יום שני, 6 בנובמבר 2017

שדרות הנשיאים: רחובות בכפר חב"ד

עמודי השילוט ברחובות כפר חב"ד לפני שהותקנו בהם השלטים החדשים

בשנה שעברה (תשע"ז) – כך מספר לי מחזיק תיק חב"ד בבלוג עונג שבת – הוחלט סוף סוף לעשות סדר בשמות הרחובות (ארבעים וחמישה במספר) והכיכרות (חמש) של כפר חב"ד. קצת פחות משבעים שנים לאחר הקמתו של הכפר החסידי הגיעה השעה להעניק לרחובותיו ולסמטאותיו שמות רשמיים ולקבוע שילוט מאיר עיניים.

קטע ממפת הרחובות בכפר חב"ד (מפה באיכות גבוהה)

ואיזה שמות יינתנו לרחובות כפר חב"ד? מטבע הדברים שהשמות כולם, בלי יוצא מהכלל, קשורים בתולדותיה של החסידות החב"דית ובשמות אישיה, מנהיגיה וספריה. כאן לא יתעסקו בזוטות כמו ייצוג עדתי או שמות נשים (שתי יוצאות דופן הן 'הרבנית חנה', אמו של הרבי האחרון, שזכתה ל'דרך' משל עצמה, ו'הרבנית חיה מושקא', רעייתו של הרבי האחרון, שזכתה לרחוב במה שקרוי כפר חב"ד ב'). כאן גם לא ינציחו שמות של אישים דגולים בתולדות העם היהודי, כמו הרצל, אחד העם, טרומפלדור, ביאליק או בן-גוריון. לכל היותר יעניקו את הכבוד לבעל שם טוב או למגיד ממזריץ', שנחשבים לרבותיו של מייסד חב"ד, רבי שניאור זלמן מליאדי. גם 'רחוב רבי לוי יצחק' אינו קרוי על שמו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב המפורסם, אלא על שמו של הרב לוי יצחק שניאורסון, אביו של האדמו"ר האחרון.



הכיכרות קרויות כולן על שם 'מבצעים', אבל לא מבצע סיני או מבצע אנטבה. כאן מדובר במבצעים של ממש: 'מבצע נרות שבת קודש', 'מבצע תפילין', 'מבצע חינוך', וכדומה.

זו כמובן זכותם המלאה של תושבי הכפר לקרוא לרחובותיהם כרצונם, ועדיין יש מקום לעיין בשמות ובסיפור שמאחוריהם. תורה היא וללמוד אנו צריכים.

מאליו מובן שהרחובות החשובים ניתנו לאדמו"רי חב"ד, שבשפה החב"דית מכונים בשם 'נשיאים'. כמובן שאפשר היה לקרוא לרחוב המרכזי של הכפר, כנהוג בכמה ערים גדולות בישראל, בשם 'שדרת הנשיאים', אבל בכפר חב"ד כל נשיא מקבל את הכבוד המגיע לו וזוכה לרחוב משלו. בחב"ד, שהיא כבר בת יותר ממאתיים שנים, היו שבעה נשיאים (לשם השוואה, במדינת ישראל הצעירה כבר היו עשרה).

הנה למשל הצטלבות 'רחוב אדמו"ר הזקן' (הוא רבי שניאור זלמן מליאדי, האב המייסד, שלא זכה לתואר 'הנשיא הראשון') עם 'הנשיא הרביעי' (הוא רבי שמואל שניאורסון, שכנהוג מכוּנה בראשי תיבות שמו: מהר"ש).



'הנשיא השני' היה רבי דב בער שניאורי, שבעגה החב"דית מכונה בשם 'האדמו"ר האמצעי' ('מיטעלער רבי', ביידיש).


'הנשיא' השלישי של חב"ד היה האדמו"ר מנחם מנדל שניאורסון, והרחוב הקרוי על שמו מזכירו בכינויו המקובל 'הצמח צדק', על שם ספרו בשם זה (וגם כדי להבדילו מהרבי האחרון ששמו זהה).



את 'הנשיא הרביעי' כבר פגשנו לעיל; 'הנשיא החמישי' היה רבי שלום דב שניאורסון, המכונה רש"ב (רבי שלום בער).



וכאן נפגש 'הנשיא הרביעי' עם 'הנשיא השישי', הוא רבי יוסף יצחק שניאורסון, המכונה בראשי תיבות שמו: הריי"צ.



ומה עם 'הנשיא השביעי', הלא הוא הרבי האחרון, מנחם מנדל שניאורסון? כיצד יגדירו אותו?

ובכן, הוא מכונה בסתם 'הרבי מליובאוויטש', שכן רבי מליובאוויטש יש רק אחד. הוא זכה כמובן להנצחה ברחוב הראשי של הכפר.



חדי העין בטח שמו לב להבדל הקטן-הגדול שבין השלט על 'הנשיא השביעי' לבין שלטי 'הנשיאים' הקודמים.

בעוד שלכל הנשיאים הקודמים יש שנות חיים (לידה ופטירה), הנה בשילוט 'רחוב הרבי מליובאוויטש' לא נרשמו תאריכים. הנה לפנינו כבקליפת אגוז ביטוי לפולמוס הייצרי הקורע את חסידות חב"ד מזה דור, מאז מת הרבי האחרון בשנת 1994, בין ה'משיחיסטים', הסבורים שהרבי לא מת אלא 'נעלם', לבין כל האחרים. בכפר חב"ד החליטו לא להחליט. למה להסתבך?

אבל למה להיכנס להבדלים כשיש כל כך הרבה משותף? בכל השלטים הללו אין כמובן שנים 'למניינם'; כאן התאריכים הם בעברית ורק בעברית. גם הכיתוב הלועזי מובא רק באנגלית, וכיתוב בערבית – כמקובל בכל ערי הארץ וכנדרש בחוק – אינו בא בחשבון.

התעתיק הלועזי של המונח אדמו"ר (אדוננו, מורנו ורבינו – כינויו של הרבי החסידי) מוזר במקצת. אנו רגילים להגות אדמוֹ"ר כשהאות ו' מנוקדת בחולם (Admor), והנה כאן התעתיק הוא בשורוק – אדמוּ"ר (Admur). מניין באה צורה זו? אין בידי תשובה ואולי הקוראים יודעים.

ועוד דבר מעניין. בצד ימין של כל שלטי הרחוב יש לוגו של מפת ארץ ישראל השלמה והמורחבת פלוס פלוס, עם חצים המסמלים את ססמתה של התנועה 'ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה'. חב"ד היא תנועת ימין פוליטי מובהקת, והדבר בא לידי ביטוי בהתנגדותו של הרבי האחרון לכל נסיגה.

ארץ ישראל הגדולה מסומנת על כל שלטי הרחוב בכפר חב"ד

והנה עוד שני רחובות מעניינים בכפר.

האחד, 'מַעֲלֶה 770'. 770 הוא, כידוע למי שיודע, מספר הקסם של חב"ד, שכן הוא מייצג את מספר הבית שבו גר הרבי האחרון בשכונת קראון הייטס שבברוקלין: Eastern Parkway 770. הבית משמש עד היום לבה הפועם של חסידות חב"ד, ודורשי רשומות מעדת המשיחיסטים כבר קבעו שהמספר 770 הוא גימטריה של 'בית משיח'.



והרחוב השני נקרא בשם החידתי 'דידן נָצַח', ובהסבר שמתחת 'חג הספרים'. במה מדובר כאן?


'דידן נצח', כלומר הצד שלנו ניצח, הייתה תגובתו של הרבי האחרון לפסק הדין של בית משפט אמריקני (ערכאות של גויים!) שניתן בראשית שנת 1987 (ה' בטבת תשמ"ז) בסכסוך הפנים-חסידי בשאלה למי שייך אוסף הספרים שנצבר על ידי אדמו"רי חב"ד: האם לאדמו"ר השישי יוסף יצחק שניאורסון (כפי שטען בארי גוראריה, אחד הצאצאים שפרש מהחסידות ותבע את חלקו), או לכלל החסידים?

פסק הדין של 'משפט הספרים' (כמו גם ההחלטה בערעור) קבע כי הספרים אינם רכושו של הרבי אלא שייכים לכלל חסידי חב"ד ועליהם להישמר בספרייה של אגודת צעירי חב"ד. זה היה יום חג בחסידות חב"ד, ותאריך שמציינים אותו בכל שנה.

וקוריוז לסיום, בפורים שעבר בחר אחד מילדי הכפר להתחפש ל... שלטי הרחובות החדשים.



28 תגובות:

  1. לשם שינוי, לא חידשת לי ולא הלהבת אותי

    השבמחק
  2. היעבוד הקישור? ?> צילום שלי מהפר, 1985
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=415269241996946&set=a.117795345077672.1073741831.100005416213830&type=3&theater

    השבמחק
  3. הערת על התעתיק המוזר בלועזית ל"אדמור". אבל שים לב שהכיתוב בעברית מנוקד וב...שורוק. כלומר לא טעות. הסבר אין לי

    השבמחק
  4. מספר הערות, ברשותך:

    1. הכינוי צמח צדק אינו רק שם חיבורו של רבי מנחם מענדל אלא גם בעל ערך גימטרי שווה לזה של שמו: מנחם = צמח, מענדל = צדק.

    2. רחוב הרבי מליובאוויטש קיים גם בעיר צפת.

    3. אינני דובר רוסית, אך ייתכן שאדמו״ר בשורוק הוא בהשפעתה. אם זכרוני אינו מטעני היו החסידים שרים ״מארמיא אדמורא״ (צבא הרבי) בשורוק.

    4. למען הדיוק: 770 אינו מספר הבית בו גר הרבי האחרון, אלא הבית בו קיים את פעילותו. קודמו, אכן גר בבית זה. הוא עצמו גר בבית מספר 1304 ברחוב פרזידנט (Presidnt) (אופס! הנשיא...). גם לפני בית זה גר בבית דירות ברחוב זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן הוא ההגיה האשכנזית המקובלת, ראה גם השיר החב"די/קומוניסטי שציינת אליו בעבר мы армия адмура.

      מחק
  5. ארץ ישראל הגדולה? השלמה? פלוס פלוס? מה פתאום. זו רק שמורה לסמל בית"ר. בסך הכל יש פה איור לא מדויק של גבולות מדינת ישראל אחרי מלחמת 67.

    השבמחק
  6. שם אמו של הרבי האחרון היא ״חנה״ ולא ״חיה״....

    השבמחק
  7. צר לי לקלקל למישהו אבל אין כאן שום פוליטיקה ימנית
    האיור של ארץ ישראל לא קשור כלל לנטיה פוליטית ימנית של חבד.
    זוהי המחשה מאויירת של הסיסמה "ופרצת" המלווה את מבצעי חב"ד מראשיתם.
    הציור מראה את ארץ ישראל (באיור מגושם מעט)ואת הנקודה שבה נמצא כפר חב"ד שממנה יוצאים חיצים לעל רוחות השמים, והוא המחשה של הפסוק: "ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה" (בראשית כח, יד).
    הנה כאן לדוגמה חסידי חב"ד שרים "ופרצת" בניצוחו הנלהב של הרבי
    https://www.youtube.com/watch?v=Q-PXt0_Q7ZI

    השבמחק
  8. על הגימטריא של 770 = בית משיח, לא ניתן הקרדיט הנכון, שכן לא "דורשי רשומות מעדת המשיחיסטים" גילו אותה אלא הרבי בעצמו - ב"קונטרס בית רבינו שבבבל" הערה 92 (http://abc770.org/article/node/1286#_ftn92).

    אולי התכוון הכותב לומר שהרבי הוא מעדת המשיחיסטים, אבל בכל זאת, חושבני שעדיף לפרש ולא לסתום.

    השבמחק
  9. עניין שפת השילוט הגיע בזמנו לבג"צ בעתירה של עדאללה והאוגדה לזכויות האזרח שביקשו לחייב מועצות עם מיעוט ערבי להציב שילוט דו-לשוני, עברי-ערבי. (העתירה היתה נגד עיריות תל-אביב, רמלה, לוד ונצרת עלית) בג"צ קיבל את העתירה ברוב קולות (א.ברק, ד.דורנר מול מ.חשין) אבל משתמע מההכרעה שבמועצות שאין בהן מיעוט ערבי, אין חובה חוקית לשילוט דו-לשוני. (בג"צ 4112/99)
    בהנחה שאין מיעוט ערבי בכפר חב"ד השילוט עומד בדרישות החוק, גם אם הסיבה להדרת הערבית היא פוליטית. (שלא לומר גזענית) ואפרופו זה, דעת המיעוט של חשין היתה ששאלת שפת השילוט היא סוגיה פוליטית בעיקרה ולכן בג"צ לא צריך להתערב בה.

    השבמחק
    תשובות
    1. עדאלה (=צדק) בלמ"ד אחת!
      אין שום קשר לאללה.

      מחק
  10. ואם בגמטריה עסקינן, הרי ברור וידוע לכל בר-בי-רב ש"דידן נצח"= "אלוהים עמדי" וגם "סוד עולם" (ומצד שני - גם "פוטין ואובאמה" וגם "אוהדי סכנין". אז כל ההשמצות על ימניות וגזענות-לכאורה - אין להן מקום).

    ואילו "770" בגמטריה הוא פשוט "רב מנחם מנדל בן לוי יצחק", ובלצ"ג, מ.ש.ל.

    השבמחק
  11. הרבי מליובאוויטש היה אומר אדמו"ר בשורוק.

    השבמחק
  12. בדיחה ישנה: האדמו"ר יואלי מסאטמאר פוגש את האדמו"ר מלבובביץ וזה האחרון אומר לו תראה את ההבדל ביננו: תראה אצלכם בשכונת וויליאמסבורג הרבה משמות הרחובות מרמזים על רוע: בדפורד bedford (רע), רודני rodney (רודן), לי lee (אנוכי, הכל בשבילי), division (מחלוקת, פירוד), לינץ' (טבח המוני) וכו'
    ואילו אצלינו בשכונת קראון הייטס הכל אומר מלכות: קינגסטון kingston (מלך), קראון crown (כתר), אמפייר empire (אימפריה), יוניון union (אחדות)... ואידך זיל גמור...

    השבמחק
  13. הגיע הזמן.
    רחוב 'הנשיא' אכן נפוץ במקומותינו, אך לא תמיד הכוונה היא לנשיא המדינה. בגבעת שמואל, למשל, רחוב הנשיא הוא לכבודו של ר' יהודה הנשיא.
    ולעניין 770 - חב"ד (או פלג מחב"ד) עוסק במרץ בהנחלת 7 מצוות בני נח ל-70 אומות העולם, ומכאן 7-70.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא פלג מחבד אלא כל חבד, הרבי דיבר על זה על בסיס רמבם מפורש: "לכוף כל באי עולם שיקיימו שבע המצוות", ואין שום קשר בין זה ל770, והמבינים יבינו שאם כבר אז הפוך כי זה אומות העולם ולא יהודים...

      מחק
    2. ברור שאין קשר, אבל כבר נאמר שאין מקריות בעולם כלל...

      מחק
  14. חשוב להדגיש שחב"ד הינה חסידות בעלת זכויות רבות בקירוב רחוקים לשמירת מצוות, ובאהבת ישראל וחסד, אולם היא תנועה אנטי - ציונית!! אמנם לא מיליטנטית כסאטמר, אך לא רחוקה ממנה אידיאולוגית. אשר על כן לא השתמש האדמו"ר שליט"א (זצ"ל) אי פעם בצירוף "מדינת ישראל",אלא תמיד: "ארץ ישראל" ו"ארץ הקודש", וכן הוא בפיהם של כל רבני חב"ד ודובריה עד ימינו. לפיכך לייחס להם "ימניות", חוטא לאמת. גישתם בנושא (שלימות הארץ) היתה והינה, גישה של "פיקוח נפש",שוויתור על חלקי א"י יביא להחלשות, ולהעמדת עם ישראל בסכנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא סובל מיסיונריםיום שישי, 10 נובמבר, 2017

      חבורת המיסיונרים הזו איננה לרוחי ומן הראוי להזכיר שלמרות שנאמר להם ונמסר להם שאין מקום להטרדת העוברים ושבים באולם היציאה בנתב"ג ("להניח תפילין") ועליהם להסתלק משם הם עדיין שם וממשיכים להטריד. אני לא אוהב פנאטים ומיסיונרים מכל סוג - כולל אנשים מוזרים (ו"נחמדים") העורכים "ליל סדר" בכל מיני מקומות בעולם. מיסיונרים- לכן ל"כפר חב"ד וחפשו שם את המשיח שלכם(770) ותניחו לנו מנוכחותכם המטרידה.

      מחק
    2. נשמע שממש כואב לך שהם חיים בכלל

      מחק
  15. "רבי מליובאוויטש יש רק אחד"
    להעיר ש'הרבי מליובאוויטש' 'השביעי' דווקא היחידי מבין הנשיאים שלא היה כלל בליובאוויטש.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא היחידי.
      גם הרבי הראשון 'האדמו"ר הזקן' לא היה כלל בליובאוויטש.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
  16. השמטת תאריכים משלט שם-רחוב די לנו בזאת שזו הודאה שאינו בין החיים, כי אין למצוא רחוב ע"ש אדם חי. ונסיים בצל"ש שבשלטים שבתמונות אפשר לומר שאין שגיאות ניקוד.

    השבמחק
  17. הרחובות ביאליק (בתל אביב) ואוסישקין (בירושלים), אצטדיוני טדי (בירושלים) וטרנר (ב"ש) - כל אלה נקראו על שמות אישים בעודם בחיים. אז גם הנוכל מרמות-כתר יכול לקבל רחוב על שמו בכפר העכו"ם הקרוי על שם אבותיו.

    השבמחק
  18. מאז ומעולם ביטאו בחב"ד "אדמו"ר" בשורוק.

    השבמחק
  19. גם בירושלים בשכונת רמת שלמה יש רחוב בשם הרבי מליובאוויטש

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.