יום שלישי, 7 ביוני 2011

היום הארוך ביותר


כמעט שכחנו.

אתמול לפני 67 שנים  ב-6 ביוני 1944 - החלה פלישת בנות הברית לחופי נורמנדי שבצרפת הכבושה, מהלך שלבסוף הכריע את הגרמנים ושחרר את מערב אירופה מידיהם.

הפלישה לנורמנדי תוארה בעשרות ספרים וסרטים, אבל הסרט הראשון והמפורסם ביותר נוצר בשנת 1962  זהו 'היום הארוך ביותר'. הסרט נחשב לאחד מסרטי המלחמה הטובים ביותר שנעשו אי פעם. הוא התבסס על ספרו של העיתונאי הצבאי האירי קורנליוס ראיין, The Longest Day, שראה אור לראשונה בשנת 1959 (וגם תורגם לעברית).

הוצאת 'מערכות' תשכ"ג, תרגום: אריה חשביה

הסרט אכן היה מיוחד במינו. הוא הופק על ידי דריל זאנוק ובוים על ידי שישה במאים, שהתחלקו באחריות על הזירות השונות ועל נקודות המבט השונות – בריטית, האמריקנית, הצרפתית, הגרמנית. בסרט השתתפו מיטב כוכבי הוליווד של אותם ימים (ג'ון וויין, ריצ'ארד ברטון, שון קונרי, רוברט מיצ'ם, הנרי פונדה, ומי לא), ולצדם גם שחקנים רבים שהשתתפו בפועל בפלישה. מה שעוד היה יוצא דופן בסרט - השחקנים דיברו בשפות המקוריות שלהם, כולל גרמנית, עם כותרות תרגום. הסרט צולם בשחור-לבן.

הנה ה'בקרוב' של הסרט:



ואכן, הסרט זכה להצלחה מסחררת ועל הדרך גם בחמישה פרסי אוסקר. שמו של הסרט הפך למטבע לשון המזוהה עם ה-D-Day. המארש המלווה את הסרט זכור גם הוא לטוב והנה הוא למזכרת:



אבל סרטים לחוד ומציאות לחוד.

הנה סרט דוקומנטרי בן עשר דקות על יום הפלישה, ובו משולבים קטעים מקוריים שצולמו בצבע  הפלישה כפי שהיתה. בסרטון הזה צפו כבר מעל 4 מיליון איש:



2 תגובות:

  1. אין כמו הסרטים הישנים של הוליווד. יחסית לסרטי תקופה, זה באמת סרט מוצלח גם מבחינת העובדות.

    השבמחק
  2. פשוט נהניתי להזכר. הסרט היה מרשים ביותר. וההיסטוריה שמאחוריו עוד יותר. וידיד טוב נולד בדיוק ביום שלאחריו. (את היום עצמו ליוו צירי האם)

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.