הגענו לבאר שבע. זו התגלתה כעיר ערבית קטנה ובה בתים נמוכים וסמטאות עפר. בקיוסק דמוי מסעדה הוגשו לנו צלחות קטנות ובהן בצל מטוגן בשמן זית, חומוס וגרגיריו וטחינה – את כל אלה טעמתי שם לראשונה בחיי. מעל צלחת החומוס נזכרו אבא ואלתרמן במסעם המשותף, כמה חודשים קודם לכן, לביריה שבגליל העליון, אך זו פרשה שעומדת בפני עצמה.

באותם ימים ברור היה לכל שההתיישבות בנגב תלויה באיתור מקורות מים, וכשגילה ההידרולוג פרופ' ליאו פיקארד בשנת 1943 מאגר מים מתוקים ליד קיבוץ ניר עם, נסללה הדרך. שמחה  בלאס, מהנדס חברת 'מקורות', הצליח לשים את ידו על צינורות שישה אינטש שנותרו כעודפים בבריטניה – חלק ממערכת כיבוי האש של לונדון בימי מלחמת העולם השנייה  והביאם ארצה. וכך, בין דצמבר 1946 לספטמבר 1947 הניחה חברת 'סולל בונה' את הצינורות ממאגר המים האמור אל יישובי הנגב, ותשתית זו אפשרה, כאמור, עלייה בו-זמנית ל-11 הנקודות. לאחר שהושלם באביב השלב הראשון של הנחת קווי המים, הקדיש לו אלתרמן טור מחורז שכותרתו 'המים נוסעים דרומה' (דבר, 9 במאי 1947):

                                                 [...]
הטור השביעי, ב, הקיבוץ המאוחד, 2010, עמ' 228

כאמור, ב-20 בספטמבר 1946 אושרה בסוכנות היהודית ובקק"ל תוכנית מפורטת להעלאת 11 נקודות בנגב בעת ובעונה אחת. גולדה מאירסון (לימים מאיר), שמילאה את מקומו של משה שרתוק (שרת), ראש המחלקה המדינית של הסוכנות שהיה אז במעצר, אישרה את הצעת ה'הגנה' לעלות על הקרקע ללא ידיעת השלטונות. אבי, יוסף אבידר, ריכז את ההכנות מטעם ה'הגנה' ולידו פעל צוות מנוסה מעליות קודמות. בסודיות מרבית נערכו סיורים מוקדמים לאיתור המקומות ובסיסי היציאה ופורטו דרכי ההסוואה לריכוז החומרים. רשימת הגופים המיועדים לעלייה תואמה במדויק עם תנועות ההתיישבות העובדת, עם המרכז החקלאי ועם מחלקת ההתיישבות של הסוכנות היהודית. הקיבוץ המאוחד היה אז דומיננטי במוסדות המיישבים והוקצה לו חלק נכבד מה'נקודות'; לקיבוץ הדתי הוענקו שלוש 'נקודות' ומרכז גּוּשִׁי בבארות יצחק. 

במרכזו של מבצע ההתיישבות הגדול עמד רעיון ההפתעה, שחִייב לסיים את הקמת היישובים עד אור השחר ואז להעמיד את השלטונות הבריטים בפני ברירה: להשלים עם העובדה המוגמרת או להרוס יישובים קיימים. בבסיסי היציאה רוכזו כ-1,100 איש, נוסף על חברים מהגדוד השני של הפלמ"ח, נוטרים על נשקם שהוסוו כליווי לחקלאים, מאות משאיות וכלי עבודה. כיוון ש'סולל בונה' עבדה גם בבסיסי הצבא הבריטי בדרום, לא התעורר בלב השלטונות כל חשד למראה 300 משאיות עמוסות העושות דרכן דרומה. ברור היה להוגי המבצע כי הבריטים לא יחשדו שדווקא במועד שנבחר, יום כיפור שחל בשבת, היום המקודש ביותר ליהודים, תתבצע עלייה שכזו. 

המועד יוצא הדופן שנקבע חייב ריכוז כל ההכנות בערב הצום והחזקת כאלף איש ויותר בבסיסים ביום הכיפורים עצמו. בשל החשש מדליפת המבצע הועברה לכל המעורבים הודעת כזב כי העלייה תתבצע ביום ראשון בלילה. וכך יצאו במוצאי יום הכיפורים, אור לשישה באוקטובר, 11 שיירות משישה בסיסים: מבסיס כפר מנחם – לקדמה; מקיבוץ גת  לגלאון; מבארות יצחק – לתקומה, לבארי ולכפר דרום (ליד תחנת הרכבת של דיר אל-בלאח); מרוחמה – לשובל ולמשמר הנגב; מבית אשל – לחצרים ולנבטים; מגבולות – לאורים ולנירים. המכוניות נעו באורות כבויים ובדרכים בלתי סלולות, מלוות ביחידות אבטחה. האספקה והציוד צומצמו למינימום. 'אלף ומאה מתנדבים גיששו את דרכם ליעדים בחשכה ובהגיעם ליעדי ההקמה, מקץ הליכה במשך שעות אחדות, הסתערו הכל בלהט ובמרץ כביר על מלאכת ההקמה. ... חשתי כי כוחם של האנשים כמו הוכפל, והם עושים את מלאכתם בדבקות כבמלאכת קודש ממש' (בדרך לצה"ל: זיכרונות אלוף אבידר, משרד הביטחון, 1970, עמ' 249). וכך, מרבית החומרים לחצרים הובאו מבית אשל על כתפי המתיישבים שעשו את דרכם ברגל כדי לא לעבור במשאיות בבאר שבע הערבית. מחלקת פלמ"ח הוצמדה למתיישבי קיבוץ גלאון, שמוקם ליד הכפר הערבי העוין בית ג'וברין. מעט הנשק שהוקצה ל'נקודות' הוכנס בבסיסי היציאה לסליקים מיוחדים, קלים להעברה ולהסוואה. 

עם שחר ניצבו בחצר כל יישוב כמה אוהלים, שלושה צריפי מגורים, חדר אוכל ומקלחות והכול הוקף גדר תיל. בד בבד הוקם קשר אלחוטי ונחפרו עמדות הגנה. לאחר זמן נבנה גם בית ביטחון מבטון. מקום נרחב הקצתה ה'הגנה' לתכנון הפיזי של ההתיישבות: לכל סוג יישוב נקבע דגם מיוחד: החל ביישובי 'חומה ומגדל' (1936), שתכנן שלמה גרזובסקי-גור, וכלה בדגם '11 הנקודות' ושל הבאות בעקבותיהן בנגב: דגם 'צריף וגדר'. נכללו בו רק שלושה צריפים, כן מוגבה לחביות מי שתייה, וגדר תיל. 

מפת הנקודות שעלו על הקרקע במוצאי יום כיפור תש"ז (ויקיבוץ בארי)

אבא, יוסף אבידר, סיכם עם הפיקוד העליון של ההגנה ועם הסוכנות היהודית כי עיתוני הבוקר של יום שני (7 באוקטובר  1946) יפרסמו את הידיעה בדבר 'עליית הנקודות'. באותם ימים העיתונים נשמעו ברצון לבקשות כאלה. 

ברוח אותם ימים, כותרת העיתון דבר הייתה 'ישובי הנגב נגאלו מבדידותם'. הידיעה התפרסמה גם באנגלית, בעיתון פלסטיין פוסט, ורק אז, 36 שעות לאחר תחילת המבצע, נודע הדבר לפקידי ממשלת המנדט בירושלים.  

חזרתי בזיכרוני למסלול המקוצר שעשינו, אלתרמן ואבא ואני הקטנה, באותו יום שישי של ינואר 1947. אלתרמן ביקש לראות הכול במו עיניו, אולם היום נטה להעריב ולכן ביקרנו רק בחמישה יישובים: בית אשל, חצרים, נירים, ניר עם וכפר דרום. 

בכפר דרום (של הקיבוץ הדתי) נכנסנו לצריף ששימש חדר אוכל. דממה גדולה שרתה במקום ורק נערה צעירה, שצמתה גלשה עד מותניה והיא חגורה סינור לבן, הייתה שם, קוראת בספר. הייתה זו תמונה בלתי נשכחת שהשאירה רושם על כולנו. כעבור כמה ימים הנציח אותה אלתרמן ב'טור השביעי' שלו ודימה אותה לגורם מדיני, ל'עמדה הקדמית אשר נפש העם בכפה'. במקור הוכתר הטור במילים 'בשולי הטלגרמות' (דבר, 10 בינואר 1947), ולימים, כשכונס בכרך הראשון של שירי הטור השביעי, הוחלף השם ל'צריף בנגב', מזכרת לדגם 'הצריף והגדר'. 

הטור השביעי, ב, הקיבוץ המאוחד, 2010, עמ' 196-195

חשיבותן של ההיאחזויות והנקודות בנגב התבררה בעליל כאשר חברי ועדת אונסקו"פ מטעם האו"ם, שסיירו בארץ בקיץ 1947 ביקרו גם בהן. הדו"ח שחיברו השפיע על 'תוכנית החלוקה', שהועידה את רוב שטחו של הנגב למדינה היהודית. 

______________________

רמה זוטא היא עורכת ותיקה של חומר ספרותי והיסטורי dzuta@netvision.net.il

*

נספח: סרט ושיר

דוד אסף

בהזדמנות זו אספר על סרט ועל שיר שאינם מוכרים כל כך.

זמן קצר לאחר עלייתן של ה'נקודות' על הקרקע יצא ערי גלס מקיבוץ יגור ותיעד את חיי היומיום ביישובים שהיו קשורים לקיבוץ המאוחד. את הסרט מצא ושימר חוקר הקולנוע הישראלי המנוח יעקב גרוס, שהעלה למרשתת קטעים מתוכו. הנגב צחיח כמו בשירים, 'ימין ושמאל, רק חול וחול'... הסרט אילם ואת המוזיקה המלווה הלחין במיוחד נחום היימן.

את השיר 'י"א הנקודות', כתב פוצ'ו בשנת 1976 לכבוד חגיגות השלושים להקמת קיבוץ בארי, ובו הוא מסכם בחיוך את סיפור עלייתן על הקרקע של 'הנקודות'. השיר הולחן על ידי מימי קלמר, חברת קיבוץ בארי, אך לא הצלחתי לאתר הקלטה שלו:


דף הפייסבוק 'תמונות בארי'


לקריאה נוספת

צבי צמרת, 'נתן אלתרמן והנגב', יישוב הנגב, 1960-1900, סדרת עידן, 6, יד יצחק בן-צבי, 1985, עמ' 226-213.

נדב מן, '11 נקודות: כך נכלל הנגב בשטח מדינת ישראל', 21 ביוני 2013 (Ynet).

יגאל זורע, 'עשר נקודות ונקודה (ועוד כמה)', בלוג קווים ונקודות, 7 באוקטובר 2019.

דן לאור, אלתרמן: ביוגרפיה, עם עובד, תשע"ד, עמ' 318-317.


21 תגובות:

  1. סיפורה של הילדה אז, רמה זוטא, ושיריו של נתן אלתרמן מתוך לב ההתרחשות, מחיים תקופה ממנה אפשר לשאוב תקווה ועוז, שעוד יבואו ימים טובים יותר, בהנתן הנהגה יוזמת ורואה טוב לישראל.

    השבמחק
  2. השפעת אלתרמן על מחברי שירים ופזמונים ניכרת גם עשרות שנים אחרי פרסום טוריו. רק מצריף בנגב , הידוע גם בשם בשולי טלגרמות, יש הדהוד בשירה של נעמי שמר, היאחזות הנחל בסיני, על הנערה ועל כוכבים בחוץ ועוד, השיר המים יורדים דרומה או בשמו קונצ'רטו לצינור מס' 1, וכן מי עושה את ההיסטוריה, [כאן ברשימה אין את כל הבתים של השירים] על הגמלים בשירו של דני סנדרסון על דוד המלך שרק גמל ועז הכירו, ויש עוד,

    השבמחק
  3. מאמר אישי מרתק ומרגש על הביקור בי"א הנקודות. תודה!
    דא עקא, שכמו מרבית המאמרים על ההתיישבות בנגב, גם זה משמיט את מקומו החשוב והחלוצי של הקיבוץ [הדתי] בארות יצחק, שעלה על הקרקע במערב הנגב כבר בינואר 1943, מול העיר עזה; שלושת המצפים בנגב הוקמו רק במאי-יולי 1943, ובאוגוסט 43' הצטרף גם הקיבוץ ניר-עם כ"שכן" קרוב יחסית לבארות יצחק, שגם עמידת הגבורה שלה במלחמת השחרור הושתקה והעלמה במכוון מההיסטוריה "הרשמית" במשך שנים רבות.
    קשה לתאר ולדמיין את הבדידות של מתיישבי בארות יצחק עד מבצע י"א נקודות, שלוש שנים וחצי(!) ללא יישוב יהודי סמוך, בלב סביבה עויינת של עזה ובנותיה, ויישובים ערבים אחרים בסביבתה (מחרכה, שועוט, ועוד). ראויה בארות יצחק לציון היותה חלוצת ההתיישבות בנגב מדרום לקו רוחמה).

    השבמחק
    תשובות
    1. מויקיפדיה: קיבוץ בארות יצחק

      במישור החוף, ממזרח ליהוד, בתחום המועצה האזורית חבל מודיעין, הקיבוץ נמצא הדתי
      , אשר הוקל תחילב בנגב המערבי אולם בעקבות נזק רב שנגרם במלחמת העצמאות נהרס הקיבוץ אחרי קרב קשה עם הצבא המצרי.
      עם סיום מלחמת העצמאות, ולאחר ויכוחים רבים בקרב חברי הקיבוץ, הוחלט שלא לחזור לאותה נקודה שכיום שוכנים בה הקיבוצים עלומים ונחל עוז. בקיבוץ היו באותה עת 6 אלמנות, 12 יתומים ו-14 פצועים. חברים העידו על עצמם כי היו פגועים נפשית וסבלו מהלם קרב. ההחלטה הייתה לשקם את חברי הקבוצה תוך ויתור על שיקום היישוב[10]. חברי בארות יצחק התיישבו באופן זמני במושבה הטמפלרית הנטושה וילהלמה, ביחד עם פליטי עטרות ואנשי נחלים שעזבו את נקודת ההתיישבות שלהם במצודות אוסישקין[11].
      בשנת 1952 עברו חברי הקיבוץ צפונה מווילהלמה והקימו את בארות יצחק החדשה. במהלך השנים קלט הקיבוץ גרעיני השלמה מתנועת בני עקיבא
      כיום מונה הקיבוץ 400 תושבים עם פעילות כלכלית עניפה..
      .

      מחק
    2. ליד קרית מלאכי יש את עין צורים (גוש עציון לשעבר), ליד מושב לכיש את נוה דקלים (לשעבר מקטיף), וכו'

      מחק
  4. אכן סיפור המזכיר נשכחות וחשוב להכרת "מנין באנו" ואז גם ידעו "לאן אנו הולכים" . היום קצת קשה לדעת. באשר לנאמר ולתגובות - אכן התיישבות 11 הנקודות הביאה להכללת הנגב במפת החלוקה של האו"פ מ כ"ט בנובמבר 1947, אך הכול שוכחים שדווקא הגליל המערבי, עם סמלה המרכזית של פעולת "חומה ומגדל" - חניתה - הושארה, יחד עם אילון, מצובה, נהריה, שבי ציון ואף כפר החורש, כמו גם יישוביי גוש עציון כולם הושארו במדינה הערבית המיועדת. היישובים הללו נשארו במדינת ישראל כיווןמ שלא נכבשו (ואף כמעט ולא הותקפו (פרט לנירים ובארות יצחק על ידי הצבא המצרי, שצר גם על נגבה, וכבש את כפר דרום, יד מרדכי וניצנים שהושארו גם הם במדינה הערבית לפי תוכנית החלוקה. במפורש, לכול אורך ההתיישבות העברית החדשה בארץ ישראל - היישובים (פרט למטולה) לא קבעו את קו הגבול ולהיפך - היישובים הוקמו לאורך הגבולות הקיימים, מאז 1882 ועד היןם. חשבנו ש"להב המחרשה יקבע את הגבול" אך למעשה - "כידון הרובה ועט הדיפלומט" הם שקבעו את הגבולות וההתיישבות הסדתרה לפי גבולות אלה. שבת שלום ומתנצל על ניפוץ מיתוס ישראלי.

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. לאור המיתוס הגדול של הפרחת השממה ההיא בנגב, חבל שקמו תחליפים בדמות הפרחת קבר רחב הזונה וחמור אבי שכם, שכולנו כפופים להם עד היום
      2. לדעתי הנקודות בנגב 'עזרו' לוועדת החלוקה לצרף את הנגב למדינה היהודית, ובעצם הם חפצו בכך ורק חיפשו הצדקה, במובן מסוים, כיוון שהנטייה לאחר המלחמה והשואה היתה להרחיב את שטח המדינה היהודית, לקליטת פליטים יהודים וכדומה..
      3. אני לא יודע על איזה גבולות מ1882 אתה מדבר, אבל יש להניח שהתיישבות היהודית בכל מקום תרמה ליצירת יישות יהודית בתוך הגבולות (לפחות מאלה של 1922, ואילך)...למשל אולי לא הגליל המערבי אבל המזרחי כן נכלל, והיישובים היהודים שלא נכללו היו אמורים להוות מיעוט לאומי במדינה הערבית, והישובים הערבים בשטחנו היו אמורים להיות מיעוט לאומי בשטחנו,, יש הרבה הגיון בתכנית החלוקה, אגב, ומשהו כזה ובהתחשב בתנאים ובנסיבות כמובן - נצרך גם בימינו

      מחק
    2. הרשימה היפה של רמה זוטא עוסקת בנגב, ואין צורך לגרור גם לכאן את הוויכוח הפוליטי לגבי ההתיישבות ביהודה ושומרון. אבל , אם כבר..."הפרחת קבר רחב הזונה וחמור אבי שכם" קיימת רק בעולם הדימויים המעוות של מי שכנראה מנותק לחלוטין מן המורשת הכי עתיקה והכי אותנטית שמחברת אותנו לארץ ישראל (מבלי לגרוע מזכויותיהם של מקימי היישובים בנגב ובכל רגב אדמה לאורכה ולרוחבה של ארצנו).
      חברון, ובית אל, שילה ואלון מורה, העתיקים מני ימי האבות והמתחדשים בעוז רוחם של החלוצים של זמננו - "המתנחלים", הם לא רק "הנקודות" הכי יהודיות שיש לנו בארץ הזאת (אפרופו "הנקודה היהודית" של אלתרמן, שלא בכדי היה מתומכיה הנלהבים של תנועת "ארץ ישראל השלמה") אלא גם, וזאת כבר צריך להבין כל בר-דעת לאחר ה-7 באוקטובר, חומת המגן ממזרח ל"גוש דן" ולעריה הגדולות של מדינתנו. חבל מאד שהמנון המדינה המיר את הנוסח המקורי של אימבר: "עוד לא אבדה תקוותנו / התקוה הנושנה / לשוב לארץ אבותינו / לעיר בה דוד חנה" בנוסח המתחיל את ההיסטוריה היהודית בחורבן ובגלות ובכיסופי גאולה - "התקווה בת שנות אלפיים", ומעוות בכך את רוחו המקורית של השיר "תקוותנו", המתאר, בין השאר, פעמיים, את ההליכה לקברי האבות, כאבן יסוד לשימור תקוותנו הלאומית. אז עם כל הכבוד (ויש), שורשים בני 78 שנים, לא מספיקים אל מול מערערי זכותנו על הארץ.

      מחק
    3. אתה לא באמת חושב שכל המפעל הציוני, וכל העם היהודי, וכל האינטלקט היהודאי, תלוי בהליכה אל קבר חמור אבי שכם,,, נכון???

      מחק
    4. אתה כנראה לא חושב,,, (או חושב עקום.) כי מה שאתה מייחס לי, לא כתבתי.
      מציע לך במקום לחפש קברי חמורים מדומים,לנסוע ברחבי יהודה ושומרון ולחזות בעיניך במפעל ההתיישבות האדיר, ובאיכות האנושית של האוכלוסיה היהודית שם, שתרמה ותורמת למדינה בזולתנות גדולה (אלטרואיזם. למשל תרומת כליות להשתלה) ושלצערנו הקריבה מדמה גם במלחמה האחרונה, פי כמה וכמה מגודלה היחסי. על פי נימת הזלזול והתיעוב שבדבריך, דומה שלא היית שם מעולם.

      מחק
    5. זה לא שלא הייתי, אני פשוט חושב שכל זה, איך לומר - מיותר...
      כל האתוס והמיתוס של הפרחת השממה, תחיית הארץ והאומה, קימום לאומי ויישות מדינית, כל זה כבר קרה, להזכירך, ומאחורינו,,, אנחנו פשוט צריכים לשמור שכל זה לא יתקלקל 👍

      מחק
  5. עט הדיפלומט, ופרפרזה על המוטו של אחד מארגוני בטחוננו, "בתחבולות תעשה לך דיפלומטיה", הולמים את המתואר בספר שיצא לאחרונה "המסע הסודי של ראובן זסלני/ ראש המוסד הראשון" (מחברו- נעם טפר): מאמציו של זסלני להבטיח את תמיכתן, או למצער אי-התנגדותן, של מדינות אמריקה הלטינית בהצבעה על הצעת החלוקה של א"י בכ"ט בנובמבר.

    השבמחק
  6. אפרופו אחת עשרה הנקודות שכתבה נהדר רמה זוטא (אחדות הניגודים...), גם אלכסנדר פן כתב שיר נהדר שמתייחס ברמז למעשה הכביר הזה, בחטיבה השלישית של שירו 'הגר'. הוא קיווה שהנחת קו המים לנגב היא הזדמנות היסטורית לתיקון גדול עם הבדואים. המים יועילו גם להם, וכך יתוקן העוול הנוראי של עקדת ישמעאל, היינו שיגורו עם אמו למדבר (בראשית כא).

    השבמחק
  7. https://onegshabbat.blogspot.com/2021/04/blog-post_12.html?m=1

    השבמחק
  8. היו ימים.....

    השבמחק
  9. כמו בכל מאמריה של רמה זוטא, גם במאמרה הנוכחי שלובים ביד אומן הזיכרונות האישיים או המשפחתיים עם האירועים ההיסטוריים. באשר למזכרת התרבותית מעליית אחת עשרה הנקודות, ראוי להזכיר גם את "שיר לנגב" שנכתב על ידי חיים הלפרין והולחן על ידי מרדכי זעירא.
    להקלטה של השיר משנת 1952 בביצוע דן טודור, אפשר להאזין אתר זמר רשת https://www.zemereshet.co.il/m/song.asp?id=17254
    בשיר מוזכרים שמותיהם הערביים של ארבעה מאחד עשר הישובים: חצרים (קלטה), מנסורה (משמר הנגב) [ביר] זבארה (שובל) ובארי (נחביר).

    שיר לנגב
    הוֹי נֶגֶב, הוֹי נֶגֶב,
    שְׂבַע-רוּחַ וָחוֹל,
    הוֹי עוּר מִשְּׁנַתְךָ
    וְצֵא בְּמָחוֹל.
    מִקִּלְטָה, מַנְסוּרָה, זַבַּלָה, נַחְבִּיר
    הוֹלְמִים פַּטִּישִׁים וּבוֹקֵעַ הַשִּׁיר.

    וְנֵס בְּתוֹךְ נֵס:
    מוּל מִדְבָּר וְשָׁמַיִם
    יֻטַּע כָּאן פַּרְדֵּס,
    יֻזְרְמוּ פַּלְגֵי-מַיִם -
    וְדֶשֶׁא יוֹרִיק וְיַזְהִיב הֶהָדָר
    וְקֵץ לַשְּׁמָמָה, לַצִּיָּה לַמִּדְבָּר.

    בְּלִי אֹמֶר וָנִיב,
    הַנֶּגְבָּה נַנְגִּיב
    הֵי, הֵי, הֵי,
    בַּנֶּגֶב כָּל רֶגֶב
    הוּא רֶנֶן וָשֶׂגֶב
    לַנֶּגֶב!

    הוֹי נֶגֶב, הוֹי נֶגֶב,
    אַתָּה מְאֻשָּׁר,
    עַל פְּנֵי כָּל אַרְצֵנוּ
    שִׁירְךָ זֶה יוּשַׁר.
    מִדָּן עַד בְּאֵר שֶׁבַע זֶה לָנוּ מְעַט
    הַזֶּמֶר יָרִיעַ מִדָּן עַד אֵילַת.

    נִשְׁזֹר לְךָ נֶגֶב
    שִׁירֵי תְּהִלָּה,
    אוֹתוֹ לֵיל הַסַּעַר
    הוּא רַק הַתְחָלָה.
    נוֹסִיף לְהַכּוֹת שָׁרָשִׁים בַּחוֹלוֹת,
    נַרְבֶּה יִשּׁוּבִים כִּי רַבִּים הַלֵּילוֹת.

    בְּלִי אֹמֶר וָנִיב...

    השבמחק
  10. בעז קרצ'מר, מורשת צאן ברזל, צאליםיום שבת, 13 אפריל, 2024

    כתבה מרתקת. אין כמו זיכרונות אישיים רקומים בהיסטוריה ומורשת. שתי הערות קטנות: ראו במפה את מיקומה של אורים הראשונה - דרומית לצאלים, מזרחית לגבולות. בית הבטחון נמצא בגבול שטח האש, ושימש במשך שנים רבות כמטרת אימונים. "חולץ" וניצל לפני מספר שנים בזכות שיקום בסיסי של המועצה לשימור אתרים ומוא"ז אשכול.
    הערה שנייה: צאלים (שורשים), מבטחים ועלומים הוקמו בדיוק 4 חודשים אחרי י"א הנקודות (6.2.47), ויש המתייחסים אליהן כחלק מ -י"ד הנקודות, או כשלב ב' של י"א הנקודות. בכל מקרה - בכניסה לצאלים ניתן לראות את "המשק הישן", בית הבטחון, שרידי המבנים, ובעיקר: "תחנה" של קו המים המערבי לנגב: בריכת אגירה ובית משאבות קטן, מכאן המשיך הקו לאורים ("הישנה"), גבולות, מבטחים ונירים (ב"דנגור"). הדרך הנופית הקרויה היום "דרך השדות" היא למעשה תוואי קו המים, ובין צאלים לגבולות מתרוממת "גבעת האירוסים", ובראשה מתנוסס פסל המסמל את קו המים (בורנשטיין, נירים).
    קישור לימינו: דרך זו היוותה את ציר הפינוי של יישובי חבל שלום, החלוציות וקיבוצי דרום המועצה (כרם שלום, סופה, חולית, ניר יצחק) ב-7-8.10.25, בשבת השחורה ההיא. עמדתי אז בסמוך לבית הבטחון של צאלים, המסמל את גבורת עשרים פליטי השואה שהגנו על המקום לפני 77 שנים, וראיתי את השיירות הארוכות של מכוניות עמוסות, הנוסעות דרומה ל"חוף מבטחים". מחשבות קשות.

    השבמחק
  11. התכוונת 7.10.23 , ואכן מחשבות קשות

    השבמחק
  12. כרמלה לכיש

    השבמחק
    תשובות
    1. חשבתי תמיד שקיבוץ סעד עלה על הקרקע במוצאי יום כיפור תש"ז, כלומר אחד מ-11 הנקודות.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.