יום שישי, 29 במרץ 2024

הדג המעופף: ילדוּת בבריכת ימק"א

צילום: ברוך גיאן

מאת חגי שמואלי

רבות נכתב על הבניין המפואר של ימק"א ברחוב המלך דוד 26 בירושלים, מול מלון הפאר הידוע 'קינג דיוויד': על תולדותיו, על אדריכלותו (תכנן אותו ארתור לומיס הרמון, האדריכל האמריקאי של ה'אמפייר סטייט' בניו יורק), על אגפיו ואולמותיו ועל הלובי המפואר שמדיף עד היום ניחוח קולוניאלי, על התבליטים והגילופים, על המגדל, אולמות הקונצרטים והספורט, על מגרשי הטניס וכמובן על הבריכה התת-קרקעית ועל מגרש הכדורגל האגדי (איצטדיון ימק"א, שהיה מגרש הבית של בית"ר, ואחרי שעלו הדחפורים גם על מגרש הכדורגל בקטמון, היה גם למגרשה של הפועל).

מגרש הכדורגל של ימק"א, 1958 (אוסף התצלומים הלאומי, ויקימדיה)

על חרבות מגרש הכדורגל קם מרכז ספורט חדש ומתחם מגורים יוקרתי. אך חוץ מן המגרש, שנותר רק בזיכרונות ובתמונות, המבנה המקורי והשלם של ימק"א נותר על עמדו כפי שהיה. הוא עדיין אתר תיירות מרשים המזמין לבוא ולבקר בו, כולל תצפית נאה מצריח המגדל. גם בית ההארחה עדיין פועל – לא מפואר כמו המלון שממול, אבל הרבה יותר זול... 

לפני כמה שנים תיאר כאן ברוך גיאן ברשימה מצולמת את חמודותיו של המקום ('למי צלצלו הפעמונים? ערב חג המולד בימק"א', 23 בדצמבר 2014), ואילו אני אספר קצת מזיכרונות ילדותי.

מה הייתה ימק״א בשביל ילדים וילדות שנולדו וגדלו במרכז ירושלים בשנות החמישים והשישים?

ובכן, במשפט אחד: ימק"א הייתה אחד ממרכזי הנשמה של ילדותנו, הכי קרוב לבית כנסת חילוני. 

בתווך שבין חצר גימנסיה רחביה שבה למדנו, לבין המסתורין של עמק המצלבה אליו נמשכנו – ימק"א הייתה המתנ"ס שלנו. לא הכרתי מתנ"סים אחרים – ספק אם היו בכלל באותם ימים – אבל אני יכול לומר בוודאות מוחלטת של ילדים, ששלנו היה היפה מכולם. לא רק בארץ, בעולם כולו. 

זה התחיל בקייטנה: שני מחזורים של שלושה שבועות בחודשי החופש הגדול. מערכת מודפסת של פעילות שבועית צפופה. קבוצות חד-מיניות ממוספרות מאחד עד עשר לַבָּנִים, ומאחת-עשרה ומעלה לַבָּנוֹת. בכל יום משמונה עד חמש, עם הפסקת צהרים, שחלקנו היו הולכים בה הביתה וחוזרים אחר כך, ואחרים נשארו לארוחת צהרים ומנוחה. 

הייתה פעילות עשירה וצפופה, והיא נעשתה כולה בתוך המבנה הענק שהילך עלינו קסם והטיל עלינו כישוף. זר לא יבין זאת... קשה להסביר למי שלא חווה זאת את האסתטיקה וההשקעה האדריכלית שבתוכן גדלנו באותן שנים. הבניין הענקי על שתי כיפותיו המעוצבות והמגדל שביניהן (היו לנו, כמובן, הערות גסות במיוחד על השילוב הזה), אומנות האבן המדהימה, עיצוב הפנים האוריינטלי עוצר הנשימה, והמתקנים שכמותם לא הכירו אז בארץ: אולם הקונצרטים היפה ביותר במזרח התיכון, אולם ספורט מרשים ובריכה מקוּרה מתחתיו, שמרוצפת במוזאיקה כחולה ומפיצה ריח עז של כלור. והיו המבוכים הצוננים שהובילו אל המלתחות ואל הבריכה, וכמובן המקפצה שנועדה לעזי הנפש. 

עדת ילדים במכנסיים קצרים הייתה מתרוצצת בין אולמות המלון בכניסה וחדרי העזר שעוצבו ורוהטו כמו בקינג דיויד שממול. בין שולחן הפינג-פונג לבין מגרשי הטניס והכדורסל, חדרי ההתעמלות ומגרש הכדורגל, שהיה אז במלוא תפארתו. וכמובן המקלחות, שהפיקו זרם אדירים של מים רותחים שכמותו לא היה לאף אחד בבית; חדר הסרטונים, חדרי מלאכת יד, אולם הסרטים והספרייה. מבוכי מסדרונות מתוחכמים ואין סופיים, מעל הקרקע ומתחתיה, שכולם מעוצבים בסגנון מרהיב, מצוחצחים ומדיפים ריח של כביסה נקייה, וקל היה ללכת לאיבוד שם וכדי לדעת היכן אתה נמצא, צריך פשוט לחזור חזרה ולנסות שוב.

נזהרנו לא לדרוך על הקווים במבואה המרוצפת אבן מבהיקה. הבטנו ביראת כבוד על המלאך בעל שש הכנפיים המפוסל על המגדל והתמלאנו גאווה שהנוצרים הללו עשו לנו כבוד, וכתבו על הבניין באותיות עבריות 'אדוני אלהינו אדוני אחד'. התערבתי פעם עם גיורא שלא ימצא שני כרכובי אבן זהים בין מאות הכרכובים המסותתים במתחם. הוא עוד מחפש... 

צילום: ברוך גיאן

והיינו צורחים בשבילים, במדשאות ובמחבואי פינות הקסם שברחבה העליונה ומול הכניסה למגדל: מי בראש? ארבע הקדוש, מי בזנב? חמש הגנב. 

והכי חשוב, למדנו לשחות: פעילות בריכה עם שיעורי שחייה בכל יום. שחינו בעירום מלא, בטבעיות מובנת מאליה, כאילו כך היה מאז ומתמיד. והייתה עלייה מתונה בסולם הדרגות: 'דג קטן', 'דג', 'דג מעופף', והכי גבוה: 'כריש'. למדנו לשחות לרוחב הלוך ושוב, וצללנו לעומק כדי להביא מנעול מן הקרקעית. שחינו בארבעה סגנונות לאורך עשרים המטרים של הבריכה הכי ארוכה בעולם שהכרנו. המצטיינים בינינו, שזכו בדרגת הכריש, הוזמנו להציג מועמדות גם לקורס מצילים... וזאב לבנטל, המתעמל ומאמן הכדורסל, שניהל את מחלקת הספורט של ימק"א, השגיח שהכול יתנהל למישרין, כמו שהוא אוהב, והחדיר בנו רוח ספורט שנשארה אצל כולנו עד היום. 

בריכת ימק"א בין 1939-1934 (אוסף מטסון; ספריית הקונגרס האמריקאי)
חגי שמואלי הוא מכאן ואילך 'דג מעופף', 1965

עשינו מחזיקי מפתחות וריקועי נחושת, ניסרנו בדיקט ובמגרש המשחקים מאחור התנדנדנו כמו משוגעים בנדנדות הירוקות, ללא שרשרת ועם מִנְעָד נדנוד מפחיד. ניסינו לשחק טניס וסקווֹאש כמו הגדולים, עלינו לראש המגדל כדי לראות מקרוב את הפעמונים וגם להציץ אל העיר המזרחית שהייתה אז חוצלארץ. היה קומזיץ מושקע וגם טיול לנצרת. ווידאד וסמרה לימדו את הבנות מחול, ופֶּנְדֶלִיס ניגן בצהריים במפוחית ולימד אותנו שירים ביוונית: יוּפִּי-יָה-יָה, יוּפִּי-יוּפִּי-יָה... 

היו שיעורי ספורט באולם הגדול וסרטוני מיקי-מאוּס וסרטי טבע באולם הקטן. ובימי רביעי בכל שבוע ראינו שני סרטים ברצף, והשלמנו את השכלת כל המערבונים וסרטי הגיבורים שהיו בסביבה. היו גם סרטי מופת וסרטי ילדים נהדרים, ואפילו קונצרטים.

היינו מוקפים במדריכים שלנו, אבל בעיקר בצוות התפעול של המקום, שרובם היו בחורים צעירים, ערבים-נוצרים ממערב העיר, שמקצתם גרו במתחם ימק"א: שָפיק הרציני והמהודר שניהל את אגף הנוער, איבְּרהים עאלייאן החייכן והקשוח שהיה מדריך העל של הקייטנה, ניקולא ורוּבְּחִי שהיו אחראים על התחזוקה, פוּפוּ המסריט, פֶּנְדֶלִיס הבדרן, מוריס בבריכה וגָאסְטוֹן במלתחות, נפתלי על המקפצה וניקולא בכדורגל. ואיך נשכח את אבירי המזנון האגדי, סעיד ומוסא, שהייתה להם כך היינו בטוחים הגלידה הכי טובה בעיר, ועוד כל מיני חטיפים מפתים בעשרה גרוש.

הכדורגל הארצי עוד לא הגיע אז לימק״א, ולא חווינו משחקים מסעירים של בית״ר, אבל שיחקנו בעצמנו כדורגל במגרש ההוא שהפך בתוך כמה שנים למרכז עולמם של לפחות חצי מהירושלמים. זה היה נפלא, ולכן לא היה זה מפתיע שבתום ימי הקייטנה התנפלנו על ההצעה להירשם לחברוּת שנתית. מצאנו את עצמנו קשורים למתחם ארבע פעמים בשבוע לאורך כל השנה. שוחים, משחקים, 'עושים ספורט', רואים סרטים בלי סוף ומחליפים ספרים בספרייה למעלה, שהייתה מין אי של שקט ורצינות בתוך הבניין ההומה.

וכך שנה אחר שנה, מתיידדים עם חברים חדשים שבאו מכל רחבי העיר – ולאו דווקא אלה שלמדו איתנו בכיתה והייתה לנו איתם, במובלעת המוקפת ברחובות לינקולן, הס, וושינגטון והמלך דוד, פינת ילדות מאושרת מלאה בהפתעות, שיכולה הייתה להתקיים רק בירושלים של פעם, באווירה שלא הכרנו עד אז ומאז.

באחד הימים, ואני כבר ותיק בימק"א, בערך בן שמונה, חזרתי הביתה ופגשתי את אמא במדרגות. 'מאיפה אתה חוזר רטוב כל כך?', שאלה השכנה שעמדה ודיברה עם אמא. 'משחייה בימק"א', עניתי. השכנה הביטה באימי ושאלה בטון חרד: 'בימק"א? לא מדאיג אוֹתָךְ שכל המדריכים שם ערבים?'

'לא', ענתה אמא בקיצור נמרץ.

וכשעלינו למעלה שאלתי את אמא בשקט, כדי שהשכנה למטה לא תשמע: 'מה, אִבּרהים הוא ערבי?'


בריכת ימק"א, 2008 (צילום: הרי כהן)

בעלי התוספות

בעז קרצ'מר ממוזיאון 'מורשת צאן ברזל' שבקיבוץ צאלים שלח לי את צילומי המדליה שקיבלו בימק"א 'הקייטנים הטובים' דני כרמון (לימים דיפלומט ישראלי) ומי שתהיה רעייתו אליאורה (אלי) רמתי ז"ל, שנרצחה ב-1992 בפיגוע בבואנוס איירס. את המדליה היו עונדים בסרט על הצוואר.

המדליות הן מקיץ 1961 ומקיץ 1963. 

מידד גוטליב מוסיף:

חגי כתב: 'המצטיינים בינינו, שזכו בדרגת הכריש, הוזמנו להציג מועמדות גם לקורס מצילים'. 

אני הייתי ביניהם, ועד היום אני שומר את תעודת המציל החובב...

__________________________________________

עו"ד חגי שמואלי הוא שותף בכיר במשרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות'  Hagai@ArnonTL.com

30 תגובות:

  1. תודה. אכן נוסטלגיה. הדרכתי סיורים רבים בימקא והמשתתפים הותיקים נזכרו בגעגועים בחוג השחיה ובקייטנה. רובם גם הזכירו לי ששמעו לראשונה בימקא שאם משתינים במים, צבע אדום יצבע את סביבתם…

    השבמחק
  2. לחגי, בעל עט סופרים, תודה על תיאור נהדר!

    השבמחק
  3. כמי שבילה שם את חופשות הקיץ אני יכול להעיד שהזיכרון של חגי הוא מצויין, ואני גם מוסיף שלא זכור לי שלמישהו מההורים הפריע שהלכנו למרכז תרבות נוצרי, דבר שמלמד משהו על האווירה הפתוחה והמקבלת שהייתה אז בירושלים החילונית.
    כדאי לציין שימק"א היא מרכז תרבות בינלאומי חשוב ואני מצטט את הדברים האלה:
    מרכז התרבות, הספורט והחינוך ימקא הבינלאומית ירושלים שוכן בלב העיר ושייך לארגון ימקא העולמי (איגוד הצעירים הנוצרים). המרכז פועל מתוך שאיפה לטיפוח האחווה והידידות בין כל הדתות תוך דגש על היהדות, הנצרות והאסלאם, ומציע נווה מדבר אמיתי של רב תרבותיות ומרחב פתוח לחיים משותפים עבור תושבי העיר.
    מרכז ימקא הבינלאומית ירושלים מארח אירועי תרבות מגוונים המשמשים כר פורה למפגש תרבותי ובינלאומי מרתק בין דתות, דעות, אנשים ותפיסות. בנוסף, פועל במסגרת מחלקת הילדים והנוער גן דו-לשוני ראשון מסוגו בירושלים שהוכרז בשנת 1933 כמועמד לפרס נובל לשלום, ומתקיימות בו קייטנות ופעילויות מגוונות.

    השבמחק
  4. עדין אמא שלך היתה עונה אותה תשובה?

    השבמחק
  5. The older we get..the better we were .
    :)

    השבמחק
  6. חגי יקירי, עונג שבת לקרוא בשישי את שכתבת. עליך נאמר ׳בור סוד שאינו מאבד טיפה׳. בשנות השישים לימקא לא הגענו, שמעה הגיע אלינו מתי שהוא. מרכז הספורט שלנו בקיץ היה בריכת ירושלים ולאורך השנה הפעילות בצופים כשאתה המדריך שלנו. נהניתי.

    השבמחק
  7. גם אני הייתי שם כילד ושםלמדתי לשחות, בבריכה שאורכה - 20 מטר ורוחבה 6 מטר. אבי, המסורתי, לא כל כך אהב את לכתי לשם, אך אמי, שגדלה בוינה ושחתה בדנובה, אילצה אותו להסכים. זוכר שנתנו פרשנות שונה לשם YMCA - לא איגור לצעירים נוצריים כי אם איגוש נוצרי לצעירים. אכן יהודים, מוסלמים ונוצרים ניהלו ותיפעלו את המקום, באחוות עמים מופלאה. הבריכה פעילה עד היום.

    השבמחק
    תשובות
    1. טעות בידך. הבריכה המקורית של ימק"א כבר אינה פעילה כבר שנים רבות. בריכת ימק"א הנוכחית - שבה אני שוחה בכל בוקר - נמצאת במבנה חדש ושונה. במרכז הספורט ימק"א, שזה אומנם ליד, אבל לא חלק מהמבנה ההיסטורי.

      מחק
    2. יש תוכנית לחדש את פעילות הבריכה המקורית כבריכה טיפולית מונגשת.

      מחק
  8. חגי יקר, תודה‼️ בכיתה ג׳, לפני 50 שנים, שם למדתי והתאמנתי בשחיה
    חוויות שלא נשכחות מהמקום המיוחד הזה
    תודה על התזכורות
    אמיר

    השבמחק
  9. מזכיר לי את ילדותי, בבריכה, במגרשי הטניס וגם בספרייה הענקית ובשיעורי האנגלית של ברליץ.
    שיר שתבתי
    אֵיךְ אַתְּ יוֹדַעַת לִשְׂחוֹת?
    גָּדַלְתְּ בִּירוּשָׁלַיִם.

    אָכֵן הָיִיתִי יַלְדָּה שֶׁל עִיר, יַלְדָּה שֶׁל הַר
    הָרַםח ֲצָה הַשְּׁבוּעִית הָיְתָה בָּאַמְבַּטְיָה
    אַחֲרֵי שֶׁהַקַּרְפִּיּוֹנִים לְשַׁבָּת הָעָבְרוּ לְסִיר,
    אֲבָל בְּיִמְקָ"א לָמַדְתִּי לִהְיוֹת יַלְדָּה שֶׁל מַיִם.

    הָלַכְתִּי בְּדֶרֶךְ הַקִּצּוּר שֶׁל גַּן מַמִּילָא וְהַקּוֹנְסוּלְיָה הָאָמֵרִיקָאִית
    אֶת רֵיחַ הַכְלוֹר הֶחָזָק הִרְגַּשְׁתִּי עוֹד לִפְנֵי הַכְּנִיסָה.

    הֲכִי קָשֶׁה הָיָה לִלְמֹד לְהַכְנִיס רֹאשׁ לַמַּיִם
    וְאַחַר כָּךְ שְׂחִיַּת חָזֶה וְגַב
    אָהַבְתִּי מְאֹד גִּלְגּוּל לְאָחוֹר מֵהַמַּקְפֵּצָה.

    כְּבָר לֹא יַלְדָּה
    אֲבָל אוֹהֶבֶת מַיִם
    כָּל יוֹם אֵלֵךְ לַבְּרֵכָה
    בַּבֹּקֶר אוֹ אַחַר הַצָּהֳרַיִם

    רַק אִם אֵינִי מְצֻנֶּנֶת.
    מתוך ספרי "תקווה מנסה להיכנס "

    השבמחק
  10. תודה רבה חגי על שיתוף זיכרונות הילדות שלנו משנות ה-50 ממקום קסום זה. גם אני השתתפתי במספר קייטנות קיץ לאורך השנים, הייתי חבר במשך מספר שנים ואפילו זכיתי במדליית "הקייטן המצטיין" עליה אני שומר עד היום. זאב, שפיק, איברהים ואחרים, זכורים לי היטב. בנוסף לאמור בכתבה, זכורני שבאירועים מיוחדים, זאב היה מדגים קפיצות מרשימות מהמקפצה ועורר התפעלות גדולה והערצה. תודה רבה! - כיף להיזכר.
    ערן שר

    השבמחק
    תשובות
    1. הכל נכון חוץ מהקפיצה ההמקפצה.
      מי שהיה המדגים זה אני (נפתלי לוי).משנת62 עד 64 היתי מציל ואחראי על הדרכת השחיה בקיטנות וחניך של זאב לבנטל וז'וני מיסטרקאוי משנת54.

      מחק
    2. נפתלי,
      תהיתי אם זה אכן אתה המוזכר בכתבה. כבית-הכרמית ימקא היתה רחוקה. ובכל זאת השתתפתי בקייטנה אחת כדי ללמוד לשחות. זה היה כשכבר פרשת מימקא, ורק כעבור עשור ומחצה למדתי ממך לקפוץ למים בבריכה של האוניברסיטה.
      אנא צור קשר אל hadasparag
      At yahoo.com
      הדס פרג

      מחק
  11. אחד מחובבי הבריכה הזו היה (אולי עדיין) אדון מרדכי ואנונו, לאחר שחרורו מהכלא הירבה לפקוד את הבריכה והשמועות אומרות שהתחיל עם תיירות רבות שם......

    השבמחק
  12. ולבסוף... ריח כורסאות העור שבמבואה. 60 שנה והריח לא פג!

    השבמחק
  13. ואני גם זוכר את משחקי הכדורסל של מכבי ירושלים (עם טוויל, תנורי, הופמן,...) וכתלמיד בית חינוך תיכון בשנות ה 50 כל שיעורי הספורט שלנו התקיימו שם. באולם, במגרש ובבריכה. היו זמנים

    השבמחק
  14. מורשת צאן ברזליום שישי, 29 מרץ, 2024

    נראה לי שאנחנו בסביבות אותו מחזור, +- 5 שנים.... אבל בוודאות יש לך זיכרון מעולה, ובזכותך נזכרתי בחוויות של לפני כ-60 שנים... כשבגרנו - היו סיפורים קצת הזויים על השחייה בעירום, ושמועות על חורי הצצה לכמרים. ככל הנראה פייק מוחלט, אבל היה סיפור טוב. יש ברשותי (ב @מוזאון מורשת צאן ברזל בצאלים) מדליות מסוגים שונים שהוענקו בימק"א למצטיינים, ויוצרו ע"י סבי ואבי.

    השבמחק
  15. בילוי בקייטנה ב1959 צייד אותי בידע הנחוץ לשמוע קונצרטים באולם בשנות ה60 ללא תשלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. אסור לשכוח בכל יום שבת ב11 בבקר היה קונצרט עוגב
      נהגתי לשמוע בין האימונים בנבחרת השחיה ואמון קפיצות לצים

      מחק
  16. זהו סיפור על סגנון שחיה ירושלמי ואיך כמעט טבעתי בפעם הראשונה ששחיתי ופה שם כבר סיפרתי. על הסמל הפאלי של מגדל ימקא גדלו דורות של ירושלמים, מה שלא סופר זה שגם תלמידים מהזרם הממלכתי דתי (אז עוד לא היה זרם חרדי, חרדלי או מתנחלי) למדו לשחות בבריכת ימקא, שהייתה בשנות החמישים הבריכה היחידה בין ים המלח ובריכת גורדון. אנו תלמידי בית הספר דוגמא לבנים שהיה ממוקם מאחורי הבניין של טליתא קומי וקולנוע עדן, הגענו לקיום המצווה של לימוד שחיה כמו שמצווים אותנו חז''לנו. את השיעורים התיאורטיים העביר המורה האגדי להתעמלות מר דוד אלמגור שבגילו המתקדם עדיין יכול היה להדגים תליה על זרוע מכופפת אחת בתשעים מעלות על גבי טבעת כאשר הרגליים ישרות ומקבילות לקרקע. וכך היינו ישובים על רצפת חדר ההתעמלות ולומדים את התנועות של שחיית חזה ומכניסים ומוציאים את האוויר לפי הקצב שלו (הישיבה הייתה עם רגלים קדימה וכך גם למדנו את התנועות מה שהתנקם בנו מאוחר יותר) וכך ביום בהיר אחד נסענו לבריכת ימקא שהייתה כמעט מוסד מסיונרי מסוכן בעבורנו ונכנסו לבריכה. שומו שמים, בתחתית הבריכה המצופה באריחי קרמיקה (חרסינה קראו לזה פעם) היה שילוב של אריחים שבין כל ארבעה מהם היו אריחים קטנים בצורה של צלב!!! למיטב זכרוני בצבע סגול. התפשטנו ולבשנו בגדי ים (מעשה שילדים דתיים נזהרים בו מאוד) וניצבנו על שפת הבריכה. זוכרים את התנועות שלמדנו בישיבה על התחת באולם ההתעמלות, שם גילינו שזה לא עובד במים והרבינו לפרפר ולבלוע מים בטעם כלור שלא היה ידוע לנו. לאט לאט התקדמנו בלימוד השחיה וכשהגענו לשלב של שחיה ממשית עם הפנים כלפי התחתית ולא כלפי הקיר של אולם ההתעמלות, ראינו לפנינו המון המון המון צלבים קטנים. ברור היה לנו שהנוצרים עשו כך בכוונה כדי להמיר את דתנו והיינו חייבים לעמוד בפיתוי של צפיה בצלב וכך למדנו לשחות עם הפנים הצידה ולאט לאט פיתחנו סגנון של שחיה על הצד שמצילה אותנו ממות אם יתרגש עלינו רחמנא לצלן במקווה או בחמאם וגם לא נכנענו לנסיון של הנוצרים להמיר את דתנו....עד היום כשאתם הולכים לבריכה או לים ורואים אדם מבוגר שוחה שחיית צד, תדעו שאת השיעורים שלו הוא קיבל באותה בריכה בימקא.....

    השבמחק
  17. תאור מקסים ומרגש שמחזיר אותנו בצורה כה מדויקת לפיסת הסטוריה ירושלמית עם זוית אישית. תודה, חגי, על שעוררת געגועים לתקופה אחרת.

    השבמחק
  18. איזו ילדות יפה עברתי בימק"א. הקייטנה בקיץ, ההתעמלות, הבריכה, החלפת ספרים בספריה, הקונצרטים בשבת בבוקר באולם הקונצרטים.שם למדתי לאהוב מוזיקה קלאסית! שנים חייתי את ימק"א ונהנתי מאוד.גדלתי על ימק"א

    השבמחק
  19. המסקנה היא כשבונים משהו איכותי כמו שצריך הוא מניב פירות

    השבמחק
  20. "מוזיאון מורשת צאן ברזל " .
    איזה שם נהדר .
    מן הראוי שתהיה כתבה עליו בבלוג זה - כולל סיפור אבותיו של בעז קרצ'מר
    המוזכר.

    השבמחק
  21. הכתבה מזכירה היטב את ילדותינו.התגאנו מאוד בחולצות הלבנות והצהובות עם המשולש האדום.שמל תודה

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.