יום רביעי, 25 בנובמבר 2015

סיפורי רחובות: מתי חי עקיבא אֵיגֶר?

תמונה מסורתית של הרב עקיבא איגר

הרב עקיבא אֵיגֶר היה מגדולי הרבנים והפוסקים במאה ה-19. הוא חי בין השנים תקכ"ב-תקצ"ח, ובתאריכים ידידותיים יותר: 1837-1761. הוא מונצח בשמות רחובות בערים שונות בארץ, וגם העיר תל אביב מתהדרת בזכרו בשכונת נוה שאנן.

אבל לפי השלט שנקבע ברחוב איגר מספר 3 הוא חי בתקופה אחרת לגמרי, ועל כל פנים הוא נולד הרבה זמן אחרי שמת.


ומה שמוזר בשלטי רחוב איגר הוא שבצד המספרים הזוגיים קבועים שלטים שונים לחלוטין, שדווקא מספקים את המידע הנכון.
  

כתב לי גדעון פליישמן, שצילם את השלטים:
הקשר שלי לרחוב איגר הוא שגדלתי בו עד גיל חמש. בקומה 3 של בית מס' 18, בפינת רחוב ראש פינה, גדל איש חשוב, שאמנם איננו רב אבל תרומתו לחיינו כאן רבה. זהו שחקן הכדורגל אמציה לבקוביץ', שהתפרסם כבלם האגדי של הפועל תל אביב ונבחרת ישראל. חבל שעיריית תל אביב אינה מכבדת את ספורטאיה על ידי קביעת שלט במקום. אמציה לבקוביץ' הוא יליד 1937 ועדיין אתנו  לא עדיף לכבדו בחייו?
זוכרים? אמציה לבקוביץ על עטיפות מסטיק פם-פם (מקור: מוזיאון וירטואלי של עטיפות מסטיקים מישראל)
רחוב איגר פינת ראש פינה

ועוד על רחוב איגר:

בבית מס' 9 ברחוב נמצאת זה עשרות שנים הוצאת עיתון הילדים 'אצבעוני', שנוסד ב-1952 ואפשר להניח שרבים מקוראי הבלוג גדלו עליו. העיתון, אגב, מופיע עד היום.


גם המחזאי המנוח חנוך לוין נולד ברחוב ראש פינה 18 פינת רחוב עקיבא איגר 17, וחוויותיו מבית הכנסת ברחוב איגר 23 הן חלק מזיכרונות ילדותו.

מקור: בן טופח, סיור מצולם בנוה שאנן, שכונת ילדותו של חנוך לוין

17 תגובות:

  1. תוספת לבלבול:
    קיימת דמות היסטורית (שיש רחוב גם על שמה בתל אביב) ששנות חייה תואמות את שנות חייו השגויות של עקיבא איגר שהופיעו בשלט הרחוב הראשון (1865-1921) - אלו הן שנות חייו של הסופר מיכה יוסף ברדיצ'בסקי. כיצד התגלגלו לשלט על שמו של איגר - חידה היא ותהי לחידה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, על תופעה דומה, שבה הוענקו שנות חייו של אדם אחד לאישות אחרת, עמדתי בפוסט 'צביה המלכה מבאר שבע': http://onegshabbat.blogspot.co.il/2014/07/blog-post_13.html

      מחק
    2. כדאי לבדוק ברחק ברדיצ'בסקי. אולי שם נמצאות שנות חייו האבודות של רעק"א

      מחק
  2. בכתבה מעל לתמונה כתוב "אורך חיים", במקום "אורח חיים". ובכל זאת, אם היה להם גם אורך חיים, אשריהם ואשרי חלקם.

    השבמחק
  3. מתברר שהיה עילוי מופלא - החל לכהן כרבה של פוזן כבר 50 שנה טרם לידתו...

    השבמחק
  4. עלי כהן, קופנהגןיום שישי, 27 נובמבר, 2015

    על הבורות של מחלקות השלטים בעיריות שונות כבר דובר בעבר לא אחת ב"עונ"ש" -- אף אחד לא בודק את הכתיב והתוכן של השלטים לפני ואחרי - משהו פשוט ביותר מבחינה טכנית ומעשית ואני תוהה - האמנם אין מישהו במחלקות החשובות הללו שיקח על עצמו את הבדיקה הפשוטה הזו -- יש ויקיפדיה ושם הנתונים הנכונים וכל כך קל לעשות ביקורת ולא לעשות צחוק מעצמם ומן העירייה שהם מקבלים את משכורתם ממנה (וממשלמי המיסים המממנים את העיריה)

    השבמחק
  5. לא פחות חשוב הוא הזלזול בשמותיהם של הדמויות המונצחות בשלטי הרחוב: "רחוב איגר, ע." משול לשלט הרחוב "רח' עליכם, ש.". ועל הכתיב באנגלית RABI לא נבזבז דיו וירטואלית הפעם.

    השבמחק
  6. בשלט שבו מדובר כתוב באותיות לטיניות Rabi ובעברית כתוב רק ר׳ . זה מראה על בורות נוספת. הנוהג הוא שהקידומת ר׳ במכתבים ,בתעודות או במצבות או בכל דבר אחר (כולל שלט) מתכוון למושג ״ מר״ או ״אדון״ ולא לרב. במקרה כזה היה צריך לכתוב רבי עקיבא איגר ולא ר׳ איגר . ע. (מלבד באם משתמשים בראשי תיבות כמו מוהר״ר שפירושו מורנו הרב רבי והמילה רבי כונתה למר או אדון) באנגלית כותבים RABBI ולא Rabi.

    השבמחק
  7. היה צריך להיות כתוה ״כוונתה״ ולא ״כונתה״ ואתכם הסליחה

    השבמחק
  8. ואני אצטרף לחבורת המקטרים על הבורות שמשתקפת בשמות הרחובות, אבל הפעם לא בכתיבת הטקסט, אלא בהגייה שלו; באוטובוס מס. 45 שנוסע לאוניברסיטה מכריזה מספר פעמים ביום גברת בקול רדיופוני: "התחנה הבאה: רחוב פיכמן". אלא שהגברת מקפידה לשים דגש בבגד כפת בראש המילה, והמשורר הידוע הוטבל ב"דן" בשם PIHMAN.
    יעקב פיכמן אמנם לא הצליח לנוח בשלווה ברמת אביב בשכנות טובה לאשר ברש ודוד שמעוני, אבל בפינו הרי יש לו תמיד מקום על שפת ים כינרת.

    השבמחק
  9. חנוך לוין ונתן לבקוביץ (אחיו של אמציה) למדו אתי בתיכון צייטלין בתל אביב. לוין עזב לאחר שנה כי היה צריך לעזור לאמו במכולת לאחר שאביו נפטר.
    נתן לבקוביץ שינה את שמו ללביא והיה מבקר עיריית הרצליה.
    ד"ר אבישי טייכר

    השבמחק
  10. כמו שאני, ואני מניח שחלקכם גם, כשלנו בטעות זו, כנראה בוצע כאן העתק-הדבק מקובץ שלטו של ברדיצ'בסקי מבלי לעדכן את שנות חייו הלועזיות.

    השבמחק
  11. כמו תמיד, כתבה מאלפת ומעניינת. אני מצטרף לקריאה לכבד אנשים שתרמו לתרבות, למדע, לחברה ולספורט הישראליים עוד בחייהם, ולא לחכות עד אחרי 120. מה שצד את עיני בתמונה של אמציה לבקוביץ, הוא הפשטות שבפירוט על אריזת המסטיק. רשימת מרכיבים וזהו. ללא ציון אחוזים, אלרגנים, מידע קלורי, סוגי כשרות, ומיליון ואחד פרטים נוספים שמציפם אותנו לא תמיד מסיבה מוצדקת.כמו שאומרת חמותי: "פעם אכלנו זבל אבל לא ידענו את זה, ולאף אחד לא קרה כלום". שבת שלום ובשורות טובות לכולם!

    השבמחק
    תשובות
    1. אלרגנים הרגו אנשים ב116 שנים האחרונות (מקרים מתועדים מ1900 בערך)

      מחק
  12. הבעיה אינה הבורות. לא כולם מכירים את כולם ולא כולם יודעים מי היה האיש שהיה. הבעיה היא שלא מכירים בחוסר הידיעה ולא פונים לאדם בעל ידע שיתקן ויסביר. במערכת הכריזה של אגד בירושלים יש בדיחות רבות, ושוב, אין זו בושה לא לדעת מי היה הנביא ZAPANYA, מי זה BEN BABA ועוד שלל דוגמות עצובות. אבל יש בושה בפחד לשאול.

    השבמחק
  13. גם בשלט השני יש טעות - תקצ"ז
    אולי קלקלו יוצרי השלט, כאשר חשבו להשתמש בסיומת העברית - כ"א ולכן קבעו 21 ללא קשר למאה
    אבל לא צ"ב ולא צ"ו נותנים 65

    השבמחק
  14. התמונות לא מופיעות אצלי משום מה, ולכן אינני יכול לדעת בבירור.
    מכל מקום, היה יהודי נוסף בשם ד"ר עקיבא איגר, שהוציא לאור את הדיוואן של ראב"ע. ראו בקישור הבא:
    http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38498&pgnum=1

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.